beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht



Toon eerste bericht

55 reacties

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 300 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Ja, dat is dan jammer maar het zijn de studentenbonden die dit willen.

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 400 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel eens gelezen dat het SRP ongeveer een kwart is van de totale opbrengst van NS. Daar staat natuurlijk ook een bak aan kosten tegenover omdat treinen in grotere composities moeten rijden.

Wat natuurlijk onduidelijk is hoeveel opbrengsten uit andere abonnementen het verdwijnen van het SRP zou opleveren. 

Badge +3

Basisbeurs i.p.v. SRP zal niet zo gek veel schelen voor de overheid.

Een SRP ‘doet’ meen ik een kleine 100 euro per maand, de basisbeurs (voor thuiswonende studenten) was volgens mij niet veel meer dan 150 euro.

Voor uitwonende studenten kan het verlies van het SRP in ruil voor een basisbeurs (zeg 300 euro per maand) gunstig zijn. Die nemen dan gewoon een BTM abonnementje (of de fiets) en voor de trein Weekend Vrij. Jammer dat die op vrijdag pas na 18:30 geldig is, en een weekend-SRP vanaf 12:00.

Wat de NS erop zal winnen/verliezen als het SRP verwijnt? Geen idee...

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen de basisbeurs dreigt een onbetaalbare wens te worden. Bijna alles wordt onbetaalbaar. En dat terwijl geld uitgeven door de overheid zo ongeveer het enige stimuleringsmiddel is om de bedrijvigheid weer op gang te krijgen.

Het CDA heeft dit nog altijd in zijn plannen staan. Het enige punt is dat de kans groot is dat die basisbeurs gezien de coronacrisis een totaal onbetaalbare wens dreigt te worden. 

Reputatie 5
Badge

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 


Heb je daar een bron van? Zou er graag meer over lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

In bepaalde sectoren zal het inderdaad niet werken, maar ik heb zelf binnen ons bedrijf gezien hoe thuis werken langzamerhand na een eerste weerstand toch steeds meer werd gedaan en prima werkte, waarbij mensen thuis vaak zelfs productiever waren op kantoor. Je wordt bv minder afgeleid door collega's die even langs lopen voor een vraag en dan toch ook even een praatje maken. Mijn eigen ervaring en die van mijn collega's was ook dat je vaak meer uren werkte dan op kantoor. Ipv om 7 uur van huis te gaan, om  8 uur op kantoor, om 5 uur vertrekken van kantoor en om 6 uur weer thuis begon ik op een thuiswerkdag meestal al ruim voor 8 uur en ging ook tot na 5 uur door en ook nam ik dan een kortere lunchpauze omdat je niet gezellig met je collega's samen zat. Ipv 8 uur op een dag werd het makkelijk 8,5 of 9 uur. Bijna alle dingen die ik op kantoor deed kon ik ook thuis doen. 

Het studentenreisproduct opofferen voor de terugkeer van de basisbeurs? Het zal toch niet? Het lijkt me zeer sterk dat er gedacht wordt dat studenten het zullen accepteren om OV-kosten zelf te moeten betalen, als dat uberhaupt al een mogelijkheid is voor ze. Natuurlijk moet de basisbeurs een terugkeer gaan maken maar dat mag absoluut niet ten koste gaan van iets anders.

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat het mensen het nu zat worden om thuis te werken is dat ze nu iedere dag thuis werken, met vaak de kinderen er nog bij omdat de scholen dicht zijn. In een normale situatie zijn de kinderen op school of in de opvang en werken mensen misschien 1 of 2 dagen per week thuis en de rest op kantoor.

In het bedrijf waar ik lang gewerkt heb is thuis werken voor bijna iedereen mogelijk geworden na verhuizen naar een nieuw pand met ook een heel nieuw telefoonsysteem (bellen via je laptop/internet met je vaste nummer) en werd de regel ingesteld dat iedereen die fulltime werkte 1 dag per week thuis mocht werken en een parttimer mocht 1 keer per 2 weken thuis werken. Wat je zag was dat die ene dag per week of per 2 weken langzaam opgerekt werd, ook diverse parttimers gingen 1 vaste dag per week thuis werken en fulltime werkten soms 2 dagen per week thuis omdat zo uitkwam (bv partner had de auto nodig, er was geen kinderopvang, iemand had halverwege de dag een doktorsafspraak waardoor het handiger was thuis te werken) en zolang dat geen problemen opleverde werd dat ook gewoon toegestaan. Het was op een gegeven moment zo dat op afdelingen waar in het begin (bijna) alle buro's bezet waren meerdere dagen per week de helft van de mensen thuis aan het werk was. 

Ik verwacht echt niet dat hierna iedereen massaal iedere dag gaat thuis werken, maar als meer mensen 1 of 2 dagen per week thuis werken kan dat wel een flink verschil maken. Niet alleen voor het OV maar ook voor het forenzenverkeer per auto.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wat ik bedoelde met de zeer optimistische groeiscenario’s die de bureaulades in kunnen. Dat komt ook door meer thuiswerken.

Aan de andere kant kan er ook het effect zijn dat mensen het na een tijd volkomen zat worden om veel thuis te zitten en er naar gaan snakken om weer met collega’s op het werk te zijn.

(Veel) meer thuiswerken zal ook het effect hebben dat er veel minder reiskosten worden gemaakt voor het woon-werkverkeer. Dat zal de arbeidskosten drukken. Maar het gaat ten koste van de bedrijven die mobiliteit aanbieden. Minder forenzen in de spits legt een bom onder de financiering van NS. Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Tamzin eens. We kunnen nog niet overzien wat de effecten op de langere termijn zullen zijn van de huidige crisis. Maar zolang er geen vaccin is zal er veel minder gereisd worden. Maar het lijkt me overduidelijk dat allerlei zeer optimistische groeiscenario’s de bureaulades in kunnen. Het zal al een hele prestatie zijn wanneer we als land het dienstverleningsniveau van voor de coronacrisis weer kunnen bereiken. 

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

De angst om besmet te worden zal nog heel lang een (permanente) verschuiving van OV naar auto gaan geven. Daarnaast zullen ouderen de trein nog voor zeer lange tijd blijven mijden, velen zullen hun abonnement helemaal opzeggen. En dan zal de economische groei ook een jarenlange opdonder krijgen, al die miljardenleningen moeten wel worden afgelost.

Vergelijk het even met 2008, daar heeft NS tot ongeveer 2015 last van gehad in de vorm van geen reizigersgroei. Het idee dat over een paar maanden alles weer net als voor deze crisis is is redelijk naief.

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

@InterCityNederland 

Met de economische gevolgen van de huidige crisis (ook voor NS) zal dit geen enkele prioriteit hebben. De kans is groot dat het aantal reizigers de komende jaren fors lager zal zijn dan voor de crisis en dat er eerder treinen geschrapt worden dan dat er treinen bij komen.

Reputatie 3

Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.


Dit is GEEN Intercity. Het is nog altijd een stoptrein. NS zet er alleen tegenwoordig materieel op in die normaal Intercity’s rijdt. De stoptreinen die hier reden (mat 64) waren versleten en nu wordt er maar wat ingezet op het lijntje langs Bodegraven wat ze over hebben. Ook aan het spoor zelf is al 40 jaar niks gedaan behalve het broodnodige onderhoud. Het al jarenlang beloofde dubbelspoor en de echte sneltrein Utrecht - Leiden met alleen een tussenstop in Woerden en Alphen a/d Rijn) is er nooit gekomen.

Gezien de kosten vrees ik dat er voorlopig weinig van de grond komt behalve die extra spitstreinen. ProRail kampt met grote kostenoverschrijdingen en de politiek is niet van plan extra geld voor het spoor uit te trekken.
Reputatie 7
Badge +3
Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.
Ook zo'n langlopende soap. Ik heb ruim 27 jaar gewerkt in Zoeterwoude Rijndijk bij een bedrijf wat pal langs het spoor lag. Een groot deel van die tijd werd er gezegd dat er in Zoeterwoude een station zou komen, ook in Hazerswoude / Koudekerk. Niet dat ik er gelijk gebruik van zou maken, maar er woonden nogal wat collega's in Alphen, Hazerswoude en Koudekerk en die hadden er wel graag gebruik van gemaakt. Ook voor werknemers van Heineken had het handig geweest. Er is op een gegeven moment wel speciaal een buslijn gekomen over het industrieterrein die later nog doorgetrokken is naar Gouda, en ook later een stuk busbaan parallel aan het spoor voor deze bus.
Reputatie 7
Badge
De bedoeling -zou- zijn dat er een IC Leiden-Alphen-Woerden-Utrecht komt elke half uur en elk half uur een stoptrein. Dus vier treinen per uur. Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.

Dan de bodem: Het verstevigen hiervan kost honderden miljoenen waardoor spoorverdubbeling 'een dingetje' is geworden.

Het laatste nieuws is, dat er in de brede spits elk kwartier een trein gaat rijden, ook tussen Alphen en Utrecht. Zoals uit bovenstaande krantenartikelen al blijkt, gaat men erg voortvarend te werk. Ik zou dus voorlopig nergens op rekenen.
Badge +3
Potjandorie zeg! 🤣
Hoi MJL,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je graag een snellere verbinding wil die vaak rijdt als je niet in één van de kleinere plaatsen hoeft te zijn. Zoals aangegeven is het een traject waar inderdaad veel berichten over binnenkomen. Ik zal jouw wens dan ook zeker doorgeven. Het is inderdaad een lastig traject en als er dan al wordt gesproken over verandering dan zijn er veel partijen en instanties mee gemoeid waardoor hier veel tijd in kan zitten. Tot die tijd hoop ik dat je het nog even uit kunt houden.

Ik heb je post hierboven overigens aangepast omdat hierin gevloekt werd. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar zou je hierop willen letten? Hier kun je onze huisregels terugvinden.
Dan denk ik niet dat je vaak met deze route hoeft te reizen. Er zijn twee grote problemen: snelheid en frequentie. Er rijden te weinig treinen, die te vaak stoppen, die langzamer rijden dan de al erg langzame dienstregeling. In de categorie "schiet *********** eens op" staat deze echt wel in de top 5 van Nederland.

Reageer