Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7

Het is gewoon basiskennis die bij het bedrijfsmatige boekhouden hoort want als prive persoon kun je weing met de BTW behalve deze braaf betalen.  En dat het dan de fiscale paragraaf is dat klopt, het gaat immers om belastingen maar daar hoef je geen aparte fiscale studie voor te volgen tenzij je dat graag wil natuurlijk.

 

Het gaat er hierbij niet om wat je kunt of wilt maar om wat is 

Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, we wachten ook nog op de belastingverlaging op groente en fruit en dat krijgen ze al niet voor elkaar.

De BTW verlaging op energie van 21% naar 9% kon wel snel. Wat betreft groente en fruit is er een kwestie wat nu precies groente en fruit is. Dat moet je eerst vaststellen voor je de BTW erop kan verlagen. 

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2417865-wat-groente-of-fruit-is-is-zo-simpel-nog-niet

Tja, dat is nu echt iets waar je maanden over moet doen. Waar hebben we het over.

Maar ja, zo werkt het nu eenmaal in Den Haag.  Vreemd eigenlijk dat de NS dan ook niet in Den Haag gevestigd is met het hoofdkantoor. 😉

Reputatie 7

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

Invoering van het nultarief mbt het OV zal enkel afhangen van de vraag of men plm 350 miljoen pj wil laten schieten in een poging het OV en mn NS overeind te houden.

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.

Reputatie 7

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

 

Die systemen zouden niet flexibel zijn maar kunnen verder prima overweg met de 3 reeds bestaande tarieven waaronder het nultarief.

 

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.

 

Dit heeft geen zin. Het wegvallen van de mogelijkheid om de betaalde btw terug te vorderen zou (zeer) nadelig uitpakken.

Reputatie 7
Badge

Verder wat betreft het staken, dit is de enige maneir van staken voor de NS medewerkers omdat de opties zoals mensen gratis laten reizen simpelweg door de rechter verboden zijn.

Voor gratis reizen snap ik dat, maar er zijn toch veel meer opties? Niet controleren bijvoorbeeld, zoals ik net opperde. Of de pauzes houden waar je recht op hebt. Als je dat onder stptheidsacties schaalde: daar hebben reizigers inderdaad ook last van, maar wel (veel) minder.

Of gooi de informatiebalies dicht. Of de OV-fiers verhuur (raakt al een stuk minder mensen). Of de stationshoreca (die vast een hoop winst maakt). Of pauzeer het werk aan een nieuwe dienstregeling zodat die niet in kan gaan wanneer NS eigenlijk zou willen. Of staak het onderhoud zodat NS het over een wat langere termijn gelijdelijk steeds moeilijker krijg om de hele dienstregeling in stand te houden.

Er zijn zo veel klantvriendelijkere mogelijkheden.

@Olav93  Welk statement maak je dan als personeel met de jouw voorgestelde acties, niet controleren daar maakt niemand bij de NS directie zich druk om en verder zijn het speldenprikjes die niet in de verhouding staan tot het grote geschil wat er speelt. 

Het is echt veel meer wat er speelt dan alleen de loonsverhoging, het wringt op veel meer dingen.  Om er dan nog 1 te noemen, kantoorpersoneel mag 5 jaar eerder gebruik maken van ouderen regelingen dan rijdend personeel. Ik denk dat de belasting met dubbel onregelnatig en het gewiebel van de treinen een grotere aanslag is dan het zitten op kantoor achter een PC.

 

Helaas voor de reizigers heeft de erste bond, FNV, het aanbod van de NS al verworpen en gaat vrijdag door met staken.

Badge +3

Onderschat de risico's van het oplopen van een muisarm niet. 😁

Haha, (off-topic) kan al een tijdje mijn rechter pink niet meer volledig strekken. Doet geen pijn of zo maar het past eigenlijk precies bij de manier waarop ik mijn muis vast heb. Keertje navragen bij een arts, bestaat ‘muis-reuma’?

Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 

Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 

Er staat ook ‘voor een groot deel’. Niet voor iedereen en voor altijd dus.

Reputatie 7
Badge

NS gaat zo te zien helemaal niet rijden in het hele land op 9 september.

Reputatie 7
Badge +1

NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​​​​​​​​

NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Heeft de NS daar een etmaal voor nodig? (Het is nu woensdag.)

NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/

Heeft de NS daar een etmaal voor nodig? (Het is nu woensdag.)

Zo geven ze de vakbonden nog een dag de tijd om tot bezinning te komen? 

Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 

Lezen is moeilijk… natuurlijk kan niet iedereen dat. En ik bekijk de situatie zeker niet vanuit mezelf.

Het gaat me puur om de aandacht van de media (inclusief het twittervolk) waarom bijna niemand er aandacht aan heeft besteed.

Overigens reden er toch heel wat bussen. Een collega is het gelukt om gisteren met de bus het werk te bereiken.

Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.

NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Verstandig, de bonden proberen weer op een koopje het treinverkeer in heel Nederland te verstoren. 

Leidt het stilleggen van het treinverkeer er dan toe dat niet-stakende medewerkers niet betaald hoeven te worden?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 

Reputatie 7

Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 

 

Klopt, alleen stakers ontvangen geen loon en dit wordt ten dele gecompenseerd door de vakbond. Niet-stakers krijgen voor de vrijdag een lege dienst wat zoiets is als een aanwezigheidsplicht maar verder niets. Kan ook nog zijn dat ze worden geacht thuis te blijven maar dan extra taken online moeten doen, zoals een cursus of herinstructie.

Wat is dit idioot! Een machtsblok vormen van mensen die hier niets mee te maken hebben. Ik las in de krant een goede tip: maak alle poortjes open en rijd gratis. Kost de NS net zoveel en dupeert heel wat minder reizigers.

Misschien is het tijd dat de aandeelhouder ingrijpt en de directie van NS wegstuurt. Helemaal geen treinen laten rijden is een onwaarschijnlijk brevet van onvermogen.

NS staakt niet. Daarnaast zal ook de aandeelhouder de eis van 20% van de vakbonden absurd vinden en die dus zeker niet gaan ondersteunen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar met gigantische eisen kan komen en de werkgever dan maar even betalen moet. 

Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 

Ben benieuwd of dit weer voor de rechter gaat komen, overigens mag de rechter dan ook uitspraak doen over het buiten de stakingsregio's stilleggen van het treinverkeer.

Aangezien de vakbonden regionale inzet van personeel verbieden en vrijwel alles besmet werk noemen heeft NS goede argumenten. Daarnaast geeft de wet een werkgever expliciet het recht om het bedrijf bij stakingen stil te leggen.  

Je kunt waarschijnlijk hooguit de staking via de rechter proberen te verbieden met als argument dat er nog onderhandeld wordt en de schade voor derden onevenredig groot is.  

Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 

In principe mag de werkgever volgens de wet besluiten zowel stakers als niet-stakers onbetaald naar huis te sturen. Dat middel wordt zelden ingezet, zij het dat het juist de laatste jaren wel vaker gebruikt wordt. 

Reputatie 5

Vandaag ontving ik eindelijk (na bijna een half jaar) reactie van de NS op mijn verzoek om compensatie vanwege de staking op vrijdag 9 september. Dit diende ik in via het webformulier ‘Geld terug bij vertraging’. Mijn verzoek afgewezen met als reden dat ik destijds niet lang genoeg op het station heb gewacht.

Van mijn geplande reis (eentje die ik trouwens zeer regelmatig maak) heb ik die bewuste vrijdagavond helemaal afgezien. Er reed immers geen enkele NS-trein en ik had geen eigen vervoer beschikbaar. Omdat was gecommuniceerd dat er een stakingsregeling van toepassing was, maar wel reisintentie aangetoond moest worden om daar aanspraak op te kunnen maken, ben ik speciaal naar het station gegaan om daar in te checken met mijn Weekend Vrij-abonnement. Ik heb nog wel enkele minuten de situatie aangekeken (wie weet reed er stiekem toch nog wel iets… ?), maar vervolgens weer uitgecheckt en ben terug naar huis gegaan.

Op de themapagina's over de staking lees ik niets over zo’n voorwaarde dat men ook een bepaalde tijd lang op het station had moeten blijven afwachten. Klopt deze afwijzing dan wel? Of zie ik ergens een regeltje over het hoofd? (tekstueel gezien vind ik die pagina's sowieso niet echt uitblinken)

 

 

 

Reageer