Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Enige nuancering van het bericht ‘Gewone kaartjes worden duurder en abonnementen worden goedkoper’, is wel op zijn plaats.

Een Dalvrijabonnement eerste klas voor senioren gaat van €73,30 naar €87,95. Toen ik nog naar school ging en er geen moderne communicatie was, was dit nog een verhoging van 19,98 procent. 

De geleidelijke verlaging van het opslagpercentage voor de eerste klas werd geleidelijk naar beneden gebracht, maar is nu weer 70 procent.

Bommel betaalt het echt wel en is het nog steeds een mooi abonnement voor de doelgroep, maar de verhoging is zelfs ver boven de huidige inflatie.

De rekensom valt dan toch anders uit dan gemiddeld vier a vijf procent voor een abonnement, dat voor mensen in de spits goedkoper wordt.

Dat laatste is natuurlijk wel zeer verstandig. De forenzen brengen het geld op.

 

Soms is het reken en huiver. Er treedt een grote discrepantie op tussen wat de consument met het reizen in de trein ervaart en de veelheid aan argumenten voor prijsverhoging.  

De consument ervaart veel minder treinen, die nog voller zijn, maar moet meer betalen, terwijl de plaatsen worden ingenomen door mensen die echt die 70 procent extra niet opbrengen. 

Als deze groep daadwerkelijk in de portemonnee: boete? kaartje kopen en betalen?, wordt getroffen, is het zo opgelost. Extra inkomsten, geen aanbod van niet-betalers, meer vrije zitplaatsen, een win-win situatie voor iedereen, behalve voor de parasieten en wanbetalers. Deze laatste groep moet de macht worden ontnomen.

De echte tarieven, zonder de afdeling Communicatie:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1667395638415/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf

 

Reputatie 7

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcode

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Reputatie 7

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

Reputatie 5

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcodes.

Dit ondanks dat NS in het antwoord aan LOCOV stelt dat er voor 'jonge gezinnen’ (wat dat ook mag zijn) voldoende goedkope reisopties zijn.

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

 

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Met de auto kom je voor dat maandbedrag van € 159,95 niet verder dan 450 km, laten we zeggen éénmaal van Den Haag naar Groningen en terug. De auto van een 65 plusser komt voor het maandbedrag van € 87,95 niet verder dan 250 km, dat is enkel éénmaal van Den Haag naar Groningen en niet terug.

Kortom: reizen met Dalvrij is, eerlijk gezegd, spotgoedkoop en blijft spotgoedkoop.

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen. 

Dat klopt helemaal. Wij hadden Flex Dal Vrij 1e klas, maar hebben dat al gewijzigd naar 2e klas, want 1e klas reizen is helemaal niets meer tegenwoordig. Het is gewoon als een 2e klas met cijfer 1 op de wand. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar nog voor betaalt. Vanaf half december met de nog meer versoberde nieuwe dienstregeling wordt het nog erger, dat kan je op je vingers natellen.

En deze prijsverhoging van Dal Vrij 1e klas jaagt straks nog meer mensen weg. 

Wij hadden als vaste klanten zonder auto eerst vele jaren een hoofdabonnement + bijabonnement, dat was ideaal. De bijabonnementen zijn opgeheven en als pleister op de wonde kreeg degene die het bijabonnement had een jaar 35% korting op vol tarief, maar vanaf februari wordt dat de volle mep. In twee jaar tijd zijn onze ov- reiskosten daardoor enorm gestegen. Helaas is de kwaliteit zeker niet meegestegen. Downgraden naar 2e klas was de eerste stap, maar we denken ook na over een auto voor in de toekomst.

 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Zegt iemand die dagelijks reist met Dal vrij.

Reputatie 4

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Reputatie 4

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

U hebt gelijk. Ik keek naar de tarieven voor enkele reizen, maar bij abonnementen is het verschil groter.
 

ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij.

De consumentenorganisaties hebben NS geadviseerd af te zien van de tariefverhoging gezien de daling in de kwaliteit van het treinvervoer. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

NS voert dit interessante argument aan, maar om eerlijk te zijn vind ik een frequentieverhoging horen bij de te verwachten dienstverlening die je voor een dergelijke prijs zou moeten leveren. Met andere woorden: De Nederlandse Spoorwegen hebben m.i. het minimaal noodzakelijke gedaan voor hetgeen je mag verwachten met hun tariefsysteem. Daarbij heeft een frequentieverhoging zeker niet altijd geleid tot meer zitplaatsen, soms alleen tot meer reisopties. 

Badge +3

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

U hebt gelijk. Ik keek naar de tarieven voor enkele reizen, maar bij abonnementen is het verschil groter.
 

ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij.

De consumentenorganisaties hebben NS geadviseerd af te zien van de tariefverhoging gezien de daling in de kwaliteit van het treinvervoer. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

Reputatie 4

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

Daarbij sluit ik mij aan bij wat de vorige schrijver ook meldt: ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij. Want hoe je het ook wendt of keert, in de praktijk lijkt het vooralsnog op dit scenario:

Even ter vergelijking, ik ben actief als muzikant. Als je het bovenstaande vertaalt naar mijn beroep, komt het erop neer dat ik vanaf 1 januari mijn tarief voor een concert zou verhogen van 250 euro per 60 minuten naar 270 euro per 45 minuten, en daarbij ook nog eens minder goede kwaliteit aflever.

Reputatie 2

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

Badge +3

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is weer een mooi staaltje communicatie. Die verhoging van 17% wordt natuurlijk niet vermeld, dat moet je zelf maar uitrekenen.

Het spitsmijden is voor NS verleden tijd. Ze hebben juist die spitsreizigers weer nodig om de sterk gedaalde omzet weer te verhogen. 

Reageer