Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Badge +3

Als ik op de startpagina van Mijn NS klik op 'Bekijk en wijzig abonnement', ga ik naar 'Mijn Producten'. Die kunnen niet worden geladen.

Die pagina zou wel moeten laden; daar kunt u dan uw abonnement wijzigen.

Als ik daaronder in het menu 'Snel naar' klik op 'Abonnement aanpassen', kom ik op een pagina waar Mijn Producten er wel ineens op staan. Daar staat dan wel OV Chip Plus, maar helemaal niks met Flex.

Dat is de “oude” producten-pagina waar NS Flex inderdaad niet getoond wordt.

Je kan al NS Flex voor kinderen bestellen, alleen nog geen Traject Vrij. 


Vreemd tegen mij werd nog niet zo lang geleden gezegd dat het niet kon. Dus ik kan een flex abonnement voor hem bestellen op zijn eigen ov-chipkaart met trajectvrij erop. 

Een slecht nieuwsbericht verpakt in een tekst die het wil laten voorkomen alsof de klant er geweldig op vooruit gaat. Wat een onderschatting van het begripsvermogen van de lezer.

Het gaat om een ordinaire prijsverhoging met het doel meer centjes binnen te harken. Waarschijnlijk is  vooraf ingecalculeerd dat de winst vele malen hoger is dan het verlies door een klein aantal afhakers.

Het tegoedbonnetje van 7 euro is een klap in het gezicht van ieder die de NS een warm hart toedroeg. NS, met dit fooitje beledig je de reiziger en toon je waar het je om te doen is: winstmaximalisatie.

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex moet er nu altijd een hele maand tussen zitten voor je weer een wijziging kan doen, ook bij Flex Basis. Ik neem aan dat dat blijft.

Wil jij straks in 2021 ook weer (pre-paid) maandabonnementen Traject Vrij blijven gebruiken of de Flex variant? De Flex variant wordt qua prijs gelijk aan het het huidige doorlopendejaar abonnement. Dit is minder dan nu 11 maandabonnementen. Dus dan ga je er op ten opzichte van nu qua kosten op vooruit. 

En waarom nu maandabonnement ipv het jaarabonnement? Met maandabonnementen ben je toch duurder uit en het jaarabonnement is mocht het nodig zijn nu wanneer je maar wilt stop te zetten door te wijzigen naar Flex, ook binnen het eerste contractjaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd tegen mij werd nog niet zo lang geleden gezegd dat het niet kon. 

Dat kan sinds 13 september 2019. 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-voor-kinderen-is-live-60402

Reputatie 6

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Reputatie 7
Badge +4

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

De woordvoerder van NS beweerde vanmorgen dat er nog maar 700.000 zijn.

Totaal te verwaarlozen dus, acht jaar na de afschaffing. ;-)

Reputatie 7
Badge

Met Flex moet er nu altijd een hele maand tussen zitten voor je weer een wijziging kan doen, ook bij Flex Basis. Ik neem aan dat dat blijft.

Wil jij straks in 2021 ook weer (pre-paid) maandabonnementen Traject Vrij blijven gebruiken of de Flex variant? De Flex variant wordt qua prijs gelijk aan het het huidige doorlopendejaar abonnement. Dit is minder dan nu 11 maandabonnementen. Dus dan ga je er op ten opzichte van nu qua kosten op vooruit. 

En waarom nu maandabonnement ipv het jaarabonnement? Met maandabonnementen ben je toch duurder uit en het jaarabonnement is mocht het nodig zijn nu wanneer je maar wilt stop te zetten door te wijzigen naar Flex, ook binnen het eerste contractjaar.

 

 

Volkomen met je eens dat een jaarabonnement nu ook al voordeliger zou zijn. Punt is hier dat mijn werkgever alleen maandabonnementen wenst te vergoeden, waarom heb ik zelf ook nooit begrepen. Mijn casus was dan ook vooral als voorbeeld bedoeld. Als een jaarabonnement ook gewoon een optie is, speelt dit pas met (veel) meer tussenpozen in je reisgedrag.

Mijn zoon heeft een ov-kaart waarop een weekend voordeel product zit en een studentenproduct voor door de weeks. Nu wil ik het weekendvoordeelabbonement stopzetten zodat hij alleen het studentenproduct heeft. Hoe doe ik dit

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Reputatie 5

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Hey @VIRM, Ik moet mij voor nu aansluiten bij Tochjo zijn constateringen aangezien ik ook niet meer kan zien zonder jouw gegevens. Wat ik altijd als eerste adviseer is om je OV-Chipkaart te opnieuw te koppelen aan je Mijn NS-account, vaak verhelpt het dit soort problemen. Vergeet dan ook niet om opnieuw aan te vinken dat je je reisgegevens wil inzien. Dit kan je doen in de “oude” producten-pagina, waar Tochjo het eerder over had. Als het niet werkt, kan je mij dan een privébericht sturen? Dan is er vermoedelijk wat anders aan de hand.

Badge +3

Hi @Rocca 

Weekend Voordeel (40% korting op treinreizen in het weekend) is een NS Flex product en gaat sowieso niet goed samen met het Studentenreisproduct. Bovendien is het overbodig omdat studenten met een week-ov in het weekend al 40% korting krijgen.

Ik neem dus aan dat je een klassiek (op saldo) Weekend Vrij abonnement bedoelt. Dit kan je beëindigen via de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook). Daarna moet je zoon nog even langs een automaat (station, supermarkt e.d.) om Weekend Vrij van zijn kaart te verwijderen.

Reputatie 6

@momo een analyse gebaseerd op reisgedrag was op zich wel interessant geweest. Ik denk dat de individuele kaarthouder nu makkelijker op zoek gaat naar alternatieven. Ene kant voor NS fijn want misschien nemen wel meer mensen een Traject Vrij dus weer wat meer inkomsten. Aan de andere kant...het spits probleem los je dan weer niet op. En je hebt dus niet meer de "vaste inkomsten" van langlopende abonnementen.

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Reputatie 7
Badge +3

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet.

Ik had daar gelukkig geen last van met mijn werkgever. Vergoeding was het sommetje:

afstand huis- bedrijf in km x 2 x €0.19 x 214 gedeeld door 12 voor maandbedrag (eventueel evenredig bedrag voor partimers). En dit gold voor iedereen ongeacht hoe men naar werk kwam. Ik ontving in het begin €70 euro meer dan mijn Traject Vrij kostte (later werd dat minder vanwege de prijsstijgingen). Dat meerbedrag had ik in principe kunnen besteden aan  de bus tussen station en werkadres, maar als je dat fietst dan kun je wat zelf in je zak steken.

Het meeste voordeel hadden de carpoolers en stellen waarvan beide partners die vaak samen in 1 auto zaten maar wel 2 keer de vergoeding kregen.

Nope, ik heb hem verwijderd. Toen ik de chipkaartnummer en vervaldatum intikte, koppelde hij meteen weer zonder enige koppelcode of wat dan ook. Resultaat is hetzelfde: de producten kunnen niet worden geladen. Wat nu?

 

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

De wijziging gaat in per 1-1-2021. Als je dan midden in je contractjaar zit, dan vindt er een verrekening plaats. 

Wat voor verrekening is dat dan? En ik neem aan dat dan per 1-1-2021 kan opzeggen. Het aanhouden van het Voordeelurenabonnement is ook niet erg aantrekkelijk meer voor de keuzedagen.

Als je dan een Voordeelurenabonnement met Keuzedagen hebt of een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen, dan is het vanaf 2021 qua prijs en voorwaarden gelijk. Met de verrekening bedoel ik dat je dan nog weer een deel terugkrijgt door het verschil tussen de 67,- en 60,- euro. Ja, opzeggen per 2021 zou moeten kunnen.

Badge +3

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet. 

Die werkgever snijdt zich (financieel) behoorlijk in de vingers, en zal dus juist heel blij moeten worden van de Flex varianten die maandelijks (per dag zelfs) opzegbaar zijn, en per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement.

Nope, ik heb hem verwijderd. Toen ik de chipkaartnummer en vervaldatum intikte, koppelde hij meteen weer zonder enige koppelcode of wat dan ook. Resultaat is hetzelfde: de producten kunnen niet worden geladen. Wat nu?

Dan wil ik je adviseren @Rueben NS een privébericht te sturen, zoals hij suggereerde. 

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Met andere woorden, het antwoord op mijn vraag is dus: Nee, het kan niet. Belangrijk dat dit onder de aandacht gebracht wordt. Beetje vergeten groep, jongeren tussen 12 en 18 die nog geen studenten ov hebben. Reiskosten kunnen zelfs niet eens afgetrokken worden van de belasting. Tijd voor aandacht voor die groep… 

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Traject Vrij bestaat nog niet als NS Flex. Dat komt nog. Wanneer dat er is kan je NS Flex Traject Vrij voor je zoon bestellen. 

Dit is een zeer teleurstellend bericht en daarnaast een minachting voor hen die al jaren uw vaste klant zijn. In deze tijd van CO2 en stikstofproblematiek jaagt u mensen de trein uit, terwijl er juist meer  de trein in zouden moeten. U verslechtert eenzijdig heel sterk de  voorwaarden en stelt daar een minimale financiële tegemoetkoming tegenover. Ik wens als jarenlange vaste klant niet zo behandeld te worden en heb mijn keuze al gemaakt en ga maar weer een auto aanschaffen en aansluiten in de file. Dit is weer een beperking in de bewegingsvrijheid van ouderen (gewoon discriminatie dus).  Op jaarbasis is je kaart ongeveer 625 uur minder geldig en daar stelt NS maar liefst €7.00 compensatie tegenover (voor alle duidelijkheid: ook op jaarbasis) plus dat voor 60 +ers de zgn. vrije reisdagen (die overigens helemaal niet vrij zijn, want je moet er gewoon voor betalen) verdwijnen. Schaam u diep NS!

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

Reputatie 6

Wat een ellende, deze dingen. Meer betalen en minder mogen. Probeert de NS klanten waarvoor er geen goedkoper alternatief is nog eens een extra poot uit te draaien? Bijna alle veranderingen zijn in het nadeel van de reiziger. Elk bedrijf waar het “te” druk wordt zet alles in om hun “productie” te verhogen, de NS doet het omgekeerde, “We verhogen de prijzen en verlagen de service dan blijft het teveel aan klanten wel weg” Te veel aan klanten? Er zijn nooit teveel klanten. De aangedragen veranderingen laten geen bedrijf zien dat er alles aan doet om aan een grotere vraag te voldoen.

Waarom geen cico bij het instappen zoals bij bussen. Dan is de reis aan een trein gekoppeld kan vertraging automatisch verrekend worden maar ook is een automatische tariefomschakeling mogelijk. Van A tot C hoog tarief en van C tot D laag bijvoorbeeld. Dan krijg je een veel betere spitsspreiding. Nu is het te veel werk, je hebt 2 kaarten nodig en moet tussendoor bij een paaltje uit en met de andere kaart weer inchecken. Ongeveer 8% van de huidige spitsreizigers zouden hun reis een beetje op willen en kunnen schuiven en half in en half buiten de spits gaan reizen. Ook voor incidentele reizigers die naast een reis met de NS ook nog met ander OV moeten reizen zou het een uitkomst zijn. Zelf kan ik, als ik met 40% korting wil reizen, pas om half 2 op mijn plaats van bestemming zijn. Als ik een trein eerder zou kunnen pakken, maar dan moet ik weer met 2 kaarten goochelen, zou ik al om half 1 daar zijn en het verschil in prijs zou meer dan € 10 zijn per enkele reis. Om op die tussenstop van1 minuut …. dat gaat niet lukken. 6 minuten verschil in vertrektijd, een uur langer onderweg en € 10 duurder uit.

Ik zie nergens dat er oplossingen geboden worden om meer reizigers te vervoeren, slimmere planning van materieel inzet, verschillende snelheden binnen en buiten de spits. Het gebruik van variabele snelheden tussen stations. Misschien komt dat ook wel gedeeltelijk door ProRail, dat er voor zorgt dat de NS met 1 hand op de rug gebonden moet werken. Alsof AH aan de leverancier van de potten jam moet vragen om ze tijdelijk in een ander schap te mogen zetten…...
Omdat het de NS ook niet echt gelukt om reistijden sterk te verminderen waarom dan de obsessie om hier en daar een paar seconden te stelen ten koste van de reiziger. De gemiddelde reiziger maakt die minuut meer of minder niet uit zolang een overstap maar goed haalbaar is. Als een reis 30 minuten duurt en door een vertraging van 1 of 2 minuten is een overstap net niet haalbaar en je moet 15 minuten op de volgende trein wachten dan had je toch liever een reis van 35 minuten gehad waarbij de overstap wel goed haalbaar is. Je bent dan immers10 minuten eerder op plaats van bestemming.

Maar goed ik zal wel een zeur zijn….. 

Reageer