Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 6

Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

Het staat nu ook in het artikel, maar je kunt hier meer lezen over het resultaat van de onderhandelingen. Verdere stakingen worden opgeschort.

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

En dan moet jij een andere dagbesteding vinden dan alleen maar hier je grieven te uiten over alles wat de NS aangaat. 😁  Misschien kun je dan bij een brei groepje terecht.

Ik heb ook een auto dus ik kan mijn reisjes ook zonder OV maken. 

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

FNV Senioren heeft zich ingezet om de koppeling van minimumloon, sociale uitkeringen en de AOW te behouden en zet zich daarnaast in voor een hoger minimumloon, en daaraan gekoppeld dus ook een hogere AOW. Dus voor de AOW gerechtigden hier, ja de FNV zet zich ook in voor jullie. 

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Dreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Hoezo hoor je de FNV niet over de pensioenen?

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/senioren/2021/10/fnv-eist-indexatie-pensioenen-in-2022-en-groene-in

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/11/fnv-blij-dat-pensioen-in-2022-wordt-geindexeerd

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2022/03/stem-fnv-voor-een-groen-en-sociaal-pensioen

Zomaar even wat berichten uit het nieuwsoverzicht in de sector Senioren. Dat ze verder minder effectief zijn omdat ze niet zoals nu bij NS het bedrijf kunnen gooien is een andere zaak. 

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Reputatie 7

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Zo wat een laagdunkende reactie MoDe ….  Wees trots op jezelf dat je zoiets hebt geschreven, applaus ...

Dat komt voort uit de frustratie die heerst. Zoals ik zei, wat je zaait… (gericht aan de vakbonden en stakers).

Reputatie 7
Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

De groep die geen recht meer heeft op WW en geen recht op bijstand (partnerinkomen boven minimum) of andere uitkering is er geen vakbond te vinden die voor hen opkomt.  Net als voor andere werkzoekenden zonder inkomen en zonder recht op uitkering zoals o.a. herintreders.

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Zelfde geldt voor uitkeringsgerechtigden. Zij kunnen zich niet zo makkelijk organiseren en zeker niet het land plat leggen.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Aha, we moeten volgens jou dus met zijn allen blij zijn dat het NS personeel door het werk neer te leggen een exorbitante salarisverhoging heeft gekregen, maar anderen die net zo hard getroffen worden door de prijsstijgingen moeten blij zijn met wat ze hebben en hoeven niet op enige sympathie van Jeroen te rekenen. Je verontwaarding was dus weer eens uiterst selectief. 

 

Waar jij uithaalt dat ik geen sympathie voor deze groep zou hebben is mij een groot raadsel, want ik heb niets in die trant gezegt. Dat is dus iets wat jij mij in de mond probeert te leggen, geheel ten onrechte.

Mooi, weet je ook hoe vervelend dat is en dan ga je misschien eens een keer met die irritante gewoonte ophouden. 

Reputatie 7
Badge +3

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Zelfde geldt voor uitkeringsgerechtigden. Zij kunnen zich niet zo makkelijk organiseren en zeker niet het land plat leggen.

Dat kan inderdaad niet helaas. Wat wel kan is dat de vakbonden de samenwerking zoeken met politieke partijen die opkomen voor deze groep mensen. Maar dan moeten deze mensen wel stemmen op en misschien ook lid worden van een politieke partij die opkomt voor hen en die zo'n samenwerking aangaat met de vakbonden. 

Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Nee, er mag verhoogd worden met de verwachte inflatie voor 2023, maar als we nu (juli/augustus 2022) al op 11% zitten klopt dit plaatje inderdaad niet meer.

En de energie is in dit plaatje al zwaar gewogen. Er is vast iemand die een betere voorspelling heeft maar dat kon ik zo gauw niet vinden. In het concept-akkoord van de bonden en NS staan wel wat rekenvoorbeelden.

Reken dus gerust op ca. 5% prijsverhoging voor openbaar vervoer, maar dit staat daar los van en (veel) meer mogen ze er niet op gooien per 2023.

Wat reizigers er voor terug gaan zien is eigenlijk al bekend, een stuk minder reismogelijkheden.

@MoDe

Jeroen heeft de NS al enige tijd geleden verlaten. Vanuit Florida speelt hij de moraalridder. En eerlijk gezegd vind ik het wel grappig dat zijn status 

een duidelijk beeld geeft hoe de mentaliteit van sommige NS medewerkers is.

Jeroen is een echte aanwinst voor de community. Als het een gewone reiziger was geweest was hij allang van deze community verbannen. Dus laten we maar genieten van zijn status en zijn reacties. 

 

Ik vond het vooral ontluisterend dat forumleden die nog wel bij de NS werkzaam zijn zijn post waarin hij mensen met kritiek op de staking opriep om dan voortaan maar niet meer met NS te reizen een duimpje gaven.

Dan weet je meteen weer hoe sommigen van hen denken over degenen die ervoor zorgen dat zij elke maand hun geld (en straks nog met een riante verhoging) krijgen : die moeten dokken en hun bek houden.

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Nee, er mag verhoogd worden met de verwachte inflatie voor 2023, maar als we nu (juli/augustus 2022) al op 11% zitten klopt dit plaatje inderdaad niet meer.

En de energie is in dit plaatje al zwaar gewogen. Er is vast iemand die een betere voorspelling heeft maar dat kon ik zo gauw niet vinden. In het concept-akkoord van de bonden en NS staan wel wat rekenvoorbeelden.

Reken dus gerust op ca. 5% prijsverhoging voor openbaar vervoer, maar dit staat daar los van en (veel) meer mogen ze er niet op gooien per 2023.

Wat reizigers er voor terug gaan zien is eigenlijk al bekend, een stuk minder reismogelijkheden.

De vraag is wat er gebeurt nu de voor 2022 geschatte inflatie vele procenten te laag was. Ik vrees toch dat daar een correctie voor komt in de tarieven.

Sowieso heb ik het altijd dwaas gevonden om de maximale verhoging te koppelen aan een prognose van de inflatie voor het komende jaar in plaats van aan de reële inflatie in het lopende jaar. In het verleden heeft NS daar overigens flink van geprofiteerd omdat jaar na jaar de prognose te hoog was.

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. NS weet natuurlijk dondersgoed hoe groot de actiebereidheid is van het eigen personeel en heeft bewust aangestuurd op een conflict.
De bonden hebben natuurlijk groot gelijk dat NS een aantrekkelijke werkgever moet zijn voor starters. Prima dus dat de aanvangssalarissen verhoogd worden.

NS heeft het werven van personeel de afgelopen jaren hopeloos laten versloffen.

Als iets heel duidelijk is aangetoond is dat het anno 2022 nog steeds heel goed is om je als werknemers te organiseren in een vakbond om die voor je te laten onderhandelen.

De kruik gaat alleen slechts net zo lang te water tot hij barst, oftewel in dit geval tot het geld op is.

Daarnaast dient NS niet alleen aantrekkelijk te blijven voor het personeel maar ook voor reizigers. En bij dat laatste heb ik inmiddels hele grote twijfels.

Beste West, ik vind niet dat jij ontslagen moet worden, maar ik heb sterk de indruk dat jij en de vakbonden daar zelf heel anders over denken. Zoals je wellicht hebt meegekregen lopen de reizigersaantallen terug en daarmee de inkomsten voor NS. Als NS niet failliet wil gaan is er dus maar 1 realistische oplossing en dat is snijden in de kosten. Als je dan gaat kijken waar de grootste kostenposten zitten zul je al vrij snel bij de personeelskosten uitkomen. Als die door de deal van vandaag dan ook nog eens gigantisch gaan stijgen, dan is het schrappen van banen onvermijdelijk. Jullie mogen jezelf dus een geweldige klop op de schouders geven voor de deal die jullie eruitgesleept hebben voor degenen die straks mogen blijven maar mogen jezelf een even harde klap in het gezicht geven voor het ontslag van degenen die straks worden wegbezuinigd. 

Reputatie 7
Badge

Dat het ieder voor zich is dat is al tijden in NL en dat bleek ook wel uit de afkeurende reacties op deze community toen er gestaakt ging worden. Daaruit bleek al dat een aantal veel postende community leden het de medewerkerd van de NS niet gunde om er goed op vooruit te gaan. 

Ik gun het andere wel aangezien een ieder voor zichzelf moet opkomen in de huidige maatschappij in NL en als een ander daar de dupe van is is dan jammer want die ander staat niet meer voor je op.  We zijn helaas geen sociale maatschappij meer in NL, die tijd is voorbij en zal vrees ik neit meer terug komen.  Het verhard alleen nog maar en daar zullen we allemaal mee moeten leren leven.

Een staking (die gezien de resultaten uiteindelijk toch weer grotendeels om geld blijkt te zijn gegaan) asociaal vinden heeft niets te maken met anderen geen beter loon gunnen. Ik vind het middels staking het treinverkeer platleggen voor je eigen wrbeidsvoorwaarden in ieder geval weinig sociaals in zich hebben.

Reputatie 7
Badge

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Aan een totaal uitgemergelde NS (hoog ziekteverzuim, verlofachterstanden, te weinig instroom van nieuw personeel etc.) hebben reizigers helemaal niets. Misschien dat de leiding van NS eindelijk doorheeft dat er echt iets moet gebeuren.

Nogmaals als er geen geld is houdt het op wat voor argumenten je ook verzint. 

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-stufentenkaart op te doeken. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuistuderen, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Moet er alleen gezorgd worden dat die studenten op kamers kunnen, het schort in Nederland in alle facetten aan woonruimte hoe wil jij die studenten dan onderbrengen. De Uni’s willen buitenlandse studenten al gaan weren vanwege de hoge kamernood.

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. Maar voor de meesten hier zal gezien de korte afstanden carpoolen de oplossing zijn. Voor bijna uitsluitend studentenvervoer is het huidige spoorwegsysteem een absurd dure oplossing. 

Reageer