beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

En dan heb je min of meer dat ritje in een Tesla gemaakt… rijdt op stroom, deuren sluiten automatisch en is min of meer 'zelfrijdend’ dus je hoeft niet te sturen (of bij gevaar te remmen want ATB) 🤣

Doe mij maar een ritje met een (oude) Mustang dan.

Reputatie 7
Badge

Maar wie gaat dat allemaal betalen 🤔

Reputatie 6
Badge +2

Daar komen we vanzelf achter, bij aanschaf e-ticket voor een bepaalde reis.

Het is haast ondenkbaar dat de prijs gaat verschillen tussen reisplanner-adviezen tussen A en B als het allemaal met NS is (en zelfde tijdblok).

En als ik van Eindhoven naar Dordrecht wil en het niet erg vind om (rechtstreeks) via Schiphol te reizen wens ik daar natuurlijk niet meer voor te betalen dan via Breda (of zelfs met een 6600 sprinter vanaf Den Bosch).

Dat van die treinkilometers gaat er dus niet van komen, en al helemaal niet bij reizen op saldo.

Een incheck in Eindhoven geeft mij het recht om tot waar dan ook te reizen, en als dat toevallig Dordrecht is maak ik wel uit hoe ik daar kom (niet via Alkmaar of zo natuurlijk).

N.a.v. 'Dat van die treinkilometers gaat er dus niet van komen’:het veranderen van TE in TKM brengt geen verandering in het feit dat je zonder extra kosten om mag reizen van Eindhoven naar Dordrecht via Schiphol, mits je dan niet hoeft over te stappen.

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Nogmaals @Tamzin , je roept dit nu al maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op mijn vraag WAAR het efficienter zou moeten dan. 

Wat concrete zaken als voorbeeld:

Invoering van het rondje om de kerk (minder inefficiency in de roosters, simpele bijsturing).

Geen tweede conducteur meer op lange treinen. Zie België en de RE in Duitsland.

Eenmansbediening op sprinters van bijv. maximaal 6 of 7 bakken (controle steekproefsgewijs door V&S en op zoveel mogelijk station poortjes). Zie Arriva c.s. en de metro's.

Grote vereenvoudiging van de tarieven (minder personeel nodig bij de commercie, klantenservice). Zie de meeste Aziatische landen.

Verder heeft NS in verhouding tot de andere spoorvervoerders procentueel veel meer kantoorpersoneel. McKinsey op loslaten.

 

Reputatie 7

Als je OV gebruik echt groter wilt maken dan moeten ruimtelijke ordening keuzes anders gemaakt worden. Niet meer of veel minder in weilanden bouwen, maar focussen op stedelijke nabijheid. Dan volgt het vanzelf. Is wel een langeyermijnsverhaal natuurlijk, maar uiteindelijk krijg je er een beter land voor terug denk ik. In het woord "beter" schuilt natuurlijk wel een politieke voorkeur, dat is niet objectief te maken. 

Reputatie 7
Badge

@Momo

Het gaat nu even niet meer om het terugwinnen van forensen maar om het voorkomen van een faillissement. NS gaat in overlevings mode.

 

 Volgens mij is het onderhand toch wel duidelijk dat dat nog lang zo ver niet is. Waarom blijf je dat steeds herhalen? 

Reputatie 7

ik ben extreem benieuwd hoe deze tariefsdifferentiatie praktisch gaat werken. 

Goh, wat een verrassing.. (omdat o.a. nagenoeg geen enkele reiziger dan nog begrijpt hoe het tariefsysteem werkt.) Echter met Wouter Koolmees (D66) en Timmermans (PvdA/GL) zal het me niet verbazen als er te zijner tijd toch een soort van Klimaatticket komt.

Reputatie 4

Er is een totale mismanagement bij NS. Er xitten daar echt een paar beunhazenbeel te dikworden betaald.

En die koekenbakkers van KiM en de TU Delft zijn geen haar beter. Zogenoemdhooggeschoold. Afstuderen in weet-niks-kan-niks-doe-niks kunde.  Ik snap niet dat we met zijn alle nog steeds in intrappen.

Hoe haal je het jn je hoofd om de forenzen nog meer te laten betalen. Dat zijn juist de reizigers waar je het van moet hebben.

In plaats van hogere prijzen juist lagere prijzen en dan met name in de spits. Dan komt de reiziger weer terug

Ik vraag me ook a hoe ze dat gaan doen met een JTK ?

Voor mij een reden om nog meer de grijze randen op te zoeken wat betreft reizen. Ze vragen er zelf om.

NS falliet, ik denk dat het echt tijd wordt om dit te laten gebeuren.

Reputatie 4

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Nogmaals @Tamzin , je roept dit nu al maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op mijn vraag WAAR het efficienter zou moeten dan. Op veel afdelingen zitten op dit moment al te weinig mensen, neem de reisinformatie en bijsturing waar de reizigers het meest van merken als het daar over de plinten loopt qua werk en er bijna niemand zit om de problemen op te lossen.  Als er een verstoring is rond 1 van de grote knooppunten dan kan het treinpersoneel niemand bereiken op de bijsturing en daardoor loopt het dan in het honderd.

De reisinformatie kan het dan ook al niet meer bijwerken.

Dus kom eens op met jouw ideëen waar de efficiency verbeterd kan worden en hoe?

Wat dacht je van 1 conducteur per trein. Ipv 5 die alleen maar 1ste klas zitten te bankhangen.

Wat dacht je van 1 perronopzichter ipv 10 die de hele tijd zitte te kleppen met elkaar.

Wat denk je van het reduceren van alle managementfuncties met 80%.

Er is echt genoeg te besparen. Echter niemand wil het zien. NS blijft een groot abtenaren apparaat.

Reputatie 7

De staatssecretaris heeft weinig opties omdat door het vasthouden aan onderhandse gunning van de HRN concessie subsidie niet is toegestaan.

 

Dat zou je inderdaad zo mogen denken, toch lijkt het er vooralsnog op dat er gesubsidieerd gaat worden. Hoe zit dat ?

 

Dat zou je inderdaad zo mogen denken, toch lijkt het er vooralsnog op dat er gesubsidieerd gaat worden. Hoe zit dat ?

Het niet eisen van een concessievergoeding is in de zin van de wet geen subsidie .

Alleen die post van €13 mln is dubieus omdat niet duidelijk is wat de argumentatie daarvoor is. Uit de tekst van de summiere toelichting vermoed ik dat NS die heeft bedongen in relatie tot het minimale bedieningsniveau.

De politiek heeft door al vooraf te roepen dat NS een nieuwe onderhandse concessie moest krijgen zijn eigen onderhandelingsruimte weggegeven. De kans de spitsheffing alsnog uit het concessiecontract verdwijnt is klein omdat NS zal roepen dat de concessie dan verliesgevend wordt. En het was juist de politiek die deze nieuwe concessie wilde.

Maar er is nog goede hoop dat de hele concessie inclusief spitsheffing door de rechter van tafel zal worden geveegd. 

 

Reputatie 6
Badge +2

PwC-rapport waarop Rover heeft gereageerd:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/17/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek.pdf

Het is gebaseerd op:

NS (19 april 2023). Concessie 2025+: Nieuw Tariefstelsel. Vertrouwelijk.
NS (7 juni 2023). Concessie 2025+: Nieuw Tariefstelsel. Herziene doorrekening. Vertrouwelijk

Door NS aan PwC voorgelegd nieuw tariefstelsel:

Het duurst zonder abonnement wordt inchecken tussen 8:00 en 8:30 (vierde halfuur van de ochtendspits), of uitchecken tussen 17:00 en 17:30 (derde halfuur van de avondspits).

Tariefeenheden worden vervangen door tariefkilometers, die beter overeenkomen met echte kilometers.

Vol tarief 2e klas exclusief toeslagen wordt een vast basistarief plus, apart voor inchecken in de spits of in de daluren, een vast tarief per tariefkilometer, dus zonder langeafstandskorting.

Reputatie 6
Badge +2

PwC-rapport waarop Rover heeft gereageerd:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/17/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek.pdf

Het is gebaseerd op:

NS (19 april 2023). Concessie 2025+: Nieuw Tariefstelsel. Vertrouwelijk.
NS (7 juni 2023). Concessie 2025+: Nieuw Tariefstelsel. Herziene doorrekening. Vertrouwelijk

Door NS aan PwC voorgelegd nieuw tariefstelsel:

Het duurst zonder abonnement wordt inchecken tussen 8:00 en 8:30 (vierde halfuur van de ochtendspits), of uitchecken tussen 17:00 en 17:30 (derde halfuur van de avondspits).

Tariefeenheden worden vervangen door tariefkilometers, die beter overeenkomen met echte kilometers.

Vol tarief 2e klas exclusief toeslagen wordt een vast basistarief plus, apart voor inchecken in de spits of in de daluren, een vast tarief per tariefkilometer, dus zonder langeafstandskorting.

Voor zover ik het begrijp:

Het duurst zonder abonnement wordt inchecken tussen 8:00 en 8:30 (vierde halfuur van de ochtendspits) met uitchecken in een druk stationscluster, of inchecken in de avondspits in een druk stationscluster en uitchecken tussen 17:00 en 17:30 (derde halfuur van de avondspits). Een en ander des te meer als het een frequente en directe verbinding is.

Op NOS.nl stond een bericht dat NS vanaf 2025 een ‘spitstoeslag’ mag gaan vragen. Los van het feit dat het nogal vreemd en tegenstrijdig is dat men dan nog meer forensen de trein uit jaagt, terwijl er ook een beleid is om milieuvriendelijker vervoer te stimuleren, is die 'spitstoeslag' nu gewoon toch ook al het geval? Doordat er (forse) kortingen in de daluren zijn, is reizen in de spits toch al veel duurder/bijna onbetaalbaar? Ik begrijp niet goed wat deze (mogelijke) maatregel toevoegt.

Het idee is om het aantal reizigers in de spits met tariefsverhogingen verder te verminderen zodat het uiteindelijk niet meer nodig is om in de spits meer materieel en meer personeel in te zetten dan in de daluren. Je hebt dan voor de spits geen extra materieel (kan naar de sloop) en geen extra personeel meer nodig wat enorm bespaart.

Reputatie 7
Badge

Meer willen verdienen. Maar tegelijkertijd zoveel mogenlijk willen besparen.

Ik begrijp dat niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Het loont dus om eerder in te checken en pas later te gaan reizen, als je ivm mogelijke overstappen in het duurste blok zou moeten reizen.

Reputatie 7

 

Men noemt het zelf een subsidie. Blijf mij afvragen op welke grond en in welke mate dergelijke subsidies verstrekt (mogen) worden (publiek belang ?).

Je kunt het wel subsidie noemen maar juridisch gezien is het dat niet en is het dus toegestaan. Voor de schatkist scheelt het uiteraard wel een flinke smak geld.

Voor zover I&W spreekt van een subsidie zou ik niet weten waarom het juridisch geen subsidie zou zijn

 

 

Het lijkt erop dat I&W juist wil laten blijken dat er van een rendabele exploitatie van het HRN geen sprake (meer) kan zijn, dit om de onderhandse gunning mogelijk acceptabel(er) te maken.

Dat is een kulverhaal.dat ik ook gelezen heb. Als een rendabele (mag 0 zijn) exploitatie niet mogelijk is en subsidie nodig is is aanbesteding verplicht om de belastingbetaler te beschermen.

In hoeverre het kul is zal mogelijk over een maand blijken.

Je hebt regels maar, zoals gewoonlijk, ook (talrijke) uitzonderingen op die regels. Zo hoeft niet elke verlieslatende exploitatie thans noodzakelijkerwijs aanbesteed te worden en dat zal na 23/12 evenmin het geval zijn.

 

 

Is de spitsheffing in dat geval wel serieus te nemen en niet enkel bedoeld om een hogere subsidie in de wacht te kunnen slepen ?

Spitsheffing of niet, sowieso is door het weglopen van de forensen die de hoofdprijs betaalden het  tarievenstelsel onhoudbaar geworden. Linksom of rechtsom zullen de overblijvende reizigers fors meer moeten gaan betalen om het gat te dichten of zal er bezuinigd moeten worden. Echte subsidie kan juridisch domweg niet, los van het feit dat in Den Haag het geld ook op is.

Compensatie zou wel degelijk mogelijk zijn. Bij gebrek aan geld is het een kwestie van prioriteiten.

 

 

Meer willen verdienen. Maar tegelijkertijd zoveel mogenlijk willen besparen.

Ik begrijp dat niet. 

Als je grote.verliezen lijdt moet je zorgen dat je meer geld binnenhaalt en minder geld uitgeeft anders ga je failliet. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? 

Reputatie 7
Badge

Als je grote.verliezen lijdt moet je zorgen dat je meer geld binnenhaalt en minder geld uitgeeft anders ga je failliet. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? 

 

Je moet gewoon zorgen dat je een eerlijk product verkoopt aan je klanten. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? 

Reputatie 6

Pff, al die tarieven duizelen nu al!

 

Je moet gewoon zorgen dat je een eerlijk product verkoopt aan je klanten. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? 

Wat bedoel je met een eerlijk product verkopen??? 

Reputatie 7

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

het is vooral de ruimtelijke ordening die dat bepaalt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Trein-Dario 
Ik denk dat we totaal langs elkaar heen praten.

.

 

Vooral op dinsdag en donderdag en de treinen blijven dan ook zeer druk op deze dagen. (elke dinsdag en donderdag kan je dit wel op twitter nalezen). Ik denk niet dat er veel personeel bij NS zal zijn die alleen op dinsdag en donderdag willen gaan werken dus NS zal op bepaalde dagen teveel en op andere dagen te weinig personeel hebben.

Met een spitstoeslag probeert NS daarom die parttime thuiswerkers juist ook met zachte hand richting daluren en/of richting auto te duwen. Als dat lukt kun je wellicht 10-20% van het materieel afvoeren, dat heb je zonder spits niet meer nodig 

 

De rek wat betreft de prijs van het treinkaartje in samenhang met de kwaliteit van het product is er inmiddels wel volledig uit.     

Dat is een probleem bij alle bedrijven waar de efficiency ver te zoeken is en te hoge lonen worden betaald.

Reageer