Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Nou ja zeg. Voor een habbekrats heeft men als geprivilegieerde groep gedurende 10 jaren kunnen profiteren van exorbitante voordelen en dan nu jammeren om een te geringe compensatie. Schaamteloos. Me dunkt dat enige erkentelijkheid toch echt meer op zijn plaats zou zijn.

Ik begrijp uw redenatie niet zo. Kaarthouders hebben toch altijd voor de kaart betaald en de prijs is altijd met de rest meegestegen. De VDU is €15 duurder dan de Dal Voordeel kaart. Vind u de prijs van de Dal Voordeelkaart dan ook een “habbekrats” en de houders van die kaart ook "geprivilegieerden"? Het enige verschil in "privileges” is volgens mij de korting tussen 16.00 en 18.30. NS maakt nu de kaart gelijk aan Dal Voordeel en compenseert dat met €7.00 terwijl het prijsverschil nu gewoon €15,- is. Legt u mij nou eens uit wat die “exorbitante voordelen” waar ik 10 jaar van geprofiteerd zou hebben zijn. Bedoelt u daar de korting in de middagspits mee, waar ik heel zeldzaam gebruik van maak? En als er hier al sprake is van een “geprivilegieerde groep” , zoals u dat noemt, dan is dat zo omdat de NS die groep gecreëerd heeft. Je kunt het de huidige VDU kaarthouders toch niet kwalijk nemen dat de NS de kaart niet meer aanbiedt aan nieuwe klanten. Ik lees hier nou een paar dagen mee en concludeer dat er hier aardig wat mensen zijn die een probleem hebben met het feit dat anderen iets hebben wat zij niet kunnen krijgen/kopen en het daarom die anderen misgunnen. Doordat het die anderen wordt ontnomen, krijgen ze daar kennelijk een goed gevoel bij zonder dat ze er zelf beter van worden. Een redenatie die ik niet helemaal kan volgen, maar dat komt vast doordat ik geprivilegieerd ben (“was” moet ik eigenlijk zeggen, want mijn VDU heb ik gisteren in een moment van boosheid in tweeën geknipt en in de kliko gedeponeerd). Erkentelijkheid gaat mij echt te ver. Ik heb altijd netjes betaald voor een product waar ik tot nu toe heel tevreden over was. Dit product wil men niet meer leveren en het nieuwe product wat men mij (n.m.m. onder valse voorwendselen) wil aansmeren vind ik drie keer niks en wil ik niet. Moet ik ze daarvoor bedanken of zo? Het is toch gewoon het verbreken van een zakelijke relatie. Maar als treinfan en tot vorige week ook NS supporter doet het wel pijn.

Wat ik nou niet begrijp, als u zo zeldzaam van de spitskorting gebruik maakt en de kaart wordt straks €7.00  goedkoper, waarom wordt u dan nog zo boos? Of is het misschien iets minder zeldzaam als u doet overkomen? Het is natuurlijk altijd jammer als een voordeel op een gegeven moment vervalt. Maar dat is de NS toch niet kwalijk te nemen? De zakelijke relatie wordt elk jaar opnieuw aangegaan, eventueel met gewijzigde voorwaarden. Wat had u gewild, een zakelijke relatie die door beide partijen niet opgezegd mag worden?

Reputatie 7
Badge +3
  • Er viel zelfs te lezen dat maar één op de veertien reizigers in de spits met dit VDU-abonnement reist

Dat er straks met het VDU niet meer met korting in de spits kan worden ingecheckt is maar één van de aanpassingen. Ook met keuzedagen kun je dan niet meer inchecken in de spits en het ziet er naar uit dat ook met acties van de Spoordeelwinkel niet meer in de middagspits mag worden gereisd. 

Laura NS is hier sinds gisteren achter de schermen mee bezig. Zodra ze meer weet zal ze dat in dit topic vermelden.

Reputatie 1

Oke bedankt

Reputatie 2

@Stijn NS  Blijven de bijabonnementen beschikbaar bij NS-flex in de huidige vorm?

Ik schrik van dit nieuws. Vier keer per week reis ik tussen Arnhem en Utrecht voor werk. Per dag gaat het afschaffen van de 40% korting mij €4,56 kosten. Op jaarbasis honderden euro’s. 
 

De manier waarop dit wordt verpakt maakt het alleen maar erger. Om reizigers te spreiden? Alsof iedereen maar eerder naar huis kan. Veel mensen, waaronder ikzelf, hebben geen keus!

Zeer ingrijpende beslissing. Teleurgesteld en verdrietig. Ik hoop van harte dat er een redelijk alternatief wordt ontwikkeld. 

Met bovenvermelde opmerking  ben ik het helemaal eens. Het aantal reizigers van een VDU alsmede het gebruik hiervan veroorzaken niet de middagspits. NS zal meer/langere treinen moeten inzetten om (ook) de forenzen een zitplaats aan te bieden. 

@gerink de informatie staat inmiddels op de website onder 'Hoe Weekend Vrij op saldo werkt’. Bedankt voor het melden hiervan! Dit miste inderdaad.

Reputatie 7
Badge +4

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

Reputatie 7
Badge +3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.

Omgerekend geeft een Traject Vrij jaarabonnement vaak ook ongeveer 40% korting bij 20 reisdagen in een maand. 

Jammer dat deze keuze wordt gemaakt.

Het is echt een teleurstelling

De keuzedagen zijn hierdoor minder waardevol,

 

Eej tijdje terug de email gehad dat mijn abonnement vanaf 2021 niet meer te gebruiken is in de huidige staat. Ik ben hier ronduit kwaad over. De werktijden die ik moet hanteren vallen precies in de 'spits' uren waardoor ik dus vanaf dat jaar gewoon lekker de volle pond mag betalen. Mijn salaris is daar niet naar, werk vinden in me eigen stad lukt niet en buiten die tijden om werken (wat een privilege is) kan ik ook niet. Ik ga per maand nu bijna 50 euro meer betalen (trajectkaart of geen abbo) om naar mijn werk te gaan om me zuur verdiende centen bij elkaar te sprokkelen. Dat betekend 600 euro minder te besteden per jaar door de ns alleen al! 

Het is begrijpelijk dat je mensen anders wilt laten reizen, maar sommige kunnen dat niet en zijn hier nu gigantisch de dupe van! Ik hoop dat deze maatregel nog een keer besproken kan worden en hopelijk dat dit van tafel af gaat. Ik zou zeggen houd die 7 euro aub (of gooi nog een 10 bovenop het abbonemnt) en laat me gewoon met me oude abonnement reizen, wat ik ook al jaren doe

Mvg een gedupeerde reiziger

Andere reizigers betalen in de spits ook het volle pond. Als overgangsregeling is er voor houders van een voordeelurenabonnement tien jaar lang nog een uitzondering gemaakt maar daar komt eind volgend jaar een eind aan.

Wellicht kunt u uw baas om een reiskostenvergoeding vragen.

Reputatie 2

@gerink de informatie staat inmiddels op de website onder 'Hoe Weekend Vrij op saldo werkt’. Bedankt voor het melden hiervan! Dit miste inderdaad.


Het is een verbetering. Maar de 65-plusser die op die pagina zich afvraagt of het zinvol is om het abonnement te nemen is nog steeds niks wijzer. Er staat:


"Iedereen van 65 jaar of ouder krijgt tot wel 30% korting op de prijs van Weekend Vrij."


Er wordt dus GEEN tarief genoemd, die korting "tot wel 30%" kan bij wijze van spreken ook 1% zijn. Je moet alles invullen en dan bij het afrekenen worden "verrast" door een nog onbekend percentage - en er misschien nog aan vast zitten ook, of het oude abonnement al hebben opgezegd. En zijn alle NS-medewerkers op de hoogte gebracht? De chatters en lokettisten wisten van niks!

Wat is er tegen om net zoals op 9292 eerlijk de tarieven voor 65- en 65+ naast elkaar te zetten? Moeten ouderen nog steeds in onzekerheid worden gelaten en ontmoedigd? Waarom niet gewoon zoals vroeger:

  • 65+ prijzen

    Iedereen van 65 of ouder krijgt korting op de prijs van een jaarabonnement. Onderstaande prijzen zijn de kortingsprijzen die je per maand betaalt.

    • Weekend vrij. 2e klas prijs: € 24. 1e klas prijs: € 30 per maand
    • Dal Vrij. 2e klas prijs: € 45. 1e klas prijs: € 71 per maand

    Prijzen zijn per 1 januari 2019. 

  •  


En is het op de plaats met “dal vrij” ook verbeterd? Zo niet dan kan dit gelijk mee worden genomen.

Tenslotte: Gaat NS, nadat dit zeker 4 maanden bij ouderen onbekend was, nu ook actief deze korting adverteren?

 

.
 

Kwaad gefrusteerd maar vooral ontzettend verdrietig! Dat ik dit ongevraagd door m'n strot geduwd krijg

Met mijn uitkering ben ik blij met het vaste bedrag dat wordt afgeschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben Straks gaan jullie afschrijven wanneer het JULLIE uitkomt op een datum waar ik misschien niet op zit te wachten

De aangeboden 'alternatieven' voor een Weekend vrijkaart zijn voor mij financieel niet haalbaar waardoor ik verder in een isolement raak en mijn dementerende moeder niet meer kan bezoeken

Bedankt maar niet heus echt waardeloos dit 😪

Het zijn met name de reizigersorganisaties die Flex hebben afgedwongen omdat volgens hen reizigers het reizen op saldo een enorme belemmering zou zijn vanwege het vereist minimumsaldo.

Reputatie 3

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Nee, dat was de deal!!!

Dan heeft u de voorwaarden nooit goed gelezen.


Kan je dat uitleggen?
Er was in ieder geval geen sprake van bevoordeling. Dat latere abonnementen duurder waren of minder boden wil niet zeggen dat er sprake is van wat voor bevoordeling dan ook.
Als jij van merk A een televisie koopt voor € 200,- en de daarop volgende modellen zijn allemaal slechter of duurder, dan heb ik gewoon pech gehad. Je bent niet bevoordeeld omdat ik toevallig niet op tijd een televisie haalde.

Dat bedoelde naar mijn inzicht RenskeMar ook met haar zin.

De voorwaarden hebben niets te maken met de indertijd gesloten deal. Tot op zekere hoogte staan de voorwaarden toe prijzen te wijzigen (al mag je gelukkig in Nederland ook niet zo maar alles in je voorwaarden zetten) en daar is gebruik van gemaakt. Maar dat is nooit de deal geweest waarvoor getekend was, en daarom mag je ook uit stappen bij dit soort veranderingen.

Badge +3

Die 600 euro kan je wel degelijk besparen door voor de terugreis na 18:25 in te checken, als vóór 16:05 niet lukt wegens je werktijden.

Of een e-ticket te kopen voor het deel van je reis in de spits, en dan na 18:25 op een station inchecken. Dan betaal je in ieder geval niet voor elke reis het volle pond.

Maar let wel op dat je reis ‘opknippen’ meer kan kosten dan de hele reis op voltarief te maken. Dit vanwege langeafstandskorting, dus bij het grootste deel in de spits kan je vaak net zo goed doorreizen dan een klein (laatste) stukje in de daluren met korting.

Reputatie 2

@gerink de informatie staat inmiddels op de website onder 'Hoe Weekend Vrij op saldo werkt’. Bedankt voor het melden hiervan! Dit miste inderdaad.

Ook bij de verschillen tussen Flex en Saldo staat de ouderenkorting niet vermeld. Bij Dal-vrij zal dat dus ook wel ontbreken. Voor ouderen een buitengewoon belangrijk verschil van €120 per jaar!

 

 

Met bovenvermelde opmerking  ben ik het helemaal eens. Het aantal reizigers van een VDU alsmede het gebruik hiervan veroorzaken niet de middagspits. NS zal meer/langere treinen moeten inzetten om (ook) de forenzen een zitplaats aan te bieden. 

Met name degenen met keuzedagen reizen vaak over grote afstanden in de avondspits en door die grote afstanden tikt dat qua aantal kilometers in de spits wel degelijk aan, zeker rond de grote steden en bij evenementen. Iedereen kent de beruchte problemen bij bijv. de Huishoudbeurs.

Het aantal mensen met een VDU dat die dagelijks gebruikt voor forensenvervoer schat ik (buiten juli en augustus) niet zo hoog in. Daar speelt waarschijnlijk meer dat NS vindt dat dat te veel inkomstenderving geeft zeker nu die korting ook voor 6.30 uur gegeven wordt en je als je het handig uitkient als forens in beide spitsen met korting kunt reizen.

Overigens wordt de geldigheid van de keuzedagen ook voor Dalvoordeel beperkt maar die mensen hoor je merkwaardigerwijs nauwelijks klagen.

Ik kreeg de brief deze week. Ik vind het een schande. Ik heb dit abonnement al erg lang en er was garantie dat het zo zou blijven totdat ik zelf voor een ander abonnement zou gaan kiezen. Ik reis op een traject dat onwijs rustig is, echt niemand die last van me heeft als ik ga werken begin van de avond. 

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter schreef iemand van NS_online dat VDU'ers bericht hebben gehad dat VDU in 2021 ophoudt met bestaan en dat VDU'ers er nu maatregelen voor kunnen treffen????

 

 

 

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

De woordvoerder van NS beweerde vanmorgen dat er nog maar 700.000 zijn.

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

 

Omdat je vaste klant bent en deze overeenkomst hebt gesloten 

Die 600 euro kan je wel degelijk besparen door voor de terugreis na 18:25 in te checken, als vóór 16:05 niet lukt wegens je werktijden.

Of een e-ticket te kopen voor het deel van je reis in de spits, en dan na 18:25 op een station inchecken. Dan betaal je in ieder geval niet voor elke reis het volle pond.

Maar let wel op dat je reis ‘opknippen’ meer kan kosten dan de hele reis op voltarief te maken. Dit vanwege langeafstandskorting, dus bij het grootste deel in de spits kan je vaak net zo goed doorreizen dan een klein (laatste) stukje in de daluren met korting.

Dat kan je makkelijk zeggen, maar ik heb werktijden van 7.30 tot 16.00. 2 uur na me werk nog in rotterdam blijven om daarna goedkoper in te checken is totaal niet efficient of productief. Er zijn nog andere dingen die gedaan moeten worden thuis. Dus nee, ik kan niets besparen.

Tot nu toe heb ik geen andere oplossing dan met de auto naar rotterdam zuid, en verder met de metro. Trein word zo te duur...

Reputatie 3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.


Ik snap dat Bettina verbijsterd is. Een andere abonnementsvorm zou kunnen werken, maar uitgaande van het VDU abonnement (dat ik zelf trouwens niet heb) kan het een onfortuinlijke berekening worden.

Als ik 3 (werkdagen) x 4,5 (weken) naar utrecht en weer terug reis vanaf Arnhem dan kost dat op 100% € 307,80

Op 60% van de prijs is dat  € 184,68 (plus een twaalfde van het abonnement ), besparende € 123,12 per maand voor maar zo’n € 4,50 per maand met het VDU abo. Als de terugreis nu tijdens de spits was en ik zit aan het nieuwe Flex Voordeel gebeuren, wordt dat € 246,24, dus zo'n € 61,56 per maand extra (plus een halve euro per maand aan abonnementskosten).

Een maand Vrij Traject op deze route is € 288,- en iets bij mijn  berekeningen al vaak gauw vereist dat je minimaal een dag of vier á vijf per week de route reist om het de moeite waard te kunnen maken.

In een situatie als deze verlies je dus zo’n € 62,- per maand en er is mij niet echt een oplossing bekend die deze (voor sommigen behoorlijk zware) klap kan opvangen.

 

(oh en dan weet ik eerlijk gezegd nog niet eens hoe het zit met die keuzedagen ..)

De informatie van Traject Vrij abonnement naar NS Flex abonnement is duidelijk. Alleen mijn kaart van Trajcet vrij abonnement is geldig tot en met 27 April 2020. Krijg ik dan een nieuwe voor mijn huidige abonnement, of gelijk een NS Flex Traject Vrij? 

Reageer