Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Daar denkt NS dan toch anders over aangezien 1e klas nog altijd bestaat. Afschaffen willen ze het niet. Dat is al meerdere malen duidelijk aangeven door moderatoren op dit forum.

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service?

1) Volstrekt redelijk, sommige abonnementen waren absurd goedkoop. En ze zijn ook na deze verhoging nog steeds absurd goedkoop. 

2) U stelt zelf hierboven voor om het aantal treinen nog eens te gaan halveren. Wat wilt u nou eigenlijk???

Heel simpel: Dat ik met een 1e klas abonnement niet alleen maar het haring-in-een-ton-reisrecht heb. Dat ik niet alleen betaal om in een trein te mogen stappen, maar ook om het personeel te bekostigen dat zorgt dat iedereen die niet in die klas thuis hoort ophoepelt. 

Als NS de tarieven wil verhogen, prima. Ik denk dat iedereen begrijpt dat dit gezien de huidige economie noodzakelijk is, maar lever dan ook. Zorg voor een tegenprestatie die verder gaat dan een trein (misschien!) te laten rijden. Zorg ervoor dat er geen cocaïne meer gesnoven wordt in de trein (ja, op dat niveau zitten we inmiddels, ik heb het al drie keer gezien). 

 

De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. 

NS is er inmiddels achter gekomen dat dat verhaal iets te simpel was omdat zonder die spitsreizigers de hele bodem onder de financiën wegvalt.

Het is een verhaal gebaseerd op het oude businessmodel dat er vanuit ging dat spitsreizigers toch geen keuze hadden en dat je daarom de tarieven in spits redelijk onbeperkt kon verhogen. Maar toen kwam corona en werd thuiswerken plus af en toe met de auto het alternatief voor de trein waardoor dat oude businessmodel als een kaartenhuis instortte.

Inmiddels is de nieuwe realiteit dat de spitsreiziger minder gaat betalen en dalreiziger meer. Dat zal zich de komende jaren nog wel verder doorzetten tot er een nieuw evenwicht is bereikt.

​​​​​​Overigens als je uit gaat van 40% korting in de daluren dan zou DalVrij-1kl ongeveer €360 per maand moeten kosten en WeekendVrij-1kl ongeveer €120 per maand.

Same here @Thom.

Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Voor de duidelijkheid: ik ben jarenlang de trouwst (meest betalende) klant geweest van NS: OV-jaarkaarthouder 1e klas, met meerdere gezinsleden (+/- €8000) euro per jaar. Dat waren maar een paar gezinnen in Nederland. Ik ben zelfs nog eens persoonlijk gebeld in 2010 toen de busbedrijven aankondigden dat de stapelkorting voor het BTM-deel ging vervallen. Of we daar mee konden leven. Nee eigenlijk niet. En zo werd het product voor de meest betalende klant steeds verder uitgekleed. Het spitsrecht voor gezinsleden verviel en uiteindelijk verdwenen de bijkaarten in zijn geheel. Nog afgezien van de afkalving van het hele1e klas product zelf.

Uiteindelijk de hele boel opgezegd en overgestapt naar 1e klas Dal Vrij. 

Dan zult u het als geen ander met me eens zijn dat u ook na de prijsstijging nog steeds een schijntje betaalt in vergelijking met wat u destijds betaalde.

Reputatie 5

Same here @Thom.

Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Voor de duidelijkheid: ik ben jarenlang de trouwst (meest betalende) klant geweest van NS: OV-jaarkaarthouder 1e klas, met meerdere gezinsleden (+/- €8000) euro per jaar. Dat waren maar een paar gezinnen in Nederland. Ik ben zelfs nog eens persoonlijk gebeld in 2010 toen de busbedrijven aankondigden dat de stapelkorting voor het BTM-deel ging vervallen. Of we daar mee konden leven. Nee eigenlijk niet. En zo werd het product voor de meest betalende klant steeds verder uitgekleed. Het spitsrecht voor gezinsleden verviel en uiteindelijk verdwenen de bijkaarten in zijn geheel. Nog afgezien van de afkalving van het hele1e klas product zelf.

Uiteindelijk de hele boel opgezegd en overgestapt naar 1e klas Dal Vrij. 

Reputatie 7
Badge +4

De spitsreiziger is juist de inkomstenbron die ervoor zorgt dat u al jarenlang voor een dubbeltje op de eerste rang (of in dit geval eerste klas) hebt kunnen zitten. Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Bij de laatste bekende cijfers leverde de eerste klas 20 procent van de inkomsten op met 12 a 13 procent van de reizigers. Dat maakt de tweedeklas kaartjes beter betaalbaar. De modale eerste klas reiziger reist met Traject Vrij of Altijd Vrij en niet met Dalvrij senioren. Dat is de groep die hier reageerde, niet de groep die prijsbepalend is. Ik heb decennialang met een algemeen abonnement gereisd met volledig afgekocht reisrecht in de eerste klas, een tijdlang zelfs in het hele OV Dat was bepaald niet gratis en goedkope e-tickets of studentenabonnementen bestaan echt niet in de eerste klas. De eerste klas is een internationaal gegeven, het is een duurder product dat men beter Comfort 1 en Comfort 2 zou kunnen noemen, net als in de Thalys. Dat het in de tijd van de klassenmaatschappij is ontstaan, is niet meer tekenend voor de huidige situatie. Die ‘klasse’ zit nu in een auto. 

De eerste klas is overwegend een lees- en werkcoupé waar mensen in stilte of tenminste in rust bij wat langere afstanden zich kunnen concentreren. Voor een deel van de reizigers is dan ook

Leuk of niet, er is een relatie tussen opleidingsniveau en inkomen, en dat heeft ook invloed op de wijze waarop met de reis wil doorbrengen.

Bommel benutte die tijd jarenlang. Het is een gemis dat men nu niet meer met wat comfort en rust dit kan doen, ook al is de prijs torenhoog in verhouding. Meer dan 280 euro voor Den-Haag naar Gouda per maand, een reis van 19 minuten is vaak al meer dan wat de reiziger betaalt die vindt dat de eerste klas moet worden afgeschaft. Iedereen een zitplaats, dan bestaat dit probleem niet. De privatisering is mislukt als deze bagger van nu het resultaat is. Het is nog nooit zo slecht gegaan - en Bommel komt nog uit de tijd van kartonnen perronkaartjes.

Het komt nu niet meer ten goede aan de eersteklasreiziger die er wel voor betaalt, terwijl het de exploitatiekosten wel onevenredig drukt. Juist de reiziger in de tweede klas heeft daar voordeel bij. Ik vind het eerste wel en het laatste niet erg.

Hoe groot die ramp van het afnemen van het aantal eersteklasforenzen is, is gelukkig wel tot de burelen van NS doorgedrongen, al heb ik wel eens het gevoel dat de NS-top bestaat uit ex-Vindicatleden.

Koolmees wordt deeltijdconducteur en komt uit een milieu van mensen met praktische beroepen. Er is in ieder geval hoop voor conducteurs en machinisten in plaats van voor vage managers.

Reputatie 5

@best reiziger @Tamzin,

Ik betwijfel het. De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. Zoals elk bedrijf (toegegeven, in een competitieve markteconomie) is de prijstelling van het produkt min of meer overeenkomstig met de marginale kosten van het produkt. De dure prijsstelling in de spits weerspiegelt dan ook gewoon de enorme kosten die NS maakt om om 08.15 elke dinsdagmorgen dat enorme vervoersaanbod te genereren. Een vervoersaanbod dat vervolgens om 10.15 werkeloos staat te niksen tot ver in de namiddag. 

 

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Zelfs na deze tariefsverhoging blijft er nog steeds een wanverhouding in prijs tussen wat sommige dalreizigers en wat spitsreizigers betalen. 

Overigens kun je jouw redenering ook omdraaien: in de daluren wordt het materieel door de lagere bezetting veel inefficiënter gebruikt en dus is het daarom redelijk dat dalreizigers meer betalen dan spitsreizigers. Het is maar net hoe je redeneert.

Uiteindelijk is het simpel: NS kan alleen financieel bestaan dankzij de dik betalende forensen, ook al heeft NS zichzelf en de reizigers jarenlang wat anders wijsgemaakt. Nu de forensen na corona massaal wegblijven is NS met de neus op de feiten gedrukt.

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Als u denkt dat de spitsreiziger voor de NS een kostenpost is, dan hebt u er echt weinig van begrepen.

De spitsreiziger is juist de inkomstenbron die ervoor zorgt dat u al jarenlang voor een dubbeltje op de eerste rang (of in dit geval eerste klas) hebt kunnen zitten. Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

Voor het bedrag waarmee iemand met Dal Vrij in de daluren in heel Nederland in de 1e klas mag reizen, komt de spitsreiziger met Traject Vrij niet verder dan Haarlem - Sloterdijk, een rit van nog geen 10 minuten.

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service?

1) Volstrekt redelijk, sommige abonnementen waren absurd goedkoop. En ze zijn ook na deze verhoging nog steeds absurd goedkoop. 

2) U stelt zelf hierboven voor om het aantal treinen nog eens te gaan halveren. Wat wilt u nou eigenlijk???

Reputatie 7

Als deze prijsverhoging ook betekend dat er gecontroleerd wordt heb ik er geen moeite mee en betaal ik graag wat meer voor een zekere zitplaats en blijf ik dalvrij 1e klas trouw.

Zou de eerste klas afgeschaft worden zie je mij niet meer in de trein en dat zou een grote handicap zijn want over een auto beschik ik niet en wil ik ook niet.

En dat prijzen stijgen is een ervaring die ik al 75 heb ervaren. 

De prijzen waar ik me echt zorgen over maak zijn de energieprijzen en de invloed daarvan op de rest. Wat betreft de keuzes die de NS nu heeft gemaakt aangaande de prijzen kan ik me vinden. Want hoe je het ook bekijkt de diverse dal abonnementen blijven heel aantrekkelijk. Dat geldt zowel voor de 2e als 1e klas.

 

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

Een beetje los van de realiteit? Er zijn nu al tal van lijnen waar uurdiensten worden gereden. Teug naar een trein per twee uur? En dat enkel voor jouw eersteklas hobby?

Reputatie 7

Dan resteert nog steeds het punt van de service/dienstverlening. Als je de prijs van een eerste klas abonnement betaalt, om vervolgens te moeten staan temidden van mensen die weigeren daarvoor te betalen maar er wel gebruik van maken, zonder een conducteur in de buurt die iedereen weg stuurt die er niet hoort te zijn, kun je dan de frustratie van die mensen door hebben?

 

Hierboven heb ik al aangegeven dat ik dat maar al te goed begrijp. Een indeling in klassen hoort echter niet thuis in het OV en belemmert het functioneren

 

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

Volgens mij beweegt de NS thans ook in die richting.

Reputatie 4

Dan resteert nog steeds het punt van de service/dienstverlening. Als je de prijs van een eerste klas abonnement betaalt, om vervolgens te moeten staan temidden van mensen die weigeren daarvoor te betalen maar er wel gebruik van maken, zonder een conducteur in de buurt die iedereen weg stuurt die er niet hoort te zijn, kun je dan de frustratie van die mensen door hebben?

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

 

 

Reputatie 7
  1. Een overlevingsmodus die zij zelf gecreëerd hebben. Personeelstekort valt te voorspellen, er is niet op geanticipeerd, laat staan geacteerd. Er is geen enkel solide argument te bedenken om de reiziger de dupe te laten worden van matig broddelwerk vanuit het bedrijf. Management en bedrijfsleiding dienen verantwoordelijk te zijn. 

 

Vanuit die verantwoordelijkheid worden de prijzen verhoogd. Het bestuur van een onderneming dient de continuiteit te borgen.

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.
  1. Dan heeft de NS de fout gemaakt door deze stijging jaar na jaar uit te stellen.
  2. Het aantal treinen is nauwelijks gestegen. Weliswaar zijn er op een paar trajecten frequenties verhoogd, maar meer zitplaatsen zijn er niet door ontstaan. Als je eerst 4 keer per uur met 3 bakken rijdt, en het jaar erop 6 keer per uur met 2 bakken (bij wijze van spreken), zorg je alleen voor wat spreiding, maar niet tot meer trein. 

    Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

    1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
    2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

     

    ad 1. nee

    ad 2. NS verkeert in een overlevingsmodus

    Een overlevingsmodus die zij zelf gecreëerd hebben. Personeelstekort valt te voorspellen, er is niet op geanticipeerd, laat staan geacteerd. Er is geen enkel solide argument te bedenken om de reiziger de dupe te laten worden van matig broddelwerk vanuit het bedrijf. Management en bedrijfsleiding dienen verantwoordelijk te zijn. 

Reputatie 7

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Asociaal vind ik het juist als men bewust met een 2e klasvervoerbewijs in de 1e gaat zitten omdat de 2e klas naar eigen mening te vol is of dat je moet staan. Dan heb je dus blijkbaar maling aan alles en maak je je eigen regels. Als je tegen 1e klas bent vanwege het niet optimaal gebruiken van de ruimte, moet je je beklag bij NS doen over dit "restant" uit vervlogen tijden dat overal ter wereld nog in veel intercity’s, meerdere stoptreinen en in een enkele metro aanwezig is (niet voor niks lijkt me). Maar zolang NS het laat bestaan, dient men dat dus ook te respecteren en er niet oneigenlijk en onbetaald gebruik van te maken met een dikke vinger naar anderen.

 

Vanuit jouw eigenbelang bezien, begrijp ik je frustraties ondertussen maar al te goed.

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Reputatie 7

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

 

ad 1. nee

ad 2. NS verkeert in een overlevingsmodus

Reputatie 7
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.

Voor de dalabonnementen is en blijft het wel ineens een enorme stijging, ook al is het als je 31 dagen per maand reist (wat niemand doet, ik reis ongeveer 20 dagen per maand per trein) omgerekend nog steeds goedkoop. Dat jaagt mensen wel weg, zeker als je geconfronteerd gaat worden met volle treinen en lagere frequenties van 1x per uur (ik denk maar even aan de sprinters in Brabant).

Of er veel forenzen terugkomen waag ik sterk te betwijfelen maar we zullen zien.

De laatste jaren zijn er meer treinen gaan rijden…. een heel algemene uitspraak. Ik denk met name aan de 10-minutentreinen). Helaas, op mijn veelgereisde trajecten is er nog nooit iets in frequentie verhoogd. Nog altijd 2x per uur en straks voor een redelijk deel 1x per uur, juist in de avonden en weekenden, wanneer ik vaak onderweg ben (ik heb geen 9 - 5 baan en werk ook in het weekend)  

Reputatie 5

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Reputatie 7
Badge +3

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
Reputatie 7
Badge +3

 

Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

Dat is nog bijna niets 

 

Dat vind jij. Dat hangt ervan af hoe vaak je het gebruikt.

Als je het niet vaak gebruikt moet je geen Dal Vrij abonnement nemen. Voor €54,95 kan ik zonder abonnement niet eens retour naar bv Groningen of Maastricht. En het goedkoopste NS Traject Vrij abonnement is volgend jaar €60,40, kun je tot 8 TE meereizen, dat zou voor mij 2 sprinterstations zijn. Met dat Dal Vrij abonnement van nog geen €55 kunt u onbeperkt het hele land door in de daluren. Als je dan maar 1 keer in de maand reist is het een duur abonnement, kun je beter voor een ander abonnement kiezen. 

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Spitsreizigers terugwinnen? En dat met die overvolle treinen. Hebben ze zaagsel in hun hoofd zitten bij de NS? Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

 

Die spitsreizigers zorgen ervoor dat u voor een habbekrats kunt reizen. Als NS die reizigers niet terugwint zal uw abonnement nog vele malen duurder worden.

Reageer