beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Reputatie 6

Ja, als je verder van een station af woont wordt het lastiger met overig OV. Zelf woon ik op 6 a 7 minuten lopen van een station (als ik haast heb omdat ik eigenlijk net te laat van huis ben gegaan red ik ook wel in 5 minuten). Alleen als ik ergens heen ga en weet dat het zo laat wordt dat ik een nachttrein moet hebben dan fiets ik naar Leiden Centraal. Ik heb één keer een misrekening gemaakt, het werd later dan verwacht en te laat voor de laatste trein naar De Vink, dat werd lopen vanaf Centraal, ik deed er geloof ik iets van 45 minuten over of zo. 

Ik denk dat het meeste beleid minder rekening houdt met mensen die wat verder weg wonen van een hub. Soms snap ik wel het gevoel dat "de regio" zich achtergesteld voelt. De busmaatschappij zegt ook dat zr vooral voor scholieren rijden. Ik ben nu in Brussel en het systeem van ebikes die je ter plekke kan pakken en binnen een zone.weer kan achterlaten, ziet er goed uit. Al zal je dan wel moeten gokken dat er 1 in de buurt staat op moment dat jij hem nodig hebt. Maar ja zo'n systeem zorgt niet meteen voor een veilige fietsroute in de nacht haha

Ben dan allang blij dat ik werk van 53 km naar 11 km heb weten terug te brengen :) Zeker met de wet dat werkgevers vanaf bepaalde groote de mobiliteitsvormen voor oa woon-werk en dienstreizen van hun werknemers moeten registreren en duurzamer moeten laten reizen. 

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

Niet willen stimuleren, dat is toch raar? Het streven zou toch moeten zijn om méér mensen het ov in te krijgen? Op welke manier dan ook. Klimaatdoelen waar iedereen het over heeft, minder uitstoot, minder drukte op de weg? De media staat er vol mee.

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Reageer