Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken


Toon eerste bericht

90 reacties

Reputatie 3

Ik moet denken aan “stepping back” zoals ze bij de London Underground doen. Hier staat in feite een machinist klaar aan de kant van het perron waar zij zodirect in moeten stappen om een trein over te nemen die de andere kant uit moet. Aan de andere kant stapt dan de huidige machinist uit en loopt naar (weer) de andere kant van het perron, zodat zij daarna de volgende trein kunnen overnemen. Ondertussen is de andere machinist alweer vertrokken met de trein.

Reputatie 7

Bij verstoringen moet je overal kunnen keren om de treinenloop zo snel mogelijk weer op gang te krijgen of op een deel van het traject op gang te houden. Denk aan pendelen Haarlem - Zandvoort als er iets gebeurt tussen Haarlem en Amsterdam. Ook daarvoor zit er een vast setje personeel op iedere trein. Als je bij de eindpunten continu wisselt van de ene trein naar de volgende en daardoor maar 1 machinist op de trein hebt, is die robuustheid in één klap weg.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Het eerste deel van je verhaal plaatst Nederland weer in een alternatief universum. 12 treinen per uur en keren op 2 sporen gebeurt op dagelijkse basis elders, en niet op deze manier.

De conducteursnorm...sja. De cynist in me vraagt zich af of conducteur spelen wel in de functiebeschrijving van machinisten valt en zo nee, hoe de bereidheid daartoe is.

Reputatie 7
Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

 

https://nieuws.ns.nl/ns-uitzonderlijke-dienstregeling-in-formule-1-weekend/

Op twee korte trajecten rijdt dit weekend een taxibusje. Voor NS is dat geen ideale oplossing – we rijden immers het liefste treinen – maar gezien de kleine reizigersaantallen op deze twee trajecten van gemiddeld 50 reizigers per uur, en de toch al rustige vakantieperiode, hebben we toch hiervoor gekozen. Als tegemoetkoming ontvangen deze reizigers een upgrade naar de 1e klas voor een volgende reis.

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Dat valt wel mee. Aankomende reizigers gebruiken de zijperrons, alleen vertrekkende reizigers het middenperron. Maar omdat er altijd een trein klaar staat kunnen die meteen instappen en staat het middenperron niet vol..

Reputatie 6
Badge

Bij verstoringen moet je overal kunnen keren om de treinenloop zo snel mogelijk weer op gang te krijgen of op een deel van het traject op gang te houden. Denk aan pendelen Haarlem - Zandvoort als er iets gebeurt tussen Haarlem en Amsterdam. Ook daarvoor zit er een vast setje personeel op iedere trein. Als je bij de eindpunten continu wisselt van de ene trein naar de volgende en daardoor maar 1 machinist op de trein hebt, is die robuustheid in één klap weg.

De machinist achterop zit overigens niet niets te doen. Normaalgesproken zijn op een trein van 12 bakken SLT 2 conducteurs nodig. Bij de grand prix is dat maar 1 conducteur. De machinist in het achterste stel zit niet in de cabine, maar vervangt in dat stel eigenlijk de conducteur. 

Reputatie 7
Badge +2

Met de drukte op de perrons in Zandvoort die dagen zal even naar de andere kant van de trein lopen ook niet meevallen natuurlijk.

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Vorig jaar waren de keertijden ongeveer 7 minuten bij 12 bakken SLT. Maar dat betekent ook dat als je een aankomende machinist een trein laat overslaan zijn keertijd 14 minuten is, dat moet toch te doen zijn.

Voor wat gratis eerste klas updates moet je dus met taxibusjes heen en weer gaan reizen tussen Arnhem en Ede of tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Een kaartje heb je daar niet voor nodig want in de taxibusjes wordt toch niet gecontroleerd. 

Badge +3

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Waar lees je dat? 

Ik lees alleen maar (gemak dient de mens) tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam

Wat is dat nou weer voor nieuwigheid? Oh wacht, https://www.ns.nl/reisinformatie/dutch-grand-prix

Leuk voor reizigers uit Eindhoven of zo die een trein richting Amsterdam Centraal willen nemen (rondje fietsen in Zaanstad of in de buurt van Woerden of zo).

Het staat er echt en heb het niet bedacht, een fiets mee naar of richting Amsterdam Centraal (vanuit waar dan ook)… Nee, dat mag niet (en wie weet dat?) 🤣

Zelfs op Koningsdag mocht dat gewoon. 🙄

Leve de communicatie… (over de verwoording ‘in groten getale’ is wél nagedacht) 🤗

Edit: Vanwege [de] grote drukte kunnen reizigers tijdens het Formule 1-weekend tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Vrijwel dagelijkse praktijk met >80% van de conducteurs op het gehele NSnet.  Wordt al jaren mee geoefend! 😂 

Reputatie 7

nog een gevalletje van "elders gaat dat handiger" lijkt het zo op een afstandje... 

Reputatie 7
Badge +3

Dat met 2 machinisten werd de vorige keren ook gedaan. Op die manier kan de machinist aan de andere kant al snel beginnen met het ombouwen van de trein zodat deze gelijk weer klaar is om terug te rijden. Treinen gaan dan om de 5 minuten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij ook niet erg efficiënt om een machinist in de achterste cabine niets te laten doen tijdens een rit tussen Amsterdam en Zandvoort v.v. Maar misschien zijn de keertijden wel zo krap dat het te lang duurt om een machinist op een van de beide eindpunten te laten instappen. 

Daarbij komt ook nog een keer dat het op de perrons erg druk kan zijn en het lastig wordt om personeel tijdig bij de treinen te krijgen. Dus niet een erg efficiënte oplossing maar wel heel robuust. Daar is ook wat voor te zeggen.

Reputatie 7

twee machinisten per trein naar Zandvoort vanwege het keren. Interessant! Waarom niet eentje en een personeelswissel te doen zodat de machinist in de periode tussen twee dispatches naar het andere einde kan wandelen. Zijn hier in Nederland bezwaren tegen? 

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat blijkbaar bij NS Marketing niet is doorgedrongen dat op 1 april 2023 OVpay is ingevoerd en dat mensen zonder OV-chipkaart (en saldo) heel eenvoudig met hun bankpas of creditcard naar Zandvoort kunnen reizen. 

Juist omdat er met e-tickets zoveel kan misgaan zou NS die tickets niet meer moeten verkopen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen.

 

Reputatie 7
Badge +1

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Ik heb ook hier weer het gevoel dat het meer een reactie op alle negatieve geluiden van de afgelopen periode is. Het had natuurlijk veel sterker geweest als dit gelijk met de dienstregeling voor de formule 1 en de daarmee samenhangende afschaling van de dienstregeling elders had plaatsgevonden.

 

Afijn de getroffenen krijgen een gratis upgrade voor de 1e klas lees ik. 

Badge +3

zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant

NS heeft inmiddels wel een uitgebreid nieuwsbericht op de site gezet waarin ze duidelijk aangeven welke aanpassingen gemaakt zijn en dat dit door evenementen komt.

Reputatie 7

IC Zwolle-Deventer - Roosendaal rijdt dat weekend ook maar 1x per uur tussen Deventer en Rdaal las ik. Ik vind het absurd dat treindiensten moeten wijken voor een uit de hand gelopen massa-evenement dat sowieso totaal niet geschikt (meer) is om bij een kleine badplaats met minimale infrastructuur te houden. 

Gaat dit iedere keer zo in de toekomst? En wat is het volgende: nu is het F1, volgende keer een of ander enorm festival?

En dan dit ook nog vermelden onder de categorie werkzaamheden c.q logistieke beperkingen, zo lekker vaag. Nee, zeg het gewoon zoals het is, wees 100% transparant: "vanwege de F1 in Zandvoort is het voor NS niet mogelijk om alle treindiensten te rijden. Daarom worden deze twee trajecten (beide niet druk, dus hierdoor hebben minder mensen er hinder van) dit weekend geschrapt (u kunt met de vervangende bus) en Intercity Deventer - Roosendaal rijdt 1x per uur. Onze excuses voor het ongemak!" 

 

Reputatie 7

Veel werkzaamheden zijn in elke praktische context ook storingen, omdat ze niet fatsoenlijk vantevoren aangekondigd worden. De enigec reden dat ze onder werkzaamheden staan is om de KPI’s kunstmatig gunstig te houden, op die manier kan de sector net doen alsof ze heel goed bezig zijn.

Badge +3

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Alle geplande aanpassingen in de dienstregeling vallen onder de categorie Werkzaamheden. De andere categorie is Storingen.

De oorzaak van werkzaamheden is niet altijd dat men aan het spoor aan het klussen is op het betreffende traject, maar beter zou het zijn om te vermelden dat het om een Evenement (elders) gaat.

Reputatie 7

bovendien, logistieke beperkingen? andere prioriteiten lijkt me een realistischer verklaring. 

Reputatie 7
Badge +1

Je hoort daar dan niet het kopje werkzaamheden te plaatsen. Daar moet dan gewoon logistieke beperkingen staan. Waarom moet ik erop klikken?

Reputatie 3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen. 

Als u erop klikt staat er dat dit in verband is met logistieke beperkingen, wat mij waarheidsgetrouw lijkt.

Reputatie 7
Badge +1

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

 

Waar ik wel bijzonder slecht tegen kan is dat NS nu stelt dat er in dat weekeinde op bepaalde trajecten geen treinen rijden ivm werkzaamheden. Dat is dus gewoon liegen.  

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Als je je een beetje had ingelezen dan had je begrepen dat Zandvoort in dat weekend niet per auto bereikbaar is. Alleen inwoners krijgen een ontheffing.

Reageer