Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Reputatie 5

Lees je wel wat ik schrijf? Volgens mij is mijn punt echt niet zo ingewikkeld. Traject Vrij-reizigers zijn ruim voor 18:00 door de poortjes. Die hebben dus een goede reden om in de spits te reizen en betalen daar ook de juiste prijs voor. Veel VDU-reizigers checken nog tussen 18:00 en 18:25 in. Die kunnen best nog wel een halfuurtje wachten, maar doen dat niet omdat ze in de middagspits met korting reizen. 

Ik lees zeker wat jij schrijft, ik ga gewoon niet mee in je gedachte dat middagspits VDU reizigers voornamelijk pas na 18:00 / 18:15 reizen. Een deel zal dat inderdaad doen, maar een deel ook voor 18:00. Dat is voor hen nu juist het mooie van de hele dag na 9:00  40% korting, en hoe laat ze reizen maakt niet uit.  Lees jij wel de vele klaagreacties? Als al die klagers allemaal pas rond 18:15 zouden reizen dan zouden ze echt niet zo boos zijn geweest.

Ik begrijp ze best, alleen vind ik dat NS in hun recht staat om dit nu aan te passen zodat voor iedereen gelijke kortingstijden gelden. En ik vraag me af hoeveel er echt niet meer in de middagspits gaan reizen. Want de werkende met een VDU die nu net als de Traject Vrij reiziger al rond 17:00 gaat reizen wil vast niet anderhalf uur later van werk gaan.

Dat is dan ook niet mijn gedachte. Mijn gedachte (of eigenlijk eerder eerstehandservaring) is dat er na 18:00 weinig Traject Vrijhouders inchecken. Dat is ook niet gek, want dat zou goed kunnen betekenen (als ze dat vaak doen) dat ze het verkeerde abonnement hebben gekozen. Je ziet tussen 18:00 en 18:25 nog wel veel VDU-houders (en studenten inderdaad). Die kunnen gemakkelijk verleid worden om pas na de spits in te checken. Daarmee is uiteraard niet gezegd dat er tussen 16:00 en 18:00 geen VDU’ers inchecken (in tegendeel). Het enige punt dat ik maakte is dat er een significante groep VDU’ers is die tussen 18:00 en 18:25 incheckt.

Badge +3

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Maar ja, die 40% korting hè, om in die trein of file te mogen staan? Door de ‘maatregelen’ van de NS gaat daar dus niets aan veranderen.

Hooguit 700.000 mensen die hun VDU opzeggen (en dat is iedereen dus, want er is geen enkel voordeel meer aan te behalen t.o.v. van nieuwe dingen).

En grrr Flex en zo waar je bus/tram/metro reizen ook gewoon gedeeld worden met de NS, want anders kan het niet (nou ja, je mag met een abonnment alleen nog reizen op saldo met Dal Voordeel, en dan worden ritten/reizen met andere vervoerders niet gedeed met anderen).

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze maand €3,30 meer betalen voor mijn VDU dan bij mijn verlenging vorig jaar. En krijg over 13 maanden maar liefst €7 terug voor een grote versobering van de voorwaarden?????

 

Reputatie 5

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Maar dan blijven ze alsnog in de spits reizen. Het is rechtvaardiger en NS verdient er dan meer aan, maar een belangrijk aspect van het afschaffen van die korting is juist dat deze groep minder in de spits gaat reizen.

Maar die groep kán dus niet anders! Die mensen kiezen er bewust voor om een duurder abonnement te nemen (Altijd Voordeel / Traject Vrij / Altijd Vrij) zodat ze voor minder maandelijkse lasten in de spits kunnen reizen. Het gelijktrekken van VDU met Dal Voordeel heeft tot doel de groep VDU’ers die met weinig moeite de spits kan mijden te verleiden dat ook te doen. VDU’ers die per se in de spits moeten reizen zijn waarschijnlijk het beste af met Altijd Voordeel (zoals eerder al gezegd).

Reputatie 7
Badge +3

Het enige punt dat ik maakte is dat er een significante groep VDU’ers is die tussen 18:00 en 18:25 incheckt.

Daarom vind ik net als @Lies87  dat een analyse gebaseerd op reisgedrag was op zich wel interessant geweest.

Hoeveel % van de VDU in de middagspits reist slechts incidenteel, hoeveel (vrijwel) dagelijks en op welke tijden?  Op basis van wat NS claimt in de documenten zou 1 op de 8 middagspitsreizigers niet meer in de spits gaan reizen. Dat zullen misschien degenen zijn die jij tussen 18:00 en 18:25 door de poortjes ziet gaan. Bij significant denk ik zelf aan een hoger percentage. 

Reputatie 5

Het enige punt dat ik maakte is dat er een significante groep VDU’ers is die tussen 18:00 en 18:25 incheckt.

Daarom vind ik net als@Lies87  dat een analyse gebaseerd op reisgedrag was op zich wel interessant geweest.

Hoeveel % van de VDU in de middagspits reist slechts incidenteel, hoeveel (vrijwel) dagelijks en op welke tijden?  Op basis van wat NS claimt in de documenten zou 1 op de 8 middagspitsreizigers niet meer in de spits gaan reizen. Dat zullen misschien degenen zijn die jij tussen 18:00 en 18:25 door de poortjes ziet gaan. Bij significant denk ik zelf aan een hoger percentage. 

Ga er maar van uit dat dit allemaal geanalyseerd is. NS is echter geen staatsbedrijf en is niet verplicht dit soort concurrentiegevoelige informatie met Jan en alleman te delen.

Significantie heeft niets met percentages te maken. Iets is significant als het onaannemelijk is dat een verband op toeval berust.

Reputatie 7
Badge +3

Zal vast geanalyseerd zijn, staat wel iets van in de documenten die je bij Locov kan nalezen. Daarin geeft NS aan dat 70% weinig in de middagpspits reist en de overstap naar Dal Voordeel voordelig zal zijn. 70% van 700.000 VDU houders is 490.000, zijn dus maar 210.000 die wel vaker in de middagspits reizen.  En van 1 op de 8 reizen in de VDU middagspits zal de reis naar verwachting verschuiven naar de daluren. Gaan die echt het verschil maken in de drukke treinen? Ik hoop het voor de andere spitsreizigers. Mij maakt het nu niet meer uit, reis toch niet meer dagelijks in de spits. 

Veel plezier in de hopelijk rustige trein.

Badge +3

Behalve die hartstikke leuke versimpeling kost het je (behalve bij op saldo blijven reizen, wat dus alleen met een VDU of Dal Voordeel kan) inderdaad al je privacy.

NS MOET (echt) ALLES van je KUNNEN ZIEN EN WETEN, want Flex en anders werkt het simpelweg niet… 

Leve je privacy! :sweat:  Ja maar, iedereen had toch al een abonnement op saldo? Dat klopt deels, maar mijn ritten met andere treinvervoerders mochten jullie (beste NS) helemaal niet eens inzien! En nu ineens verplicht wel?

Ik zie daar nog wel een aparte discussie over komen. AVG en GDPR en zo. Dit mag dus gewoon niet eigenlijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet wilt dat NS je bus/tram/metro reizen ziet kun je altijd een 2e kaart nemen. Misschien niet handig, maar je hebt wel een keuze.

Waar ik met het hele gedwongen overgang naar Flex meer mee zit (dus de abonnement die niet meer als klassiek abonnement beschikbaar zullen zijn) zijn dingen die nog niet helemaal lekker lopen, de dingen dus die hier genoemd worden.

En het eerder blokkeren na een mislukte incasso en vervolgens 6 maanden geen Flex abonnement kunnen bestellen. Jaag je mensen lekker op kosten.

Eerst konden jongeren geen Flex bestellen want ze konden wel eens hoge reiskosten maken die zij (of liever pa en ma) niet wilden/konden betalen, nu moeten ze ineens aan de Flex abonnement. Of moeten die dan maar verplicht aan de pre-paid Traject Vrij?

 

Ik weet een nog betere manier om meer dan  € 7,00 korting te krijgen: De kortingskaart inleveren, dat scheelt u € 67,00  

Dit besluit is niet goed voor het milieu. Nu gaan mensen nog eerder met de auto. Ik dacht dat Nederland de klimaatdoelstellingen moet gaan halen. Niet dus, zeker niet de NS. De treinkaartjes zijn al zo duur. De prijs zo minimaal gehalveerd moeten worden. Maar ja, het gaat om geld verdienen, niet om welzijn.  

Zelf ga ik ook met de auto, als ik ver moet reizen waarbij er geen goede aansluitingen zijn.   Het geeft ook vrijheid, maar dat is het ook als je met de trein van stad tot stad tot stad reist. Eis is dan wel dat ik ieder moment van de dag op stap kan gaan, zeker als je bijvoorbeeld afspreekt om iets te gaan eten met een vriend(in), wat meestal rond de spits is. Als zelfs deze vrijheid ontnomen wordt door de NS ( ze kiest voor het woon-werk verkeer, want dat levert meer geld op), kun je je afvragen voor wie de trein is.

In ieder geval is het geen service. Eerst werd de avond retour afgeschaft, dat was al een ramp. Samengevat: het is hopeloos met de NS, geen visie, zeker niet voor het milieu.  

 

Ik weet een nog betere manier om meer dan  € 7,00 korting te krijgen: De kortingskaart inleveren, dat scheelt u € 67,00  

Dit besluit is niet goed voor het milieu. Nu gaan mensen nog eerder met de auto. Ik dacht dat Nederland de klimaatdoelstellingen moet gaan halen. Niet dus, zeker niet de NS. De treinkaartjes zijn al zo duur. De prijs zou minimaal gehalveerd moeten worden. Maar ja, het gaat om geld verdienen, niet om welzijn.  

Zelf ga ik ook met de auto, als ik ver moet reizen waarbij er geen goede aansluitingen zijn.   Het geeft ook vrijheid, maar dat is het ook als je met de trein van stad tot stad tot stad reist. Eis is dan wel dat ik ieder moment van de dag op stap kan gaan, zeker als je bijvoorbeeld afspreekt om iets te gaan eten met een vriend(in), wat meestal rond de spits is. Als zelfs deze vrijheid ontnomen wordt door de NS ( ze kiest voor het woon-werk verkeer, want dat levert meer geld op), kun je je afvragen voor wie de trein is.

In ieder geval is het geen service. Eerst werd de avond retour afgeschaft, dat was al een ramp. Samengevat: het is hopeloos met de NS, geen visie, zeker niet voor het milieu.

Reputatie 5

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Volgens mij schets ik dat niet.

Badge +3

Ik moet de eerste 250 reacties nog lezen en morgen om 7:00 ergens zijn met mijn taxi, dus lees ik die in mijn pauze (lange pauze, want geen schoolritten, die staken!) en zal dan reageren…

700.000 VDU gedupeerden die zich verenigen (leggen we Utrecht Centraal een dagje plat/lam) zoals de boze boeren of bouwers zie ik niet gebeuren En .@Thom en anderen wisten al dat het doek ooit zou vallen...dus deal with it!

Reputatie 7
Badge +3

Veel leesplezier. Ik heb ze niet allemaal helemaal gelezen, veel kwamen op hetzelfde neer. Vooral degenen die meenden dat zij het meest werden gediscrimineerd was ik al snel zat, ouderen en mensen van buiten de Randstad. Alsof bv alleen ouderen een VDU hebben. Het is pas 8 jaar niet meer te koop, dus genoeg mensen van onder de 50 of 60 die het toen nog hebben kunnen kopen en behouden tot nu. Jij en ik hadden het nog kunnen hebben en zijn zeker nog geen 65 :laughing:

Reputatie 1

Maybe an unpopular opinion here, I just want to chip in, but I actually support NS with this change, and I used to have the old VDU myself several years ago. What I also remind people is, this was always coming - it was just a matter of “when” - NS always said on their VDU page (In Dutch) - For now, you can keep your current card with the old terms and conditions. If anything changes, we will let you know. That time is now.


It is not remotely fair at all (nor is it economically sustainable) that some people get a 40% discount between 16:00-18:30 for for an extremely low yearly price just because they bought it before 2011, while everyone else pays the full fare (or 20% off with  the much more expensive Altijd Voordeel). As said, I had the VDU myself and felt bad people with Dal Voordeel were getting a much worse deal just because they signed up after 2011, but eventually I swapped my VDU in for Dal Vrij because the subscription was saving me a lot more money in free travel outside the peak hours, in comparison to the VDU. The free travel also encouraged me to go out on weekends/otherwise explore the country, what I probably would’ve never have done on the VDU because I would’ve had to pay for the trips individually. I encourage people to look at Dal Vrij if they can travel outside of the peak, and travel more than a few times a week. 


Yes I know it’s disappointing news for some people, but at the end of the day, it’s the ‘right’ thing to do really. The company is giving you more than a years notice before the changes start, which is pretty respectable, I think. 

Reputatie 7
Badge +3

VDU mag niet afgeschaft worden, dus passen ze de voorwaarden en prijs aan, zodat die gelijk is aan dal voordeel en mensen vanzelf VDU gaan opzeggen. Want geen meerwaarde meer.

Beste mensen van de NS,

kan ik ergens bezwaar indienen tegen dit besluit?

Alvast dank voor de reactie.

Zou iemand willen reageren om het volgende?

Ik heb een weekend vrij abonnement. Ik betaal een vast bedrag van 34€ in de maand.

Ik ga ELK weekend minstens een keer (Soms twee keer) van Leeuwarden naar de Randstad. Begin van de dag heen en eind van de dag terug.

Door de wijziging, begrijp ik dat ik niet meer met een vast bedrag per maand zou kunnen reizen, maar alleen een Flex weekend vrij kan nemen met 40% korting.

Dat betekent dan dat ik voor elke rit zou moeten gaan betalen. Ik krijg wel 40% korting. Een ENKELE rit van Leeuwarden naar de Randstad kost dan circa 16€ voor een enkele reis dat keer twee voor een retour. Kom ik op 32€ voor een dagje weg.

Dat zou betekenen dat mijn reiskosten zo'n circa 400% per maand duurder uit gaat uitvallen. Kan iemand dit bevestigen?

Badge +3

Door de wijziging, begrijp ik dat ik niet meer met een vast bedrag per maand zou kunnen reizen

Dat is onjuist. Met NS Flex Weekend Vrij kunt u nog altijd gratis in het weekend reizen voor een vast bedrag per maand. Bij NS Flex Weekend Vrij kunt u bovendien zelf de keuze maken of u wel of geen 40 procent korting wil op werkdagen overdag. Wilt u dat niet, dan bent u drie euro goedkoper uit.

Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan. Een gigantische verslechtering vd voorwaarden. Ik ga nog eens heel serieus nadenken of ik het abonnement nog wel ga verlengen dan.

Verbaasd lees is de mail van NS over de verandering van mijn al jaren durende voordeelurenabonnement. Jaren trouwe klant. Fijn.

Omdat we het abonnementenaanbod minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken, halen we je korting weg?? We jagen je wellicht de trein uit, maar dat scheelt want dan hebben andere reizigers in ieder geval een zitplaats…

Bijzonder NS. Als trouwe klant, snap ik deze gedachte nog niet.

Waar het klimaatprobleem vraagt van ons om meer gebruik te maken van duurzamer vervoer,  vraagt de NS me er nog wat extra voor te betalen, want 7 euro korting op je abonnement staat niet in verhouding tot de hogere kosten die ik ga krijgen hierdoor.

Ik snap het niet

 

Mijn traject vrij abonnement verandert in een Flex Traject Vrij abonnement. 

En korting in de spitsuren verdwijnt? Ik krijg de indruk dat dit een flinke prijsverhoging wordt. Daarover staat helemaal niets in de mail die ik kreeg  

Graag informatie wat mijn abonnement Alkmaar - Zaandam in de nieuwe situatie kost. 

 

Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan. Een gigantische verslechtering vd voorwaarden. Ik ga nog eens heel serieus nadenken of ik het abonnement nog wel ga verlengen dan.

De bevoorrechte prinsjes en prinsesjes met een VDU die al jaren goedkoper reizen dan de gewone NS-klanten jammeren hier alsof hun vreselijk onrecht wordt aangedaan. Terwijl het enige wat er gebeurd is dat hun voorwaarden gelijk getrokken worden met die van die andere NS-klanten. Grow up s.v.p.

Mijn traject vrij abonnement verandert in een Flex Traject Vrij abonnement. 

En korting in de spitsuren verdwijnt? Ik krijg de indruk dat dit een flinke prijsverhoging wordt. Daarover staat helemaal niets in de mail die ik kreeg  

Graag informatie wat mijn abonnement Alkmaar - Zaandam in de nieuwe situatie kost. 

De korting in de spits vervalt voor houders van een oud VDU abonnement. 

Badge +3

Mijn traject vrij abonnement verandert in een Flex Traject Vrij abonnement. 

En korting in de spitsuren verdwijnt? Ik krijg de indruk dat dit een flinke prijsverhoging wordt. Daarover staat helemaal niets in de mail die ik kreeg  

Graag informatie wat mijn abonnement Alkmaar - Zaandam in de nieuwe situatie kost. 

NS Flex Traject Vrij zal per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement nu per maand kost (afgezien van de jaarlijkse prijsverhoging). Reist u met een jaarabonnement, dan blijft de prijs dus hetzelfde. Reist u nu met een maandabonnement, dan bent u straks goedkoper uit.

Reageer