Tarieven 2023 | NS Community

Tarieven 2023


Reputatie 4

Vandaag heeft de NS de tarieven voor het jaar 2023 vastgesteld.

Dat er een prijsverhoging aan zat te komen had ik wel verwacht, maar de prijs van mijn abonnement (NS Flex Dal Vrij 1e Klas) gaat met maar liefst 17 procent omhoog! Is dat niet een beetje exorbitant en oneerlijk? 

Het wordt al jaren gestimuleerd om te spreiden en de spits te mijden, maar zo ga je hier niet voor zorgen.


114 reacties

Reputatie 6

 

Nogmaals het gaat met name ook om de waarde van 1e klas. Ik heb op zich geen problemen met een wat duurder abonnement, ook al kost Dal Vrij 1e klas straks misschien 180 euro p/m. Mits het dan ook meerwaarde heeft en niet dat iedere dag allerlei  niet betalende klanten en scholieren op weg naar school bewust in de 1e klas plaatsnemen en profiteren van het feit dat er toch nauwelijks of geen controle op is. Daar draait het om. Anders kan je net zo goed 2e klas nemen! Je betaalt toch niet nog eens tientjes extra per maand om bovenstaande straks nog veelvuldiger mee te maken.

Vanaf 2023 wordt de prijs nu echter zo hoog dat prijs/prestatie écht totaal uit balans gaat. Daarom mijn overstap naar 2e klas. Zou er structurele controle komen, stap ik gelijk weer over naar de 1e.

Ik denk er net zo over! Meer betalen is oké, maar ik vind een verhoging van 20% te gortig in relatie tot de huidige meerwaarde van de 1e klas. Ik klaag niet en ik kan het ook wel betalen, maar ik ga toch vanaf 2023 mijn abonnement wijzigen naar 2e klas. Het is het me niet meer waard en dan hoef ik me ook niet meer te ergeren aan het veelvuldig onterechte gebruik van de 1e klas.

Reputatie 3

De eerste klas heeft wel zin, maar alleen als er ook gecontroleerd wordt. Als het druk is wordt er nooit gecontroleerd, en juist dan zitten er mensen zonder kaartje voor de 1e klas. Al controleren ze maar één passagier. Het duurt al zo'n 10 minuten om een bon uit te schrijven. In die tijd loopt de hele 1e klas leeg.

Reputatie 7

@BrunoEst Dat heb ik al aangegeven in dit verband. Is er weinig vraag naar eerste klas? Dan de prijzen lager. Is er veel vraag naar eerste klas? Dan de toeslag hoger.

Als voorbeeld gaf ik de Zeeuwse Lijn. Daar is het waanzin om een toeslag van 67% te heffen voor een rit in de de eerste klas. Maar met een toeslag van bijvoorbeeld 25% zijn er misschien wel reizigers die willen betalen voor eerste klas. NS zou meer geld met de 1e klas kunnen verdienen door te toeslag veel flexibeler in te zetten. NS zou dat ook kunnen doen in de avond op stille trajecten.

Er is van alles denkbaar. Maar standaard 67% extra heffen zorgt alleen maar voor lege zitplaatsen op rustige momenten.

 

Begrijp dat je specifiek doelt op de prijsvorming en werking van het prijsmechanisme.

De term marktwerking wordt vandaag de dag voornamelijk gebruikt om de mate van concurrentiedruk en transparantie aan te geven. Goed werkende markten zorgen, idealiter, voor de totstandkoming van optimale prijs/kwaliteit verhoudingen mbt hetgeen wordt aangeboden. Het moge duidelijk zijn dat op de Nederlandse spoormarkt voor het personenvervoer (nagenoeg) geen marktwerking  aanwezig is.

Mbt de prijsvorming valt op te merken dat NS slechts in beperkte mate een eigen prijsbeleid kan voeren. Dit omdat de tarieven, middels de concessie, in belangrijke mate worden gereguleerd door de overheid. Daarbij valt te signaleren dat er momenteel politieke druk wordt uitgeoefend om NS de tariefbevoegdheid zelfs te ontnemen.

Mbt de 1e klas lijkt NS thans, relatief gezien, de meeste mogelijkheden te hebben om tarieven te differentiëren. Daar heeft men echter te maken met de paradoxale situatie dat naarmate de bezettingsgraad toeneemt de meerwaarde in de vorm van ruimte (kans op een zitplaats) afneemt. Het optimum ligt dan ook waarschijnlijk op een niveau waarbij er structureel sprake is van onderbezetting

Reputatie 7

De eerste klas heeft wel zin, maar alleen als er ook gecontroleerd wordt. Als het druk is wordt er nooit gecontroleerd, en juist dan zitten er mensen zonder kaartje voor de 1e klas. Al controleren ze maar één passagier. Het duurt al zo'n 10 minuten om een bon uit te schrijven. In die tijd loopt de hele 1e klas leeg.

Vanochtend heb ik vanuit de 2e klas door het klapdeurtje een jongen aangesproken die ik met veel bombarie hoorde zeggen tegen z'n maat dat ze wel 1e klas kunnen gaan zitten want de trein is "overvol" en dan mag dat dus. De trein was druk maar niet overvol. Het aanspreken was geen succes ("Ik ken jou niet dus spreek niet tegen mij!") Ze zijn met z'n tweeën (met de voeten op de bank) van Breda naar Tilburg gereisd. Dagelijkse kost.

Reputatie 7
Badge +3

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Badge +3

Alle keren dat ik in de trein zat en er was controle, dan werd de reiziger er op geattendeerd dat hij/zij onterecht in de 1e klas zat en moest dan vertrekken naar de 2e klas, dus nooit een boete. Staat dus geen enkele sanctie op, ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die met een 2e klas abonnement 1e klas gaan reizen, bij controle even verhuizen naar de 2e klas en dat is het dan.

Dat is bij reizen op saldo, want anders zou er een UvB (boete) van 50 euro plus het verschil 1e/2e klas uitgeschreven moeten worden en daar heeft men geen tijd voor/zin in.

Bij NS Flex is het één druk op een knop en voilá, de reiziger krijgt automatisch een correctie van 20 euro op zijn factuur en mag blijven zitten (in dit geval onterecht staan, want er waren zitplaatsen en je hebt vanaf het moment van controle 1e klas reisrecht).

Reputatie 7
Badge +1

Dat aanspreken is inderdaad een probleem voor een generatie prinsjes die gewend is nooit te worden aangesproken op het gedrag. Een tijdje terug een heel vervelende woordenwisseling gehad met een jongeman die ik vriendelijk vroeg of hij zijn voeten van de bank wilde halen. Daar was het heerschap bepaald niet van gediend. Wat een mentaliteit.

Ik las op social media (onder één van de berichten over volle NS treinen en dienstregeling) zelfs klachten over het feit dat er boetes werden uitgedeeld aan hen die in de eerste klas zaten met een tweedeklas-vervoersbewijs… 

Het moet toch niet gekker worden. 😅

Reputatie 4

De discussie is intussen al bijna een week op stoom, maar ik heb nog niemand van de NS gezien met een reactie… Ik zou graag wat meer conducteurs horen over het gebrek aan controle.

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

Reputatie 7

Kan de gekwelde 1e klas-reizigers die zich zorgen maken over de bescherming van hun territorium, in deze zware tijden een beetje geruststellen.

De motie van de SP om de 2e klas af te schaffen, blijkt vanmiddag in de Tweede Kamer te zijn verworpen.

Dat snap ik wel. Als je de 2e klas afschaft, hou je de (te) dure 1e klas over.

 

Nee hoor. Door de 2e klas af te schaffen zou de 1e klas zijn meerwaarde (o.a. lege stoelen) verliezen. Bovendien zou het bij de SP waarschijnlijk niet de reiziger zijn die zou gaan betalen.

Badge +3

Door het afschaffen van het verschil tussen 1e en 2e klas (welke klasse je afschaft doet er niet toe, iedereen mag overal zitten) zullen er marginaal meer zitplaatsen zijn voor reizigers die nu moeten staan.

Dat kan je ‘beter’ doen door de 1e klas alleen vrij te geven bij drukte (in feite dus zodra er een paar mensen moeten staan). Op die manier heeft een 1e klas reiziger nog een redelijke kans op een zitplaats met een tafeltje en wat rust, behalve als de trein al vol is dus.

Maar ja, de 1e klas reizigers zullen dan al gauw afhaken. Dat kost NS alleen maar geld.

Rekenvoorbeeldje (uit de losse pols) hier. Bij meer dan 65% 1e klas toeslag (is in 2022 al 67% geworden) wordt het verschil nog kleiner.

Reputatie 7
Badge +3

Eerste klas is leuk verdienen voor NS omdat er geen reiziger is die de trein zal mijden omdat er eerste klas is.

Tegelijkertijd zal er geen reiziger meer in de trein komen wanneer de eerste klas wordt afgeschaft. Het zal waarschijnlijk zelfs leiden tot tariefsverhogingen omdat het verlies van het niet meer verkopen van eerste klas zal moeten worden goedgemaakt.

Reputatie 7

Dat kun je zo in zijn algemeenheid niet stellen. Relevant is bijvoorbeeld de bezettingsgraad in beide klassen. Bij gebrek aan capaciteit in de 2e klas zullen vanzelfsprekend reizigers de trein mijden omdat de eventuele capaciteit in de 1e klas niet gebruikt kan worden en tegelijkertijd zouden deze reizigers wel instappen indien deze capaciteit gebruikt zou kunnen worden.

En over de bijdrage van beide klassen aan het resultaat valt bijzonder weinig te zeggen zonder de exacte cijfers te kennen.

Reageer