Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Beste Stijn, 

ik ben niet zo snel met grof geschut in het verbale, om het zo maar te zeggen. Maar het is werkelijk bullshit dat het ten koste moet gaan van de senioren ivm het eventueel afschaffen (ik schrijf eventueel omdat ik hoop dat de NS tot zinnen komt en die maatregel niet doorvoert) van de 40% in de daluren. Het is te gemakkelijk om te zeggen , het wordt te druk etc etc etc en de NS kan daardoor de 40% niet meer handhaven. Het spijt mij, maar ik denk dat er op andere manieren veel geld gegenereerd kan worden ipv  het bij de senioren neer te leggen. Voor velen wordt het terug achter de geraniums,  zeker als je een trip wilt maken van Noord naar Zuid in Nederland. Beetje lastig tussen 09.00 en 16.00 uur,  als je leuke dingen wilt bezoeken, lunchje doen , het wordt snel achter je kiezen en op een holletje ( of achter een rollator, die gaan niet zo hard nl) weer naar de trein van een zeer klantonvriendelijkheid NS. 

Wat is in de nieuwe situatie het verschil tussen mijn voordeeluren abonnement en een daluren abonnement?? Behalve dat ik 8 euro per maand meer betaal voor mijn voordeelurenabonnement?

Reputatie 7
Badge +3

Geen verschil, het Dal Voordeel abonnement gaat in 2021 ook €60 kosten. Dus ook de prijs wordt gelijk.

Schandalig toch. 

 

Wat is in de nieuwe situatie het verschil tussen mijn voordeeluren abonnement en een daluren abonnement?? Behalve dat ik 8 euro per maand meer betaal voor mijn voordeelurenabonnement?

Niks. Alleen de naam. De prijs is straks gelijk getrokken. Zie hier.

Reputatie 7
Badge +3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Reputatie 2

Hoe zit het met de bij-abonnementen? Blijven die in huidige vorm bestaan of wordt het mogelijk om flexibel te switchen tussen wie hoofd-abonnementhouder is en wie het bij-abonnement heeft?

Reputatie 1

Dit is eigenlijk het einde dus van de VDU. De 700.000 tot 900.000 jarenlang trouwe klanten gaan meer betalen voor hun reizen (sommige zelfs honderden euro's meer per jaar) en kunnen de reistijden vaak maar moeilijk verplaatsen naar buiten de middagspits. 

Er was een ongelijkheid omdat het VDU al 8-9 jaar niet meer te koop is en de nieuwe abonnementen veel minder korting bieden. Nu wordt dat, onder andere door gebruiker Tamzin hier, de VDU-reizigers aangerekend maar je moet je verontwaardiging natuurlijk naar de NS richten. Reizen met de trein is duur en wordt steeds duurder. Je kunt het niet vergelijken met het kopen van een blik erwtensoep (“boos over de prijsverhoging? dan kies je maar een ander merk") want reizen met OV is een voorziening die landelijk geregeld dient te worden, waar velen van afhankelijk zijn: zonder rijbewijs, met kleine beurs, naar plaatsen waar je niet kunt parkeren, etc. Reizen per spoor is geen kapitalistische consumentenoverweging. Je kunt niet de NS afzweren en dan voortaan met de concurrent gaan. De enige concurrent is de auto, en dat is niet voor iedereen mogelijk. Feitelijk beperk je met een grote prijsverhoging de bewegingsvrijheid van veel reizigers en met name degenen met kleine inkomsten en zonder rijbewijs. Daarom vind ik dat je niet simpelweg kunt zeggen: “dikke pech je hebt lang genoeg extra voordeel gehad. “ NS zal zich niets aantrekken van boze klanten die dreigen op te stappen - alleen al omdat het in veel gevallen een loos dreigement is en anders omdat deze klanten toch al (in hun visie) te weinig betaalden. Het werkelijke onrecht is dat de NS is gestopt met het aanbieden van de VDU kaart, niet dat de oude gebruikers deze nog mogen verlengen. 

Eigenlijk moet je het omdraaien en zeggen: hoe kunnen we het OV voor iederéén betaalbaarder maken? Hoe faciliteren we de grote reisbehoefte in de spits (hint: het antwoord is niet: reizigers de trein uitjagen)? En hoe beschermen we reizigers die weinig andere opties hebben? Als de oplossing werkelijk alleen maar is dat je drukte wilt verminderen door prijsdifferentiatie en prijsverhoging dan pak je niet je werkelijke rol van reisfaciliteerder met besef dat mensen afhankelijk van je zijn. Met privatisering van zo'n bedrijf is dat gevaar substantieel. 

Mijn pleidooi is dus eigenlijk om niet de VDU kortingen te beperken zoals aangekondigd maar om de kortingen van de andere abonnementen uit te breiden zodat er minder verschil is. Tevens zou ik pleiten dat voor mensen met een kleine beurs of voor wie de auto en fiets écht geen optie is, een VDU kaart gesubsidieerd wordt. 

Ik was laatst mijn oude reishistorie aan het doorkijken, met nog papieren kaartjes, vanaf 1996 en werd me zo erg bewust van de prijsverhogingen van de losse reizen én de abonnementen door de jaren heen. Natuurlijk is er inflatie en stijging van de kosten maar toch voel je je keer op keer genaaid, zeker als je salaris niet meegroeit en je baas onvoldoende bijdraagt aan de reiskosten. Dit einde van het VDU tijdperk voelt als extra pijnlijk - maar ja, wat doe je er tegen? Als reiziger ben je toch vrijwel machteloos, precies zoals de NS wil. 

mr., mevr.,

 

Dit kan toch niet, is het niet wettelijk verboden om de bestaande abonnementen eenzijdig te veranderen?

nu dat is lekker handig, stikstof verlagen dus meer openbaar vervoer zou je zeggen. 

misschien iets meer treinstellen aanschaffen b.v. !!!

 

met niet zo een vriendelijke groet,

 

mevr. Sjaen

NS,

Wat een vreselijk ondoordachte actie van u door de 40% kortingskaart de das om te doen. Ik heb een weekend relatie wat inhoud dat ik donderdag na werktijd direct doorreis naar mijn partner. 
 

nu verplicht u mij om eerst naar huis te gaan, en pas om 18.30 pas op de trein te stappen. Waardoor ik pas tegen 21.30 op de bestemming aankom. 
 

betekend dat ik inplaats van 13,50 straks 27,00 euro kan betalen om een beetje normale tijd aan te komen. 
 

snap dat het druk is op het spoor, maar ik heb tot heden geen hinder ondervonden dat ik niet mee kan reizen op het spoor. Bied dan een upgrades aan via een zuil. Zodat de 40% alsnog geld.

 

en dan het abonnement verlagen met 7 euro wat niet in verhouding staat wat ik nu misloop en waardoor het reizen met trein niet meer mogelijk is. Dus allemaal weer de auto in en het probleem daar vergrote en het klimaat nog meer schaden.

 

De NS geeft duidelijk niks meer om zijn trouwe klanten!!

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden.

Ik zou wel eens een sluitende uitleg willen over deze beslissing. Hoezo 40% korting niet meer volhouden… En dan € 7,- korting pfff dat is een mooie compensatie voor de meerprijs die je moet gaan betalen omdat je regelmatig op die tijd in de trein zit. Het lijkt wel een pensioenfonds, daar krijg ik al jaren niets meer bij maar gaat er elk jaar wel vanaf; prijscompensatie, om maar eens wat te noemen. Die €7,- ben je met een ritje naar Amsterdam al kwijt...Volgens mij gaat het hier over lekker verdienen!

Reputatie 7
Badge +3

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.


Beste@Tamzin vootbwat jij bevoordeling noemt betaal ik wel elk jaar €15 meer dan iemand met dal voordeel.

Reputatie 1

Waarom altijd berichten met “jij” en “jouw”. Ken u niet persoonlijk heb u zelfs nog nooit gezien. We hebben in het Nederlands een beleefdheidsvorm in de taal. Vreselijk ouderwets en achterhaald natuurlijk. Maar had toch liever dat deze gebruikt wordt. Vind het zeer storend om een bericht te ontvangen met al dat gejij en gejou. Dan over de wijziging van het abonnement.

De NS is gewoon druk bezig om iedereen in de auto te krijgen. Kaartjes zo duur mogelijk maken en voordelen afschaffen. Gelukkig denkt de NS met de ouderen mee. Ze nemen af door Natuurlijk verloop.

Met andere woorden we hebben toch niets aan die oude mensen laten ze lekker dood gaan zijn we daar ook weer vanaf. Bedankt NS. 

H.K. Elmendorp

Reputatie 2

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.


Beste@Tamzin vootbwat jij bevoordeling noemt betaal ik wel elk jaar €15 meer dan iemand met dal v

En als wij de reactie uit dit topic mogen geloven is die 15 euro een schijntje wat betreft het voordeel om met 40% korting in de middagspits te reizen.

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 


En daar ook meer voor betaald. Was niet gratis als ik het goed heb. !!

Reputatie 7
Badge +4

Het was zeker niet gratis, maar de meerprijs was wel een hele gunstige investering.

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij veel reizen in de middagspits was het voordeel wel veel meer dan wat u meer betaalde.

  • Alternatief . Stop met de eerste klasse maak meer stille ruimtes !!

     

Alsjeblieft niet! Wij reizen op onze keuzedagen juist altijd eerste klas en dat is elke keer weer genieten. Stille ruimtes, met name tweede klasse, zijn een bron van ergernis: er zijn altijd wel mensen die zich daar al dan niet bewust niet aan houden...

Nou, me dunkt, hier kan de NS het mee doen. Algemene conclusies: 1)  nogal een kloof tussen ``we maken het allemaal zoveel gemakkelijker voor jullie, lieve reizigers!' en de onoverzichtelijke hoop regels en uitzonderingen die over je heen wordt uitgestort;  2) een PR-blunder van de eerste orde, 3) die zo gemakkelijk te voorkomen was  geweest door in alle redelijkheid het (best lage) abbonnementsgeld te verhogen in plaats van verder te `verlagen', zoals velen al suggereren; 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig;  5) als u me aanspreekt met `Geachte heer Van Ginkel', is het gek om me daarna met je en jij aan te spreken. Ik neem aan dat uw algoritme weet hoe oud ik ben. Hoe dan ook, bewaar `je' en `jij' voor millennials, of hou het bij twijfel liever bij `u', niemand waardeert het of vindt het tof als je gezellig doet met een verkeerde boodschap. Zo, dat is er maar weer uit, op naar 2021. 

Reputatie 2

(...); 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig; (...)

 

Niet iedereen met een andere mening is een trol.

Reputatie 4

Waarom trouwens zo moeilijk doen over een abonnement dat je niet meer aan kunt schaffen en waarvan het aantal gebruikers door 'natuurlijk verloop’ toch zienderogen afneemt?


Er zijn 700.000 reizigers met een Voordeelurenabonnement.  Dat gaat nog wel even duren.

Ik lees net zoals velen met mij de mail van Ns. 

Ik ben al jaren klant met een voordeeluren abonnement. Ik heb een vraag over de keuze dagen. Ik keek er naar uit als ik eindelijk 60 werd om de keuezedagen te kopen als ik eindelijk die leeftijd heb ik 2021, en lees nu tot mijn schrik dat dit niet meer aangeschaft kan worden vanaf 2021. Wat gaat hiervoor terugkomen? Ik heb zelf geen auto en baal hier nu van dat ik hier geen gebruik van kan maken, wat voor nadeel heeft NS hiervan, ze mogen wel eens voor de klanten opkomen, want de service is niet zo klantvriendelijk, als je vaak geen zitplek hebt! En nu deze verandering weer, dat maakt dat vele hun abonnement op zeggen, maar misschien wil De N S dit juist wel, dan verdienen ze weer meer aan de passagiers! 

Ik heb de voordeeluren kaart al heel wat jaartjes en geniet dus van de riante 40% korting na 9e uur ‘s ochtends en dat voor slechts € 67, per jaar. Met regelmatig ritjes van Den Haag naar Schiphol & Amsterdam & Rotterdam & Utrecht heb ik deze kaart en ruimschoots uit. Mijn vriend pakt ook deze korting als hij meereist. Nu is het dus vanaf 2021 uit met de pret.

De NS laat echt zoveel geld liggen door weinig of niet te controleren. Er reizen zoveel mensen ‘zwart’ en vaak zijn ze er nog trots op ook. Laatst zat er een medereiziger tegenover mij die een boete kreeg bij de zeldzame controle. Het boeide hem niet want ondanks de boete was hij toch stukken voordeliger uit dan met een abonnement. Dit is echt een grote schande tegenover de wel betalende mensen. CONTROLEER EENS WAT VAKER, daar harken jullie geld mee en hoef je deze hervormingen niet door te voeren. 

Correct, heer Panda, maar het is de toon van dhr T. die de trollenmuziek maakt in mijn oren, niet zijn andere mening. 

Nutteloze aanpassing waarbij niet de klant er beter van wordt door het “abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. “ Er veranderd niks in flexibiliteit behalve dat het minder wordt, voor mij wordt het blijkbaar gewoon duurder voor niks meer. zo wordt het altijd gedaan, en maar snoepen van het inkomen de werkende mens door de top die hier weer gvd lachend rijk wordt.

Reageer