Dal Vrij index

  • 11 March 2017
  • 78 reacties
  • 3093 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 6
Badge +2
201901 8 8:56
Poging enkele dingen samen te vatten:

Overstappen van Dal Vrij klassiek 65min naar Dal Vrij Flex kan elke dag. Je zit er dan een maand aan vast, daarna kan je weer terug als het niet bevalt. (https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html)

Als je een aantal dagen niet reist kan je Dal Vrij klassiek 65min omzetten naar Flex zonder abonnement. Daarna kan je met een ander account met ander emailadres Dal Vrij klassiek 65min opnieuw nemen, of Dal Vrij Flex nemen. (https://community.ns.nl/ns-flex-60/2nd-ns-flex-account-54875) Als de onderbreking minstens een maand is kan je ook je Flex zonder abonnement omzetten naar Dal Vrij Flex.

Nog niet duidelijk is of er voor er Dal Vrij Flex zoiets geldt als de zesuursregel van Dal Vrij klassiek, en zo ja, wat precies. (https://community.ns.nl/abonnementen-2/korting-bij-inchecken-of-uitchecken-54734) Uitproberen of Dal Vrij Flex inderdaad werkt zoals bekendgemaakt, en hoe Dal Vrij Flex werkt wat betreft zaken waarover het niet is bekendgemaakt, wordt wel bemoeilijkt doordat er steeds een wachttijd van twee dagen of meer is tussen het reizen en het bekend worden van de prijs (met een grote marge tussen 100% en 0% korting).
Reputatie 7
Badge
Heerlijk zeg! Dat zou wel heel handig zijn.
Reputatie 6
Badge +2
201901 9 8:03
Zie ook:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/we-zijn-benieuwd-waarom-heb-jij-je-wel-niet-aangemeld-voor-ns-flex-49555/index4.html#post368701 e.v.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/eersteklas-upgrade-dal-vrij-hoe-ziet-de-conducteur-dat-53581
Reputatie 6
Badge +2
201901 9 9:20
''Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs [krijgen] geen info op hun MCL over 1e klas. Ze hebben ook niet de optie om aan te klikken dat je in de 1e klas zit (wat de NS conducteurs wel hebben)'' (https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index11.html#post355997 e.v.)

''Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm.'' (https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-flexibel-reizen-op-rekening-40475/index5.html#post337393 e.v.)
Reputatie 6
Badge +2
201811 1 10:24 tarieven2019
Tarieven 2019:

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 106 (2e klas) of € 134 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

201901 29 12:06
Vóór de jaarlijkse vervaldatum in 2019 is de prijs 109/106 maal de vorige prijs, niet verder afgerond dan op centen.

Het nieuwe tariefbestand https:// www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf bevat weliswaar rare fouten, maar lijkt voor Dal Vrij wel te kloppen.
Reputatie 6
Badge +2

Het nieuwe tariefbestand https:// www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf bevat weliswaar rare fouten, maar lijkt voor Dal Vrij wel te kloppen.


201901 30 9:05
Werkende link (workaround linkbug):

www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf
Reputatie 6
Badge +2
201812 13 7:30
In de daluren is het instaptarief bij het klassieke Dal Vrij bij de paaltjes van Qbuzz € 0,90

201902 24 20:17
Inmiddels € 0,96.
Reputatie 6
Badge +2
201904 20 4:53
Bij Dal Vrij Flex wordt een uitsplitsing gemaakt naar doordeweeks reizen buiten de spits en reizen in het weekend, en naar 2e klas en meerprijs 1e klas. In 2018 (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346591):

Weekend Vrij Flex 2e klas excl. dalkorting:

"Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,00 per maand"

Meerprijs Dal Vrij 2e klas:

"Onbeperkt reizen buiten de spits, € 72,00 per maand"

Meerprijs 1e klas voor Weekend Vrij Flex excl. dalkorting:

"1e klas reizen in het weekends, € 6,00 per maand"

Meerprijs 1e klas voor meerprijs Dal Vrij Flex:

"1e klas reizen buiten de spits, € 21,00 per maand"

Zo'n uitsplitsing wordt ook onder meer gemaakt bij Altijd Vrij Flex (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post350667, 2e deel) en Dal Voordeel Flex (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346453, dit topic gaat over een vreemde verdubbeling van de bedragen, bij de "normale" uitsplitsing zouden de deelbedragen waarschijnlijk half zo hoog zijn). Daarbij gaat het niet om werkelijke prijzen en meerprijzen, maar om een voorbeeld van uitsplitsing met fictieve prijzen van niet bestaande producten.

In https://community.ns.nl/abonnementen-2/factuurspecificatie-ns-flex-altijd-vrij-57206 wordt NS gevraagd naar de reden van de uitsplitsing, maar NS heeft daar nog geen antwoord op gegeven. Het zou een rekenvoorbeeld kunnen zijn voor de reiziger om te bepalen of het abonnement voor hem het geld waard is (een voorbeeld van een break-even geval).
Reputatie 6
Badge +2
201904 20 5:44 uitgesplitst
Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346591 voor de uitsplitsing van Dal Vrij Flex 2e klas (2018) naar Weekend Vrij Flex excl. dalkorting en meerprijs Dal Vrij, en 1e klas van beide uitgesplitst naar 2e klas en meerprijs 1e klas.

Er wordt niet gesproken over een meerprijs, waardoor het lijkt of je je ook alleen kan abonneren op doordeweeks buiten de spits vrij reizen, maar dat is niet zo.
Reputatie 6
Badge +2

In de app wordt met ‘Je reist momenteel 2e klas’ bedoeld dat je dit bij 0% korting doet (op de website geldt hetzelfde, maar daar staat erbij wat bedoeld wordt).

Badge +3

Probleem met de app is dat je daar helemaal niet kunt zien welk abonnement je hebt. Bij Instellingen kan je wel een willekeurig abonnement aangeven waarop de prijs van geplande reizen (en het tonen van geldige terugsteekmogelijkheden) gebaseerd wordt. Daar vergissen mensen zich soms ook in, die stellen daar bijv. Weekend Vrij in en denken dat ze hun abonnement gewisseld hebben.

De optie 1e/2e klas in de app (en Mijn NS) is inderdaad voor de reizen buiten je vrij reizen periode, en bij Dal Vrij is dat dus inderdaad alleen bij inchecken in de doordeweekse spits (0% korting).

Reputatie 6
Badge +2

Probleem met de app is dat je daar helemaal niet kunt zien welk abonnement je hebt.

Dat is wel vreemd. Er staat wel wat het abonnement kost

 

Reputatie 6
Badge +2

..

Reputatie 6
Badge +2

..

201904 3 2:25

Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.

201904 3 2:25 moet zijn 202004 3 2:25

Reputatie 6
Badge +2

201911 12 7:49

 

Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):

Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

 

Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:

Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand

202011 18 10:44

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html:

2021:

Dal Vrij Flex € 106 (2e klas) of € 134 (1e klas) per maand

Er staat niets over Dal Vrij 65+ (al of niet Flex).

Ook niet op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/dal-vrij.

Wel op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1605019155502/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-consumenten-2021.pdf:

Dal Vrij Flex 65+ € 46 (2e klas) of € 72 (1e klas) per maand

Er staat verder dat Dal Vrij 65min op saldo niet meer wordt verkocht in 2021, maar nog wel verlengd kan worden.

Badge +3

Vreemd dat er bij Altijd Vrij niet gewoon een nieuwe prijs staat (zoals voor Dal Vrij), maar gem. 1,5% duurder.

Dat is dan dus €356 voor 2e klas en €601 voor 1e klas.

Reputatie 6
Badge +2

Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.

Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.  

Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)

Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.


De automaten van Blauwnet (en mogelijk ook die van andere niet-NS treinvervoerders) geven (op het scherm, maar ook op een ‘declaratiebon’) bij de transacties bij een check-uit aan hoe laat de eerste check-in van de reis was, en daarmee dat de tussentijdse check-ins overstappen waren. Aan die tijd kan je zien of de reis (tot dan toe, maar ook de voortzetting ervan zolang de overstappen binnen 6 uur plaatsvinden) gratis is (bij Qbuzz eventueel alleen als je NS daar om vraagt). Dat is eigenlijk nog beter dan wat de 3xx biedt.

Reputatie 6
Badge +2

Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.

Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.  

Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)

Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.


De automaten van Blauwnet (en mogelijk ook die van andere niet-NS treinvervoerders) geven (op het scherm, maar ook op een ‘declaratiebon’) bij de transacties bij een check-uit aan hoe laat de eerste check-in van de reis was, en daarmee dat de tussentijdse check-ins overstappen waren. Aan die tijd kan je zien of de reis (tot dan toe, maar ook de voortzetting ervan zolang de overstappen binnen 6 uur plaatsvinden) gratis is (bij Qbuzz eventueel alleen als je NS daar om vraagt). Dat is eigenlijk nog beter dan wat de 3xx biedt.

Connexxion en Qbuzz hebben automaten waar dezelfde bonnen uitkomen, met twee rijtjes chiplogo's. Stations worden niet vermeld, de vervoerders alleen bij de bonnen van Qbuzz. Bij het raadplegen van de automaat na uitchecken wordt de bovengenoemde begintijd van de reis vermeld.

Reputatie 6
Badge +2

 

Ja, en ook vreemd is dat de pagina

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html,

tabblad 2021, niet linkt maar

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1605019155502/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-consumenten-2021.pdf.

Het is trouwens € 602.

Reputatie 6
Badge +2

Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/wanneer-gaan-de-weekend-vrij-en-dal-vrij-abonnementen-65-naar-flex-66991.

Reputatie 6
Badge +2

Er zijn 12 schermpagina's, overeenkomstig de 12 regels op het transactiescherm bij de NS. Ze kunnen geprint worden, maar de printjes tonen niet hetzelfde als de schermpjes. Sowieso hoeven na check-uit hoogstens die van de check-ins en de laatste check-uit geprint te worden, want de daaropvolgende check-uit, resp. de eerste check-in van de reis staan daar ook bij. Alleen het schermpje geeft aan dat een check-in een overstap is. Printje 1/12 (eerste van de 12, omgekeerd chronologisch), geeft daarentegen de eerste check-in van de reis met de laatste check-uit, daarmee weet je zoals gezegd dat alle check-ins daartussen overstappen zijn.

Of het vermelde bedrag standaard op nul staat weet ik niet, want in de gevallen die ik heb bekeken hoorde het ook nul te zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Als het papier op is kan de tijd van de eerste check-in van de huidige reis bepaald worden als die van de laatste check-in die geen overstap is, mits het aantal check-ins van de reis niet te groot is (van de 12 transactie-items zijn de laatste twee voor oplaadacties; van de resterende 10 gaan nog de controles af; er zijn daardoor meestal 4 of 5 ritten af te lezen, inclusief in-/uitcheckparen zonder rit). Als het wel te groot is, is dit gegeven niet met de automaat af te lezen, hoewel het wel op de kaart moet staan. Dit laatste blijkt uit de toepassing van de zesuursregel.

Reputatie 6
Badge +2

Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt. Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien blijft dan beperkt tot de trein.

202003 10 7:10

https://community.ns.nl/ns-flex-60/regionaal-btm-en-ns-flex-op-dezelfde-kaart-vanaf-nu-mogelijk-63836:

Flex kan op een kaart met Dal Vrij Flex nu uitgezet worden voor btm. Je kan er dan saldo op laden voor btm en hoeft dan geen andere kaart te gebruiken om direct na elke btm-rit de reiskosten te kunnen zien.  

Reputatie 6
Badge +2

..

Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.

Qua variabele reiskosten gaat een wijziging tegenwoordig direct in, qua abonnementskosten lijkt een wijziging in te gaan aan het begin van de dag.

Reputatie 6
Badge +2

Aan een bon die een check-in en een check-uit toont is niet te zien of het gaat om de laatste check-in voor de check-uit, of om de eerste check-in van de betreffende reis. Om de bon tijdens de rest van de reis te kunnen interpreteren kan het nodig zijn hierover een aantekening op de bon te maken.

Reageer