Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 2

Ik wil geen Flex, het hoeft voor mij allemaal niet Flex. Ik vind het prima om een vast abonnement te hebben met een vaste abonnementsprijs. En ik wil graag zelf in de hand houden hoeveel saldo ik laad en wanneer. Dat bevalt me prima en houd ik graag zo. Ik kan nu al kiezen voor automatisch opladen, dat heb ik bewust niet aanstaan. Laat mensen lekker een keuze, duw ze niet iets verplicht door de strot! 😔

Kan ik na 1 januari 2021 niet meer ‘vrij reizen’ als ik om 15.30 uur in Asd instap en naar Maastricht reis?

Groet,

Jan Jansen Maastricht

Opmerkelijke actie van NS dit. Als je voor je werk reist, dan kun je niet zomaar even je werktijden aanpassen. NS weet dat, maar wil gewoon af van dit specifieke abonnement. Ik heb niet de illusie dat deze post veel gaat helpen, maar hoop dat de overheid nu toch een keer ingrijpt. Ik wil reizen met het OV, maar de NS blijft reizen met de trein maar duurder maken. Een simpele rekensom leert me dat de kloof tussen wat het kost om met de trein te reizen en de kosten van een bescheiden auto steeds kleiner wordt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. NS, neem ook je maatschappelijke verantwoordelijkheid en hou het OV betaalbaar....

Reputatie 4

Een paar jaar geleden heeft een medewerker op geniepige wijze mij met korting een verlenging van mijn Voordeelurenabbo gegeven. Dit bleek zonder overleg een wijziging in Dal Voordeel met veel slechtere voorwaarden.

Nu word ik weer geconfronteerd met 6 euro verhoging. Ik vind het zo langzamerhand belachelijk hoe de NS hier met de vaste klanten omgaat. Jullie jagen mensen de auto in. OV wordt duurder en duurder en minder aantrekkelijk. Kan echt niet.

 

Dat heb ik ook een keer bijna meegemaakt! Ik chatte ivm een mislukte “Geld-terug-bij-vertraging”-claim, en na een lange pauze (van 14 dagen!) in het gesprek, kwam er ineens tevoorschijn:

“Hoi LLN,

Mijn excuses voor dit late antwoord. Helaas heb ik je bericht niet eerder gelezen door de vele berichten die wij momenteel ontvangen. Ik vind het jammer om te lezen dat jij je abonnement wil opzeggen. Wat is de reden dat je ons gaat verlaten?

Voor wij dit abonnement wil ik je ook aangeven, dat dit abonnement niet meer bij ons te verkrijgen is. Als ik dit nu voor je opzeg, kan je dit ook nooit meer aanschaffen. Het grote voordeel van dit abonnement is dat je nog met 40% korting in de avondspits kan reizen. Wel hebben wij nu een soortgelijk abonnement, het dal voordeel abonnement. Met dit abonnement mag je doordeweeks tussen 09.00 - 16.00 en 18.30 - 6.30 en in het weekend de hele dag met 40% korting reizen. Ik mag je dit dan aanbieden met een korting van €21 euro voor de verlenging van een jaar. Dit betekent dat je slechts €29 euro gaat betalen.

Ik kan het natuurlijk ook heel goed begrijpen als je toch besluit om ons definitief te verlaten. Dan kan ik het abonnement voor je beëindigen per 28.10.2018. Ik verneem graag wat hierin je voorkeur heeft.

Groetjes, XXX’

 Gelukkig zag ik het op tijd … Ongelooflijk!

Volgens de NS zijn deze maatregelen “gebaseerd op adviezen van consumentenorganisaties en feedback van reizigers.”

Dus wij moeten geloven,   dat “consumentenorganisaties”  tegen de NS hebben gezegd:  “Nou,  jullie moeten die korting maar eens laten vallen”. 

En het tuig komt er nog mee weg ook,  want hun persbericht wordt door de meeste kranten klakkeloos overgenomen.

Schande!! De korting op het voordeel-urenabonnement staat in geen verhouding tot de extra reiskosten waarmee de NS de reizigers confronteert. Bovendien, het is het onvermogen van de NS dat wordt afgewenteld op reizigers die geen keus hebben. Onbehoorlijk, onzakelijk, klant-bijzonder-onvriendelijk.  

Recent voerde NS de regel in dat wanneer je voor 6:30 incheckt je met de voordeeluren kaart ofwel met korting kunt reizen maar een vrije reisdag op kunt nemen.

Blijft dat? Is, met ander woorden het moment van inchecken bepalend: voor 6:30 en voor 16:00 korting??

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij veel reizen in de middagspits was het voordeel wel veel meer dan wat u meer betaalde.


Daarin tegen zijn er genoeg mensen met VDU die nauwelijks in de middag spits reizen. Met name de niet werkenden zullen niet elke dag reizen.

De zoveelste verslechtering van de positie van ouderen. Nu weer eens door de NS.  Niet alleen gaat er wéér een voordeel van het, al jaren niet meer aan te schaffen,  voordeeluren abonnement geheel verdwijnen. Vanaf 2021 zijn de 7 keuze dagen voor 60 plus ook afgeschaft. Alleen de abonnementhouders die ze nu nu al hebben, houden ze nog. Voor hoe lang nog NS!!!  Er is geen enkel land in Europa dat geen OV kortingsmogelijkheden voor ouderen hanteert. Behalve de NS dus. Die is de toch al magere kortingen nu aan het afschaffen. Wat mij ook stoort , is dat  er wordt beweerd dat dit door de eigen reizigers en div consumenten organisaties is voorgesteld en wordt ondersteund. Ik vermoed eerder dat eigenbelang een grote motivatie is.   Nuts bedrijven, zij hadden nooit afgeschaft mogen worden.

Zoals in veel zaken wordt de consument voor een voldongen feit gesteld.

Dat in het verleden door NS is gezegd dat de Voordeelurenkaart niet zou worden

afgeschaft was al een leugen tot het tarief enkele jaren behoorlijk werd opgeschroefd.

Toen wilde men de klanten al kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij veel reizen in de middagspits was het voordeel wel veel meer dan wat u meer betaalde.


Daarin tegen zijn er genoeg mensen met VDU die nauwelijks in de middag spits reizen. Met name de niet werkenden zullen niet elke dag reizen.

Daarom schreef ik ook “bij veel reizen”.  Sowieso is het bij verre reizen vaak al voordeliger om een actieticket te kopen tov 40% korting. En de nieuwe Flex dagen die komen in de plaats van keuzedagen kun je ook aan schaffen zonder abonnement, daarvoor hoef je dus niet per se een abonnement van €60 voor te hebben. 

Misschien komt er in de toekomst nog een aanpassing, maar bv met de Spoordeelwinkel tickets kun je nog wel in de middagspits reizen. Dus in plaats van 40% kun je voor een verre reis zo'n ticket gebruiken.

Beste Stijn, 

Ondanks je mooie pr-memo ervaar ik het onmogelijk worden om met korting in de avondspits te reizen, als een enorme ordinaire prijsverhoging. Het is waar, de spits is druk. Maar denkt de NS nu echt dat mensen massaal eerder van hun werk naar huis kunnen? Dat is maar voor enkelen weggelegd. De rest moet dus de volle prijs gaan betalen. Of pas na half 7 de trein kunnen nemen. Omdat het gros van de mensen niet de luxe heeft om eerder naar huis te kunnen, is de winst voor de NS (minder volle treinen in de spits) minimaal. De 40% prijsverhoging voor de klant is maximaal.

Een ‘oplossing’ die geen oplossing voor de spitsdrukte is. Een ordinaire prijsverhoging dus, ordinair misbruik makend van het feit dat de NS , op een enkel baanvlak na, een monopoliepositie heeft. Als klant heb ik geen alternatieve vervoeder op het spoor. Een auto heb ik niet, maar voor diegenen die dit alternatief wel hebben, vraag ik me af of je dat als semi overheid moet willen Hoezo CO2 beleid? 
En voor mensen die tegen een redelijke prijs een dagje uit willen, hun dagje uit wordt zo flink bekort, of ze worden gedwongen om de tijd te overbruggen tot na half 7.   

De suggestie van inspelen op flexibiliteit die de klant wil, of het voor de klant en NS-personeel makkelijker maken, vind ik stuitend, misselijk makend en schofferend.

Bravo voor de klantvriendelijkheid van de NS.

Goedemorgen,

een compensatie van 7 euro op jaarbasis staat in geen verhouding met de kosten die ik nu extra ga maken.

Ik heb het zojuist uitgerekend en dit gaat mij op jaarbasis €1.647,36 kosten.

Graag ontvang ik van u een set van de oorspronkelijke voorwaarden en hoor ik graag of u zo maar hier vanaf kan wijken.
 

De meeste werkenden kunnen helemaal niet tussen 9.00 en 16.00 reizen. U kunt het probleem beter oplossen door meer treinen in te zetten in plaats van trouwe klanten weg te jagen.

 

Deze voordeelurenkaart is nou juist helemaal niet voor werkenden bedoelt , maar voor pensionados op weg naar hun 100ste museumbezoek .

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

Reputatie 3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Wat is dat voor een onzin uitspraak. Dat is gewoon de prijs die er op het moment van het afsluiten van een abonnement er voor stond. En nog sterker, ook die is gewoon omhoog gegaan tussendoor.

 

Wat schandalig is dat onder de onzin van “gelijk trekken” je gewoon mag bijbetalen.

Als een afhaalrestaurant al jaren een menu heeft voor € 20,- (bijgesteld voor inflatie) en dan vervolgens de prijs naar € 25,- bij stelt omdat een vorig jaar uitgebracht “flexibel menu” met de zelfde ingrediënten ook €25,- dan is dat toch ook onzin.

Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je meer geld wil..

(stel je voor dat je internetverbinding 13% duurder werd zonder dat je snelheid of betrouwbaarheid er beter op werd...)

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

 

Reputatie 1

Ik ga een heel eind mee in de redenatie van NS maar dat iemand die in 2021 de leeftijd van 60 jaar bereikt geen keuzedagen meer mag aanschaffen vind ik ronduit a sociaal. men beperkt daarmee de mogelijkheid voor de ouderen van na 01/01/2021 om met de kleinkinderen een  dagje uit te gaan. Zeker als die groep de AOW leeftijd bereikt, inkomen daalt dan fors en NS kent voor hen dan uitsluitend nog flex afrekenen, hetgeen niet alleen duur is maar menige oudere (inclusief ondergetekende) heeft auto incasso's geblokkeerd i.v.m. veiligheid en overzicht houden en flex kan alleen met auto incasso. Bovendien is nu reizen en over een maand afrekenen geen goede zaak, kom zelf uit een schuldsaneringstraject (met schone lei) en het nu kopen en straks betalen fenomeen is 1 van de belangrijkste oorzaken dat mensen in de problemen komen.

Krijg een beetje het idee dat de omzetting is bedacht door een groep hoog opgeleide mensen die zelf nooit met het ov reizen….  

Reputatie 4

Ben ik de enige die het vervelend vindt dat ik in de mail over deze kostenverhoging van Tjalling Smit, Directeur Commercie en Ontwikkeling, met je en jij aangesproken word?

Het viel me ook meteen op - afwijking van wat tot nu toe gangbaar was.

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Wat is dat weer voor een typisch Nederlands onzin.
De mensen moeten naar werk of school of ergens anders naartoe.

Je kunt de mensen en de opkomst van de verkeer niet kanaliseren (zie de snelwegen!!!)

Als je echter CO2 wilt reduceren dan moet je de prijs voor alleen tickets halveren.

Net zo dan de Deutsche Bahn van plan is.

Verder kijk naar Stuttgart voor de city transport, die is zo goedkoop dat je het auto laat thuis staan.

Gewoon meer treinen inzetten in plaats van prijsverhoging….

 

Mvg

Oliver

 

Reputatie 1

 

Deze voordeelurenkaart is nou juist helemaal niet voor werkenden bedoelt , maar voor pensionados op weg naar hun 100ste museumbezoek .

 

OK, dus die pensionados zijn er nu niet meer?

 

Reputatie 4

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.


Behalve dat het gerekend moet worden t.o.v. het totale aantal NS-abonnementhouders, gooit u hiermee uw eigen glazen in: als het maar een kleine groep is, is er helemaal geen probleem, laat hen dan lekker in de avondspits reizen!

Reputatie 1

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden.

Ik zou wel eens een sluitende uitleg willen over deze beslissing. Hoezo 40% korting niet meer volhouden… En dan € 7,- korting pfff dat is een mooie compensatie voor de meerprijs die je moet gaan betalen omdat je regelmatig op die tijd in de trein zit. Het lijkt wel een pensioenfonds, daar krijg ik al jaren niets meer bij maar gaat er elk jaar wel vanaf; prijscompensatie, om maar eens wat te noemen. Die €7,- ben je met een ritje naar Amsterdam al kwijt...Volgens mij gaat het hier over lekker verdienen!

 

Tja, het is toch echt de korting die het probleem is. Wanneer al die reizigers nu gewoon meer betalen, dan is er helemaal geen probleem (meer).

 

Waarom alles veranderen. Wordt het weer duurder. Heb je keer een voordeel, wordt dat weer negatief voor de klant aangepast.

Stop een keer hier mee. Klanten gaan vaker de auto gebruiken.....dus meer stikstof, fijnstof en co2 uitstoot.

Reputatie 7
Badge +4

DennisZ:

Deze voordeelurenkaart is nou juist helemaal niet voor werkenden bedoelt , maar voor pensionados op weg naar hun 100ste museumbezoek .

 

BedoelD. 

 

Het zijn kennelijk geen mensen meer, maar pensionado’s. Het lijkt me dat er overigens flink wat VDU-houders zijn die niet tot die categorie behoren.

Reputatie 2

(...)  Er is geen enkel land in Europa dat geen OV kortingsmogelijkheden voor ouderen hanteert. Behalve de NS dus. (...)

 

Voor de oudere medemens zijn de abonnementen goedkoper dan voor de middelbare medemens.

Reageer