Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1115 reacties

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Opmerkelijk genoeg meldt NS zelf dat van alle reizen in de avondspits die gemaakt worden door iemand met een voordeelurenabonnement er door het afschaffen maar één op de acht verschuift naar een ander moment. 

Geen idee hoe ze dat nu al kunnen weten, maar het heeft dus weinig effect, behalve dat 7 op de 8 mensen meer gaan betalen voor reizen in de spits

Dat schrijft de NS niet, ze geven aan dat 1 op de 8 mensen met korting reist. Dus met VDU. Ze verwachten dat een gedeelte van deze mensen niet meer in de spits gaat reizen en een ander deel meer gaat betalen.

Maar ik ben benieuw naar de statistiek hoeveel reizigers in de ochtend of middag spits reizen met een dalvrij/voordeel waarbij ze vroeg inchecken. Ik zie bijvoorbeeld hier bij een school 'smiddags om iets voor 4 altijd een groep scholieren gauw inchecken en weer teruggaan naar school voor de les.

Badge +3

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. Toegegeven, als er 700.000 VDU houders zijn dan jagen ze er inderdaad maximaal een kleine 90.000 de spits uit (vooropgesteld dat iedereen met een VDU op werkdagen in de spits reist).

Ik denk uiteraard dat het veel minder is, omdat een (groot) deel van de VDU houders senioren zullen zijn, of andere personen die lang niet altijd elke dag in de spits (moeten) reizen.

Vandaar die €84 die RTL-Z noemt. Voor de één zal het zomaar €1500 gaan schelen, voor (vele) anderen eigenlijk niets. Doorgewinterde forensen zullen in de regel wel een Traject of Altijd Vrij hebben namelijk. Edit: Of een andere kaart van de baas.. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

We hebben helaas geen inzicht in de verdeling aangaande de VDU-gebruikers. Het merendeel zal toch op een of andere manier belang hebben bij het goedkoper reizen in de middagspits, maar meer incidenteel dan als forens.

 

Keuzedagen kun je ook bij Dalvoordeel krijgen.

Reputatie 2

En hoe zit het met bij-abonnementen?

 

@Pietje Panda: Op dit moment kent Flex geen bijabonnementen. Hetzou me niet verbazen dat ze worden afgeschaft, er was helaas ook vaak enige ruis bij.

 

We zullen het zien, hopelijk kan iemand van de NS hier meer zekerheid overgeven omdat andere abonnementsvormen die er nog niet zijn ook geïmplementeerd zullen worden.

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

Ik heb Voordeelurenkaart en wordt 26 december 2020 60, kan ik dan nog keuzedagen aanschaffen?

Reputatie 7
Badge +3

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. Toegegeven, als er 700.000 VDU houders zijn dan jagen ze er inderdaad maximaal een kleine 90.000 de spits uit (vooropgesteld dat iedereen met een VDU op werkdagen in de spits reist).

Ik denk uiteraard dat het veel minder is, omdat een (groot) deel van de VDU houders senioren zullen zijn, of andere personen die lang niet altijd elke dag in de spits (moeten) reizen.

Vandaar die €84 die RTL-Z noemt. Voor de één zal het zomaar €1500 gaan schelen, voor (vele) anderen eigenlijk niets. Doorgewinterde forensen zullen in de regel wel een Traject of Altijd Vrij hebben namelijk.

Als het een bedrag van €1500 kan gaan schelen voor sommigen dan is een ander abonnement misschien beter waardoor het meer bedrag een stuk minder wordt. Of actiekaartjes. voor de incidentele verre reizen (Spoordeelwinkel tickets voorals gewoon in middagspits geldig). Want zo'n dagretour van €19 is bij een beetje verre reis al goedkoper dan 40% korting.

Iedereen staart zich nu blind op het kwijtraken van de korting in de middagspits en dat de keuzedagen niet meer geldig zijn in de spits. 

Iemand die alleen de keuzedagen gebruikt kan misschien zijn abonnement wel helemaal stopzetten en de nieuwe Flex dagen gebruiken. Want als je nu alleen voor de keuzedagen een VDU hebt, betaal je eigenlijk ruim €13 per keuze dag (€25,50 keuzedagen + €67 VDU). Hangt er wel vanaf hoeveel die Flex dagen gaan kosten, daar zie ik nog niets over.

Reputatie 6

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. Toegegeven, als er 700.000 VDU houders zijn dan jagen ze er inderdaad maximaal een kleine 90.000 de spits uit (vooropgesteld dat iedereen met een VDU op werkdagen in de spits reist).

Ik denk uiteraard dat het veel minder is, omdat een (groot) deel van de VDU houders senioren zullen zijn, of andere personen die lang niet altijd elke dag in de spits (moeten) reizen.

Vandaar die €84 die RTL-Z noemt. Voor de één zal het zomaar €1500 gaan schelen, voor (vele) anderen eigenlijk niets. Doorgewinterde forensen zullen in de regel wel een Traject of Altijd Vrij hebben namelijk.

Hoi! Hier een forens met nu bijna 3 jaar forenzen ervaring én bezitter van een VDU. Mijn werkgever wil helaas niet aan de traject of altijd vrij én ik mag absoluut geen privé reizen maken op mijn werk-ovchipkaart. Omdat ik al die tijd eigenlijk op twee adressen woon, gebruikte ik VDU best vaak in de spits om naar mijn vriend te reizen. Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd....

 

Badge +3

Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd.…

Voordeeltje voor jou dan (€7 plus de reiskosten naar je vriend) als je niet meer in de spits privé hoeft te reizen… En natuurlijk veel plezier/succes met het samenwonen!

 

Reputatie 1

Twee dingen vallen me op hier:

  1. Waarom volgt NS niet het voorbeeld van vele andere vervoersmaatschappijen en voert een tariefdifferentiatie in voor spits vs. dal? 1 tarief voor een reis tijdens de spits dat hoger ligt dan het huidige tarief OF 1 tarief voor reizen tijdens daluren dat lager ligt dan het huidige tarief. Als je claimt dat je reizen tijdens de spits wilt ontmoedigen, is dat een vele logischere maatregel dan trouwe klanten een voordeel afpakken (de discussie over of het terecht was ten spijt, want terecht of niet, je kreeg het en dat wordt je nu afgepakt). Dit had met de oude papieren kaartjes al gekund en is nu met de chipkaart helemaal haalbaar. In Oostenrijk, bijvoorbeeld, koop je uit de automaat kaartjes tegen standaardtarief, maar kun je online tijdsgebonden kaartjes aanschaffen, dus voor een specifieke trein en tegen een veel lager tarief, bijv. 19 euro ipv 33. Als je dan de vrijheid hebt om willekeurig wanneer op de dag te reizen, kun je zo online het goedkoopste tijdstip uitzoeken.
  2. Een heleboel mensen klagen op dit forum. Mogelijk gaat een deel daarvan ook een klacht indienen via formele weg. Maar wat ik mis is: wat gaan wij voordeelurenklanten nu samen hier tegen doen? Leuk, al die individuele klachten, maar NS kan ze individueel afhandelen en zal alleen turven. Ze gaan pas echt luisteren als ze het voelen. Leg een keer op ludieke wijze Utrecht Centraal plat in de avondspits en ze piepen wel anders.
Reputatie 6

Heel erg handig en fijn. S middags kreeg ik er dan de korting bij. Deze kosten krijg ik niet vergoed van de werkgever. Ik kan eigenlijk naar op één adres wonen.... Gelukkig gaan we vanaf vrijdag in één huis wonen dus dat scheelt weer een frequente treinreis op een VDU kaart in de spits, maar ik reis dan lekker op mijn werk-kaart alsnog in de spits. Dus waarschijnlijk denkt de NS dat ze deze forens er uit hebben gejaagd.…

Voordeeltje voor jou dan (€7 plus de reiskosten naar je vriend) als je niet meer in de spits privé hoeft te reizen… En natuurlijk veel plezier/succes met het samenwonen!

 

Ik kan komend jaar testen of het voordelig is het abonnement aan te houden met mijn veranderende reisgedrag en het beknibbelen op de voordelen. Want ja ik zou hem aan houden met dezelfde voordelen als nu. In 2021 is het misschien wel voordeliger om af en toe te flexen en actiekaartjes te kopen. Zijn ze bij de NS iig één abonnementhouder kwijt maar de spits is nog net zo vol want daar ga ik niet uit ;)

 

Ik heb Voordeelurenkaart en wordt 26 december 2020 60, kan ik dan nog keuzedagen aanschaffen?

Dat kan. Het gaat officieel pas in als 2021 begint, dus op de valreep! :)

 

Ik moet hier nog even op terugkomen. Hier staat namelijk dat het eind 2020 al wijzigt, maar ik heb dus de precieze datum niet Het kan 30 december zijn, maar dat weet ik dus niet en kan ik geen zekerheid over geven.

“Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.”

Ik hoop oprecht dat het nog lukt om te bestellen voor je. :(

Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Inderdaad worden ouderen de dupe!

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Nee, dat was de deal!!!

Badge +3

Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Inderdaad worden ouderen de dupe!

Je mag gewoon met korting reizen tussen 16:00-18:30 maar moet dan vóór 16:05 of ná 18:25 inchecken (je reis beginnen).

Overstappen in de spits met behoud van korting mag ook gewoon (bij Flex Dal Voordeel ook tussen verschillende treinvervoerders).

Reputatie 2

Twee dingen vallen me op hier:

  1. Waarom volgt NS niet het voorbeeld van vele andere vervoersmaatschappijen en voert een tariefdifferentiatie in voor spits vs. dal? 1 tarief voor een reis tijdens de spits dat hoger ligt dan het huidige tarief OF 1 tarief voor reizen tijdens daluren dat lager ligt dan het huidige tarief. Als je claimt dat je reizen tijdens de spits wilt ontmoedigen, is dat een vele logischere maatregel dan trouwe klanten een voordeel afpakken (de discussie over of het terecht was ten spijt, want terecht of niet, je kreeg het en dat wordt je nu afgepakt). Dit had met de oude papieren kaartjes al gekund en is nu met de chipkaart helemaal haalbaar. In Oostenrijk, bijvoorbeeld, koop je uit de automaat kaartjes tegen standaardtarief, maar kun je online tijdsgebonden kaartjes aanschaffen, dus voor een specifieke trein en tegen een veel lager tarief, bijv. 19 euro ipv 33. Als je dan de vrijheid hebt om willekeurig wanneer op de dag te reizen, kun je zo online het goedkoopste tijdstip uitzoeken.

 

In feite is er al een tariefdifferentiatie. Tijdens de spits betaalt iedereen de volle pond, en tijdens de daluren betaalt je 60% en een eenmalig bedrag van 50 euro per jaar, dat je eventueel met 4 mensen kunt delen als je altijd met dezelfde mensen samenreist.

Als trouwe ns-reiziger, forens en privé, ben ik absoluut niet blij met deze aangekondigde wijziging. Dit wordt een kostbaar verhaal. Ik heb al veel reiskosten en daar komt gauw 800,-- bij per jaar. Buiten de spits reizen met een 1:45 uur reistijd per rit is helaas geen optie. Ik hoop dat dit plan is tegen te houden. En anders liever een prijsverhoging met dezelfde voorwaarden. 7,-- prijsverlaging, dat gaat echt nergens over.

Badge +3

Als trouwe ns-reiziger, forens en privé, ben ik absoluut niet blij met deze aangekondigde wijziging. Dit wordt een kostbaar verhaal. Ik heb al veel reiskosten en daar komt gauw 800,-- bij per jaar. Buiten de spits reizen met een 1:45 uur reistijd per rit is helaas geen optie. Ik hoop dat dit plan is tegen te houden. En anders liever een prijsverhoging met dezelfde voorwaarden. 7,-- prijsverlaging, dat gaat echt nergens over.

Als je zo vaak in de (middag)spits reist/forenst, is dan een Traject Vrij niet veel goedkoper? Bij een reistijd van 1:45 kom ik overigens meteen uit bij Altijd Vrij (€347 per maand, wordt €351 in 2020) en dan maakt forens of privé ook niets meer uit, en mag je onbeperkt door heel het land (óók in de ochtendspits).

Badge +3

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Niets. Afgezien van een eventuele persverhoging per 1 januari in 2020 en 2021 etc.

Sterker nog: per 1 januari wordt uw NS Flex Dal Vrij-abonnement een euro per maand goedkoper, zodat er geen prijsverschil is voor reizigers met een klassiek Dal Vrij-abonnement die volgend jaar moeten overstappen op NS Flex.

Geldt voor de inchecktijd de tijd van inchecken bij NS, of ook bij bv. Arriva?

In een concreet geval: Als ik on 15:47 incheck in Landgraaf bij Arriva, en dan in Sittard overstap naar de NS-trein van 16:17 krijg ik dan wel of niet korting?

Bij NS Flex geldt de inchecktijd bij de eerste vervoerder. In uw concrete geval krijgt u dus wel korting bij NS.

​ 

Ik heb een tijdje het flex-abonnement uitgeprobeerd, maar ben weer snel teruggegaan naar het klassieke abonnement vanwege het grote maandelijkse bedrag dat van mijn rekening werd afgehaald ( in plaats van gespreid automatisch opwaarderen) en vanwege de onmogelijkheid om een declaratie-overzicht te maken. Wordt dan mogelijk ook bij Flex-abonnementen? Mijn werkgever heeft namelijk niets te maken met mijn Privé-reizen, die in jullie maandelijkse overzichten bij Flex-abonnementen ook zichtbaar zijn. 

Ja, het is bij NS Flex nu al mogelijk om een overzicht te maken van afzonderlijke reizen.

​ ​

Ik keek er naar uit als ik eindelijk 60 werd om de keuezedagen te kopen als ik eindelijk die leeftijd heb ik 2021, en lees nu tot mijn schrik dat dit niet meer aangeschaft kan worden vanaf 2021. Wat gaat hiervoor terugkomen?

Flexdagen. Hetzelfde idee, maar duurder: NS zet ze volgend jaar in de markt tegen een prijs van 39 euro voor 3 stuks.

​ ​

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

NS Flex Traject Vrij zal per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement nu per maand kost (afgezien van de jaarlijkse prijsverhoging). Reist u met een jaarabonnement, dan blijft de prijs dus hetzelfde. Reist u nu met een maandabonnement, dan bent u straks goedkoper uit.

​ ​

Recent voerde NS de regel in dat wanneer je voor 6:30 incheckt je met de voordeeluren kaart ofwel met korting kunt reizen maar een vrije reisdag op kunt nemen. Blijft dat? Is, met ander woorden het moment van inchecken bepalend: voor 6:30 en voor 16:00 korting??

Ja, dat blijft.

 

Volgens de NS zijn deze maatregelen “gebaseerd op adviezen van consumentenorganisaties en feedback van reizigers.” Dus wij moeten geloven,   dat “consumentenorganisaties”  tegen de NS hebben gezegd:  “Nou,  jullie moeten die korting maar eens laten vallen”.

U kunt op deze pagina de adviesaanvraag en het besluit van NS vinden, evenals het advies dat door consumentenorganisaties op de adviesaanvraag is gegeven.

Kan ik na 1 januari 2021 niet meer ‘vrij reizen’ als ik om 15.30 uur in Asd instap en naar Maastricht reis?

Jawel, want het tijdstip van inchecken is bepalend. Als u in de daluren incheckt met een Keuzedag, is de hele reis gratis, ook als die (deels) in de spitsuren plaatsvindt.

 

En hoe zit het met bij-abonnementen?

Bijabonnementen in de huidige vorm gaan verdwijnen. NS onderzoekt nieuwe mogelijkheden waarmee gezinsleden voordelig kunnen reizen. Als die mogelijkheden er nog niet zijn op het moment dat de bijabonnementen verdwijnen, dan zal NS de klanten die nu gebruikmaken van een bijabonnement tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven op een vergelijkbaar NS Flex-abonnement.

 

Wat een waanzin overigens om één topic te maken voor alle vragen. Benieuwd of de hierboven geciteerde leden mijn antwoord ooit terugvinden. Het was handiger geweest een apart forumonderdeel te maken voor deze wijziging van het Voordeelurenabonnement en een topic per gebruiker te hebben.

Reputatie 1

Twee dingen vallen me op hier:

  1. Waarom volgt NS niet het voorbeeld van vele andere vervoersmaatschappijen en voert een tariefdifferentiatie in voor spits vs. dal? 1 tarief voor een reis tijdens de spits dat hoger ligt dan het huidige tarief OF 1 tarief voor reizen tijdens daluren dat lager ligt dan het huidige tarief. Als je claimt dat je reizen tijdens de spits wilt ontmoedigen, is dat een vele logischere maatregel dan trouwe klanten een voordeel afpakken (de discussie over of het terecht was ten spijt, want terecht of niet, je kreeg het en dat wordt je nu afgepakt). Dit had met de oude papieren kaartjes al gekund en is nu met de chipkaart helemaal haalbaar. In Oostenrijk, bijvoorbeeld, koop je uit de automaat kaartjes tegen standaardtarief, maar kun je online tijdsgebonden kaartjes aanschaffen, dus voor een specifieke trein en tegen een veel lager tarief, bijv. 19 euro ipv 33. Als je dan de vrijheid hebt om willekeurig wanneer op de dag te reizen, kun je zo online het goedkoopste tijdstip uitzoeken.

 

In feite is er al een tariefdifferentiatie. Tijdens de spits betaalt iedereen de volle pond, en tijdens de daluren betaalt je 60% en een eenmalig bedrag van 50 euro per jaar, dat je eventueel met 4 mensen kunt delen als je altijd met dezelfde mensen samenreist.

Dat is geen tariefdifferentiatie, dat is korting bieden aan mensen met een abonnement. Wat ik bedoel, is dat je het voor elke reiziger ofwel duurder maakt om tijdens de spits te reizen, ofwel goedkoper maakt om tijdens de daluren te reizen. Dus ook als je geen abonnement hebt. Daarbovenop kun je dan nog abonnementshouders korting bieden, maar dat staat er los van. Als de NS echt serieus mensen willen stimuleren om buiten de spits te reizen, gaat ze dat nooit lukken door die 700,000 houders van een ouderwets abonnement dat af te pakken. Daar komen alleen maar klachten van en dat ook nog eens van en groep die al jarenlang je klant is.

Badge +3

Wat een waanzin overigens om één topic te maken voor alle vragen. Benieuwd of de hierboven geciteerde leden mijn antwoord ooit terugvinden. Het was handiger geweest een apart forumonderdeel te maken voor deze wijziging van het Voordeelurenabonnement en een topic per gebruiker te hebben.

Haha, dat was een hele goede oefening voor mij zojuist, om alle quotes te verwijderen in de ‘nieuwe’ RTF (rukkie text format) editor, maar goed bezig @Tochjo :sunglasses:

Al ruim 30 jaar vaste klant bij de NS (ivm woon-werkverkeer iedere dag in de trein) en sinds mijn pensionering een Voordeelurenabonnement. En nu mag ik niet meer in de trein tussen 4 en half 8. Terwijl onderzoekers van mening zijn dat die paar extra reizigers echt het verschil niet maken. Forensen moeten nu eenmaal op de tijd terug naar huis, voor hen zal de werkgever wel de extra kosten betalen. Voor ons niet. Wat een slecht voorstel van de NS.

Reputatie 1

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement dat voor een jaar is afsloten. Dat is per maand goedkoper dan een los maandabonnement. NS Flex met Traject Vrij is straks per maand opzegbaar. Wat gebeurt er dan met de maandprijs? Gaat die meer richting de hogere prijs van een klassiek maand Traject Vrij abonnement?

Badge +3

NS Flex Traject Vrij zal per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement nu per maand kost (afgezien van de jaarlijkse prijsverhoging). Reist u met een jaarabonnement, dan blijft de prijs dus hetzelfde.

Dat kan toch niet waar zijn: een eenzijdige opzegging van contractvoorwaarden die door u en mij zijn afgesloten !!!!!!  Ik vraag me af of dat rechtmatig is. Ik heb geen keuze daar waar het gaat om werktijden.…Overvolle treinen, en de consument betaalt de rekening. Waarom niet eerder geanticipeerd op toename aantal reizigers en studenten met een ov chipkaart en investeren in vokdoende materieel?? 

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

 

 

Hoi Bettinavdb en welkom op onze NS Community!

Ik snap het ook van jouw kant. Wat voor abonnement heb je? Veel abonnementen blijven hetzelfde in de Flex variant. Verder wil ik je vragen toelichten met deze Q&A:

Q: Mag NS dit (voorwaarden wijzigen en abonnementen stopzetten) wel doen?

A: Ja, NS heeft het recht een abonnement op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van drie maanden. Wij houden ons ruim aan deze termijn om voldoende tijd te nemen de reizigers te informeren en alternatieven aan te bieden. Heel concreet: in de productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat in artikel 5.6 het volgende: NS heeft het recht het Abonnement op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. In de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement staat ditzelfde artikel, daar is het artikel 5.5.

Q: Waarom maken jullie niet gewoon de treinen langer in de spits en op drukke trajecten?

A: NS probeert zo veel mogelijk op ieder druk traject in te spelen maar helaas kan onmogelijk iedere trein langer gemaakt worden. Hierbij spelen het aantal beschikbare treinen, de hoeveelheid spoor, de lengte van perrons, beschikbaarheid van materieel op de juiste plek en inzet van personeel een rol. Waar mogelijk probeert NS treinen te verlengen of zelfs nieuwe treinen te bestellen om de drukte aan te kunnen.

Reageer