Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Verbaasd lees is de mail van NS over de verandering van mijn al jaren durende voordeelurenabonnement. Jaren trouwe klant. Fijn.

Omdat we het abonnementenaanbod minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken, halen we je korting weg?? We jagen je wellicht de trein uit, maar dat scheelt want dan hebben andere reizigers in ieder geval een zitplaats…

Bijzonder NS. Als trouwe klant, snap ik deze gedachte nog niet.

Waar het klimaatprobleem vraagt van ons om meer gebruik te maken van duurzamer vervoer,  vraagt de NS me er nog wat extra voor te betalen, want 7 euro korting op je abonnement staat niet in verhouding tot de hogere kosten die ik ga krijgen hierdoor.

Ik snap het niet

 

Mijn traject vrij abonnement verandert in een Flex Traject Vrij abonnement. 

En korting in de spitsuren verdwijnt? Ik krijg de indruk dat dit een flinke prijsverhoging wordt. Daarover staat helemaal niets in de mail die ik kreeg  

Graag informatie wat mijn abonnement Alkmaar - Zaandam in de nieuwe situatie kost. 

 

Reputatie 6

@Philned

Voor een verhoging van de spoorproductie is vooral uitbreiding van de infrastructuur nodig maar de politiek wil daar geen geld voor uittrekken, immers alle geld moet naar zorg, onderwijs, milieu of politie. En dus zullen de reizigers via het prijsmechanisme gespreid moeten worden. De volgende stap zal vrees ik het aanpakken van de OV-studentenkaart zijn.


Door het gebruiken van variabele snelheden tussen stations rijden treinen altijd op de zelfde afstand van elkaar. Daardoor kunnen er meer treinen rijden. Waar we aan moeten wennen is dan dat ongeacht de afstand tussen 2 opvolgende stations de reistijd gelijk blijft. 

Kennelijk ziet niemand dat dit de zoveelste aanslag op de mobiliteit is waardoor veel mensen getroffen worden. Samen met de plannen van dit kabinet wordt leven hier bijna onmogelijk. De enige oplossing…. VLUCHTEN naar een ander land. Nog heel even en ik ga pakken, je mag bieden op mijn huis….

 

Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan. Een gigantische verslechtering vd voorwaarden. Ik ga nog eens heel serieus nadenken of ik het abonnement nog wel ga verlengen dan.

De bevoorrechte prinsjes en prinsesjes met een VDU die al jaren goedkoper reizen dan de gewone NS-klanten jammeren hier alsof hun vreselijk onrecht wordt aangedaan. Terwijl het enige wat er gebeurd is dat hun voorwaarden gelijk getrokken worden met die van die andere NS-klanten. Grow up s.v.p.

Reputatie 7
Badge +3

Saldo is nog wel terug te krijgen door bij OV-chipkaart als verloren of gestolen op te geven en te laten blokkeren. https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/kaart-kwijt-wat-moet-ik-doen.htm

Wanneer een kaart geblokkeerd is kun je ook via de Klantenservice een abonnement stopzetten (wordt ook zo gedaan voor mensen die niet meer in Nederland wonen en de bestelling voor stopzetten niet meer kunnen ophalen bij de automaat). Het resterende abonnementsgeld voor de niet gebruikte periode wordt dan terugbetaald. Geen idee of Keuzedagen in zo'n situatie ook terug betaald worden, maar proberen kan altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Interessante info in de brief die mensen met een VDU gekregen hebben.

Dus goed nieuws voor wie ergens in de eerste helft van 2021 zestig wordt? Of hoe moeten we dit lezen ‘vanaf’?


Niets ontvangen op adres met 2 personen met VDU en Keuzedagen……..

Badge +3

Heb medelijden met de sukkels die uiteindelijk een rekening gepresenteerd krijgen.

Als je het hebt over calculerende reizigers (waarom geen Dal Voordeel maar €15 per jaar meer betalen voor een VDU)?

Dan heb je gelijk, en die krijgen inderdaad vanaf 2021 ‘de rekening gepresenteerd’ (Dal Voordeel op saldo wordt gewoon fr%^!&^# €8 duurder!)

Maar goed, na 10 jaar nog genoten te kunnen kunnen hebben van de middagspitskorting (waar de NS al vanaf 2011 vanaf wilde) gaat het doek vallen.

Mag je dan huilen of super boos zijn, of stemmen op een partij die het er niet mee eens gaat zijn? Ja, dat mag…  Zie alle reacties, 700.000 mensen zwaar gedupeerd!

De voorwaarden van een VDU zijn echt niet meer van deze tijd (ook niet als je jarenlang een whopping €15 per jaar meer betaald hebt t.o.v. Dal Voordeel)

Mensen die met een (oud) VDU altijd of regelmatig met korting in de middagspits zouden kunnen reizen zijn er best veel… Geen idee hoe veel alleen in het weekend of gewoon vakanties of daluren kunnen doen?

Best wel veel van die VDU (senioren, mag het niet zeggen maar doe het toch) klanten lijkt mij! Voor de NS zijn jullie VDU houders allemaal dinosaurussen, en die moeten weg of wil je niet, toch? :relieved:

Dus  ja, sommigen zijn de spreekwoordelijke sjaak of lul inderdaad, maar pas over meer dan een jaar. Check je opties/alternatieven voor die tijd!

Jammer en heel teleurstellend, het heeft dan weinig zin meer mijn abonnement nog aan te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn.

Een aantal mensen hier geeft aan wegens de wijziging voortaan met de auto te gaan. Geen idee hoe hoeveel mensen dat straks werkelijk gaat doen, wellicht dat een deel daarvan wanneer men alles op een rijtje zet, alternatieve abonnement bekijkt en het eens goed uitrekent uiteindelijk toch tot een andere conclusie komt.

Daarnaast, straks kan iedereen per jaar 3 Flex dagen kopen a €13 per stuk, daar hoef je geen abonnement voor te hebben of 60+ voor te zijn. Die €13 is goedkoper dan welk actiekaartje ook waardoor misschien juist meer mensen voor een incidenteel reisje voor de trein kiest ipv de auto.

Volgens het voorstel van NS waarvan de link hier ergens was geplaatst komen er 3 flexdagen per jaar voor €39 voor 65+. Voor 18-65 jaar zouden er 3 dagen voor €45 komen. Ook dit is een verarming t.o.v de huidige keuzedagen.

Van de Nederlandse Spoorwegen zie ik per ommegaande graag een verantwoording:

  • Hoe de NS met deze maatregelen denkt bij te dragen aan klimaatdoelstellingen. Is er bijvoorbeeld een analyse gedaan van het aantal te verwachte reizigers dat hierdoor gaat overstappen van trein naar auto?
  • Hoe de winst die door deze maatregelen wordt gemaakt, wordt geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering van de dienstverlening. En wat ik daarvan ga merken, voor de bijna drieduizend euro (!) die jaarlijks van mijn rekening wordt afgeschreven, om vrij op mijn traject te kunnen reizen.

 

Voor jou verandert er eigenlijk niets, als je al € 3000 (drieduizend) per jaar betaalt.

Dat zal niet meer worden. En er zullen ook niet meer of minder treinen rijden dus de klimaat-footprint blijft hetzelfde, voor de NS.


De CO2-uitstoot stijgt als er door deze maatregel meer mensen met de auto gaan. Ik ben benieuwd of daar vooraf onderzoek naar is gedaan. Voor mij verandert er wel iets. Als ik het goed begrepen heb, kan ik niet meer met korting buiten mijn traject in de spitsuren reizen. Maar daar gaat het mij niet om. Ik vraag me af hoeveel geld deze maatregelen de NS oplevert en ik zou graag zien hoe de NS haar dienstverlening gaat verbeteren met deze winst. En dan ga ik ervan uit dat ik daar als dagelijks treinreiziger wel degelijk iets van merk, als dat gebeurt.

Reputatie 4

Verder valt het inderdaad te betreuren dat een integrale aanpak van het vervoersprobleem ontbreekt, begin mij daarbij wel ernstig af te vragen of je dat vandaag de dag nog van de overheid kunt en mag verwachten.

Daar is de overheid bij uitstek voor nodig. Nederland is als land gebonden aan Europese afspraken om de uitstoot van stikstofverbindingen drastisch terug te dringen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Nederlandse overheid allerlei afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties. We zullen de komende jaren van allerlei kanten geconfronteerd worden met maatregelen om aan de afspraken te kunnen voldoen. Het is in dit verband volkomen improductief dat NS maatregelen neemt die ervoor zullen dat meer mensen met de auto gaan reizen.

 

Dat de Nederlandse overheid afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties lijkt eerder regel dan uitzondering te worden. Het mooiste voorbeeld in dit verband is wellicht de invoering van de Euro. Ook de gang van zaken rond de stikstof en PFAS problematiek is illustratief te noemen. Dichter bij huis is de invoering van het SRP een aardig voorbeeld. Je zou zo toch mogen denken dat de overheid, ook nog eens als eigenaar van de NS, beter had kunnen weten. Niets is minder waar.


Neen, de overheid is (helaas) niet meer in staat alles te overzien, daar is denk ik de wereld te complex voor geworden. Neemt niet weg dat de overheid nog altijd  wel een nuttige rol kan vervullen.


Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn

 

Je gooit in je eerste alinea wel erg veel dingen op één hoop, al ben ik het er deels wel mee eens moet ik zeggen.

Nadere onderbouwing of de maatregelen die NS neemt invloed hebben op het autoverkeer is een interessante. Worden er überhaupt doorrekeningen gedaan van maatregelen die de NS neemt? Bijv. door iets als PBL (voor milieu issues als stikstof e.d.) of clubs als CPB (voor inkomenseffecten)? En in hoeverre wordt de NS als staatsdeelneming meegenomen in de plannen van het Kabinet omtrent de Klimaatdoelstellingen? Als de NS reizigers de trein uit jaagt zoals nu het geval is, wat voor effect heeft dat dan op het behalen van deze doelstellingen en is dit al meegenomen in de doorrekeningen van het Klimaatakkoord? Is er toevallig een moderator die hier iets over kan vertellen?

@Philned

Op drukke trajecten in Japan zijn sprinters inderdaad vrijwel even snel als intercity's doordat intercity's daar met lagere maximale snelheid rijden dan sprinters wat de extra stops qua tijd compenseert. Daar wordt hier voorlopig nog niet voor gekozen.

Overigens zijn de VDU houders nu een kleine groep die zwaar bevoordeeld wordt boven alle andere reizigers.Het is logisch dat daar ooit een keer een eind aan komt want dit is niet blijvend te verkopen naar die andere reizigers.

Ik heb momenteel een traject vrij abonnement. Kan mijn partner straks bij het flex abonnement nog steeds blijven meereizen met korting?

Ook in de 2 spitstijden?

Ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan.

Eenzijdig beknot worden op je voorwaarden voor een fooi!!

Ik ga het opzeggen, voor wanneer moet dat?

Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Het ministerie van onderwijs betaalt daar een kleine 900 miljoen euro per jaar voor, voor NS is dat dus niet gratis. LBO'ers moeten overigens vol tarief betalen.

Reputatie 1

Het gaat niet om de kosten , het gaat om wat ze ons beloofd hadden 

 

Badge +3

Samenreiskorting geldt ook bij NS Flex-abonnementen. Maar Samenreiskorting is alleen geldig in de daluren. Dat is overigens niet anders dan bij uw huidige abonnement: ook daar geldt Samenreiskorting alleen in de daluren.

Geldig in de daluren betekent hier: als uw vrouw reist met een OV-chipkaart met daarop het product Samenreiskorting, dan moet ze in de daluren zijn ingecheckt, en als ze reist met Samenreiskorting als een e-ticket, dan mag uw vrouw zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

Reputatie 7
Badge +1

Het VDU heeft een opzegtermijn van een maand, waarbij de einddatum dezelfde dag is als de dag waarop het abonnement is aangevraagd/verlengd.

De nieuwe voorwaarden gelden vanaf 1 januari 2021, dus voor die tijd, als u het abonnement wilt opzeggen. 

De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?

Reputatie 7
Badge +3

Er is nooit beloofd dat het VDU tot in lengte van jaren zou blijven bestaan met dezelfde voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb momenteel een traject vrij abonnement. Kan mijn partner straks bij het flex abonnement nog steeds blijven meereizen met korting?

Ook in de 2 spitstijden?


Jouw partner kan nu al niet meer met korting mee reizen in de spits. Dat zal echt niet veranderen

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

De “ouderwetse” voordeelkaart wordt aangepast voor de reistijden in de middag tussen 16.00 uur en 18.30 uur. Dat schijnt maar zo te kunnen als je bedenkt, en zelfs aangegeven op ”Mijn NS”, dat mijn product van toepassing is t/m 31-12-2029, ja lees goed t/m 31-12-2029 !!! Door de aanpassing ontvang je een tegemoetkoming van slechts 7 euro  korting in 2021. Deze korting op je abonnement staat in geen enkele verhouding tot het voordeel dat je hebt tijdens het reizen tussen 16.00 uur en 18.30 uur. Bovendien wordt de abonnementsprijs het jaar daarop wel weer verhoogd met enkele procenten. 

Verder heb ik bij deze wijziging mijn grote twijfels of de treinen tussen 16.00 uur en 18.30 uur minder bezet zijn. Het is meer een drastische prijsverhoging van de NS. Heeft de NS al eens overwogen om de korting buiten de spitstijden te verhogen van 40% naar minimaal 80%. Kijk……., now we are talking!

@Rocco_Siffredi

Voor wat betreft klimaatdoelstellingen mikt de overheid primair op elektrische auto's en niet op de trein. 

De infrakosten om het treinvervoer grootschalig uit te bouwen zijn volgens I&M veel te hoog en onrendabel. Men beperkt zich tot lokale capaciteitsverbeteringen zoals PHS, Zuidas-Schiphol, Herfte, etc.

Bij het busvervoer wil men vooral op de korte afstand mensen uit de bus en op de fiets krijgen. Stadsvervoer per bus zal dus minder aantrekkelijk worden gemaakt maar er komen wel meer fietsenstallingen.

@Momo

Verhoogde spitstarieven is de Tweede Kamer op tegen, in plaats daarvan worden nu reizigers op korting in de spits geweerd. Dat lijkt me ook logischer want bij capaciteitstekort op de drukste uren mensen met korting vervoeren is economisch gezien dwaasheid. Zoiets doet geen enkele weldenkende ondernemer.

Ik verwacht dat verder ook de OV-studentenkaart nog aangepakt gaat worden in het kader van de herziening van de hele studiefinanciering.

Ideeën om maar weer allerlei extra kortingen in te voeren zullen er niet komen. Dat zou meer en meer structurele subsidies vragen en daar voelt de politiek niets voor.

Reageer