Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Een poosje geleden keek ik wat ik straks voor mijn kind per maand moest gaan betalen om naar school te gaan via jaarabonnement traject vrij en dat was ca 114,- per maand. Nu kijk ik en kost het 125,90 per maand (jaarabonnement), traject Rilland-Bath-Goes. Hoe kan dat NS?

Verder betalen we voor nog 2 schoolgaande kids traject-vrij Rilland-Bath - Bergen op Zoom nog eens 2x 98,50 per maand (dat was 2 jaar geleden nog 94,-) en daarbij opgeteld 3x 55,- per jaar bewaakte fietsenstallingen want ja je wilt ook niet dat je kind zonder fiets staat op het station…..totaal 336,65 per maand…..om naar school te gaan…. 

Niet echt stimulerend om met de trein te reizen aangezien jullie prijzen alsmaar rijzen!!!

abonnementhouders en oudere mensen met keuzedagen gepakt wat een machtsmisbruik door een semi overheids bedrijf de mensen die ns jarenlang overeind hebben gehouden worden nu gepakt door ns zet

dan meer treinen in en pak niet de mensen en ook vooral oudere hun reisje op een normale tijd af een 

oudere gaat een dagje uit en wil/kan niet om ongeveer 22.00 thuis komen!mensen kom in verzet tegen

deze beslissing

m.a.j. van den akker

bij de versobering in 2021 van het kortings abonnement worden de reisuren aangepast en krijg ik een korting van € 7,00 als oppasopa met AOW ben ik daar niet blij mee vooral met de terug reis vanuit hoofddorp naar woonplaats amersfoort;                                                                                                            2019 hoofddorp V 17.25   thuis   A 18.50  kosten € 7,02                                                                                     2020 hoofddorp V 17.25   thuis   A  18.50 kosten € 11,70  [prijspijl 2019]  € 374,40 p.jaar extra

 OF    hoofddorp  V 18.55   THUIS A  20.20 kosten € 7,02   [prijspijl 2019]   90 min later thuis

Deze regel geldt vanaf 1 januari 2021, Nettie. Hier kan je alles vinden over de wijzigingen die gaan komen.

 

Spijtig dat de prijzen omhoog zijn gegaan, Liesje22. Dit betreft wel een tijdje geleden dat je hebt gekeken want dit abonnement kost al het hele jaar 125,90 euro per maand bij een jaarabonnement.

De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?

De prijs van de daluren kaart wordt in twee stappen verhoogd tot €60 en per 2021 is de prijs dan precies gelijk.

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.


Inderdaad zéér graag uitleg waarom er dit verschil is in prijs  tussen VDU en Dal voordeel terwijl de voorwaarden exact hetzelfde gaan worden, zeker met het wegvallen van de aanvraag voor keuzedagen terwijl ik daar per januari 2021 eindelijk aanspraak op kon gaan maken en dit nu blijkbaar niet meer kan!  Geen terechte ontwikkeling voor mensen met een kleine beurs en vooral senioren met een fixed inkomen die een VDU abonnement hebben.  Zo jaag je mensen de auto weer in, en dat met alle klimaatproblematiek.  Sinds privatisering van NS hollen de service en de voorwaarden achteruit en gaan de prijzen steeds verder omhoog. Met beperkte tot geen mogelijkheden om als jarenlange trouwe klant je recht te halen.

Reputatie 6

Al weer enige tijd geleden was er proef om met Altijd Voordeel op bepaalde tijden meer korting te krijgen (40% korting tijdens de randen van de ochtendspits en 60% korting tussen 11.00 en 15.00 ). Doel was om reizigers te verleiden minder in de hyperspits te reizen. Proef was een succes, er ging een bepaald percentage inderdaad buiten die hyperspits reizen. In het kader van de Klimaatdoelen wilde NS van het rijk hiervoor 35 miljoen om dit verder door te voeren omdat de kosten ervoor voor NS te veel waren. Dat geld kwam er niet en de verdere aanpassing van dit abonnement ook niet. 

Bij deze proef werd volgens mij alleen gekeken naar verandering van reistijd van de treinreizen van degene die Altijd Voordeel hadden en niet naar of het ook nog mensen uit de auto zou halen. Wellicht was daar nog een een andere langer proef voor nodig, en dus die subsidie. Hierdoor is dan ook niets te zeggen of dit effect zou effect zou hebben op het behalen van deze Klimaatdoelstellingen en de doorrekeningen van het Klimaatakkoord. 

Ik vraag me af er toen doorrekeningen gedaan werden van de effecten hiervan NS. Als dat niet zo was, waarom zou dat nu anders zijn? 

 

Zoals gezegd ging het in die proef qua spits alleen om de ochtendspits. Als daar ook de middagspits in zou worden meegenomen en wellicht na bv 19:00 een hogere korting van 40% en dus ook het drukste deel minder druk zou worden zou wellicht een even groot deel van de middagspitsreiziger als nu verwacht wordt, de reistijden wat aanpassen. Bv niet meer tussen 17:00 en 18:00. Een dergelijk abonnement zou dan mogelijk ook interessant zijn voor VDU abonnementhouders die nu veel in de ochtendspits reizen. Maar dan heb je dus nog meer subsidie nodig, die niet gegeven wordt.

En dan was er nog dit artikel waarin wordt gesproken over een test met duurdere tarieven in de spits. Geen idee of en wanneer die test nog komt nu er al 1 maatregel komt om de drukte in de middagspits enigszins aan te pakken.  Maar het zou mij niet verbazen dat er uiteindelijk nog wel meer maatregelen zullen volgen om mensen de spits uit te jagen, zeker als mocht blijken dat de veranderingen van 2021 niet het gewenste effect hebben.

 

 

Ik zat nog eens te bedenken dat sommige dienstregelingen met halfuursdiensten ook niet altijd handig zijn icm met Daluren. Bijvoorbeeld .28/.58 Haarlem - Alkmaar spitsIC. Dan moet je soms wel heel hard lopen wil je 18.28 halen met Dalurenkorting. Je kunt mensen wel de spits uit willen jagen maar als je daarmee geen kwartier, maar meteen half uur verschuift, vraag ik me af wat mensen kiezen?  Dit kun je niet aanpassen vanuit de dienstregeling, dat is een onmogelijke opgave. Het is meer een constatering dat niet voor iedereen het makkelijk is even buiten de spits reizen. Ook het OV van en naar station moet nog beschikbaar zijn. Dus die groep wordt helaas nadeliger getroffen dan daar waar je meer frequentie hebt.

Badge +3

Spijtig dat de prijzen omhoog zijn gegaan, Liesje22. Dit betreft wel een tijdje geleden dat je hebt gekeken want dit abonnement kost al het hele jaar 125,90 euro per maand bij een jaarabonnement.

Traject Vrij is ook als Flex variant beschikbaar, zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop dat is op elk moment (elke keer met een maand tussenpoze) te wijzigen en kost hetzelfde als het jaarabonnement. Voor kids onder 18 moet een volwassene bestellen, die krijgt dan ook de facturen.

Reputatie 6

Ik reis veel naar Limburg en wel heen en weer op één dag. Dit wordt moeilijk met de invoering van een dalurenzone. Hoe laat mag ik inchecken om de hele terugreis toch met 40% korting te kunnen maken.

Is dit b.v. om 15.00 uur - of om15.30 uur of om15.45 uur?

 

Daluren eindigen om 16.00 u, met een speling van 5 minuten. Dus voor 16.05 u inchecken om van korting gebruik te kunnen maken.

 

@Stijn NS  kan deze ook in de FAQ worden opgenomen in de beginpost? Dus tot wanneer je kan inchecken voor de ochtendspits en middagspits met korting en vanaf wanneer je kan inchecken voor de daluren vanaf 9.00 en 18.30?

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????

Ik begrijp het ook niet, er staat dat je keuzedagen houdt als je ze al hebt, maar er staat ook dat ze eind 2020 niet meer besteld kunnen worden. Kan NS hier s.v.p. op reageren? 

Beste mensen van de NS,

kan ik ergens bezwaar indienen tegen dit besluit?

Alvast dank voor de reactie.

Je kan inderdaad altijd een klacht indienen. Klachten kan je indienen via onze Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +4

We een abonnement met Keuzedagen  heeft, kan ze houden door het abonnement te verlengen en wie na 2021 zesig wordt en ze wil, kan ze niet meer bestellen. Feitelijk is het, wat wrang infderdaad, een sterfhuisconstructie. De laatste groep kan nog Flexdagen bestellen, Dat zijn geen keuzedagen, maar is gewoon het oude seizoensretour, 3 dagen voor 39 euro.

 

Helemaal wrang als je twee beleidslijnen naast elkaar legt. Geen off weinig controle in de spits betekent dat de wanbetalers vrij kunnen reizen omdat er toch niet wordt gecontroleerd, en de senioren moeten er uit, mede en kennelijk om voor parasieten meer plaats te maken.

 

Het is geen bewust beleid, maar wel de praktische uitwerking er van. Het zal we ‘opkomen voor de werkenden’ zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Wat Keuzedagen betreft is er straks na 2021 dus weer ongelijkheid tussen degene die ze al had voor de aanpassing en wie niet, dus net als met het VDU vanaf 2011. Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 januari 2021. Drie maanden tevoren is dan 1 oktober 2020, dus is dus nog iets meer dan 1 maand te gaan. Ik zie niet wat hier een grof schandaal aan is.

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

 

 

 

Reputatie 3

Beste mensen van de NS,

kan ik ergens bezwaar indienen tegen dit besluit?

Alvast dank voor de reactie.

Je kan inderdaad altijd een klacht indienen. Klachten kan je indienen via onze Klantenservice.

Als het een besluit betreft, zou het dan niet een bezwaar moeten zijn?
Klachten zijn gericht op heel andere dingen gewoonlijk..

We een abonnement met Keuzedagen  heeft, kan ze houden door het abonnement te verlengen en wie na 2021 zesig wordt en ze wil, kan ze niet meer bestellen. Feitelijk is het, wat wrang infderdaad, een sterfhuisconstructie. De laatste groep kan nog Flexdagen bestellen, Dat zijn geen keuzedagen, maar is gewoon het oude seizoensretour, 3 dagen voor 39 euro.

De nieuwe Flexdagen vereisen alleen dat je Flex hebt. Je hoeft geen senior te zijn en je hoeft ook geen DalVoordeel aan te schaffen. Dat zorgt er voor dat NS met de Flexdagen een veel en veel grotere groep gaat bereiken.

De Flexdagen zijn een alternatief voor ouderen die nu hun Dal- of Voordeelurenabonnement voornamelijk voor de keuzedagen hebben. Daarnaast vervangen de Flexdagen straks de facto de aanbiedingen via AH, Kruidvat, etc.

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 januari 2021. Drie maanden tevoren is dan 1 oktober 2020, dus is dus nog iets meer dan 1 maand te gaan. Ik zie niet wat hier een grof schandaal aan is.

Omdat de NS tijdens het spel de spelregels verandert. Ofwel: NS heeft zich verbonden om gedurende  een jaar een bepaalde dienst te leveren en verbreekt deze verbintenis.

@OnishiGT Je kan tegen het besluit een klacht indienen. Op deze manier krijgen we duidelijk tegen welke plannen de meeste weerstand is.

Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Dat gaat snel want als je je VDU of DalVrij vrijwel uitsluitend gebruikt voor de keuzedagen (wat veel ouderen doen) kun je je abonnement beter omzetten naar Flex met uitsluitend Flexdagen. Op zich maakt het dan niet veel uit maar veel mensen willen liever niet onnodig aan een abonnement vast zitten.

Wij hebben al onze abonnementhouders in november vorig jaar hier per post of mail over geïnformeerd. Dit gaan wij in week 37 nogmaals doen met daarin meer informatie dan vorig jaar het geval was.

Beste NS,

Ik heb een Dal Voordeel abonnement, of heet dat Daluren kortings abonnement? Maar ik krijg nu een verwarrende mail over het veranderen van het Voordeeluren abonnement, Waarin ik een duidelijk overzicht mis van hoe het nu is, en hoe het gaat worden. In die mail word gedaan alsof ik een Voordeeluren abonnement heb, terwijl ik dus een Daluren kortings abonnement heb. Waarom? 

Wat ik me al jaren afvraag is waarom er veel te laat is ingegrepen in het steeds maar voller worden van te weinig en te korte treinen? Net zoals er verkeerd word gereageerd op de overvolle wegen. Heeft dat mischien te maken met dat de mens in een sneltreinvaart afstevend op een fiasco omdat de mensheid als een domme egoistiesche verwoestende plaag de aarde overwoekerd maar geen idee blijkt te hebben wat voor gevolgen dat voor het geheel heeft, kortom onbenul? 

Vriendelijke groeten

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand die geen senior is zijn ze wel iets duurder. Of dat moet in de loop der tijd weer aangepast worden.

Voordeel tov het Seizoensretour en ook andere actiekaartjes is wel dat de Flex dagen het hele jaar geldig zijn en niet slechts een beperkte periode. Je kunt ze alleen niet onbeperkt kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Traject Vrij is op dit moment nog niet als Flex abonnement beschikbaar, dus kan ook nooit 28 euro duurder zijn. U bedoelt misschien het Traject Vrij maand abonnement (was geen Flex is). 

Traject Vrij zal straks ook een Flex abonnement worden, de prijzen ervan zullen tegen die tijd wel bekend gemaakt worden. Of dat duurder zal zijn dan de huidige prijzen (+ de normale jaarlijkse verhoging) is nu nog niet te zeggen.

 

Reageer