Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Nog afgezien van de verslechteringen voor de huidige Voordeelurenabonnementhouders zijn er ook abonnementhouders die helemaal niet zitten te wachten op het overzetten naar Flex. Die laden liever saldo op een moment dat het ze uitkomt.

Juist Rover heeft altijd geroepen dat er achteraf betaald moet worden omdat dan geen saldo op de kaart hoefde te staan. Dan kunnen ze nu moeilijk bezwaar maken. In zijn commentaar laat Rover dan ook weten blij te zijn met de omzetting naar Flex.

Goedemorgen,

een compensatie van 7 euro op jaarbasis staat in geen verhouding met de kosten die reizigers nu extra moeten maken.

U wijzigt eenzijdig de contractvoorwaarden, volgens mij is dit niet juist.

Waarom dupeert u de reizigers met de kortingskaart die al niet meer verkrijgbaar is? Deze reizigers sterven vanzelf wel uit. 

De redenen die u opgeeft kloppen van geen kant en de maatregel dupeert vele reizigers.

 

 

 

 

Hallo Frank_DenBosch, welkom op de NS Community. 

 

Bedoel je je OV-chipkaart? Wanneer deze verloopt en je een abonnement hebt, dan proberen wij automatisch een nieuwe voor je te bestellen bij het OV-chipkaart bedrijf. Dat staat los van je abonnement. Je zou al eerder of later naar NS Flex met Traject Vrij kunnen overstappen wanneer dat beschikbaar is.

Reputatie 2

Door de verschillen tussen Flex en Saldo te verbergen wordt het de ouderen nog steeds moeilijk gemaakt om het voordeligste abonnement te kiezen. Een 65-plusser betaalt voor weekend-vrij op saldo €24 /mnd en voor flex €34 /mnd. Een verschil van €120 per jaar, dus bijna 50% duurder.

 

Met dal-vrij is het nog extremer. Een 65-plusser betaalt op saldo €45 /mnd en voor flex €105 /mnd. Dus €60 /mnd meer! Een verschil van €720 per jaar, dus ruim 130% er bovenop. Met zulke verschillen zie ik geen enkele oudere voor flex kiezen.

 

Mijn persoonlijke indruk is dat NS hier bang voor is en de zaak daarom stil probeert te houden. Zouden ze er op aansturen dat dit alleen nog rechten zijn voor bestaande abonnementen en het af willen schaffen zoals ze dat met de voordeeluren in de avondspits deden? Aan de NS om aan deze speculaties een eind te maken…

 

Reputatie 7
Badge +3

Rover heeft dat wat mij betreft altijd verkeerd gezien.

De NS gaat eenzijdig de voorwaarde voor het “oude” voordeeluren abonnementen en de keuzedagen wijzigen. Als pleister op de wond wordt er een korting van E 7,00 gegeven aan de klanten.

Triest dat de NS haar monopolie positie gebruikt om telkens weer de voorwaarden te verslechteren. En dan nog beweren dat het in het voordeel is van de klanten. Als dit allemaal door gaat kan ik mijn voordeel abonnement net zo goed opzeggen, dan is een weekend vrij kaart voldoende.

J.B.

 

Reputatie 7
Badge +3

Uw weerzin tegen allerlei vervelende inkomensbeperkende overheidsmaatregelen kan ik begrijpen. Als gedwongen gepensioneerde in het AOW gat verkerende en vrijwilligerswerk (zonder reiskostenvergoeding) doende ex overheidsmedewerker  begrijpt u misschien wat het wegvallen van de VDU voor mij betekent.

Ik ben momenteel een gedwongen WW-er omdat het commerciele bedrijf waar ik 32 jaar voor gewerkt hebt van mening was dat het efficienter en kosten besparend was om de gehele afdeling waar ik werkte te verkassen naar Belgie om het daar samen te voegen met een zelfde customer service afdeling voor de gehele Benelux. Dan hoef ik in ieder geval niet meer in de spits te reizen. Is er dus nog een plekje vrij. Of eigenlijk 3, want 2 collega's gingen ook met de trein.

 

 

Badge +3

Tot 2021 zal je bij vernieuwen gewoon een nieuwe kaart krijgen met hetzelfde abonnement. Traject Vrij is er nog niet in een Flex versie.

Let op dat je de vernieuwing wel zelf moet doen via TLS/OV-chipkaart als je ca. 6 weken voor het verlopen van je kaart nog niets van de NS gehoord hebt (verzoek nieuwe pasfoto), of als het geen jaarabonnement is.

Badge +3

Het zal geen toeval zijn dat ik uitgerekend een dag na mijn berichten in deze draad een mailtje krijg waarin ik uitgenodigd wordt om over te stappen naar flex. Vraag me wel af hoe zo'n maandelijks overzicht er uitziet.

Zie hier een voorbeeldfactuur. De specificatie van je reizen staat op de vervolgpagina’s van de pdf.

 Betekent dat dat de voordelen zoals in juli en augustus voor 9.00 met korting nog wel blijven bestaan? Kunnen jullie één overzicht maken welke voordelen deit oude "VDU" nog wel hebben?

Nee, dat blijft niet bestaan. Per 2021 is er 40% korting: 

- Van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 16:00 uur en tussen 18:30 en 6:30 uur.
- Tijdens het weekend de hele dag
- Niet meer in de maanden juli en augustus tijdens de spits
- Op feestdagen de hele dag 
 

Graag ontvang ik van u een set van de oorspronkelijke voorwaarden en hoor ik graag of u zo maar hier vanaf kan wijken.

Je vindt de voorwaarden van het Voordeeluren abonnement hier (5.5) en van onze abonnementen in het algemeen hier (5.6).

 

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement voor 170 euro per maand. Wat ga ik dan betalen als ik NS Flex ga gebruiken? Sowieso 24 euro. Maar komt daar dan gewoon nog 170 euro bovenop? Kan ik mij bijna niet voorstellen omdat ik dan gewoon 24 euro per maand armer wordt en er geen voordeel aan behaal omdat ik enkel op 1 traject reis in spitsuren.
Als ik probeer online een NS Flex abonnement te nemen wordt het niet duidelijk gemaakt wat ik per maand onder de streep kwijt ben en moet ik op een gegeven moment wel klikken op ‘overstappen’ zonder te weten waar ik dan aan toe ben qua maandelijkse kosten.

Volgens mij tel je de prijs van een Altijd Voordeel abonnement nu op bij de kosten van je Traject Vrij abonnement. Dit zijn verschillende producten. De prijs is gewoon het abonnementsgeld, dat wordt niet duurder. Een (ouderwets) Traject Vrij maandabonnement blijft ook te koop.

 

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????

Keuzedagen zijn niet meer nieuw te koop per einde 2020. Wie ze heeft kan ze door laten lopen. Vanaf 2020 wordt het 26,- euro voor 7 dagen tweede klas en 51 euro voor eerste klas Keuzedagen.

 

Ik heb zelf geen Voordeelurenabonnement, maar wat is dan nog het voordeel van een Voordeelurenabonnement wanneer de tijden waarop korting gegeven worden gelijk worden aan een Dal Voordeel abonnement? Dit komt er in feite op neer dat er geen Voordeelurenabonnement meer is, maar wordt het een Dal Voordeelabonnement, alleen heet het nog Voordeelurenabonnement.

 

Verder:

Wordt er in de tussentijd wel alles aan gedaan om NS Flex te verbeteren en de huidige problemen te verhelpen? Denk in dat opzicht bv aan de onterechte correctietarieven die nog herhaaldelijk voorkomen. Het “NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement” is soms wel heel letterlijk, even €50 extra omdat iemand zogezegd tegen de reisrichting zou reizen terwijl dat helemaal niet het geval is.

En wat wordt de policy wanneer iemand te laat betaald heeft door bv mislukken van een incasso en klant is bv op vakantie waardoor dit niet op tijd wordt gezien? Nu lees ik vaak dat iemand dan 6 maanden geen Flex kan afsluiten maar kan dan nog wel een klassiek abonnement nemen. Je kunt mensen die een treinabonnement nodig hebben om bv naar werk te gaan niet 6 maanden lang verhinderen om een abonnement te nemen vanwege 1 keer een foutje. Het ligt natuurlijk wel anders bij herhaaldelijke wanbetaling.

Ja, het Voordeelurenabonnement wordt als het ware gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. NS Flex zal dan inderdaad minder ‘kinderziektes’ moeten hebben zoals het onterecht in rekening brengen van correctietarieven. Het beleid betreft de 6 maanden geen Flex kunnen hebben na een beëindiging van onze kant wegens een te late betaling (dat is na 3 betalingsherinneringen, +/- anderhalve maand na de rekening van de reizen die je de maand daarvoor al hebt gemaakt) verandert niet. Reizigers die in deze situatie komen kunnen dan nog op saldo reizen, een regulier Dal Voordeel abonnement nemen. Er blijven ook een Traject Vrij en Altijd Vrij maandabonnement (en drie maanden versie), waarbij je van te voren het abonnementsgeld betaalt en niet op rekening reist. 

 

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

De wijziging gaat in per 1-1-2021. Als je dan midden in je contractjaar zit, dan vindt er een verrekening plaats. 

 

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Het incheckmoment is bepalend. Als je in de daluren begint aan je reis, dan krijg je de hele reis korting. Begin je aan het einde van de spits aan je reis, dan krijg je de hele reis geen korting.

 

Net de mail over de wijziging van de voorwaarden gelezen; geen leuk bericht, maar nu wel een belangrijke vraag:

Ik heb een  40% Voordeelurenabonnement; 

Er geldt  straks geen 40% korting doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30

Betekent dit dan dat ik bijvoorbeeld voor 16:00 op plaats van bestemming moet zijn als ik met korting wil reizen? 

En als ik voor 15:59 ingecheckt ben, geldt dan evengoed de 40% korting  tot dat ik uitcheck?

Het incheckmoment is bepalend

 

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.

Het Dal Voordeel abonnement wordt 56,- euro in 2020 en 60,- euro in 2021. Dat is dezelfde prijs als NS Flex Dal Voordeel nu is, 5,- euro per maand. Het abonnement is flexibel aan te passen voor periodes waarin je de korting niet nodig hebt. 

 

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

Gaat dit echt gebeuren. Voor mij en vele anderen is dit namelijk zeer belangrijk.

Ja,

 

 

 

 

 

Je betaalt toch voor een VDU ? Hoezo is daar NIETS redelijks aan ?

 

Reputatie 1

Ze doen dit juist om het makkelijker te maken. Dan moet iedereen ook gewoon over, want als mensen op oudere abonnementsvormen blijven is het alleen maar lastiver

Badge +3

er komen sraks Flexdagen voor mensen onder de 60 en die geven de automaat weer een hoop extra werk.

Dat lijkt me niet. Ik verwacht dat er iets komt waarbij je bijvoorbeeld in Mijn NS een Flexdag kan aanzetten, waarbij je tegen een vast bedrag een dag onbeperkt mag reizen in de daluren. Die kosten zouden dan op de eerstvolgende factuur in rekening worden gebracht.

Reputatie 2

Oké, wat kunnen wij als weldenkende/ meedenkende forumleden doen om:

.-na te gaan om hoeveel mensen het gaat die een VU kaart hebben van 60jaar of ouder.

  • De NS te verzoeken te reageren op de reacties op dit Forum
  • Glashelder te krijgen hoe het werkelijk zit.
  • ons  te verenigen 
  • aan te  tonen dat dit eigenlijk een storm in een glas water is  en dat dit
  • misschien een heel ander probleem verbloemd.Overigens hulde aan alle prachtig gefundeerde argumenten chapeau mensen !
Reputatie 7
Badge +3

Ze doen dit juist om het makkelijker te maken. Dan moet iedereen ook gewoon over, want als mensen op oudere abonnementsvormen blijven is het alleen maar lastiver


Makkelijker? Voor wie? Niet voor mij. Ik moet mijn reizen anders gaan plannen om met korting te kunnen reizen en zal duurder uit zijn omdat ik niet altijd de spits kan mijden. Voor mijn portemonnee is het alleen maar moeilijker.

Reputatie 7

In de normale situatie zonder corona zou er ook geen probleem geweest zijn en gewacht worden tot het werd omgezet zodra mogelijk.

Nu met corona en de afweging om het tijdelijk stop te zetten is de situatie heel anders en weegt de vraag mee bestaat mijn soort abonnement na corona nog en daar wordt het met het huidige zoekplaatje en niet duidelijke informatie beduidend moeilijker en geeft onrust.

En dat maakt de keus niet eenvoudig bij voortzetting wordt het omgezet maar kost het tijdelijk veel geld anderzijds tijdelijk opzeggen betekend geen automatische omzetting en als er voor een dan nieuw flex abonnement geen 65+ of een veel duurder alternatief komt kost het uiteindelijk nog meer.

Want aan het oude zijn rechten te ontlenen aan het nieuwe niet.

Een duidelijke opstelling van de NS is hier gewenst ook voor de toekomst.

Nog maar nauwelijks ben ik aangesloten bij de Community, of ik kom meteen maar met mijn grote klacht; het opzeggen van het voordeelabonnement.

Dit betekent dat zowel ik als mijn 9 broers en zussen veel minder gebruik gaan maken van de trein en en elkaar dus ook veel minder zullen gaan zien. Wij zijn  allemaal 65 plussers, veel tijd maar geen geld om de reizen zo veelvuldig te maken, want we wonen in alle provincies.

Om nu tussen 09.00 en 15.30 bv naar Limburg te heen- en weer te gaan is ondoenlijk, noch naar Drenthe.

Nee, de NS heeft zich niet van een mensvriendelijke kant laten zien, er moet geld bij dus die paar Euro’s winst die dit oplevert, zijn ook Euro’s .

Namens mijn familie hierbij de vraag en het advies om het toch nog eens te bekijken en nu met een wat menselijker blik,

hoogachtend,

Middenmootje

 

Als houder van een Weekend Vrij-abonnement ontving ik vandaag ook deze mail, met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Weekend Vrij Flex. Ik combineer men Weekend Vrij echter met een OV Chip Plus-abonnement. Krijgen houders van een OV Chip Plus-abonnement die dit combineren met een ander abonnement nog seperaat een e-mail (want sommige functies van OV Chip Plus bijten met die van Flex)? En als er voor Flex het e.e.a. moet worden geregeld in een app, kan dan ook in de mail worden aangegeven in hoeverre de functionaliteiten binnen die app toegankelijk zijn?
 

Reputatie 2

Artikel op NOS.nl: 700.000 (!) abonnementhouders raken hun korting in de middag/avond spits kwijt door deze maatregel!

Ik ben er 1 van - en nee, die 7 euro korting is een wassen neus. Dan kun je me net zo goed een gratis abonnement geven, want de meerkosten door de afschaffing van 40% korting zijn hoger dan de kosten van het jaarlijks abonnement.

 

Mijn abonnement loopt van Mei tot Mei - maar kennelijk maakt dat niet uit; de wijziging gaat per 1 Januari 2021 in ipv op het moment dat mijn abonnement verlengd wordt. Ander abonnement? Dacht het niet - er zit op dit moment niks interessant bij voor mij.

 

 NS wil dat er minder mensen de trein nemen na 16 uur - maar kennelijk moet dit worden afgedwongen. Oftewel mensen die op een normale tijd naar huis willen, worden nu gedwongen te gaan wachten op een trein die na 18.30 uur vertrekt, en 1) mogen dus gaan rondhangen / tijd verdoen, zodat 2) ze veel later dan gewild thuis komen en mogelijk zelfs op een tijdstip waarbij het aantal bussen van station tot eindbestemming met de helft verminderd is vergeleken met een eerder tijdstip. Chapeau NS...

Reputatie 2

Dalvrij en Weekendvrij voor 65 plus zijn zo ongeveer de enige abonnementen die niet zijn aangepast voor Flex maar dat zal ook gewoon gebeuren en tegen dezelfde prijs. Dat is toegezegd in ieder geval.

(...)

In tegenstelling tot u veronderstel ik geen kwade trouw.

Ik ben het geheel met u eens. Zij het dat ik geen “kwade trouw” veronderstel, maar dat het mijn indruk is dat ze op deze wijze de keuze willen sturen. Zodra voor Flex dezelfde 65+kortingen zouden gelden als voor Saldo, en zodra die prijzen expliciet naast de reguliere prijzen staan op de plaats waar de klant zijn keuze moet maken, dus zoals vroeger, dan wordt die indruk bij mij weggenomen.

 

Belangrijk: NS-flex aanbieding voor Bij-abonnementen per 1 maart 2022

Houders van een bij-abonnement worden losgekoppeld; dat lijkt me geen probleem.

NS heeft voor deze abonnementshouders iets bijzonders bedacht; een kortingsactie!

Maar: deze actie is nogal misleidend; mijn partner is 65+ en heeft nu een Dalvrij-abonnement voor 46 euro/mnd. Volgens deze bijzondere (korting!)-actie wordt dat 70,13 / mnd.

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Rover heeft dat wat mij betreft altijd verkeerd gezien.

Ik denk ook dat heel veel reizigers niet op Flex zitten te wachten, maar ja Rover beweerde altijd het tegendeel dus moeten ze nu ook zwijgen. 

Reputatie 3

De NS gaat eenzijdig de voorwaarde voor het “oude” voordeeluren abonnementen en de keuzedagen wijzigen. Als pleister op de wond wordt er een korting van E 7,00 gegeven aan de klanten.

Triest dat de NS haar monopolie positie gebruikt om telkens weer de voorwaarden te verslechteren. En dan nog beweren dat het in het voordeel is van de klanten. Als dit allemaal door gaat kan ik mijn voordeel abonnement net zo goed opzeggen, dan is een weekend vrij kaart voldoende.

J.B.

Vooral dat beweren dat alles beter is of wordt is het gedeelte dat mij tegen het hoofd stoot.

Natuurlijk kunnen ze de abonnementen uitfaseren en veranderen, net zoals ik makkelijk over kan stappen naar alternatieven. (al aan het kijken)

Maar doen alsof het een service is waar iedereen op zit te wachten en beter van wordt vind ik wat laag.

Ik heb een OV-chipkaart, reizen met 40%korting tussen 09:00-16:00uur. Hoe kan ik dit omzetten naar een Flexkaart. Kan ik de Flexkaart ook gebruiken voor de OV in de steden? Wat gebeurd er met m'n saldo op de OV-chipkaart?

Kaartnummer: verwijderd door Moderator

Goedemiddag VIRM.

Of de functionaliteit van OV-chip Plus zal veranderen is vooralsnog onbekend. Ik ga navragen hoe dit werkt i.c.m. een NS Flex abonnement. 

Reageer