Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Aanvulling: ik meende expliciet te reageren op de wijziging van het voordeelurenabonnement, maar zie nu dat mijn reactie opgenomen is tussen alle andere. Mijn eerdere reactie slaat  dus op deze wijziging:

 

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

@ElisabethB 

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.

Reputatie 6

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt

Je vergeet nog wat groepjes.. studenten, vaste trajectabboreizigers, mensen zonder korting wiens werkgever het betaald, zakenreizigers, altijd voordeel reizigers, altijd vrij reizigers, mensen die gewoon die trein moeten hebben ongeacht korting, gaan ook al voor 18.25 door de poortjes.

 

Het spitsreizen duurder maken werkt zo goed dat je tegenwoordig ook vlak voor en vlak na de spits mag staan in de trein!

 

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Reputatie 5

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Voorheen had je niet zoveel keuze natuurlijk in abonnementen. En dat één abonnement niet meer verkocht wordt, betekent niet dat mensen geen abonnement meer nemen. Meeste mensen pakten gedwongen Dal Voordeel. Er was immers geen VDU meer.

 

Ik denk alleen met het Flex concept dat mensen makkelijk worden met af en toe abonnement nemen als het hen goed uit komt. 

Je vroeg toch wat het businessmodel hierachter was? Je insinueert dat NS verlies gaat lijden door de beslissing het Voordeelurenabonnement uit te faseren. Ik durf het tegendeel wel te voorspellen.

Het Voordeelurenabonnement is een abonnementsvorm uit de vorige eeuw die niet meer te handhaven is, zeker niet nu iedere abonnementshouder moet inchecken en het dus veel gemakkelijker is de reiziger te sturen op basis van tarieven gekoppeld aan inchecktijden. Voordat Dal Voordeel en Altijd Voordeel werd ingevoerd was het voor een schoonmaker die om 6 uur naar z’n werk moest onmogelijk om met korting te reizen, ook al waren de treinen dan bijna leeg. Terwijl de ambtenaar die met de eerste trein na 9 uur kon reizen wel 40% korting genoot in een trein die een stuk voller zat. Volslagen absurd. Maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

Hier is enige tijd geleden onderzoek naar gedaan door het ministerie van I&M. De conclusie daarvan was dat het reizigersverlies minimaal zou zijn. Vandaar dat de minister de maatregel van NS ondersteunt. 

Reputatie 6
Badge +2

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnement besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

De mail zou wel binnen een uur binnen moeten zijn. Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen ze de bestelling voor je nakijken.

ik vindt de brief die ik vandaag een beetje onduidelijk, de prijs van het Dal Vrij Abonnement blijft die gelijk aan het geen wat ik nu betaal voor dit abonnement?

Even een vraag van mijn kant af; 

ik heb een dal vrij abonnement, deze zal op termijn dus overgaan naar NS flex begrijp ik uit de update.

ik betaal momenteel een vast bedrag per maand, dat zal dan toch ook zo blijven tegen die tijd?

Sorry, misschien is de vraag al gesteld en reeds beantwoord maar om door 800+ antwoorden te scrollen vind ik even te veel.

 

Blijven de andere kortingsregels bij internationaal reizen ook hetzelfde?

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Heb je flex (reizen op rekening) of reizen op saldo (jaarabonnement) besteld? Bij Flex is het abonnement pas zichtbaar op de dag dat hij ingaat. Daarbij moet je als je flex of reizen op saldo voor het eerst bestelt op een bestaande kaart eerst langs een automaat om het op de kaart te zetten. Bestel je flex of reizen op saldo op een nieuwe kaart dan staan deze er gelijk op. De kaart ontvang je binnen 5 werkdagen.

@Philned

Voor een verhoging van de spoorproductie is vooral uitbreiding van de infrastructuur nodig maar de politiek wil daar geen geld voor uittrekken, immers alle geld moet naar zorg, onderwijs, milieu of politie. En dus zullen de reizigers via het prijsmechanisme gespreid moeten worden. De volgende stap zal vrees ik het aanpakken van de OV-studentenkaart zijn.

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt

Je vergeet nog wat groepjes.. studenten, vaste trajectabboreizigers, mensen zonder korting wiens werkgever het betaald, zakenreizigers, altijd voordeel reizigers, altijd vrij reizigers, mensen die gewoon die trein moeten hebben ongeacht korting, gaan ook al voor 18.25 door de poortjes.

 

Het spitsreizen duurder maken werkt zo goed dat je tegenwoordig ook vlak voor en vlak na de spits mag staan in de trein!

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van Flex Dal Vrij wordt gelijk aan klassiek Dal Vrij. Nu betaal je voor de Flex variant nog 1 euro extra per maand, die zal verdwijnen. Mogelijk kan de prijs wel verhoogd worden met de normaal jaarlijkse verhoging door inflatie. Dat is niet anders dan afgelopen jaren. Wat er aan Dal Vrij wijzigt in 2021 (en neem ik ook zal gaan kosten) zal 3 maanden voor de overzetting bekend worden gemaakt.

 

  • Voorlopig hoef je niets te doen. Je blijft tot de wijzigingen eind 2020 ingaan gewoon reizen met jouw Dal Vrij abonnement onder de huidige voorwaarden. Drie maanden voordat wij je Dal Vrij abonnement updaten naar een NS Flex Dal Vrij, sturen we je een e-mail of brief met meer informatie.

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html

Badge +3

Ja, en het bedrag blijft ook hetzelfde.

Zelf reis ik met een traject vrij abonnement (Hoorn - Amsterdam)

Als je dit "flex" wil maken geeft dan de optie om bijvoorbeeld het abonnement te kunnen pauzeren van datum x tot datum x.

In plaats van dat je een wijziging kan doen per maand. 

Goedemiddag VIRM.

Of de functionaliteit van OV-chip Plus zal veranderen is vooralsnog onbekend. Ik ga navragen hoe dit werkt i.c.m. een NS Flex abonnement. 

Ik heb vooralsnog geen reactie ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier.


Update: Wederom geen nieuws.

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

@ElisabethB

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.


dat begrijp ik dat moet ook in samenwerking met de politiek. MBO’ers van 16 tot 18 krijgen ook kinderbijslag en kinderen tot 12 ook… die mogen allemaal wel vrij reizen. Dus een beetje krom is het wel. 

 

Reputatie 6

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Voorheen had je niet zoveel keuze natuurlijk in abonnementen. En dat één abonnement niet meer verkocht wordt, betekent niet dat mensen geen abonnement meer nemen. Meeste mensen pakten gedwongen Dal Voordeel. Er was immers geen VDU meer.

 

Ik denk alleen met het Flex concept dat mensen makkelijk worden met af en toe abonnement nemen als het hen goed uit komt. 

Je vroeg toch wat het businessmodel hierachter was? Je insinueert dat NS verlies gaat lijden door de beslissing het Voordeelurenabonnement uit te faseren. Ik durf het tegendeel wel te voorspellen.

Het Voordeelurenabonnement is een abonnementsvorm uit de vorige eeuw dat niet meer te handhaven is, zeker niet nu iedere abonnementshouder moet inchecken en het dus veel gemakkelijker is de reiziger te sturen op basis van tarieven gekoppeld aan inchecktijden. Voordat Dal Voordeel en Altijd Voordeel werd ingevoerd was het voor een schoonmaker die om 6 uur naar z’n werk moest onmogelijk om met korting te reizen, terwijl de treinen bijna leeg waren. Terwijl de ambtenaar die met de eerste trein na 9 uur kan reizen wel 40% korting genoot in een trein die een stuk voller zat. Volslagen absurd. Maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

Het is inderdaad een gedachtegang die ik heb en waarvan ik me afvraag of de keuze is te onderbouwen aan de hand van cijfers. Of dat de keuze is gebaseerd op ander veronderstellingen.

Volgens mij begrijp ik je bericht niet goed. Of bedoel je hiermee aan te geven dat een ambtenaar altijd pas na 9 uur kan reizen en een schoonmakers niet? 

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Je kunt zelfs t/m 16:04 inchecken en dan het hele land doorreizen, gewoon tijdens de spits. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik val van mijn stoel.. https://twitter.com/afgestaan/status/1288557949758124038

Goed nieuws! #TrajectVrij abonnement is ook op #NSFlex verkrijgbaar! #Treinleven

 


Ook fijn dat abonnement houders deze wijziging in het abonnementen aanbod niet in de vandaag gemailde nieuwsbrief mochten lezen.

Benieuwd hoe abonnement houders dan wel op de hoogte gesteld worden.

Reputatie 7
Badge +3

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Contact the customer service by phone, Twitter, Facebook or chat.

Als houder van een Weekend Vrij-abonnement ontving ik vandaag ook deze mail, met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Weekend Vrij Flex. Ik combineer men Weekend Vrij echter met een OV Chip Plus-abonnement. Krijgen houders van een OV Chip Plus-abonnement die dit combineren met een ander abonnement nog seperaat een e-mail (want sommige functies van OV Chip Plus bijten met die van Flex)? En als er voor Flex het e.e.a. moet worden geregeld in een app, kan dan ook in de mail worden aangegeven in hoeverre de functionaliteiten binnen die app toegankelijk zijn?

Wanneer de wijziging plaatsvindt zal NS Flex wel met OV-chip Plus te combineren zijn. De mail die je nu hebt gekregen is enkel een vooraankondiging, voor de wijziging echt komt zal je nog meer informatie krijgen. Ik neem ook aan vanuit OV-chip Plus. 

Reageer