Skip to main content

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Trouwe klanten belonen?  OF bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie?

Mensen die  al acht jaar een abonnement hebben zijn ook trouwe klanten en die hebben deze voordeeltjes ook niet. Een overgangsregeling OK, maar niet tot Sint Juttemis.


  • Op het moment dat deze wijzgingen bekend werden via de media kreeg ik ook een mail hierover van de NS. Attent maar dat ontzegt mij niet om ook nu al met wat voorstellen te komen.

    In  heb wel een beetje begrip voor de voorgestelde wijzigingen gezien de toenemende drukte in de treinen maar de compensatie is een belediging voor de trouwe vaak wat oudere ns reiziger . Zo ga je niet met je trouwe  klanten om NS!!

    De Voordeel uren kaart houders zullen dus nu ook in de spits (16.00 -18.30 )het volle pond moeten gaan betalen. Was eerst na 0.9.00 uur altijd korting.De Keuzedagen houders ( kosten e 25 ,50 per jaar) kunnen alleen nog maar gratis reizen buiten de spits . Dus vrij reizen tussen 0.900 uur en 16.00 uur ,en voor 0.630 uur en na 18.30 uur.

    Dat gaat mij dus geld kosten NS omdat ik zeer regelmatig gebruik maak van de voordeelurenkaart juist na 16.00 uur ! Ik schat dat dit mij minimaal e 500 per jaar gaat kosten . Daarnaast gaat de lol van de keuzedagen er nu wel van af . Worden wel heel korte treintripjes als je voor 16.00 nog gratis terug wilt reizen . Juist deze  (uitstervende!!!)doelgroep (60+) ga je toch niet aandoen dat ze pas na 18.30 uur weer gratis kunnnen reizen ?.Daarnaast stoppen jullie met de keuzedagen per 1-1-2021 voor nieuwe aanmelders na 2021. Ik zie echt niet in waarom voor de huidige keuzendag houders de reizen zo verslechterd worden !!

    Voorstel alleen voor de voordeelabonnementen waar een keuzeabonnement aan vast zit !

    Handhaaf de huidige voordeeluren kaart . voor 0.6.30 uur en na 0.900 uur met korting 40% maar dan geen voorgestelde korting op abonnement

    Keuzedagen geldig voor 0.6.30 uur en na 0.9.00 uur verhoging keuzedagentarief naar e 30.

    Alternatief . Stop met de eerste klasse maak meer stille ruimtes !! Geen e 7 korting op voordeeluren abonnement maar minimaal e 50 ter compensatie !!

    Ben benieuwd naar de diskussie en oplossingen want nu raak je mij wel hard NS

     

  •  

    Peter Heemskerk • 2 uur geleden

    Wat ik heb begrepen is als je om 15:30 inboekt de NS je moet blijven vervoeren tot plaats van bestemming.


Slechte zaak waardeloos we reizen niet graag na half 7 als je ver moet reizen we zijn oudere mensen.

Men denkt weer een niet aan de oudere .Weer een klant kwijt zeg abonnement dan op straks  .

Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig. :disappointed_relieved:


Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?


Wat gaat dan nog het verschil worden tussen 

Niet reizen in de avondspits met korting, betekent dat als ik voor 16:00 incheck ik wel mag reizen (met korting)? En als ik voor 16:00 al in de trein zit met een keuzedag, mag dat wel?

Het enige verschil is dat je bij een VDU keuzedagen ook op papier kunt krijgen.


Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.


Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

Ik sluit mij hier 100% op aan volgens mij wil de NS er naar toe werken om de mensen uit het Ov ( trein ) te krijgen i.p.v in het ov . 

Hoe heet het ook al weer al deze stakingen voor fijnstof / stikstof en al dat gemekker er om heen . 

De NS is super goed bezig ik kan mijn voordeelurenabonnement wel stop zetten en met mijn Weekendvrij door gaan ……. maar volgens mij moeten we maar met alles stoppen en iedereen terug de auto in stappen . 

Hoezo de wereld ( Nederland ) gaat naar zijn mallemoer toe !!!!!!

Je krijgt een zielig € 7,00 compensatie voor een heel jaar ….. jaar op jaar betalen we al meer ergens in mijn verleden kosten het nog 38,00 gulden !!!!!!!! 

en met leuke Ns aktie's denken ze ook niet aan de Leden die al een abonnement hebben (Y)

Strakke Aktie vooral door gaan . 


Waarom moeten deze 2 producten dezelfde prijs krijgen? Ik vind het helemaal niet verwarred, dus geen reden om dit voor mij aan te passen.

 

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Wat ik mij afvraag, waarom gaat u met uw VDU van Groningen naar bv Rotterdam? Dat kost met 40% korting €31,80 terwijl een Spoordeelwinkel dagretour maar €19 kost en daarmee kunt u (nu tenminste nog wel) wel in de middagspits reizen. Zelfs een retour naar Zwolle is met 40% korting al duurder dan een ticket uit de Spoordeelwinkel. Wanneer uw reizen vanaf Groningen altijd verder zijn dan Zwolle zou ik gewoon het hele abonnement opzeggen en alleen van actiekaartjes zoals de spoordeelwinkel gebruik maken. Tot die ook niet meer geldig zijn in de middagspits. Maar dan kunt u eventueel een aanvullend ticket kopen tot het eerste station in dalurentijd. Bent u waarschijnlijk alsnog goedkoper uit dan nu met de gehele reis tegen 40% korting.


Tja, het zat er in natuurlijk. Mensen die een paar jaar geleden een voordeeluren kaart kochten hebben deze middagspits-uitsluiting al sinds ze hun kaart hebben. Maar wel een vraag. Stel ik reis met een ander spoorbedrijf vanaf 18.15 naar bv Leeuwarden. Stap daar over op NS. Normaal is dat 1 reis, wel even in- en uitchecken. Ik check in Leeuwarden in om 18.35. Is dan dat deel met of zonder korting?


Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Precies ook in ons geval geen optie om te reizen na 18,30 we zijn oudere mensen worden alweer gedupeerd nu door deze achterbakse maatregel van NS.


Bedankt NS, dan heb ik dus helemaal niets meer aan mijn voordeelurenabonnement. Ik héb namelijk niet de keuze om buiten de (middag)spits te reizen! €7 compensatie en de reden voor een minder volle middagspits zijn natuurlijk een lachtertje.

Dit abonnement staat niet eens meer in het huidige aanbod dus hoe kan het schrappen ervan nu het aanbod overzichtelijker maken?!

De enige werkelijke reden hierachter: méér winst voor de NS. 

Trouwens op mijn traject (Amersfoort Vathorst/Ermelo) altijd meer dan genoeg plaats in de spitsuren.


 Betekent dat dat de voordelen zoals in juli en augustus voor 9.00 met korting nog wel blijven bestaan? Kunnen jullie één overzicht maken welke voordelen deit oude "VDU" nog wel hebben?


Zonder de voordelen van in juli/augustus/vrijdagnahemelvaart/tussenkerstnieuwjaar hele dag voordeel is 7 euro verlaging een lachertje. Een dalvoordeel is momenteel €15 goedkoper. Daarbij zou die verlaging veel meer moeten zijn zeker icm keuzedagen.


Tja, het zat er in natuurlijk. Mensen die een paar jaar geleden een voordeeluren kaart kochten hebben deze middagspits-uitsluiting al sinds ze hun kaart hebben. Maar wel een vraag. Stel ik reis met een ander spoorbedrijf vanaf 18.15 naar bv Leeuwarden. Stap daar over op NS. Normaal is dat 1 reis, wel even in- en uitchecken. Ik check in Leeuwarden in om 18.35. Is dan dat deel met of zonder korting?

Bij Flex blijf je bij omchecken naar een andere vervoerder de gehele reis reizen volgens het tarief van je eerste incheck.  Bij een klassiek abonnement zijn het 2 aparte reizen en wisselt dan ook het tarief.

Het VDU is en blijft een klassiek abonnement dus ga je in bovenstaand geval vanaf 18:35 in Leeuwarden met korting reizen.  Dus gewoon zoals het nu al is voor Dal Voordeel. Aan de andere kant, wanneer je om 15:50 met een andere vervoerde naar Leeuwarden reist is die reis met korting, maar check je daarna om 16:10 in Leeuwarden in dant reis je niet met korting.


Wat een slechte actie!! 

Hiermede worden veel mensen erg gedupeerd. Voor de normale prijs reizen met de trein is voor veel mensen te duur. En pas na half zeven weer kunnen vertrekken, betekent heel laat weer thuis zijn. 

Il hoop dat jullie deze plannen schrappen 

 


Zonder de voordelen van in juli/augustus/vrijdagnahemelvaart/tussenkerstnieuwjaar hele dag voordeel is 7 euro verlaging een lachertje. Een dalvoordeel is momenteel €15 goedkoper. Daarbij zou die verlaging veel meer moeten zijn zeker icm keuzedagen.

Momenteel wel, maar een Dal Voordeel gaat ook €60 kosten in 2021, dus dezelfde prijs als het VDU straks na de verlaging.


Oh en hoe zit het dan op de speciale dagen zoals goede vrijdag? In mijn huidige weekeind vrij reis ik gratis, in flex worden deze dagen niet vermeld … dus hoe zit dat?


Op feestdagen is er geen spits, voor niemand. Het is zelfs het kenmerk van een feestdag in NS-perspectief. Veranderingen op dit punt zijn ook niet aangekondigd.


Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord


Als u om 15.59 incheckt, in ieder geval voor 16.05, mag u uw reis bij dezelfde vervoerder in de spits afmaken. Dat blijft zo.


Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.

700.000 is 21% van het totale aantal regelmatige ns-reizigers en dus procentueel een substantiële groep!


Sluit me aan dat de verslechteringen van de overeenkomst niet opwegen tegen de financiële compensatie van 7 euro. 

 


Waarom moeten deze 2 producten dezelfde prijs krijgen? Ik vind het helemaal niet verwarred, dus geen reden om dit voor mij aan te passen.

 

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  


Precies dit ja. Dat is in de verste verte geen reden om de prijs te verhogen..

Flex Dal Voordeel is duurder omdat mensen een maandje uit kunnen zetten. Zelfs al zal dat voor een boel mensen teveel gedoe zijn, dan nog snap ik dat een bedrijf dat probeert te ondervangen.

Bij Dal Voordeel verandert er letterlijk niets, en de garantie op een jaarlijks bedrag blijft hetzelfde.
De enige twee voordelen voor het gelijk trekken zijn die van de NS:

  1. Meer geld voor de NS van de mensen die lid blijven.
  2. Door ze gelijk te trekken push je eigenlijk mensen min of meer om naar Flex te gaan.
    (Flex kost hetzelfde en kan goedkoper gemaakt worden, dus het abonnement heeft geen enkel voordeel meer en is niet meer dan een afvoerputje geworden..)

Uitgaande van de originele € 52,- ten opzichte van de € 60,-  van flex, moet je al minimaal twee maanden per jaar eigenlijk niet (of zo goed als niet)  reizen met het OV om Flex nu beter te laten zijn.

 

Voor mij als Dal Voordeel abonnementshouder die daar niet aan gaat komen, betekent dit niet meer dan zo’n 13% extra op de rekening zonder wat voor voordeel dan ook.


Eerlijk gezegd is het verdwijnen van het ‘middagspitsvoordeel’ iets wat ik ooit wel verwachtte. Het was natuurlijk al 'raar’ dat wij met het VDU-abo iets hebben wat je al jááren niet meer kunt kopen. Voor mijn wandelingen op LAW-paden is het absoluut nodig dat ik ook in de avondspits reis, dat wordt dus een flinke verslechtering (lees: het wordt flink duurder). Ergens heb ik er wel begrip voor, in deze tijd van alsmaar drukker wordende treinen en steeds meer reizigers. Belangrijkste klacht (zoals velen): die € 7 prijsverlaging is wel een lachertje natuurlijk (ca. 10%). Dat had minimaal een prijverlaging van 30% à 40% moeten zijn (zo tussen € 40 en € 50 i.p.v. € 67). Slechte service, NS !


jeetje , dit is erg , 16.00 uur zit ik nog in het museum , 18.30 uur is voor mij te laat om te reizen .WAT MOET IK.NU DOEN ????


Reageer