beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reken daar maar niet op. Die toeslag zal bedoeld zijn om meer geld in het laatje te brengen. Als er meer spitstreinen komen verdwijnt het geld van de toeslag naar die spitstreinen en levert het geen winst op. 

Reputatie 6

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reken daar maar niet op. Die toeslag zal bedoeld zijn om meer geld in het laatje te brengen. Als er meer spitstreinen komen verdwijnt het geld van de toeslag naar die spitstreinen en levert het geen winst op. 

Het was zomaar een gedachte toen ik dacht aan traject Haarlem - Alkmaar wat met een spits IC toch een stuk minder lang duurt dan met de sprinter en deze IC staat toch regelmatig ter discussie en wordt vaak geschrapt.

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

De trein is zeker al duur genoeg. Maar mocht het zo zijn dat ik ergens heen moet waarbij ik de trein nodig heb en het kan dan niet anders dan in de spits, dan zal ik toch gewoon in de spits reizen. De enkele keer dat ik nog met de trein kan het er wel vanaf. 

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

De trein is zeker al duur genoeg. Maar mocht het zo zijn dat ik ergens heen moet waarbij ik de trein nodig heb en het kan dan niet anders dan in de spits, dan zal ik toch gewoon in de spits reizen. De enkele keer dat ik nog met de trein kan het er wel vanaf. 

Ik ben al minder gaan reizen nadat middagspitskorting bij VDU afgeschaft werd. Ik probeer nu of vlak voor 16 uur in te checken of reis pas na 18.30 uur met de trein. Dat laatste is wel te doen als ik eerst met een bus moet. De wachttijd op aansluitende trein is tegenwoordig stuk langer.

Ik heb geen auto, dus zal wel een keer in de spits moeten reizen. Mag dan hopen dat er dan genoeg zitplaatsen zijn voor dat extra bedrag, maar verwacht gewoon te moeten staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben al minder gaan reizen nadat middagspitskorting bij VDU afgeschaft werd. Ik probeer nu of vlak voor 16 uur in te checken of reis pas na 18.30 uur met de trein. Dat laatste is wel te doen als ik eerst met een bus moet. De wachttijd op aansluitende trein is tegenwoordig stuk langer.

Ik heb geen auto, dus zal wel een keer in de spits moeten reizen. Mag dan hopen dat er dan genoeg zitplaatsen zijn voor dat extra bedrag, maar verwacht gewoon te moeten staan.

Ik heb ook geen auto, ook geen rijbewijs, dus als er ik ergens heen moet wat te ver is om met de fiets of bus te gaan moet dat met de trein. Maar afgezien van de paar jaar dat ik met de trein naar werk moest, heb ik nooit heel veel met de trein gereisd, dat was hooguit enkele keren per jaar. Ik had ook nooit een abonnement, want dat kon alleen per jaar en dat haalde ik er nooit uit. Nu met Flex kun je makkelijk een maandje een abonnement aanzetten en haal je het abonnementsgeld er met 1 of 2 reizen al uit. Maar als het nu zo zou zijn dat ik een keer in de spits moet reizen en dat duurder wordt vanwege een hoger spitstarief dan is dat maar zo. Liever niet natuurlijk, ik zal dan wel kijken of reizen in de daluren ook kan, maar als het niet anders kan dat moet dat maar. 

Reputatie 7

Zou die spitstoeslag ook in de middagspits gaan gelden? Voor zover daar nog sprake van is: 's middags om 14.00 is het op mijn vaakst bereden traject regelmatig drukker dan om 17.00 uur. Van een middagspits is nauwelijks sprake. 

En als je met Dal Vrij om 6.25 incheckt en dwars door de spits reist, wat dan? Geen spitstoeslag? 

Dal Vrij (mijn abonnement) is 2e klas voor mij nog redelijk betaalbaar bij frequent reizen. Maar als ik nog meer geld aan de trein kwijt zou zijn, moet dat rijbewijs er toch maar eens komen. Auto is ook niet goedkoop maar de voordelen ervan gaan wel steeds zwaarder meetellen dan.

 

Badge +3

Ik zie het er niet van komen, en al helemaal niet voor reizigers met een abonnement.

Badge +3

En zou een ‘toeslag’ dan variabel (voor een rit/reis, of per dag verschillend wegens verwachte drukte) of vast (zoals bij ICd Rotterdam - Schiphol) moeten zijn?

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf aanpassen aan reizen (inchecken) met toeslag op bepaalde tijden zal dan een heeel lang document opleveren. 🤣

Badge +3

En op vrijdag natuurlijk géén spitstoeslag omdat de 2400/2000/2100/2800 niet rijdt 😥

Definiëer die spitstoeslag eerst maar eens. Bij dynamische energieleveranciers is dat helder, centen per kWh stroom of m³ gas die je afneemt. Het tarief per uur is een dag tevoren bekend (voor gas per dag).

Zou wat zijn als de NS (en andere vervoerders) dat ook zouden doen, uurprijzen rekenen!

En dan bij drukte (of alweer te korte treinen) geld terug als je moest staan met een 1e klas abonnement!

Reputatie 7
Badge +3

Wat veel mensen tegen houdt om over te stappen naar het OV is dat je van deur tot deur met de auto vaak sneller bent. De trein is wel snel, maar zo ongeveer alle vormen van transport om van en naar het station te komen zijn langzamer. Reken daar nog eens de vele vertragingen en storingen mee en het wordt voor velen erg onaantrekkelijk. En als je als auto rijdende forens je trein reizende collega's best vaak later binnen ziet komen of weer eens horen klagen over de trein, dan maakt dat er niet aantrekkelijker op. 

En wat ik zelf in de tijd dat ik met de trein naar werk als nadeel ondervond is dat je minder flexibel bent. In de tijd dat ik nog gewoon op de fiets naar werk kon, was het niet zo erg als ik 's morgens thuis een paar minuten langer nodig had voor ik vertrok, met het OV zit je vast aan de vertrektijden en een paar minuten later is trein missen en kwartier wachten. Zelfde met eind van de werkdag naar huis gaan, het was altijd denken “zo laat moet ik weg gaan ander mis ik mijn trein”. En ik zat altijd wel een uur van tevoren te checken of er niks was of dat de trein die ik zou nemen niet veel korter was normaal. En als er eerder op de dag een storing op mijn traject was, checkte ik het vaker en zat ik toch wat te stressen. HEt enige voordeel voor mij was dat ik een deel van de extra reistijd in de trein kon besteden aan lezen, al was dat wat lastiger wanneer je als haringen in een ton moest staan. 

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

Reputatie 3

Ritprijzen zoals bij Uber. Met in plaats van een keuze tussen verschillende chauffeurs een keuze tussen 1e en 2e klas. Bij drukte geldt een hogere prijs. Eventueel kunnen andere manieren van transport worden toegevoegd zoals de bus, OV fiets, taxi, (deel)auto. Met andere woorden Mobility as a Service (MaaS). De abonnementen (met uitzondering van de Studenten OV wellicht) kunnen dan worden afgeschaft en wie veel met de trein rijdt verdient bonuspunten zoals in de luchtvaart.

 

 

Reputatie 3

Ik denk dat je aan het volgende bericht refereert: https://nos.nl/artikel/2472698-kans-groot-dat-reizen-in-de-spits-in-2025-duurder-wordt

Gezien het wegvallen van de corona-subsidies en de peperdure nieuwe CAO kon je dat al maanden geleden op een bierviltje uitrekenen.

Het aantal reizigers zit op ongeveer 80-85% van voor corona. Dat lijkt nog mee te vallen maar het zijn vooral de reizigers die de hoogste tarieven betalen (forensen) die wegblijven. Daarnaast blijven vooral de intercityreizigers weg en die maken gemiddeld veel meer kilometers dan de sprinter reizigers die wel massaal zijn teruggekomen.

De staatssecretaris heeft weinig opties omdat door het vasthouden aan onderhandse gunning van de HRN concessie subsidie niet is toegestaan.

In feite kiest de staatssecretaris voor het belang van het bedrijf NS en tegen het belang van de reiziger.

Is vast houden aan een onderhandse gunning nog wel vol te houden? De opbrengsten van de forenzende intercityreizigers zijn nu onvoldoende geworden om de verliezen van de sprinterreiziger te compenseren. 
 

Indien men wel wil vasthouden aan een onderhandse gunning aan NS dan kan dit alleen zoals gezegd zonder subsidie. Dit betekent dat de inkomsten van NS om hoog moeten (toeslagen) en/of de uitgaven naar beneden (o.a. door het schrappen van treinen). Het huidige serviceniveau handhaven kan alleen met subsidie.

Het sprinternetwerk met subsidie aanbesteden en het intercitynetwerk (inclusief de internationale langeafstandstreinen) in open toegang aan de markt over laten, lees aan NS gunnen maar dan zonder voorwaarden betreffende de dienstverlening (tarieven en dienstregeling). Op een aantal trajecten waar alleen intercity treinen rijden dient er een regeling te komen. Hiermee krijgen wij in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland waar de DB ook het gros van de langeafstandstreinen exploiteert, die op deeltrajecten (waar de IC een RE vervangt) ook met een regionaal ticket te gebruiken zijn.
 

De sprinter diensten zijn nu al regionaal georiënteerd. Men krijgt dan R-Net (Noord) rond Amsterdam, R-Net (Zuid) rond Den Haag/Rotterdam, Brabantnet rond Eindhoven, RRReis rond Arnhem, U-OV rond Utrecht (met uitlopers tot Zwolle). De treindiensten tussen Groningen/Leeuwarden en Zwolle worden toegevoegd aan het Arriva netwerk en de sprinter van Enschede naar Apeldoorn wordt toegevoegd aan Blauwnet. De overige regionale treinen zijn al aanbesteed.

 

 

Reputatie 6

Ik denk dat je aan het volgende bericht refereert: https://nos.nl/artikel/2472698-kans-groot-dat-reizen-in-de-spits-in-2025-duurder-wordt

Gezien het wegvallen van de corona-subsidies en de peperdure nieuwe CAO kon je dat al maanden geleden op een bierviltje uitrekenen.

Het aantal reizigers zit op ongeveer 80-85% van voor corona. Dat lijkt nog mee te vallen maar het zijn vooral de reizigers die de hoogste tarieven betalen (forensen) die wegblijven. Daarnaast blijven vooral de intercityreizigers weg en die maken gemiddeld veel meer kilometers dan de sprinter reizigers die wel massaal zijn teruggekomen.

De staatssecretaris heeft weinig opties omdat door het vasthouden aan onderhandse gunning van de HRN concessie subsidie niet is toegestaan.

In feite kiest de staatssecretaris voor het belang van het bedrijf NS en tegen het belang van de reiziger.

Is vast houden aan een onderhandse gunning nog wel vol te houden? De opbrengsten van de forenzende intercityreizigers zijn nu onvoldoende geworden om de verliezen van de sprinterreiziger te compenseren. 
 

Indien men wel wil vasthouden aan een onderhandse gunning aan NS dan kan dit alleen zoals gezegd zonder subsidie. Dit betekent dat de inkomsten van NS om hoog moeten (toeslagen) en/of de uitgaven naar beneden (o.a. door het schrappen van treinen). Het huidige serviceniveau handhaven kan alleen met subsidie.

Het sprinternetwerk met subsidie aanbesteden en het intercitynetwerk (inclusief de internationale langeafstandstreinen) in open toegang aan de markt over laten, lees aan NS gunnen maar dan zonder voorwaarden betreffende de dienstverlening (tarieven en dienstregeling). Op een aantal trajecten waar alleen intercity treinen rijden dient er een regeling te komen. Hiermee krijgen wij in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland waar de DB ook het gros van de langeafstandstreinen exploiteert, die op deeltrajecten (waar de IC een RE vervangt) ook met een regionaal ticket te gebruiken zijn.
 

De sprinter diensten zijn nu al regionaal georiënteerd. Men krijgt dan R-Net (Noord) rond Amsterdam, R-Net (Zuid) rond Den Haag/Rotterdam, Brabantnet rond Eindhoven, RRReis rond Arnhem, U-OV rond Utrecht (met uitlopers tot Zwolle). De treindiensten tussen Groningen/Leeuwarden en Zwolle worden toegevoegd aan het Arriva netwerk en de sprinter van Enschede naar Apeldoorn wordt toegevoegd aan Blauwnet. De overige regionale treinen zijn al aanbesteed.

 

 

En het Kennemerlijntje tussen die vaak in Amsterdam begint tot aan Hoorn maar via Haarlem en Alkmaar rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Spitsheffing van de baan, geen draagvlak voor.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5416632/ns-baas-wouter-koolmees-spitsheffing-de-trein-van-de-baan

Reputatie 6

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Reputatie 7
Badge +3

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Ik moest hieraan denken toen ik vandaag een NS nieuwsbericht zag waarin staat dat NS en Provincie Noord-Holland 4 miljoen gaan investeren in bereikbaarheid.

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

Reputatie 5

In plaats daarvan wil Koolmees nu een 'klimaatticket’ om reizen buiten de spits goedkoper te maken. Volgens mij bestaat zoiets al lang in de vorm van dal- en weekend vrij/kortingskaarten. Nog goedkoper lijkt me niet echt een goed idee. Dan worden de treinen ook buiten de spits overvol met grotendeels overbodige (extra) reizen. Ik denk dat het op de hoeveelheid autoverkeer nauwelijks van invloed is.

Reputatie 6

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Ik moest hieraan denken toen ik vandaag een NS nieuwsbericht zag waarin staat dat NS en Provincie Noord-Holland 4 miljoen gaan investeren in bereikbaarheid.

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

Ik verbaasde me er ook over. Ook omdat Schagen een grotere P+R krijgt zodat meer mensen uit de regio van de trein gebruik gaan maken. Schagen station staat nou niet zo goed bekend qua veiligheid en er wordt veel gesloopt door allerlei rondhangende mensen. En ik zou van concessieverlener Provincie Noord Holland ook verwachten dat ze meer kijken naar het voor- en natransport zodat het totaal aan openbaar vervoer wordt verbeterd. Maar het lijkt vooral bedoeld om de bestaande hubs wat aantrekkelijker te maken. Hopelijk verbeteren ze de fietenstallingen ook dusdanig dat er minder gestolen wordt. 

Badge +3

Bij een ‘klimaatticket’ (zie Duitsland) komt overheidssubsidie om de hoek kijken. Ik vraag me af of zoiets in Nederland haalbaar is en hoe dat dan zou werken met variabele tarieven.

Reputatie 7
Badge

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

 

Of misschien de treintarieven niet nog duurder te maken dan ze nu al zijn? 😉

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Nogmaals @Tamzin , je roept dit nu al maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op mijn vraag WAAR het efficienter zou moeten dan. Op veel afdelingen zitten op dit moment al te weinig mensen, neem de reisinformatie en bijsturing waar de reizigers het meest van merken als het daar over de plinten loopt qua werk en er bijna niemand zit om de problemen op te lossen.  Als er een verstoring is rond 1 van de grote knooppunten dan kan het treinpersoneel niemand bereiken op de bijsturing en daardoor loopt het dan in het honderd.

De reisinformatie kan het dan ook al niet meer bijwerken.

Dus kom eens op met jouw ideëen waar de efficiency verbeterd kan worden en hoe?

Badge +3

Kwam deze nog tegen over de prijs van reizen in de spits: 

Pff… mijn verstand staat erbij stil

 

Wat veel mensen tegen houdt om over te stappen naar het OV is dat je van deur tot deur met de auto vaak sneller bent. De trein is wel snel, maar zo ongeveer alle vormen van transport om van en naar het station te komen zijn langzamer. Reken daar nog eens de vele vertragingen en storingen mee en het wordt voor velen erg onaantrekkelijk. En als je als auto rijdende forens je trein reizende collega's best vaak later binnen ziet komen of weer eens horen klagen over de trein, dan maakt dat er niet aantrekkelijker op. 

En wat ik zelf in de tijd dat ik met de trein naar werk als nadeel ondervond is dat je minder flexibel bent. In de tijd dat ik nog gewoon op de fiets naar werk kon, was het niet zo erg als ik 's morgens thuis een paar minuten langer nodig had voor ik vertrok, met het OV zit je vast aan de vertrektijden en een paar minuten later is trein missen en kwartier wachten. Zelfde met eind van de werkdag naar huis gaan, het was altijd denken “zo laat moet ik weg gaan ander mis ik mijn trein”. En ik zat altijd wel een uur van tevoren te checken of er niks was of dat de trein die ik zou nemen niet veel korter was normaal. En als er eerder op de dag een storing op mijn traject was, checkte ik het vaker en zat ik toch wat te stressen. HEt enige voordeel voor mij was dat ik een deel van de extra reistijd in de trein kon besteden aan lezen, al was dat wat lastiger wanneer je als haringen in een ton moest staan. 

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

Reageer