Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7

Je mag ervan vinden wat je wil, maar zolang 1e klas bestaat in de trein en je daarvoor wilt betalen kan je erin reizen. 

Zeker en dat doe ik dan ook. Neemt niet weg dat ik de indeling in klassen, gezien de krapte, ter discussie kan en mag stellen. Je geeft echter geen antwoord op mijn vragen.

 

Nee, die enorme drukte is niet fijn, en ik snap ook dat een half-of bijna lege 1e klas raar lijkt als de 2e overvol is, maar ga dan rechtstreeks (weer) klagen bij NS (zij willen de 1e klas gewoon houden) of de conducteur of weet ik veel welke consumentenorganisatie dat het systeem zo niet vindt deugen, maar ga niet demonstratief toch daar zitten of staan met een houding van dat bepaal ik zelf wel en niemand doet me wat. Dat vind ik asociaal. En dan is 50 euro correctietarief ook eigen schuld.

Mijn standpunt is niet nieuw, maar ben niet degene die hier bijna dagelijks elke gelegenheid aangrijpt om met bijna identieke berichten zijn beklag te doen. Daar kunnen wij en/of de moderatie toch niets mee.

Vraag mij dus af waarom je zelf niet rechtstreeks in contact treedt met NS en/of weet ik veel welke consumentenorganisatie om aan te geven dat je voor die 95 cent toch echt wel veel meer verwacht te ontvangen en je dus bekocht voelt. De conducteur zou ik dat besparen.

Reputatie 7

Dat ben ik geheel met je eens. Wat mij betreft verdwijnt het ook uit Sprinters. In intercity’s is het wel fijn en in een toeslag zie ik ook wel wat. Maar zolang het nog bestaat zoals nu, en met deze tarieven en abonnementen, dienen we ons daarin wel te voegen en niet alsnog eigen regels te maken omdat het zo druk is of er toch niemand komt controleren. Ondertussen kan je protesteren en argumenteren bij NS. De bal ligt daar.

@Rene74

Het is natuurlijk NS dat deze discussies veroorzaakt. Het product eerste klas is in zijn huidige generieke vorm achterhaald maar NS weigert het te hervormen. Iedereen ziet dat het in sprinters geen zin meer heeft (wat de regionale vervoerders al jaren geleden ontdekt hebben) maar in intercity's ook commercieel nog zeker bestaansrecht heeft maar dan meer via bijv. een toeslag op het huidige kaartje (net als bij intercity Direct) dan via een gescheiden tarief.

Tegelijkertijd moet je als NS dan wel nadenken over wat de toevoegde voorzieningen van zo'n product zijn en zorgen dat je die ook biedt. En dan dus ook stoppen met gratis upgrades want daarmee ondermijn je gewoon keihard je eigen product.

Reputatie 7

Wat een gedoe weer over 1e klas. Elders in de media en op andere fora steekt deze discussie ook weer de kop op.

Je mag ervan vinden wat je wil, maar zolang 1e klas bestaat in de trein en je daarvoor wilt betalen kan je erin reizen. Mensen die er niet voor willen betalen, dienen er weg te blijven, hoe druk het in de 2e klas ook is (tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft) . Heel simpel. Het is blijkbaar een hondsmoeilijke opgave voor veel mensen om zich daaraan te conformeren. 

Dat er mensen in de 1e klas zitten met omgerekend spotgoedkope DalVrij abonnementen doet wat dit betreft niks ter zake. 

Nee, die enorme drukte is niet fijn, en ik snap ook dat een half-of bijna lege 1e klas raar lijkt als de 2e overvol is, maar ga dan rechtstreeks (weer) klagen bij NS (zij willen de 1e klas gewoon houden) of de conducteur of weet ik veel welke consumentenorganisatie dat het systeem zo niet vindt deugen, maar ga niet demonstratief toch daar zitten of staan met een houding van dat bepaal ik zelf wel en niemand doet me wat. Dat vind ik asociaal. En dan is 50 euro correctietarief ook eigen schuld.

Mensen die zeuren over meer controle in de eerste klas zitten daar vaak voor een dubbeltje.

 

 

Dat valt me inderdaad ook vaak op. Ook als NS van die gratis upgrades van 2 naar 1 uitdeelde waren het altijd de mensen die zelf het minste betaalden voor hun 1e klas stuntabonnement die het hardste liepen te klagen over het onrecht dat hen zou worden aangedaan.

 

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Die loze capaciteit is voor iedereen die de daarvoor geldende prijs wilt betalen betalen beschikbaar. 

Buiten de Randstad is de eerste klas ook in de spits vaak grotendeels leeg terwijl de tweede klas dan overvol is. Een berucht voorbeeld daarvan zijn bijv. de intercity's Zwolle-Roosendaal.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Die loze capaciteit is voor iedereen die de daarvoor geldende prijs wilt betalen betalen beschikbaar. In treinen waar de 1e klas grotendeels leeg is, zijn er vaak genoeg  vrije zitplaatsen in de 2e klas.

Reputatie 7

@Rene74

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

En vind je, dat dit soort tweedelingen ook in andere basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de reguliere zorg en het onderwijs (her)ingevoerd zouden moeten worden ?

Er zijn mensen die wel bereid zijn om voor de 1e klas te betalen. De mensen die zeuren over tweedeling zijn de mensen die er niet extra voor willen betalen. Dat is een keuze, dan maak je dus geen gebruik van wat duurder wordt aangeboden vanwege bepaalde extra's.

 

Behoor zelf tot die mensen die betalen voor de 1e klas en toch zeur ik over een niet goed functionerende basisvoorziening. Vreemd ?

 

 

Tweedeling bestaat overal in de maatschappij dus ook in zorg en onderwijs. Mensen die er meer geld voor over hebben kunnen betere/duurdere zorg inkopen of de kinderen naar scholen laten gaan met een hogere ouderbijdrage voor leukere extra's.

Dat is geen probleem, juich het zelfs toe. Dit voor zover de basisvoorziening maar in orde is.

 

 

Meer geld er voor over hebben is iets anders dan meer geld hebben. Het blijft een keuze waar je jouw geld aan wilt besteden. Mensen die zeuren over tweedeling willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Waar mijn belastinggeld aan wordt besteed heb ik niet voor het kiezen. Zou wel graag zien dat dit wordt besteed aan goed functionerende basisvoorzieningen waarbij de schaarse middelen evenredig worden verdeeld. Mensen die het hardst zeuren over meer controle in de eerste klas zitten daar vaak voor een dubbeltje.

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

Nee, maar loze capaciteit moet je wel beschikbaar stellen. Als dat 10% van de capaciteit is heb je bij afschaffing per saldo 10% minder treinstellen nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het kostendekkend. Er reist namelijk niemand niet met de trein omdat die eerste klas heeft. 

@Rene74

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

Er zijn mensen die wel bereid zijn om voor de 1e klas te betalen. De mensen die zeuren over tweedeling zijn de mensen die er niet extra voor willen betalen. Dat is een keuze, dan maak je dus geen gebruik van wat duurder wordt aangeboden vanwege bepaalde extra's.

Ik heb er geen principiële bezwaren tegen als mensen voor een wat luxere voorziening wat meer betalen. Mits daar echter wel een gezond commercieel model achter zit.

En bij de laatste heb ik wat betreft de eerste klas anno 2022 grote twijfels, zeker bij de eerste klas in sprinters. In de meeste sprinters, al helemaal buiten de Randstad, zijn de eerste klas plaatsen gemiddeld over de dag gerekend voor 90-95% onbezet (de conducteur buiten beschouwing gelaten). Niemand gaat mij wijsmaken dat dat kostendekkend kan. 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

En vind je, dat dit soort tweedelingen ook in andere basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de reguliere zorg en het onderwijs (her)ingevoerd zouden moeten worden ?

Er zijn mensen die wel bereid zijn om voor de 1e klas te betalen. De mensen die zeuren over tweedeling zijn de mensen die er niet extra voor willen betalen. Dat is een keuze, dan maak je dus geen gebruik van wat duurder wordt aangeboden vanwege bepaalde extra's.

Tweedeling bestaat overal in de maatschappij dus ook in zorg en onderwijs. Mensen die er meer geld voor over hebben kunnen betere/duurdere zorg inkopen of de kinderen naar scholen laten gaan met een hogere ouderbijdrage voor leukere extra's.

Meer geld er voor over hebben is iets anders dan meer geld hebben. Het blijft een keuze waar je jouw geld aan wilt besteden. Mensen die zeuren over tweedeling willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Reputatie 7

@Rene74 

 

Waarom zou NS je die ruimte moeten bieden, zeker nu de krapte qua capaciteit naar verwachting alsmaar zal toe toenemen. Dit gesteld dat hier sprake is van een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden.?

En vind je, dat dit soort tweedelingen ook in andere basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de reguliere zorg en het onderwijs (her)ingevoerd zouden moeten worden ?

Reputatie 7

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

Ik ben destijds 1e klas gaan reizen omdat:

1. Een heel grote zitplaatskans 

2. Zo goed als altijd rustig kunnen reizen (let wel: rustig. Niet perse stil). Dus niet tussen massa's lawaaierige scholieren en studenten zitten zoals ik voorheen gewend was en horen en zien je vaak vergaat( harde muziek etc)

Voor mij is dat de meerwaarde. Dit is tegenwoordig veelal afwezig, aangezien velen zomaar ergens gaan zitten, al dan niet bewust. Of hun telefoon even komen opladen (groepjes scholieren etc). 

Sinds dat regelmatig het geval is, raakt de meerwaarde voor mij zoek. De rust /relaxedheid is steeds vaker weg. Heb al een paar maal moeten staan omdat de 1e klas stoelen bezet waren door mensen die luid lieten weten dat NS maar moet zorgen voor langere treinen want ze gaan echt niet staan op de trap etc, dus bekijk het maar, ik ga lekker hier zitten, er komt toch geen controle. Ik kan me daar ongelooflijk aan ergeren. En dat wil ik niet meer. Echter NS vindt het wel best zo en vraagt straks nog eens 17% meer. Terwijl dit alles straks alleen nog maar erger wordt in de nieuwe dienstregeling.

Daarom.

 

Reputatie 3

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

De meerwaarde is het kunnen zitten, ook als het erg druk is. Als mensen de 1e klas gebruiken als overloop van de 2e klas is die meerwaarde er niet.

 

 

Nog drie overpeinzingen:

  • Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van de tarieven in de daluren is dat veel oude spitsreizigers zijn opgeschoven naar de daluren. Met flexibel werken post-Covid is er voor veel mensen geen noodzaak om van 9-tot-5 ‘binnen’ te zijn op kantoor, en kunnen makkelijker buiten de spitsen reizen.

Dat is zeker waar. Helaas betekent ook dat een enorme daling van de inkomsten 

  • De prijsstijgingen voor 2023 zijn eigenlijk in het geheel niet gerelateerd aan de stijgingen van de energieprijzen. Zie de inzichtelijke infographic die NS zelf heeft gemaakt https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-tarieven-voor-2023-gemiddelde-prijs-43-omhoog-veelgebruiker-goedkoper-uit/ en NS gaf eerder al aan dat de energieprijzen zijn afgesproken tot en met 2023. Zelfs dan is de exposure erg laag, met maar 3% directe energiekosten. M.a.w. zelfs een verdubbeling van de energieprijs zou maar mogen leiden tot een 3% duurder prijskaartje. We betalen dus voornamelijk meer voor de nieuwe CAO voor het personeel en de conducteur (die we wel erg weinig zien).

Dat bijna de helft van de uitgaven opgaan aan personeel is natuurlijk niets nieuws. En de nieuwe CAO helpt natuurlijk niet om die kosten in de hand te houden 

Reputatie 4

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

Het gaat er niet om of ruimte onbenut blijft of niet! Of er nog wel een 1e klas bestaan moet is een andere discussie. Er zijn regels gesteld, en die dienen gehandhaafd te worden. Heb je geen ticket, dan heb je daar niks te zoeken, ook al zorgt het voor lege stoelen. Ik vraag me waarom hier überhaupt over gediscussieerd wordt. Ik reis ook regelmatig in Duitsland met de trein, daar moet je het niet in je hoofd halen om zoeits te proberen, dan heb je meteen zonder waarschuwing een boete aan je broek.

Reputatie 5

De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. 

NS is er inmiddels achter gekomen dat dat verhaal iets te simpel was omdat zonder die spitsreizigers de hele bodem onder de financiën wegvalt.

Het is een verhaal gebaseerd op het oude businessmodel dat er vanuit ging dat spitsreizigers toch geen keuze hadden en dat je daarom de tarieven in spits redelijk onbeperkt kon verhogen. Maar toen kwam corona en werd thuiswerken plus af en toe met de auto het alternatief voor de trein waardoor dat oude businessmodel als een kaartenhuis instortte.

Inmiddels is de nieuwe realiteit dat de spitsreiziger minder gaat betalen en dalreiziger meer. Dat zal zich de komende jaren nog wel verder doorzetten tot er een nieuw evenwicht is bereikt.

​​​​​​Overigens als je uit gaat van 40% korting in de daluren dan zou DalVrij-1kl ongeveer €360 per maand moeten kosten en WeekendVrij-1kl ongeveer €120 per maand.

Uiteindelijk hebben jij en ik niet het detailinzicht in de operationele kosten van NS om dit argument te beslechten (althans, daar ga ik vanuit, ik niet in ieder geval). Mijn hypothese blijft nog steeds dat als er geen hyper- of brede spits was de kosten van de huidige dal-abonnementen een redelijke afspiegeling zijn van de onderliggende kosten van het bedrijf in de daluren.

Nog drie overpeinzingen:

  • Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van de tarieven in de daluren is dat veel oude spitsreizigers zijn opgeschoven naar de daluren. Met flexibel werken post-Covid is er voor veel mensen geen noodzaak om van 9-tot-5 ‘binnen’ te zijn op kantoor, en kunnen makkelijker buiten de spitsen reizen.
  • Het blijft ergens merkwaardig dat de tarieven van de overgang tarieven 2-1 voor de flexvrij-abo’s niet gewijzigd worden.
  • De prijsstijgingen voor 2023 zijn eigenlijk in het geheel niet gerelateerd aan de stijgingen van de energieprijzen. Zie de inzichtelijke infographic die NS zelf heeft gemaakt https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-tarieven-voor-2023-gemiddelde-prijs-43-omhoog-veelgebruiker-goedkoper-uit/ en NS gaf eerder al aan dat de energieprijzen zijn afgesproken tot en met 2023. Zelfs dan is de exposure erg laag, met maar 3% directe energiekosten. M.a.w. zelfs een verdubbeling van de energieprijs zou maar mogen leiden tot een 3% duurder prijskaartje. We betalen dus voornamelijk meer voor de nieuwe CAO voor het personeel en de conducteur (die we wel erg weinig zien).
Reputatie 7

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

Reputatie 7

In het AD van vandaag staat o.a. dit over de 1e klas.

De voornaamste plus is een ruimere stoel, een tafeltje en (vaak) meer rust in de coupé.

 

Die rust was er iets te veel, meende NS-directie in 2017. Besloten werd de eerste klasse goedkoper te maken. Tarieven werden enkele jaren bevroren. ,,Onze aanname was dat we daardoor meer reizigers in de eerste klas konden krijgen, om de tweede klas te ontlasten’’, vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Die strategie faalde, bleek in 2020 uit onderzoek naar de waardering van de eerste klas. Gevolg is dat NS de eerste klasse sindsdien weer duurder maakt. ,,Het prijsverschil is te klein en moet groter worden’’, stelde directielid Tjalling Smit gisteren bij het bekendmaken van de nieuwe tarieven. Vanaf januari betalen reizigers daarom 7,5 procent meer voor een eersteklasticket, 2 procent meer dan een tweedeklaskaartje.

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

EBS schrijft in het Vervoerplan 2023 voor de Veluwe het volgende en illustreert daarmee mooi de problemen van de NS:

De nieuwe lijn 206 is daar een perfect voorbeeld van. Door de snelle route tussen Harderwijk en Apeldoorn wordt de reistijd ten opzichte van de huidige buslijnen met 20 minuten verkort. Van station tot station is de bus even snel (in de spits) of sneller dan de trein via Amersfoort. De reisbeleving is echter van een totaal andere orde: niet meer overstappen en niet staan in een volle trein tussen Harderwijk en Amersfoort.

 

Laten we dan eens kijken hoe het bij de NS gaat. Vertrek uit Harderwijk om 7:20 uur. Aankomst in Apeldoorn om 8:16 uur.

 

Vrijdag 4-11: Rennen op station Amersfoort, overstap 2,5 minuut van spoor 6/7 naar ½

Donderdag 3-11: Iets minder hard rennen, overstap 3,5 minuut

Woensdag 2-11: Heel hard rennen, overstap 1,5 minuut

Dinsdag 1-11: Prima, ruim de tijd op station Amersfoort

Maandag 31-10: Weer rennen, overstap 3 minuten

Vrijdag 28-10: Te korte trein tussen Amersfoort en Apeldoorn

Donderdag 27-10: Prima

Woensdag 26-10: Mini-trein tussen Amersfoort en Apeldoorn (ICM-3)

Dinsdag 25-10: Ruim vijf minuten vertraging

Maandag 24-10: Prima

Vrijdag 21-10: Rennen, overstap 3 minuten

Donderdag 20-10: Prima

Woensdag 19-10: Prima

Dinsdag 18-10: Heel hard rennen, overstap 1,5 minuut

Maandag 17-10: Overstap gemist, half uur vertraging.

 

Conclusie: EBS maakt zeker kans het beter te doen. Hopelijk voor hen heeft de forens inmiddels nog geen auto aangeschaft. De continue vertraging tussen Harderwijk en Amersfoort komt door een overvolle trein. In Harderwijk kun je waarschijnlijk nog zitten, maar de vertraging pak je mee. Comfortabel is het zeker niet, vooral als je moet rennen voor je overstap. Je bent waarschijnlijk te laat de trein uit om het in een paar minuten te kunnen redden.

En de prijs: € 103 per maand tegenover € 352,40 bij de NS.

Reputatie 7
Badge +3

In het AD van vandaag staat o.a. dit over de 1e klas.

De voornaamste plus is een ruimere stoel, een tafeltje en (vaak) meer rust in de coupé.

 

Die rust was er iets te veel, meende NS-directie in 2017. Besloten werd de eerste klasse goedkoper te maken. Tarieven werden enkele jaren bevroren. ,,Onze aanname was dat we daardoor meer reizigers in de eerste klas konden krijgen, om de tweede klas te ontlasten’’, vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Die strategie faalde, bleek in 2020 uit onderzoek naar de waardering van de eerste klas. Gevolg is dat NS de eerste klasse sindsdien weer duurder maakt. ,,Het prijsverschil is te klein en moet groter worden’’, stelde directielid Tjalling Smit gisteren bij het bekendmaken van de nieuwe tarieven. Vanaf januari betalen reizigers daarom 7,5 procent meer voor een eersteklasticket, 2 procent meer dan een tweedeklaskaartje.

 

Overigens is het verschil tussen 1e en 2e klas Vrij abonnementen kleiner dan het verschil tussen 1e en 2e klas Traject Vrij + Altijd Vrij abonnementen en die van enkele reizen en retours. Bij Traject Vrij, Altijd Vrij, enkele reizen en retours is het verschil 70%,  bij Weekend Vrij en Dal Vrij varieert het verschil tussen de 23% en 33% met wel als uitschieter Dal Vrij voor 65+ met 60% verschil. Maar het blijft wel een koopje om voor dat bedrag onbeperkt 1e klas te kunnen reizen in de daluren. 

Reputatie 7
Badge +4

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Daar denkt NS dan toch anders over aangezien 1e klas nog altijd bestaat. Afschaffen willen ze het niet. Dat is al meerdere malen duidelijk aangeven door moderatoren op dit forum.

Het is duidelijk aangegeven dat het niet gebeurt. NS zal ook wel gek zijn, de eerste klas levert veel te veel op. Zelfs nu betalen de echte eersteklasreizigers nog gewoon. Vanuit internationaal oogpunt kan het ook niet.

Reputatie 7

Voor het bedrag waarmee iemand met Dal Vrij in de daluren in heel Nederland in de 1e klas mag reizen, komt de spitsreiziger met Traject Vrij niet verder dan Haarlem - Sloterdijk, een rit van nog geen 10 minuten.

Nogmaals het gaat met name ook om de waarde van 1e klas. Ik heb op zich geen problemen met een wat duurder abonnement, ook al kost Dal Vrij 1e klas straks misschien 180 euro p/m. Mits het dan ook meerwaarde heeft en niet dat iedere dag allerlei  niet betalende klanten en scholieren op weg naar school bewust in de 1e klas plaatsnemen en profiteren van het feit dat er toch nauwelijks of geen controle op is. Daar draait het om. Anders kan je net zo goed 2e klas nemen! Je betaalt toch niet nog eens tientjes extra per maand om bovenstaande straks nog veelvuldiger mee te maken.

Vanaf 2023 wordt de prijs nu echter zo hoog dat prijs/prestatie écht totaal uit balans gaat. Daarom mijn overstap naar 2e klas. Zou er structurele controle komen, stap ik gelijk weer over naar de 1e.

 

EBS schrijft in het Vervoerplan 2023 voor de Veluwe het volgende en illustreert daarmee mooi de problemen van de NS:

De nieuwe lijn 206 is daar een perfect voorbeeld van. Door de snelle route tussen Harderwijk en Apeldoorn wordt de reistijd ten opzichte van de huidige buslijnen met 20 minuten verkort. Van station tot station is de bus even snel (in de spits) of sneller dan de trein via Amersfoort. De reisbeleving is echter van een totaal andere orde: niet meer overstappen en niet staan in een volle trein tussen Harderwijk en Amersfoort.

 

Reageer