Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1112 reacties

Reputatie 6

@momo een analyse gebaseerd op reisgedrag was op zich wel interessant geweest. Ik denk dat de individuele kaarthouder nu makkelijker op zoek gaat naar alternatieven. Ene kant voor NS fijn want misschien nemen wel meer mensen een Traject Vrij dus weer wat meer inkomsten. Aan de andere kant...het spits probleem los je dan weer niet op. En je hebt dus niet meer de "vaste inkomsten" van langlopende abonnementen.

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Reputatie 7
Badge +3

Maarten86 schreef:

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Nou, ik denk dat een groot deel van degene die Dal Voordeel afsloten liever nog een VDU hadden gekocht, maar dat kon niet meer. Het beste alternatief was dan Dal Voordeel om toch nog te kunnen genieten van korting in de daluren. 

Reputatie 6

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Voorheen had je niet zoveel keuze natuurlijk in abonnementen. En dat één abonnement niet meer verkocht wordt, betekent niet dat mensen geen abonnement meer nemen. Meeste mensen pakten gedwongen Dal Voordeel. Er was immers geen VDU meer.

 

Ik denk alleen met het Flex concept dat mensen makkelijk worden met af en toe abonnement nemen als het hen goed uit komt. 

Dit is een zeer teleurstellend bericht en daarnaast een minachting voor hen die al jaren uw vaste klant zijn. In deze tijd van CO2 en stikstofproblematiek jaagt u mensen de trein uit, terwijl er juist meer  de trein in zouden moeten. U verslechtert eenzijdig heel sterk de  voorwaarden en stelt daar een minimale financiële tegemoetkoming tegenover. Ik wens als jarenlange vaste klant niet zo behandeld te worden en heb mijn keuze al gemaakt en ga maar weer een auto aanschaffen en aansluiten in de file. Dit is weer een beperking in de bewegingsvrijheid van ouderen (gewoon discriminatie dus).  Op jaarbasis is je kaart ongeveer 625 uur minder geldig en daar stelt NS maar liefst €7.00 compensatie tegenover (voor alle duidelijkheid: ook op jaarbasis) plus dat voor 60 +ers de zgn. vrije reisdagen (die overigens helemaal niet vrij zijn, want je moet er gewoon voor betalen) verdwijnen. Schaam u diep NS!

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Van de Nederlandse Spoorwegen zie ik per ommegaande graag een verantwoording:

  • Hoe de NS met deze maatregelen denkt bij te dragen aan klimaatdoelstellingen. Is er bijvoorbeeld een analyse gedaan van het aantal te verwachte reizigers dat hierdoor gaat overstappen van trein naar auto?
  • Hoe de winst die door deze maatregelen wordt gemaakt, wordt geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering van de dienstverlening. En wat ik daarvan ga merken, voor de bijna drieduizend euro (!) die jaarlijks van mijn rekening wordt afgeschreven, om vrij op mijn traject te kunnen reizen.

 

Reputatie 6

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt

Je vergeet nog wat groepjes.. studenten, vaste trajectabboreizigers, mensen zonder korting wiens werkgever het betaald, zakenreizigers, altijd voordeel reizigers, altijd vrij reizigers, mensen die gewoon die trein moeten hebben ongeacht korting, gaan ook al voor 18.25 door de poortjes.

 

Het spitsreizen duurder maken werkt zo goed dat je tegenwoordig ook vlak voor en vlak na de spits mag staan in de trein!

 

Reputatie 5

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Voorheen had je niet zoveel keuze natuurlijk in abonnementen. En dat één abonnement niet meer verkocht wordt, betekent niet dat mensen geen abonnement meer nemen. Meeste mensen pakten gedwongen Dal Voordeel. Er was immers geen VDU meer.

 

Ik denk alleen met het Flex concept dat mensen makkelijk worden met af en toe abonnement nemen als het hen goed uit komt. 

Je vroeg toch wat het businessmodel hierachter was? Je insinueert dat NS verlies gaat lijden door de beslissing het Voordeelurenabonnement uit te faseren. Ik durf het tegendeel wel te voorspellen.

Het Voordeelurenabonnement is een abonnementsvorm uit de vorige eeuw die niet meer te handhaven is, zeker niet nu iedere abonnementshouder moet inchecken en het dus veel gemakkelijker is de reiziger te sturen op basis van tarieven gekoppeld aan inchecktijden. Voordat Dal Voordeel en Altijd Voordeel werd ingevoerd was het voor een schoonmaker die om 6 uur naar z’n werk moest onmogelijk om met korting te reizen, ook al waren de treinen dan bijna leeg. Terwijl de ambtenaar die met de eerste trein na 9 uur kon reizen wel 40% korting genoot in een trein die een stuk voller zat. Volslagen absurd. Maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87 Ik ben wel benieuwd hoeveel VDU gebruikers dagelijks of meerdere keren per week in de middagspits reizen en hoeveel er slechts incidenteel gebruik van maakt, bv voor een dagje uit.

NS claimt dat dat zij verwachten dat van de huidige reizen die nu in de middagspits worden gemaakt met een VDU 1 op de 8 reizen verschuift naar de daluren of een start in de daluren. Dit zou dan al een substantiele bijdrage leveren aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Daarnaast meent NS dat voor de meeste reizigers (70%) de overstap naar bv Dal Voordeel voordeliger zal zijn omdat zij nu al weinig reizen in de middagspits.Voor de overige 30% verwacht NS dat deze klanten gemiddeld €6 per maand meer kwijt zijn en voor reizigers die vaak in de spits reizen zijn dan andere abonnementen als Altijd Voordeel.

 

Ik vind deze percentages en de verwachte gemiddelde extra kosten wel erg rooskleurig ingeschat. Aan de andere kant, bedragen als €200 per maand extra kosten gaat er mij bij ook niet echt in, met een ander abonnement dan VDU zal dat denk ik minder zijn, maar hoeveel minder hangt helemaal af het reisgedrag van de individuele reiziger.

 

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt

Je vergeet nog wat groepjes.. studenten, vaste trajectabboreizigers, mensen zonder korting wiens werkgever het betaald, zakenreizigers, altijd voordeel reizigers, altijd vrij reizigers, mensen die gewoon die trein moeten hebben ongeacht korting, gaan ook al voor 18.25 door de poortjes.

 

Het spitsreizen duurder maken werkt zo goed dat je tegenwoordig ook vlak voor en vlak na de spits mag staan in de trein!

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Zelf reis ik met een traject vrij abonnement (Hoorn - Amsterdam)

Als je dit "flex" wil maken geeft dan de optie om bijvoorbeeld het abonnement te kunnen pauzeren van datum x tot datum x.

In plaats van dat je een wijziging kan doen per maand. 

Reputatie 6

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Voorheen had je niet zoveel keuze natuurlijk in abonnementen. En dat één abonnement niet meer verkocht wordt, betekent niet dat mensen geen abonnement meer nemen. Meeste mensen pakten gedwongen Dal Voordeel. Er was immers geen VDU meer.

 

Ik denk alleen met het Flex concept dat mensen makkelijk worden met af en toe abonnement nemen als het hen goed uit komt. 

Je vroeg toch wat het businessmodel hierachter was? Je insinueert dat NS verlies gaat lijden door de beslissing het Voordeelurenabonnement uit te faseren. Ik durf het tegendeel wel te voorspellen.

Het Voordeelurenabonnement is een abonnementsvorm uit de vorige eeuw dat niet meer te handhaven is, zeker niet nu iedere abonnementshouder moet inchecken en het dus veel gemakkelijker is de reiziger te sturen op basis van tarieven gekoppeld aan inchecktijden. Voordat Dal Voordeel en Altijd Voordeel werd ingevoerd was het voor een schoonmaker die om 6 uur naar z’n werk moest onmogelijk om met korting te reizen, terwijl de treinen bijna leeg waren. Terwijl de ambtenaar die met de eerste trein na 9 uur kan reizen wel 40% korting genoot in een trein die een stuk voller zat. Volslagen absurd. Maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

Het is inderdaad een gedachtegang die ik heb en waarvan ik me afvraag of de keuze is te onderbouwen aan de hand van cijfers. Of dat de keuze is gebaseerd op ander veronderstellingen.

Volgens mij begrijp ik je bericht niet goed. Of bedoel je hiermee aan te geven dat een ambtenaar altijd pas na 9 uur kan reizen en een schoonmakers niet? 

Reputatie 5

Dit is een zeer teleurstellend bericht en daarnaast een minachting voor hen die al jaren uw vaste klant zijn. In deze tijd van CO2 en stikstofproblematiek jaagt u mensen de trein uit, terwijl er juist meer  de trein in zouden moeten. U verslechtert eenzijdig heel sterk de de voorwaarden en stelt daar een minimale financiële tegemoetkoming tegenover. Ik heb mijn keuze al gemaakt en ga maar weer een auto aanschaffen en aansluiten in de file. Dit is weer een beperking in de bewegingsvrijheid van ouderen (gewoon discriminatie dus). Schaam u diep NS!

De nieuwe voorwaarden gelden ook gewoon voor jongeren. Sterker nog, de meeste jongeren hebben nooit een Voordeelurenabonnement kunnen aanschaffen, omdat dat abonnement al sinds 2011 niet meer wordt verkocht en slechts verlengd werd voor bestaande abonnementshouders. Als er al sprake is van discriminatie, dan is het de discriminatie van jongeren tussen 2011 en 2021. U moet zich schamen voor het op de spits drijven van een generatieconflict.

Reputatie 7
Badge +3

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Ik heb 5 jaar met een Traject Vrij in de spits gereisd en bij uitchecken bij de CiCo op mijn bestemmingsstation zag ik dat een groot deel van mijn medereizigers ook met Traject Vrij reisden, wel regelmatig VDU maar ook studenten. Ook best veel met een business card. Voor 18:25 zijn het echt niet vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement. 

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Waarom specifiek de tijd van 18:15?  VDU reizigers kunnen nu ook rond 17:00 of eerder op pad gaan.

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Ik heb 5 jaar met een Traject Vrij in de spits gereisd en bij uitchecken bij de CiCo op mijn bestemmingsstation zag ik dat een groot deel van mijn medereizigers ook met Traject Vrij reisden, wel regelmatig VDU maar ook studenten. Ook best veel met een business card. Voor 18:25 zijn het echt niet vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement. 

Ik heb het over inchecken om 18:15. In mijn ervaring zijn de meeste Traject Vrij-reizigers ruim voor 18:00 door de poortjes.

Reputatie 6

@Lies87 Ik ben wel benieuwd hoeveel VDU gebruikers dagelijks of meerdere keren per week in de middagspits reizen en hoeveel er slechts incidenteel gebruik van maakt, bv voor een dagje uit.

NS claimt dat dat zij verwachten dat van de huidige reizen die nu in de middagspits worden gemaakt met een VDU 1 op de 8 reizen verschuift naar de daluren of een start in de daluren. Dit zou dan al een substantiele bijdrage leveren aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Daarnaast meent NS dat voor de meeste reizigers (70%) de overstap naar bv Dal Voordeel voordeliger zal zijn omdat zij nu al weinig reizen in de middagspits.Voor de overige 30% verwacht NS dat deze klanten gemiddeld €6 per maand meer kwijt zijn en voor reizigers die vaak in de spits reizen zijn dan andere abonnementen als Altijd Voordeel.

 

Ik vind deze percentages en de verwachte gemiddelde extra kosten wel erg rooskleurig ingeschat. Aan de andere kant, bedragen als €200 per maand extra kosten gaat er mij bij ook niet echt in, met een ander abonnement dan VDU zal dat denk ik minder zijn, maar hoeveel minder hangt helemaal af het reisgedrag van de individuele reiziger.

 

Dat laatste is natuurlijk zeker zo, maar op basis van reisgedrag vanuit nu kun je mooie analyses erop los laten en prognoses geven. 1 op de 8 reizen in de middagspits is natuurlijk weer een deel van de reizen die die 700.000 VDU houders maken. Volgens mij kun je best veel tegenwoordig met data en alleen al inzichtelijk maken hoe het gemiddelde reisgedrag is van een VDU houder zorgt misschien ook voor wat meer inzicht bij de klant in waarom keuzes worden gemaakt. Al blijft natuurlijk emotie en het gevoel van niet meetellen als trouwe klant ook een rol spelen.

Zoals eerder al hier geschreven; in mijn situatie is het VDU heel erg prettig. Omdat er eigenlijk voor mij geen andere voordelige oplossing was en ik geluk had zo trouw te zijn aan de NS en daarmee een extraatje heb/had. Met deze wijziging ga ik ook kritischer nadenken wat ik in 2021 ga doen.

 

Reputatie 5

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Waarom specifiek de tijd van 18:15?  VDU reizigers kunnen nu ook rond 17:00 of eerder op pad gaan.

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het over inchecken om 18:15. In mijn ervaring zijn de meeste Traject Vrij-reizigers ruim voor 18:00 door de poortjes.

Tja, als zij in de daluren konden reizen hadden ze wel een Dal Vrij abonnement genomen. Maar het gaat hier niet om mensen een Traject Vrij maar om die met een VDU, die reizen nu tussen 16:00 en 18:30 met korting. Vraag is hoeveel daarvan hun abbo opzeggen, abbo houden maar niet meer in de spits gaan reizen of wel in de spits maar extra betalen.

Reputatie 5

Ik heb het over inchecken om 18:15. In mijn ervaring zijn de meeste Traject Vrij-reizigers ruim voor 18:00 door de poortjes.

Tja, als zij in de daluren konden reizen hadden ze wel een Dal Vrij abonnement genomen. Maar het gaat hier niet om mensen een Traject Vrij maar om die met een VDU, die reizen nu tussen 16:00 en 18:30 met korting. Vraag is hoeveel daarvan hun abbo opzeggen, abbo houden maar niet meer in de spits gaan reizen of wel in de spits maar extra betalen.

Lees je wel wat ik schrijf? Volgens mij is mijn punt echt niet zo ingewikkeld. Traject Vrij-reizigers zijn ruim voor 18:00 door de poortjes. Die hebben dus een goede reden om in de spits te reizen en betalen daar ook de juiste prijs voor. Veel VDU-reizigers checken nog tussen 18:00 en 18:25 in. Die kunnen best nog wel een halfuurtje wachten, maar doen dat niet omdat ze in de middagspits met korting reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Misschien vallen die onder 1 van de 8 (goh, waarom moet ik opeens aan Mies Bouwman denken :laughing: ). Ik nam meestal een trein iets voor half 6 en checkte dan om 6 uur uit. Ook dan zag dan ik regelmatig dat medereizigers met VDU reisden, naast Traject Vrij, business card, studentenreisprodcuct.

Die vroegere VDU reizigers zijn dan minder makkelijk te verleiden om pas na 18:30 te gaan  reizen en de vraag is wat zij gaan doen, ander (duurder) abonnement, VDU houden en zonder korting reizen, of toch de auto pakken?

Badge +3

Van de Nederlandse Spoorwegen zie ik per ommegaande graag een verantwoording:

  • Hoe de NS met deze maatregelen denkt bij te dragen aan klimaatdoelstellingen. Is er bijvoorbeeld een analyse gedaan van het aantal te verwachte reizigers dat hierdoor gaat overstappen van trein naar auto?
  • Hoe de winst die door deze maatregelen wordt gemaakt, wordt geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering van de dienstverlening. En wat ik daarvan ga merken, voor de bijna drieduizend euro (!) die jaarlijks van mijn rekening wordt afgeschreven, om vrij op mijn traject te kunnen reizen.

 

Voor jou verandert er eigenlijk niets, als je al € 3000 (drieduizend) per jaar betaalt.

Dat zal niet meer worden. En er zullen ook niet meer of minder treinen rijden dus de klimaat-footprint blijft hetzelfde, voor de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Bij wie en op welke manier kan ik een klacht indienen over de versobering van

Reputatie 5

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Misschien vallen die onder 1 van de 8 (goh, waarom moet ik opeens aan Mies Bouwman denken :laughing: ). Ik nam meestal een trein iets voor half 6 en checkte dan om 6 uur uit. Ook dan zag dan ik regelmatig dat medereizigers met VDU reisden, naast Traject Vrij, business card, studentenreisprodcuct.

Die vroegere DU reizigers zijn dan minder makkelijk te verleiden om pas na 18:30 te gaan  reizen en de vraag is wat zij gaan doen, ander (duurder) abonnement, VDU houden en zonder korting reizen, of toch de auto pakken?

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Reputatie 7
Badge +3

Lees je wel wat ik schrijf? Volgens mij is mijn punt echt niet zo ingewikkeld. Traject Vrij-reizigers zijn ruim voor 18:00 door de poortjes. Die hebben dus een goede reden om in de spits te reizen en betalen daar ook de juiste prijs voor. Veel VDU-reizigers checken nog tussen 18:00 en 18:25 in. Die kunnen best nog wel een halfuurtje wachten, maar doen dat niet omdat ze in de middagspits met korting reizen. 

Ik lees zeker wat jij schrijft, ik ga gewoon niet mee in je gedachte dat middagspits VDU reizigers voornamelijk pas na 18:00 / 18:15 reizen. Een deel zal dat inderdaad doen, maar een deel ook voor 18:00. Dat is voor hen nu juist het mooie van de hele dag na 9:00  40% korting, en hoe laat ze reizen maakt niet uit.  Lees jij wel de vele klaagreacties? Als al die klagers allemaal pas rond 18:15 zouden reizen dan zouden ze echt niet zo boos zijn geweest.

Ik begrijp ze best, alleen vind ik dat NS in hun recht staat om dit nu aan te passen zodat voor iedereen gelijke kortingstijden gelden.

En ik vraag me af hoeveel er echt niet meer in de middagspits gaan reizen. Want de werkende met een VDU die nu net als de Traject Vrij reiziger nu al rond 17:00 gaat reizen wil vast niet anderhalf uur later van werk gaan. Want de reden die NS geeft voor de versobering is dat het te druk is in de middagspits en dat geen korting meer in de middagspits voor reiziger met een VDU er voor moet zorgen dat het minder druk is.  

Reputatie 7
Badge +3

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Maar dan blijven ze alsnog in de spits reizen. Het is rechtvaardiger en NS verdient er dan meer aan, maar een belangrijk aspect van het afschaffen van die korting is juist dat deze groep minder in de spits gaat reizen.

Reageer