Dal Vrij index

  • 11 March 2017
  • 78 reacties
  • 3093 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/loopt-de-actie-weekendvrijdalvrij-eerste-klas-gewoon-door-jaar-30778/index1.html#post211583

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache: DNRbSDAcKzAJ:https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij zonder de spatie (bij elkaar één link) (oude versie van de pagina over Dal Vrij, van belang omdat NS oude schoenen weggooit voordat hij nieuwe koopt)

https://www.ns.nl/producten/toevoegingen-aan-uw-abonnement/p/bijabonnementen

78 reacties

Badge +3

Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt.

NS gaat het mogelijk maken om alleen Reizen op Rekening Trein te laden, zodat voor bus, tram en metro nog op saldo gereisd wordt. Hiermee worden problemen voorkomen voor reizigers die Dal Vrij voor de trein willen combineren met een regionaal abonnement voor bus, tram of metro.

Reputatie 6
Badge +2
201903 6 19:57
Inmiddels is bij de Qbuzz trein het instaptarief bij Dal Vrij zowel in de daluren als in de spits bij de poortjes € 0 en bij de paaltjes € 0,96.
Reputatie 6
Badge +2


Bij Qbuzz stond nul euro op de bon, maar later in de reishistorie wel een bedrag. Blijkbaar staat er sowieso nul euro op de bon bij Flex.

Dat lijkt me wel zo logisch, want een automaat van een andere vervoerder kan/mag natuurlijk niet zomaar in de NS systemen kijken wat voor Flex abonnement je hebt, of op het moment van die reis had. Zelfs NS automaten niet denk ik.

Je krijgt dus eigenlijk hetzelfde te zien als een transactieoverzicht van OV-chipkaart, Reizen op Rekening zonder prijs, met het verschil dat de automaat er (min of meer correct, want de automaat ziet alleen de saldo-transacties op je kaart) € 0,00 bij zet, en OV-chipkaart niet meer.


Als er staat "Reizen op Rekening Trein” en een bedrag, dan zou dat bedrag natuurlijk het bedrag moeten zijn dat in rekening wordt gebracht. Beweren dat iets nul euro kost is iets heel anders dan het bedrag onvermeld laten omdat het abonnement niet bekend is. Blijkbaar wordt een oud computerprogramma gebruikt dat nooit is aangepast voor gevallen waarbij het bedrag door ontbrekende gegevens niet bepaald kan worden.

Badge +3

Tja, cosmetisch detail dan bij die automaten. Aanpassen wel gewenst natuurlijk.

Zal straks eens kijken wat zo’n CCV-apparaat bij een supermarkt zegt qua prijs. Op de OV-chip website en in hun (nogal verouderde) app staat er in geval van Flex inderdaad geen prijs meer.

Reputatie 6
Badge +2

Tja, cosmetisch detail dan bij die automaten. Aanpassen wel gewenst natuurlijk.

Zal straks eens kijken wat zo’n CCV-apparaat bij een supermarkt zegt qua prijs. Op de OV-chip website en in hun (nogal verouderde) app staat er inderdaad geen prijs meer.


Voor ingewijden zoals wij een cosmetisch detail, voor niet-ingewijden een kwalijke fout.

Reputatie 6
Badge +2

201912 13 17:49

Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.

Badge +3

201912 13 17:49

Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.

Technisch gezien klopt het natuurlijk, want een incheck/reis buiten de daluren gaat op saldo. Zelfs een Altijd Vrij abonnement is op saldo, bijv. voor ICd toeslag.

Reputatie 6
Badge +2

201912 13 17:49

Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.

Technisch gezien klopt het natuurlijk, want een incheck/reis buiten de daluren gaat op saldo. Zelfs een Altijd Vrij abonnement is op saldo, bijv. voor ICd toeslag.

Als je “op saldo” leest als “enigszins beschermend tegen onverwachte kosten” dan is de term misschien toch niet zo gek.

 

Reputatie 6
Badge +2
201909 11 21:08

Update link naar tarieven:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1565346336997/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf
Reputatie 6
Badge +2

Als je NS Flex Dal Vrij 1e klas hebt, ingesteld op 2e klas voor reizen tegen vol tarief, kunnen de consequenties extra groot zijn van per ongeluk tegen vol tarief reizen, bijvoorbeeld als je de bedoeling hebt in de spits over te stappen, maar door meer dan 34 minuten uitgecheckt te zijn geweest een nieuwe reis begint. Als je gaat reizen zonder dit opgemerkt te hebben ga je logischerwijs in de 1e klas zitten, dus dan kan je ook nog correctietarief daarvoor verschuldigd zijn.

Reputatie 6
Badge +2

201911 12 7:49

 

Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

 

De toeslag voor Flex is dus vervallen, verder zijn de prijzen hetzelfde als in 2019.

 

Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:

Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

Reputatie 6
Badge +2

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html

https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-advies-en-besluit-wijziging-ns-abonnementen.aspx

Volgens https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index15.html#post406586 is Dal Vrij Flex 65+ verkrijgbaar vanaf juli 2020.

https://www.ns.nl/flex

 

Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt. Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien blijft dan beperkt tot de trein.

 

(Aanvullingen en correcties zijn welkom, ik heb zelf nog geen Flex.)

Reputatie 6
Badge +2

Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien (..)

Ook is het zo dat het bij vergissingen zoals vergeten in te checken of reizen in een reisrichting die niet past bij het laatste incheckstation, kan gebeuren dat een controleur heimelijk een correctietarief of boete oplegt, zelfs als je doordeweeks in de daluren reist. Dit terwijl je met een klassiek abonnement alleen een UVB/boete kan krijgen na aangesproken te zijn, waarna de controleur aan de hand van de reactie van de reiziger kan inschatten of het gaat om een onschuldige vergissing die NS niet benadeelt.

Reputatie 6
Badge +2

201911 5 22:47
In de loop van 2020 verdwijnt de klassieke versie van Dal Vrij, er is dan alleen nog Dal Vrij Flex. De korting voor abonnementhouders van 65+ gaat ook gelden voor Dal Vrij Flex en blijft daardoor behouden. (https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html)

Reputatie 6
Badge +2

(niet duidelijk hoe je dit overbodig geworden kopje verwijdert)


Tarieven:

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

GTBV bij een half uur vertraging is 1/36 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 82,80 is, dus alleen bij het reguliere Dal Vrij 1e of 2e klas.

GTBV bij een uur vertraging is 1/18 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 41,40 is, dus bij iedere variant.

202001 11 11:39

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf:

Bij Dal Vrij Flex geldt zowel bij 0% korting als bij 100% korting bij een half uur vertraging een vergoeding van 50% van de vol tarief enkele ritprijs, en bij een uur vertraging een vergoeding van 100% van de vol tarief enkele ritprijs. Dit is dus vaak veel meer dan bij Dal Vrij Klassiek.

Reputatie 6
Badge +2

201911 6 7:09

De mogelijkheid om Dal Vrij “in te stellen” (bij de klassieke versie door een laag saldo) op alleen vrij reizen vervalt daarmee helaas, zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/verandering-dalvrij-naar-flex-dalvrij-61539. Dit is bij Flex een extra groot gemis omdat je pas na een paar dagen schijnt te kunnen ontdekken dat een reis onbedoeld geld gekost heeft.

Reputatie 6
Badge +2

 

 


Tarieven:

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

GTBV bij een half uur vertraging is 1/36 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 82,80 is, dus alleen bij het reguliere Dal Vrij 1e of 2e klas.

GTBV bij een uur vertraging is 1/18 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 41,40 is, dus bij iedere variant.

 

202001 11 11:39

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf:

Bij Dal Vrij Flex geldt zowel bij 0% korting als bij 100% korting bij een half uur vertraging een vergoeding van 50% van de vol tarief enkele ritprijs, en bij een uur vertraging een vergoeding van 100% van de vol tarief enkele ritprijs. Dit is dus vaak veel meer dan bij Dal Vrij Klassiek.

202001 13 14:14 gtbvvoordeelvanflex

Het scheelt tot € 40 per vertraging. Zie ook https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gtbv-en-ns-flex-een-goede-bijverdienste-53157.

Reputatie 6
Badge +2

201911 12 7:49

 

Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

 

De toeslag voor Flex is dus vervallen, verder zijn de prijzen hetzelfde als in 2019.

 

Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:

Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand


201912 16 7:54 tarieven2020 euregioticket

Update:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1574418453005/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf

Geen verschil in het bovenstaande.

Gevonden verschil: Euregioticket nu €19

Reputatie 6
Badge +2

202001 13 19:57

In principe is "van rit naar reis” bij Flex vervoerderoverschrijdend.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/altijd-een-eerlijk-tarief.htm: ‘’Je korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij je overstap naar een andere treinvervoerder. '’

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-en-overstappen-op-andere-vervoerder-50265

 

 

Bij Qbuzz werkt dit al heel lang niet. Je kan het teveel betaalde wel terugvragen, maar dat is veel gedoe.

Zie:

https://community.ns.nl/abonnementen-2/gorinchem-amsterdam-ns-flex-dal-vrij-58860

https://community.ns.nl/ns-flex-60/trein-rijdt-niet-waardoor-ik-in-de-spits-overstap-en-extra-kosten-maak-wordt-dit-vergoed-55414

Reputatie 6
Badge +2

Waarschijnlijk ook voor Dal Vrij van belang:

 

Reputatie 6
Badge +2

Tegenover reizen op saldo duiken bij NS Flex Dal Vrij steeds meer nadelen op (niet alleen veel minder feedback bij in- en uitchecken, maar ook meer kans op boetes, en foute werking bij overstappen op Qbuzz), maar het GTBV-voordeeltje is afgeschaft:

wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij

En terug gaan naar reizen op saldo kan niet!

Reputatie 6
Badge +2

201911 5 22:47
In de loop van 2020 verdwijnt de klassieke versie van Dal Vrij, er is dan alleen nog Dal Vrij Flex. De korting voor abonnementhouders van 65+ gaat ook gelden voor Dal Vrij Flex en blijft daardoor behouden. (https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html)

202001 1 9:02
Van https://locov.nl/binaries/Locov%202019-183444%20Adviesaanvraag%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415558.PDF:

Vanaf de tweede helft [van] 2020 en in 2021 gaat NS gefaseerd [Dal Vrij klassiek] migreren van Reizen op Saldo naar NS Flex. Klanten worden drie maanden van te voren hierover uitgebreid en persoonlijk geïnformeerd. De verwachting is dat in de loop van 2021 alle klanten zijn gemigreerd naar NS Flex.

Bedankt Dennis voor het overzicht.
Reputatie 6
Badge +1

Tegenover reizen op saldo duiken bij NS Flex Dal Vrij steeds meer nadelen op (niet alleen veel minder feedback bij in- en uitchecken, maar ook meer kans op boetes, en foute werking bij overstappen op Qbuzz), maar het GTBV-voordeeltje is afgeschaft:

wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij

En terug gaan naar reizen op saldo kan niet!

En waarom zou je terug willen naar reizen op saldo? De regeling voor NS Flex Dal Vrij is nu gelijkgetrokken met Dal Vrij op saldo. 

Reputatie 6
Badge +2

https://locov.nl/binaries/Locov%202019-253779%20Besluit%20aanpassing%20GTBV_tcm118-419686.PDF:

Naar aanleiding van uw advies trekt NS een deel van de voorstellen in of stelt deze bij:
   

     2. Oplossing combinatie regionale abonnementen en uitstel van overzetten


         NS bouwt samen met Translink een technische oplossing waardoor NS proactief kan
         voorkomen dat klanten met een regionaal BTM-kortingsabonnement worden
         geconfronteerd met extra kosten of moeten reizen met twee kaarten. NS neemt uw
         criteria over en volgt uw advies om dit probleem op te lossen. NS zet klanten pas
         over op NS Flex nadat deze oplossing is gerealiseerd. Doordat deze oplossing
         gebouwd moet worden, zal de migratie naar verwachting een vertraging krijgen van
         enkele maanden.

 

    6. Soepele migratie


        U adviseert om de migratie naar NS Flex zo eenvoudig mogelijk te maken. Klanten
        krijgen een mail die verwijst naar een pagina waarin zij met één handeling kunnen
        overstappen. NS werkt daarnaast aan een oplossing dat klanten niet meer langs de
        kaartautomaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje van NS hun reis beginnen. NS
        zal klanten in de brieven die zij over de migratie stuurt [in 2020] nader
        informeren over het overstapproces en het ophalen van het nieuwe product.

Reageer