Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken


Toon eerste bericht

90 reacties

Reputatie 5

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Reputatie 7

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

nog even verder over dit: NS voldoet daar helemaal niet aan. het is veel logischer, zowel financieel als voor een betrouwbaar net, om de tienmimutendienstregeling af te schaffen. totaal overbodig en hét voorbeeld van "niet afstemmen op de reizigersvraag". Maarja, intern-politieke spelletjes houden dat natuurlijk tegen. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het vervelend dat minder valide reizigers die dagen niet met de trein kunnen, maar het is in feite niet anders geregeld dan wanneer er werkzaamheden zijn. En daarvoor geeft de informatiepagina over werk aan het spoor aan om reisassistentie aan te vragen. En een ieder die vragen heeft kan deze vragen altijd aan NS stellen via de diverse kanalen. 

Persoonlijk vind ik wel dat het erg slecht gesteld is met NS dat er vanwege wat autootjes racen 2 trajecten gewoon even geschrapt worden. Vorig jaar was er ook een personeelstekort en waren deze maatregelen niet nodig, al was er toen wel kritiek op dat er niet gestopt werd bij AmsterdamArena maar dat was toen om een andere reden.

Aan de andere kant kun je het denk ik ook de organisatie van de Dutch Grand Prix en misschien ook de gemeente Zandvoort aanrekenen, die willen zo graag een dergelijk groot evenement met zoveel bezoekers te organiseren op een locatie waar je niet massaal met de auto kan komen en het overgrote deel van de bezoekers dan wel met de trein moet komen. Misschien hadden ze net als het eerste jaar toen er nog corona restricties waren minder kaarten per dag moeten verkopen. 

Reputatie 6

@Momo Er zijn veel mensen die ondanks hun beperking nog nooit NS reisassistentie nodig hebben gehad en dus ook niet weten dat er via reisassistentie bij treinvervangend busvervoer vervoer door de NS voor ze (rolstoeltaxi of fietsvervoer) geregeld kan worden. Er wordt niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, en wie er achter komt dat het kan, moet eerst een NS account aanmaken en we weten allemaal dat dat vaak problematisch is door storingen….
Ik ken wat mensen die zich met rolstoel of ander hulpmiddel en eigen auto prima redden maar voor reizen naar drukke steden met hoge parkeertarieven toch liever de trein nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. 

Wanneer er vanwege werkzaamheden bussen rijden waarmee je niet met een rolstoel of ander hulpmiddel kan reizen, kan er via reisassistentie alternatief vervoer geregeld worden. Dat zal NS dan ook nu moeten doen. 

 

Reputatie 6

Bussen in plaats van treinen…. je zal maar met een aangepaste fiets of rolstoel moeten reizen. Op het circuit in Zandvoort zijn alle faciliteiten aanwezig voor mensen met beperkte mobiliteit. Maar vanaf een heel aantal stations is het onmogelijk om er te komen…….of een andere bestemming te bereiken. 
Fijn dat nu ook een groot evenement een reden is een grote groep mensen het reizen onmogelijk te maken. Het gaat kennelijk alleen om het binnen harken van miljoenen. Want een aantal miljoenen euro’s aan treinkaartjes zal het de NS wel opleveren….
En hoeveel geld krijgt de NS van de F1 organisatie? Als je kijkt wat andere treinvervoerders in 2019 al rekenden voor het “inzetten” van trein en personeel voor een rit van 9 kilometer (reizigers moesten gewoon een kaartje kopen) dan gaat dat ook om heel veel geld.

Reputatie 7
Badge +1

Zie nu net deze weer voorbijkomen. Wel vreemd 1½ uur logistieke beperkingen?

 

Reputatie 7

Het onderscheid tussen Den Haag en NS is kunstmatig van aard. In de praktijk lijkt de “zelfstandigheid” van NS uit niet veel meer te bestaan dan het voeren van een eigen boekhouding.

Zou dat inderdaad geen gezonde situatie willen noemen. Dit net zo min als het marktaandeel van 95%.

Maar dat is verder wel off topic.

Reputatie 7

Waar gaat dit eigenlijk over ?

De overheid is concessieverlener en is daarbij ook nog eens voor 100% eigenaar van NS.

Het faciliteren van de F1 Grand Prix is een politieke keus geweest waaraan de concessie ondergeschikt is gemaakt. Van het niet naleven van concessievoorwaarden zal dan ook geen sprake zijn. Zie de ontheffingsclausule.

Redelijk fair wat je zegt. De meeste van de onzin op het Nederlandse spoor heeft z’n bron in Den Haag. Des te meer reden om NS op te splitsen cq andere bedrijven toe te laten, om de verhoudingen gezonder te krijgen. Andere concessieverleners lijken een stuk stipter op wat ze verwachten en of dat daadwerkelijk gehaald wordt, wat aanleiding is om te denken dat de huidige landelijke situatie disfunctioneel is.

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Het is helaas voor de zoveelste keer bijzonder knullig van NS dat ze deze fout weer hebben gemaakt. Wordt volgens mij ondermeer veroorzaakt door de idioot veel verschillende producten bij NS.

Het probleem van een enorme Marketing afdeling waar iedereen zich probeert te profileren met zijn eigen productje?

Reputatie 7
Badge +1

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Het is helaas voor de zoveelste keer bijzonder knullig van NS dat ze deze fout weer hebben gemaakt. Wordt volgens mij ondermeer veroorzaakt door de idioot veel verschillende producten bij NS.

Reputatie 7

Waar gaat dit eigenlijk over ?

De overheid is concessieverlener en is daarbij ook nog eens voor 100% eigenaar van NS.

Het faciliteren van de F1 Grand Prix is een politieke keus geweest waaraan de concessie ondergeschikt is gemaakt. Van het niet naleven van concessievoorwaarden zal dan ook geen sprake zijn. Zie de ontheffingsclausule.

Reputatie 7

Laten we niet vergeten dat, gezien de tekorten, de inzet van bussen hier weer impact heeft of kan hebben op buitendienststellingen of storingen elders. Ik ben afgelopen maanden al 2 keer in de kou gezet omdat NS geen bussen “kon” organiseren bij verstoren in de bottleneck Roermond-Sittard. 

Als je zoveel van de marges opeet in de planning, kun je niks meer bij verstoringen. Dat is onprofesioneel en ronduit amateuristisch.

Reputatie 6
Badge

En jij gelooft serieus dat er vier bussen per uur gaan rijden??? Natuurlijk rijden die niet vier keer per uur want NS kan die bussen met chauffeur helemaal niet geregeld krijgen.

Als je daarmee begint, is de discussie natuurlijk klaar. Er staan vier bussen per uur in de reisplanner en dus is dat het uitgangspunt. Niet de één bus per uur die het bij werkzaamheden wel eens is. Je kan met eenzelfde redenering ook iedere trein in de reisplanner in twijfel trekken. Want NS zou die machinist of conducteur misschien niet geregeld krijgen.

Reputatie 7

De reiziger is beter af met een bedrijf dat niet meer hooi op z’n vork neemt dan het aan kan. Breder getrokken, voor het land is een robuust (lees: betrouwbaar) OV net belangrijker dan een weekend spelen met autootjes op het strand.

Waar is de reizigers beter mee af? Vier keer per uur een bus of één keer per uur een trein? Want dat is wel de situatie voor de getroffen stations in dit weekend.

En jij gelooft serieus dat er vier bussen per uur gaan rijden??? Natuurlijk rijden die niet vier keer per uur want NS kan zoveel bussen met chauffeur helemaal niet geregeld krijgen te meer daar ook massaal touringcars zijn afgehuurd voor de F1 dat weekend en het in twee regio's dan nog vakantie is.

Daarnaast kun je de redenering dat vier keer per uur een bus beter is dan ook gebruiken om de treindienst maar helemaal op te heffen.

Reputatie 6
Badge

Waar is de reizigers beter mee af? Vier keer per uur een bus of één keer per uur een trein? Want dat is wel de situatie voor de getroffen stations in dit weekend.

Reputatie 7

Die “hoofdprijs” zal vast nog altijd goedkoper zijn dan NS zelf, gezien het waterhoofd dat dat bedrijf is ;)

Te duur is relatief natuurlijk, NS ziet duidelijk geen waarde in betrouwbaarheid en dan is al gauw elke prijs boven 0 euro te duur. 

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten.

Daarin staat het recht om treinvervoer aan te bieden en de plicht om stations te bedienen. Er staat niet dat het per se altijd met de trein moet zijn. Natuurlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten dat ‘bedienen’ altijd ‘per trein’ moet zijn, maar het biedt blijkbaar een opening. Er staat ook niet expliciet ‘NS mag alleen bij werkzaamheden de treindienst vervangen door een alternatief’. Eigenlijk staat er bijna niets.

 

NS zou dus volgens jou het halve sprinternet voortaan met bussen mogen gaan bedienen? Lijkt me voer voor juristen want er is met jouw uitleg wel sprake van een hellend vlak.

Los daarvan zou ook de NS-directie zo langzamerhand toch eens mogen gaan beseffen dat de dienstuitvoering een beschamende farce aan het worden is. Ik "verheug" me alweer op de janboel begin september als het onderwijs weer begint.

Reputatie 6
Badge

Heeft NS ze gevraagd (ha ha)?

Daar komen we alleen maar achter als iemand van NS daar expliciet ja of nee op zegt. Misschien is het wel gevraagd, maar gewoon veel te duur gebleken. Arriva en Connexxion hebben er nogal een handje van om in penibele situaties de hoofdprijs te vragen voor hun diensten. Zie ook wat er bij verschillende noodconcessies is gebeurd in het busvervoer door de jaren.

Reputatie 6
Badge

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten.

Daarin staat het recht om treinvervoer aan te bieden en de plicht om stations te bedienen. Er staat niet dat het per se altijd met de trein moet zijn. Natuurlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat ‘bedienen’ altijd ‘per trein’ moet zijn, maar het biedt blijkbaar een opening. Er staat ook niet expliciet ‘NS mag alleen bij werkzaamheden de treindienst vervangen door een alternatief’. Eigenlijk staat er bijna niets.

NS had overigens ook CXX en/of Arriva kun vragen deze dagen de beide treindiensten in opdracht van NS te rijden, die komen immers met hun treinen sowieso al in Arnhem en Dordrecht. 

Connexxion rijdt in het weekend niet rond Arnhem.

Connexxion kan zowel vanuit Ede (Valleilijn) en als vanuit Arnhem treinen rijden, in het weekend materieel genoeg. Heeft NS ze gevraagd (ha ha)?

 

En zowel Arriva als Connexxion rijden niet bij Dordrecht. Qbuzz die daar wel komt, heeft alleen interesse getoond in de dikke lijnen naar Rotterdam en Utrecht. 

Dat betekent niet dat Qbuzz niet bereid is die diensten twee dagen voor NS te rijden. Ook hier: heeft NS ze gevraagd?

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen.

Welk artikel bepaalt dat NS een station niet met treinvervangend vervoer mag bedienen?

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten. En waarom heeft NS Arriva of CXX niet gevraagd de diensten in hun opdracht te rijden.

 

Ik vind de afschalingen ook niet te verdedigen omdat er in Zandvoort zo nodig een feestje gehouden moet worden, maar ik ben toch bang dat het echt allemaal binnen de concessiegrenzen blijft. Boterzachte eisen met vage grenzen, dat wel.

Die boterzachte eisen zetten inderdaad de deur voor steeds erger precedenten open. Geen enkel bedrijf zou op deze manier een contract opstellen met een toeleverancier.

Reputatie 6
Badge

NS had overigens ook CXX en/of Arriva kun vragen deze dagen de beide treindiensten in opdracht van NS te rijden, die komen immers met hun treinen sowieso al in Arnhem en Dordrecht. 

Connexxion rijdt in het weekend niet rond Arnhem. En zowel Arriva als Connexxion rijden niet bij Dordrecht. Qbuzz die daar wel komt, heeft alleen interesse getoond in de dikke lijnen naar Rotterdam en Utrecht. En zelfs Utrecht - Eindhoven, maar nooit iets over Roosendaal. Zelfs de commerciëlen zien daar blijkbaar geen brood in.

Reputatie 6
Badge

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen.

Welk artikel bepaalt dat NS een station niet met treinvervangend vervoer mag bedienen?

Ik vind de afschalingen ook niet te verdedigen omdat er in Zandvoort zo nodig een feestje gehouden moet worden, maar ik ben toch bang dat het echt allemaal binnen de concessiegrenzen blijft. Boterzachte eisen met vage grenzen, dat wel.

Reageer