Skip to main content

*Last updated: October 5, 2021*

A regular cancellation of an NS subscription needs to be completed at a ticket machine. When you live abroad, an alternative option is available.

Cancel your OV-chipcard
1. Register here. This registration is in Dutch. Fill in a username, your mail address and a password.
2. Report your card as lost or stolen here. Do not ask for a replacement of the card.

Cancel your subscription
2-3 days after cancellation of the card, please contact NS Customer service via Social Media (Facebook/Twitter), Live Chat or by phone (0031 30 75 15 250). Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you.

Keep in mind that if you received a reminder of payment, you do need to pay the subscription fee. After cancellation, a refund of the remaining months will be transferred.

Extra information
- Lost your card? Please contact OV-chipcard through this page.

Wat Erryt zegt klopt wel. Als je een Reizen op Saldo abonnement hebt, dan kunnen we dat stopzetten door of een beëindiging bij een automaat klaar te zetten (wordt dat niet bevestigd, dan loopt het contract door), of als de kaart al is beëindigd bij OV-chipkaart dan hoef je niets te bevestigen, of we zetten een product blokkade op de kaart (dan is de kaart nog te gebruiken maar zou er niet een nieuw NS product op kunnen). 


Een wijziging of beëindiging van een klassiek abonnement moeten ten alle tijden worden bevestigd bij een OV-automaat in Nederland. Er bestaat helaas geen andere mogelijkheid hiervoor behalve om de OV-chipkaart te laten blokkeren voor NS producten.

Dat is (deels) niet waar. Als je een NS product (op saldo) op je kaart hebt dat per datum X beëindigd is via Klantenservice dan wordt dat bij de eerstvolgende incheck bij een NS paaltje/poortje van je kaart verwijderd.

Geloof het of niet, maar dat kunnen poortjes/paaltjes dus tegenwoordig! 😅

Wanneer je dat dus doet (ook al is dat maandenlang na het opzeggen vanuit het buitenland) maakt niet uit, je reist vanaf dan voltarief op saldo.

Wel zo handig als je (tijdelijk) niet in NL bent, en je kaart later zou willen gebruiken voor andere NS producten. Dat kan dus gewoon, je kaart wordt niet geblokkeerd voor welk product dan ook (ik kan het mis hebben).

De datum van opzeggen telt in dat geval voor geld terug (abonnementskosten). Vanaf dat moment kan je dus niet meer bij NS inchecken wegens je opgezegde NS abonnement (hoef je ook niet voor naar een automaat of supermarkt dus, want het NS poortje/paaltje ‘regelt de bestelling’ voor je).

Als je daarna nog een NS abonnement wilt op je kaart, ga je gang. Volgens mij blijft je kaart gewoon werkend/actief hoor. (maar hou me daar niet aan, als NS alsnog besluit om je kaart permanent te blokkeren). 🤣

Een NS abonnement dat je hebt maar niet gebruikt wegens (aantoonbaar niet gebruikt want verblijf elders of om welke reden dan ook) gaat natuurlijk nooit vergoed worden.


Hi Erryt, suggestie om in dat geval het proces eens te gaan verbeteren. Lijkt me nooit de oplossing om je kaart te moeten laten blokkeren. En mensen emigreren nou eenmaal + een hoop extra werk ook voor de NS om een abonnement (in jullie eigen systeem) administratief te beëindigen. 
En nogmaals ik heb specifiek gevraagd aan de medewerker op Utrecht Centraal of ik nog iets moest ophalen en het antwoord was nee. Dus de communicatie vanuit de NS is ook niet eenduidig. 
 

Ondertussen ben ik wél geholpen door een hele vriendelijke klantenservice medewerker die mijn abonnement wél online heeft kunnen stoppen, zonder dat ik iets heb moeten ophalen op een machine. Dus ook jouw vorige bericht klopt niet. 


Een wijziging of beëindiging van een klassiek abonnement moeten ten alle tijden worden bevestigd bij een OV-automaat in Nederland. Er bestaat helaas geen andere mogelijkheid hiervoor behalve om de OV-chipkaart te laten blokkeren voor NS producten.


Hi! Ik woon ook in het buitenland, ik wil mijn kaart behouden en probeer al een jaar mijn dal abonnement op te zeggen. In het weekend van 23 oktober 2021 ben ik hiervoor zelfs naar de klantenservice op Utrecht Centraal geweest en hebben ze aan mij bevestigd (na 30min. wachten en een hoop geregel in het systeem€ mijn Dal abonnement stop te hebben gezet en ipv het Flex abonnement aan. Dat laatste is gebeurd, maar (helaas) loopt mijn Dal abonnement nog steeds door. Hoe kan ik (eindelijk) mijn Dal abonnement laten stoppen?! Het zou al in het systeem moeten staan dat ik hier meerdere malen om gevraagd heb.

Bellen of chatten met de klantenservice heeft tot nu toe geen resultaat/lange wachttijden of geen reactie.

 

Bedankt! 


Good afternoon JuliJap. Welcome to the NS Community.

Sadly I can't cancel the subscription for you here. Please contact our Twitter of Facebook departement to get this fixed. 


Hi NS,

I left the country on Feb 29th, I thought I cancelled the NS subscription properly, unfortunately I didnt. It was the wrong machine I tapped my OV for the final cancelation, so I’ve been trying to terminate my NS subscription from aboard. I had chatted with NS customer service from the chatroom application provided here in the website. I told her my current situation that I am abroad, doesn’t have any idea when to come back to NL, so best to cancel the weekendje vrij subscription, she was aware and understood well and helped me to cancel, it was in March. However I got this bill that I need to pay in April. Could you please help to cancel it and this time I need proof that it is cancelled properly. My cancelation information is 

Klantnummer: ******; Ons kenmerk:*****

 

Below are my factuur information that they want me to pay

Kenmerk: ***********

 

Thanking you in advance

 


Dear Uhasanah, i would advice you to contact my colleagues via Facebook or Twitter. They can arrange this for you.
Good day,



I have moved back to my home country ten days ago which is earlier than I planned. On November, I have already called NS Customer Service to end my Dal Voor Deel on 13th December, which is today. However, I still receive the renewal contract which I must pay 50e for the next year subscription.



Would it be possible to end it from abroad without phone call and cancel the next year subscription?

I bring the ov chipkaart with me.



Thanks in advance for your help
Hallo Kramps, begrijpelijk dat je dit abonnement op wilt zeggen. Ik wil je adviseren even contact op te nemen met mijn collega's via Facebook of Twitter. Zij kunnen je aan de hand van je gegevens verder helpen. Het is ook geen probleem om dan in het Engels een bericht te sturen.
Goeiedag,



Deze brief is geschreven door mijn Nederlandse vriend, die ik tijdens mijn verblijf in Nederland heb leren kennen.



Mijn naam is Ana en ik kom uit Colombia. Ik heb een jaar lang gewerkt als au pair in Nederland, tot april 2018. Inmiddels ben ik weer terug in Colombia.



Omdat ik veel moest en wilde reizen, heb ik in juni 2017 via een promo een NS Daluren Voordeel-abonnement afgesloten van 29 euro voor een jaar. Echter, wist ik niet dat het hier ging om een doorlopend abonnement, omdat ik de Nederlandse taal niet spreek, lees of begrijp.



Ik was zelf in de veronderstelling dat het abonnement automatisch zou worden stopgezet.



Nadat ik vandaag een Nederlandse email kreeg, heb ik aan mijn vriend gevraagd wat erin stond. Het abonnement blijkt dus door te lopen en nu zou ik 50 euro + 40 euro incassokosten moeten betalen binnen 8 dagen!



Ik kan ook aantonen dat ik weer terug ben in Colombia.



Ik wil dan ook vragen of het volledige bedrag kwijtgescholden kan worden en het abonnement stopgezet kan worden vanwege bovenstaande reden(en). Daarnaast kan ik helemaal geen gebruik maken van dit abonnement, aangezien ik niet meer in Nederland woon.



Ik hoop op uw begrip.



Met vriendelijke groeten,



Ana



voor meer info (referentienummer etc.) graag even contact opnemen aub
I'm going to start to work in Amsterdam, and live in Rotterdam. I'm going to apply for an annual fixed route subscription, but that's the cheapest. But the contract is 7 months long, and i'm not sure if the company is going to renew, or i want to renew it. Is it possible to cancel the annual subscription after 7 months?

I would recommend an NS Flex Altijd Vrij subscription. The price of an Altijd Vrij subscription is equal to that of a Traject Vrij subscription for the trajectory between Rotterdam and Amsterdam, but it allows for free travel thoughout the entire country. The new NS Flex proposition allows you to end the subscription on any day after the first month has passed.
Hi Miriam,



Thank you for the fast response! I'm aware that a monthly subscription exists, but it's 80 euro more expensive per month, compared to the annual ticket it's 560 euro in 7 months!! I posted my question in this topic, because likely i wil move from the Netherlands after that 7 months. So if understood correctly, there is no way to cancel my yearly Traject Vrij subscription, even though it gives me no value if i change my location.. Well, that's not the most convenient, i must say.
Hi David Schmidt,



If i understand you correctly you would like to apply for the Traject Vrij subscription. It is not possible to cancel this subscription in the first year of the contract. But, the Traject Vrij subscription is also available in a monthly subscription. In the case that your contract at work is only for 7 months this is probably a better option. Here you can find more information.
Dear NS,



I have a question: I'm going to start to work in Amsterdam, and live in Rotterdam. I'm going to apply for an annual fixed route subscription, but that's the cheapest. But the contract is 7 months long, and i'm not sure if the company is going to renew, or i want to renew it. Is it possible to cancel the annual subscription after 7 months?



Thanks,



David
I understand your frustration with that system; plenty of topics have been dedicated to this topic as well. We are currently revising a lot of procedures that seemed unchangeable at first but with time have undergone major changes. Currently, f.e., we are looking for ways to accept credit card payments as a way of ordering a contract online. We are still in the middle of this process, but know that we do try to be as modern as society wants us to be. This does not come easy, as many parties are involved and the change has to be secure.



As for your problem: when you order a contract, you agree with the ways this contract was built in the terms and conditions. Canceling a contract is (for now) only possible by going to the card machine (or a balance machine) and accepting the cancellation there. If you cannot pick up the cancellation, you can contact our customer support to look into the work-around. I advise you to do the same, if the former applies to you.
Just adding my 2cents of frustration here, since i now have to pay another month of a subscription i cancelled. This got to be the worst and obscure mechanism ever for a digital system. Why on earth can you not just cancel or even change the subscription when you go through the steps on NS.NL ? The part about having to physically go to a kiosk on a station to "confirm" a change such as this is just absurd. Come on NS, get with the program.
Welkom op het NS Serviceforum Johannes. Dit is niet het juiste topic voor jouw vraag, maar ik help graag verder zodat we dit hopelijk kunnen afsluiten. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht versturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer. Alvast bedankt.



EDIT: Ik heb het abonnement beëindigd.
Al meer dan 4 jaar geleden abbonement opgezegd en jullie blijven maar geld afschrijven van mijn vrouws rekening en aanmaningen sturen en dreigen met incassobureaus. Gelieve jullie administratie beter bij te houden. Wordt een beetje vervelend.....:?

Relatienummer:

15742825

Ons kenmerk:

5062576717
I thought you meant calling on the phone is necessary only when I can't block my card. But it's alright, will do.

thanks
It does translate in: the charge will take place at 12 of october. If it's possible to prevent payment has yet to be looked at. It depends on your situation which we can assess when we get your information in 2 days through the channel of your choice, mentioned a few times in the previous comments above.
Just to make sure, this dutch line says the charge will take place at 12 of october, so there's still a chance?



i managed to block the card, how can I contact you with my personal details?



thanks a lot, that's a big relief, im glad received this email on time.
If you can't follow steps 1 and 2, than I would advise you to contact the OV-chipkaart company. You can also use the IBAN of your friend of course.



If you completed these steps than you can contact us (NS) to look at your situation and help you. I wouldn't be able to tell you whether or not you can cancel before the payment. If you follow these steps, than we can give you the verdict when you contact us 🙂. Don't forget to sent us your initials, surname, date of birth, postal code, house number, emailaddress, OV-chipcard number and IBAN, when you contact us 😉.
hold on, this is what the email says :

De incasso van € 50,00 zal omstreeks 12 oktober 2017 van rekeningnummer XXX ten name van XXX plaatsvinden.



Does that mean I will not be charged if I block the card now?



Thanks again for the quick reply[/quote]
Hi, thanks for the reply!



i did follow the instruction in the first place, but as I said it asks you for the dutch IBAN at some point and I do not have a dutch bank account. If I asked my friend again for his IBAN and I blocked the card, Is there any chance to get the charged amount back? I'm very upset about the charge i hope there's a solution.

Thanks again for the quick reply

Reageer