Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1119 reacties

Reputatie 1

De mail over de abonnementswijzigingen wat betreft de keuzedagen nogal verwarrend. De vraag is blijven de keuzedagen nu wel of niet. In de mail staat eerst letterlijk (citaat): “ Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden”. Dan denk ik dat deze dus worden afgeschaft. Maar dan staat er een stukje verder een stukje tekst over voorwaarden en gebruik in 2021. Dan bestaan ze weer wel. Wat is nu waar?? Graag een uitleg hierover en wellicht een aangepaste cq gecorrigeerde mail.
Overigens moet me van het hart dat deze wijziging een  dusdanige en vergaande verslechtering is die het normale gebruik van de keuzedagen nagenoeg onmogelijk maakt. Hopelijk wilt u die nog eens heroverwegen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Dat gaat snel want als je je VDU vrijwel uitsluitend gebruikt voor de keuzedagen (wat veel ouderen doen) kun je abonnement beter omzetten naar Flex met uitsluitend Flexdagen. 

Alleen heb je per jaar 7 Keuzedagen en maar 3 Flex dagen.  En het gaat natuurlijk niet alleen om het VDU, ook Dal Voordeel.  Keuzedagen zijn dan niet meer beschikbaar bij een Altijd Voordeel.

Ik denk dat het wel korter dan de 10 jaar van het VDU zal zijn. 

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Railplus kan vanaf 01.01.2021 niet meer worden aangeschaft. Railplus is 1 jaar geldig, maar de geldigheid is gekoppeld aan de geldigheid van het NS-abonnement. Als het bijbehorend abonnement eerder afloopt, is ook de Railplus niet meer geldig. Bij een doorlopend abonnement, loopt de Railplus automatisch na 1 jaar af. 

 

In verband met Corona is er geen spoor verstuurd. Het is nog niet duidelijk of dat dit jaar nog zal gebeuren.

Je kunt ze alleen niet onbeperkt kopen.

Dat is me uit de informatie van NS dus niet duidelijk geworden. Ik had me al afgevraagd hoe dat zat want op treinreiziger.nl wordt die beperking niet genoemd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?


Lange tijd was onduidelijk of wijzigingen bij verlenging of voor iedereen gelijk op 1-1-21 zouden ingaan. Begin dit jaar werd gesuggereerd dat de nieuwe voorwaarden bij verlenging in zouden gaan, dus was niet blij dat mijn ingangsdatum van mijn nieuwe dal voordeel + keuzedagen 31-12-19 ineens gewijzigd werd naar 1-1-20. Uit de info die nu op de website staat, begrijp ik dat zowel de nieuwe voorwaarden van VDU als van Keuzedagen voor iedereen tegelijk op 1-1-21 ingaan. De uitgebreide voorwaarden voor VDU zijn aangepast naar nieuwe situatie 2021, in diezelfde voorwaarden heeft men het nog wel over papieren Keuzedagen en 2 maandelijkse Keuzedagen……. Lekker duidelijk dus.

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

Dat kan wel per elk gewenst moment. Als je het een dag later doet, dan gaat het een dag later in, het schuift dan niet een maand op. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik me al jaren afvraag is waarom er veel te laat is ingegrepen in het steeds maar voller worden van te weinig en te korte treinen?

Er zijn al wel eerder wat maatregelen genomen, bv het niet meer in de middagspits geldig zijn van de Samenreiskorting en actiekaartje waarbij je niet tijdens de spits in de trein mag zijn. Ook de groepsretour is aangepast naar groepsticket waarbij je niet in middagspits kan reizen. Daarnaast is er een test geweest met het Altijd Voordeel abonnement om reizen buiten de hyperspits aantrekkelijker te maken. 

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Railplus kan vanaf 01.01.2021 niet meer worden aangeschaft. Railplus is 1 jaar geldig, maar de geldigheid is gekoppeld aan de geldigheid van het NS-abonnement. Als het bijbehorend abonnement eerder afloopt, is ook de Railplus niet meer geldig. Bij een doorlopend abonnement, loopt de Railplus automatisch na 1 jaar af. 

 

In verband met Corona is er geen spoor verstuurd. Het is nog niet duidelijk of dat dit jaar nog zal gebeuren.


Bedoelt u dat Railplus helemaal wordt afgeschaft?

Reputatie 1

Abonnementhouders die in 2020 al Keuzedagen hebben, blijven ze ook houden na 2020. Abonnementhouders die in 2021 nog geen Keuzedagen hebben, kunnen ze dan niet meer bestellen.


Maar zo staat het niet in de mail Ik blijf hem dus verwarrend vinden.

Ah, dat is duidelijk. Als je die Flexdagen ook voor andere leeftijdsgroepen instelt kun je daarmee mensen die nu jaarlijks heel veel kaartjes via AH en Kruidvat kopen ook de pas afsnijden zodat je roofbouw op je gewone abonnementen stopt. Het lijkt dat hier goed over nagedacht is.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Zoals ik aangaf zijn er al mensen vorige week (week 34) en deze week (week 35) over de wijzigingen VDU geïnformeerd. 

Niet voor niets is VDU op dit moment weer een hot item op Social media en de community. 

Blijkbaar staat er 'geheime' info in de mails/brieven die gepland zijn voor week 37 en is het niet mogelijk om antwoord te geven op de vraag of er op 1-1-21 gedeeltelijke restitutie plaats gaat vinden voor mensen die eind 2020 verlengd hebben. 

Vanaf de 1e helft van 2021 kunnen er geen Keuzedagen meer besteld worden. Kan ik dat dan nog wel op 31-12?

 

Houders van een voordeelurenkaart zijn een “uitstervend ras”...het gaat om MAAR 700.000 kaarthouders .Volgens mij gaat het om over het algemeen over ouderen en zal er een natuurlijke afvloeiing zijn. Dus NS,  laat het gewoon bij het oude.  Zeker de keuze dagen, laat die in ieder geval ook in de middag spits gewoon geldig zijn. Is de hierop volgende bezuinigingsstap soms de afschaffing van deze keuzedagen?

Bezuinigen is een begrijpelijk iets, maar laat die voordeelurenkaart voor die 700.000 mensen gewoon zoals die is en ga hier niet aan sleutelen.De regeling gaat pas  in 2021 in, maar ik ben nu al boos:triumph::confounded:

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de mail niet maar op de website staat:

  • Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
  • Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook krijgen ze een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-voordeel-abonnement.html?

 

 

en 

  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
  • Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits en krijgen een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. 

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/voordeelurenabonnement.html?

 

Waarom staat overigens niet exact dezelfde tekst op de pagina’s voor Dal Voordeel en VDU? De strekking is wel gelijk, maar de één geeft net iets meer uitleg.

Reputatie 7
Badge +3

Maximaal 3 Flex dagen dus, daarna kun je weer naar de AH of Kruidvat.

En als ik het goed lees heb je met die Flex dagen het voordeel dat je moet inchecken (geen e-ticket), dus reis afmaken in de spits kan dan. Bij die via AH e.d. moet je dan de trein uit.Daarom zal het ook tot 3 per jaar beperkt zijn.

Railplus is nu gratis voor Voordeeluren abonnementhouders. Dat komt dan te vervallen. 

 

Zover ik weet staan er geen geheime informatie in deze brieven. Je kan de Keuzedagen dit jaar nog bestellen en dus ook op 31.12.

Reputatie 1

Andere vraag: Stel ik pak de trein om bv 15.00 uur voor een reis die duurt tot in de spitstijd. En ook andersom als ik start in de spitstijd tot daarna. Moet ik uit- inchecken of wordt dit automatisch verrekend.Ik zie hier wel vragen en antwoorden over, maar het is me niet helemaal duidelijk.

@Momo 

De kans is dus groot dat die AH en Kruidvat kaartjes verdwijnen. Als je vaker dan drie keer op zo'n aktiekaartje reist moet je maar een DalVoordeel kopen.

Ik denk wel dat er qua prijs, aantallen en voorwaarden nog wel geëxperimenteerd gaat worden met de Flexdagen.

Reputatie 7
Badge +3

Railplus is nu gratis voor Voordeeluren abonnementhouders. Dat komt dan te vervallen. 

 

Zover ik weet staan er geen geheime informatie in deze brieven. Je kan de Keuzedagen dit jaar nog bestellen en dus ook op 31.12.

Waar kan ik lezen dat Railplus komt te vervallen? VDU bestaat in 2021 ook nog steeds. En wat als ik Railplus bij verlenging 2020 aanvraag? Die vervalt 1-1-2021?

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag over restitutie. Krijg ik op 1-1-21 11/12e van €7 terug als ik bij verlenging eind november €67 betaald heb?

Reputatie 1

Ook vanaf 2021?

Reputatie 3

“ Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. “

Nog niets van gemerkt. Wat zijn de voordelen van Flex? Welke abonnementen gaan niet over naar Flex?

Reputatie 3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van €24 wordt in ieder geval zichtbaar bij het overzicht.

Vandaag heet ik even Thomas de Trein 

 

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Reputatie 3

Bedoel je dat je bij flex eerder een boete krijgt of dat het voor de conducteur eenvoudiger is er een uit te schrijven?

Prachtig eufemisme hoor, uitstel van betaling. Sommige mensen ontdekken thuis pas dat het een boete is.

Reageer