Dal Vrij index

  • 11 March 2017
  • 78 reacties
  • 3093 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Prijsoverzicht: bijdragevandennis

Dal Vrij € 99 (2e klas) of € 129 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 42 (2e klas) of € 99 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 42 (2e klas) of € 99 (1e klas) per maand
Reputatie 6
Badge +2
Er is nu op http://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html een kopje ''Extra voordelig voor 65-plussers'', met een link naar http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
201805 14 8:46 dalvrij tarieven daluren

Van bovenstaande links zijn alleen nog van belang:

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1522245689620/content/assets/ns-nl/klantenservice/2018/prijzen-2018.pdf

Tarieven:

Dal Vrij € 102 (2e klas) of € 129 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand

De daluren zijn (in termen van de tijd in hele minuten) van 0:00 t/m 6:34, 8:55 t/m 16:04 en 18:25 t/m 23:59 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag.

Door een saldo onder de € 6 voorkomt je (in ieder geval bij NS) reizen tegen vol tarief. Er geldt dan het volgende:

Bij inchecken in de daluren bij NS of Connexxion reist men vrij (ook als het een overstap betreft). Bij omchecken van NS naar NS in de spits ook, mits dit onderdeel is van een reis met NS en/of Connexxion (met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten) die minder dan 6 uur eerder begon.

Of het bovenstaande over Connexxion nog geldt, en of het (ook tegenwoordig nog) niet voor andere treinvervoerders geldt, is niet zeker. Dal Vrij geldt verder wel gewoon ook voor de andere treinvervoerders.
Reputatie 6
Badge +2
Update:

01805 14 10:25 dalvrij tarieven daluren zesuursregel connexxion zeseurogrens

Van bovenstaande links zijn alleen nog van belang:

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1522245689620/content/assets/ns-nl/klantenservice/2018/prijzen-2018.pdf

Tarieven:

Dal Vrij € 102 (2e klas) of € 129 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand

De daluren zijn (in termen van de tijd in hele minuten) van 0:00 t/m 6:34, 8:55 t/m 16:04 en 18:25 t/m 23:59 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag.

Reizen tegen vol tarief voorkom je door een saldo onder de € 6 aan te houden, en door bij Connexxion zelf op te letten dat je alleen in de daluren incheckt. Er geldt dan het volgende:

Bij inchecken in de daluren bij een treinvervoerder reis je vrij. Bij omchecken van NS naar NS in de spits ook, mits dit onderdeel is van een reis met NS en/of Connexxion (met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten) die minder dan 6 uur eerder begon.

Of het vermelde in de vorige alinea over het beginnen of dóórlopen van de 6 uur bij reizen met Connexxion (ook tegenwoordig nog) niet geldt bij reizen met andere treinvervoerders, is niet zeker.

Zie ook:

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/van-rit-naar-reis-25613

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-met-dal-vrij-bij-arriva-en-syntus-28845

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-met-dal-vrij-bij-ns-en-connexxion-29995

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192
Reputatie 6
Badge +2
201805 14 15:25 geenboetebijheledagvrijreizen
Als je op zaterdag of zondag met Dal Vrij reist, en in de juiste klasse zit, krijg je geen boete voor overtredingen zoals niet inchecken, in de richting van het incheckstation reizen, of meer dan 30 minuten na inchecken gaan reizen. Dat neemt niet weg dat het overtredingen zijn, dus het is niet de bedoeling dit met opzet te doen.

Zie onder meer https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen.
Reputatie 6
Badge +2
201805 15 14:24 reisbegin
Het moment van de laatste check-in vóór de eerste rit geldt als begin van de reis en moet dus in de daluren zijn. Een uitzondering hierop is het geval waarbij je vóór de eerste rit meer dan een uur na een check-in ingecheckt blijft en dan omcheckt: dan geldt die eerdere check-in als begin van de reis, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-en-uitchecken-bij-koffie-drinken-op-station-31027. De reden of oorzaak (of anders een hypothetische redenering om het te onthouden) is dat je in zo'n geval je instaptarief verliest omdat je geacht wordt te hebben gereisd (ook al is in dit geval het instaptarief nul).

In het reguliere eerstgenoemde geval werkt de check-uit daadwerkelijk als annulering van de check-in. In andere gevallen waarin het display ''incheck geannuleerd'' aangeeft hoeft het gecombineerde resultaat van in- en uitchecken niet overeen te komen met niets doen, zie ook https://forum.ns.nl/op-het-station-17/incheck-geannuleerd-hetzelfde-als-uitchecken-40516/index1.html#post266235.
Reputatie 6
Badge +2

Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.

Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.  

Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)

Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.

Reputatie 6
Badge +2
201805 16 21:07

Update:

Het moment van de laatste check-in vóór de eerste rit geldt als begin van de reis en moet dus in de daluren zijn. De check-uit werkt hier daadwerkelijk als annulering van de check-in. In andere gevallen waarin het display ''incheck geannuleerd'' aangeeft hoeft het gecombineerde resultaat van in- en uitchecken niet overeen te komen met niets doen, zie ook https://forum.ns.nl/op-het-station-17/incheck-geannuleerd-hetzelfde-als-uitchecken-40516/index1.html#post266235.

(De uitzondering lijkt vervallen.)
Reputatie 6
Badge +2
201806 21 22:38 flexdalvrij
NS Flex Dal Vrij 2e klas: € 103 / mnd.

Geen 65pluskorting, dus voor iemand van 65 jaar of ouder meestal minder aantrekkelijk dan gewoon Dal Vrij.

https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex/wat-is-ns-flex.html

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Je ziet vóór een reis (bijvoorbeeld bij of na inchecken) niet expliciet of je vrij gaat reizen, je ziet dit zelfs pas expliciet in je factuur.(https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-flexibel-reizen-op-rekening-40475/index5.html#post331720 e.v).

NS Flex Dal Vrij werkt niet bij Blauwnet (https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-bij-andere-vervoerders-48252)!
En er lijkt hetzelfde fout te gaan als bij een aantal andere vervoerders met instaptarieven, er wordt een E20 instaptarief bij de transactie geschreven die er niet hoort. Hetzelfde geldt overigens ook voor de Businesscard. Het feitelijke saldo wordt bij de Businesscard niet aangepast, waarschijnlijk bij Flex ook niet.
Ik heb het aangekaart Dennis en Henk_NL.
Je hoeft er wat mij betreft niet teveel tijd in te steken hoor, het antwoord kan ik ook al wel invullen namelijk 😉
Reputatie 6
Badge +2

Tegenover reizen op saldo duiken bij NS Flex Dal Vrij steeds meer nadelen op (niet alleen veel minder feedback bij in- en uitchecken, maar ook meer kans op boetes, en foute werking bij overstappen op Qbuzz), maar het GTBV-voordeeltje is afgeschaft:

wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij

En terug gaan naar reizen op saldo kan niet!

En waarom zou je terug willen naar reizen op saldo? De regeling voor NS Flex Dal Vrij is nu gelijkgetrokken met Dal Vrij op saldo. 

Als een voordeel van Flex wegvalt verandert de balans van voor- en nadelen van Flex.

Reputatie 6
Badge +2

https://locov.nl/binaries/Locov%202019-253779%20Besluit%20aanpassing%20GTBV_tcm118-419686.PDF

 (vervolg):

 

Combinatie NS Flex en regionale abonnementen

In uw advies geeft u aan dat de situatie, waarin een regionaal BTM-kortingsabonnement niet op 1 OV-chipkaart te combineren is met een NS Flex abonnement, een onacceptabele situatie is. Dit is ook in de diverse themasessies en gesprekken door u naar voren gebracht. Tevens geeft u aan dat het voor u niet duidelijk is hoe groot de problemen precies zijn, hoeveel reizigers er nu al last hebben van deze combinatie en hoeveel extra reizigers daar bij komen zodra NS contracten gaat migreren. U heeft daarom een aantal criteria opgesteld waar de oplossingsrichtingen aan moeten voldoen:

1. NS klanten mogen door de gedwongen overgang naar NS Flex niet geconfronteerd worden met hogere kosten door;

a. Onjuist in rekening brengen van het reistarief (opstaptarief en langeafstandskorting moeten in alle situaties correct worden berekend en kortingen van abonnementen moeten altijd worden verleend als de reiziger daar recht op heeft);

b. Het niet kunnen faciliteren van een gewenste situatie waardoor de reiziger zich gedwongen voelt met een extra OV-chipkaart te reizen.

2. NS zal alle verantwoordelijkheid moeten dragen in het proces van overstappen door;

a. Voor iedere klant te inventariseren wat voor keuzes zij kunnen maken en wat de gevolgen daar van zijn;

b. Klanten die zowel een NS-, als een regionaal abonnement hebben te ontzorgen. Het moet voor klanten duidelijk zijn in welke situaties het uitzetten van BTM nodig is en hoe ze dit kunnen realiseren. Bij voorkeur kan dit via een online formulier zodat hiervoor geen telefonisch contact nodig is met de Klantenservice;

c. Iedere klant de mogelijkheid te bieden om eenvoudig een overstap te maken, zonder dat hij/zij daarvoor naar de automaat moet.

d. Waar nodig coulant om te gaan met het mogelijk herzien van gemaakte keuzes.

4. NS draagt er zorg voor dat klanten die reeds NS Flex hebben en besluiten een regionaal abonnement aan dezelfde OV-chipkaart toe te voegen, geen problemen krijgen door deze combinatie.

 

NS is het met u eens dat de reiziger geen hinder mag ondervinden van de verschillende betaalwijzen van abonnementen en de migratie van Reizen op Saldo naar Reizen op Rekening. NS heeft daarom een oplossing gezocht die aan uw criteria voldoet, waardoor reizigers geen last krijgen van de combinatie van NS Flex en een regionaal BTM- kortingsabonnement op hun kaart.

Criterium 1: voorkomen dat klanten door de overgang van NS Flex [geconfronteerd] worden met hogere kosten

In opdracht van NS zal Translink een service bouwen, waardoor NS een check kan doen op de aanwezigheid van een ander (niet NS-) product op de OV-chipkaart (namelijk een regionaal BTM-kortingsproduct). Met deze service kan NS voor alle klanten die gemigreerd gaan worden, een check doen op mogelijk conflicterende producten op de kaart. Mocht dat zo zijn, dan zal NS alleen Reizen op Rekening voor het treindeel aanbieden. Hierdoor wordt voorkomen dat de klant geconfronteerd wordt met verkeerde prijzen of dat de klant met twee kaarten moet reizen. NS informeert de klant hierover, omdat de klant voor BTM-reizen op saldo blijft reizen. De service kan ook gebruikt worden voor het adviseren van klanten die zelf overstappen naar NS Flex en voor klanten die al een NS Flex product hebben en later nog een regionaal abonnement bij een andere vervoerder willen aanschaffen. In dat laatste geval zal de check door de andere vervoerder bij Translink moeten worden uitgevoerd. NS is voornemens om de check op regelmatige basis uit te voeren en klanten deze oplossing aan te bieden als er wordt geconstateerd dat het beter is dat de klant voor BTM-reizen op saldo reist. NS en Translink geven prioriteit aan het bouwen van deze oplossing om zo dit issue voor de klant zo snel mogelijk op te kunnen lossen.

Criterium 2: NS draagt zorg voor een soepele en goede overstap van klanten Klanten die een regionaal BTM-kortingsproduct hebben, worden ontzorgd.

NS zal voor deze klanten het BTM-deel van NS Flex niet op de kaart zetten en hen hier duidelijke informatie over geven. NS zorgt ervoor dat deze klanten op een later moment alsnog het BTM-deel eenvoudig kunnen aanzetten (bijvoorbeeld omdat zij geen regionaal abonnement meer hebben). Uiteraard gaat NS coulant om met eerder gemaakte keuzes door klanten en maakt NS de overstap zo eenvoudig mogelijk.


Criterium 4: NS zal er alles aan doen om deze oplossing sectorbreed in te zetten in gesprekken met andere vervoerders

NS gaat andere vervoerders vragen om deze service ook te gebruiken. De service wordt door Translink generiek gebouwd, dat wil zeggen dat alle vervoerders gebruik kunnen maken van deze service, zodat de klant te allen tijde gewaarschuwd wordt voor een mogelijk conflicterende combinatie van producten op de kaart. Ook zal NS andere vervoerders vragen om op hun website hierover duidelijk te communiceren.

 

Reputatie 6
Badge +2
201806 22 14:28 ovcreizenoprekeningtransactievermelding
Het lijkt mij dat bij reizen op rekening het saldo alleen verandert bij (onnodig) laden van saldo. Bij andere transacties kan je dus weten dat een vermeld bedrag ongelijk aan nul of onzin is, of gerelateerd aan een item op de komende factuur (maar waarbij het nu vermelde bedrag niet noodzakelijk juist is).
Reputatie 6
Badge +2

Er staat niet duidelijk of de klant ook gewoon zelf mag kiezen voor Dal Vrij Flex waarvan het btm-deel uitstaat.

Reputatie 6
Badge +2

201901 8 8:56
Als je een aantal dagen niet reist kan je Dal Vrij klassiek 65min omzetten naar Flex zonder abonnement. Daarna kan je met een ander account met ander emailadres Dal Vrij klassiek 65min opnieuw nemen, of Dal Vrij Flex nemen. (https://community.ns.nl/ns-flex-60/2nd-ns-flex-account-54875) Als de onderbreking minstens een maand is kan je ook je Flex zonder abonnement omzetten naar Dal Vrij Flex.

201904 3 2:25

Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.

Reputatie 6
Badge +2
Tarieven:

Dal Vrij € 102 (2e klas) of € 129 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 44 (2e klas) of € 69 (1e klas) per maand

201807 13 15:23 dalvrijindex gtbvdalvrij dalvrijgtbv dalvrijnaslag
GTBV (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1523624653617/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/2017/tabel-geld-terug-bij-vertraging-december2017.pdf) bij een half uur vertraging is 1/36 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 82,80 is, dus alleen bij het reguliere Dal Vrij 1e of 2e klas.

GTBV bij een uur vertraging is 1/18 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 41,40 is, dus bij iedere variant.
Reputatie 6
Badge +2
NS Flex Dal Vrij werkt niet bij Blauwnet (https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-bij-andere-vervoerders-48252)
Dat was mogelijk maar een incident, zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/dalvrij-reizen-met-2-verschillende-vervoerders-51847/index1.html#post349767.
Reputatie 6
Badge +2
201811 1 10:24 tarieven2019
Tarieven 2019 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1540557143397/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-ns-2019.pdf):

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 106 (2e klas) of € 134 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Reputatie 6
Badge +2
201811 24 11:21 dalvrijaken
Dal Vrij is ook geldig naar Leer (vervangende bus), en waarschijnlijk vanaf 9 december 2018 ook naar Aken, zie https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-geldig-naar-aken-weekend-vrij-ook-53523.
Reputatie 6
Badge +2
201812 11 20:55
Zie ook https://community.ns.nl/dienstregeling-59/onduidelijk-of-dal-vrij-nog-geldig-is-op-de-merwedelingelijn-nu-met-qbuzz-54025.
Reputatie 6
Badge +2
201811 24 11:21 dalvrijaken
Dal Vrij is ook geldig naar (..) Aken, zie https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-geldig-naar-aken-weekend-vrij-ook-53523.


Ook hier voorlopig een vervangende bus, zie https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten/zugverbindung-aachen-maastricht-startet-erst-nach-dem-9-dezember en https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten/zugverbindung-aachen-maastricht-startet-erst-nach-dem-9-dezember?file=files/avv/files/aktuelles/2018/RE%2018%20SEV%20Aachen-Heerlen%20ab%2009.12.2018.pdf.
Reputatie 6
Badge +2
201812 13 7:30
In de daluren is het instaptarief bij het klassieke Dal Vrij bij NS, Arriva, Blauwnet en Connexxion € 0, en bij de paaltjes van Qbuzz € 0,90 (zie ook https://community.ns.nl/dienstregeling-59/onduidelijk-of-dal-vrij-nog-geldig-is-op-de-merwedelingelijn-nu-met-qbuzz-54025#post364260). In het transactieoverzicht op de NS-automaat staat bij Blauwnet het onjuiste bedrag € 10 (zie ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/blauwneteigenaardighedenindex-49257).
Reputatie 6
Badge +2
201901 6 21:08
Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/korting-bij-inchecken-of-uitchecken-54734.

Reageer