Lijn Leiden - Utrecht | NS Community
beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht


  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 June 2019, 20:29

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge
Welkom op de community. De Intercity rijdt op dit traject maximaal 120 km/h, tussen Woerden en Utrecht maximaal 140 km/h. Dat zie ik je nog niet op je fiets na doen !

Groot nadeel van deze spoorlijn is het enkel spoor en de beperkte mogelijkheid om te kunnen kruisen. Ga je wat veranderen in de dienstregeling, dan krijg je een ander patroon en kloppen de kruisingspunten niet meer.

Bodegraven en Lammenschans zijn misschien in uw ogen onbelangrijke stops, maar wel drukke stations.
De enige verandering op de korte termijn zou het doortrekken van de Sprinter Alphen naar Woerden/Utrecht kunnen zijn, maar dan is alle rek er wel uit, met als eventueel gevolg meer vertragingen.
Er zijn geen plannen voor. Het aantal reizigers buiten de spits is ook veel te laag om 4 keer per uur te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik woon zelf in Leiden en ik kan de keren dat er weer een plan werd geopperd en dit in de krant stond niet meer tellen.

Leiden - Utrecht is al jaren punt van discussie. Men wil van alles, bv dubbel spoor tussen Leiden en Woerden, wat dan weer niet kan.
Dan een volgend plan voor 4 treinen per uur, maar dat is weer te duur


Het laatste bericht (april dit jaar) is dat er toch op korte termijn een extra sprinter naar Utrecht zou gaan rijden en men (nog steeds) praat over het versnellen van de intercity.
Ik ben benieuwd wat er van komt.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/04/23/extra-spitspendel-tussen-leiden-en-utrecht/?gdpr=accept




Zomaar even wat krantenartikelen:

Uit het Leidsch Dagblad van 16 december 2002
https://leiden.courant.nu/issue/LD/2002-12-16/edition/0/page/7




Van de voorpagina van het Leidsch Dagblad van 1 november 1995
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1995-11-14/edition/0/page/1?query=



LD van 13 april 1993
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1993-04-13/edition/0/page/17




En 22 januari 1991
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1991-01-22/edition/0/page/15

Het lijkt me sterk dat die verdubbeling niet rendabel zou zijn als het al sinds 1977 wordt gezegd dat het moet gaan gebeuren. Leiden heeft in de jaren '90 een groots nieuw station gekregen en ligt aan een doorgaande lijn die zowel snel als betrouwbaar is, maar met het uit elkaar vallen van zowel de plannen voor de RGL als het dubbelspoor op Leiden-Woerden is er duidelijk wel sprake van een bepaalde achterstand. Als je een belofte maakt en je komt die niet na, dan is er wat mij betreft een schuld.

Zelfs met mijn beperkte kennis van de regio kan ik nog genoeg dingen bedenken die kleinschalig zijn maar wel erg handig.....doortrekken van de R-Net stoptrein naar Leiden, doortrekken van de Sprinters naar Woerden, extra busbanen, stops schrappen op de Intercitydienst....stuk voor stuk goedkoper dan niks doen.
@MJL
Mij ontgaat wat nu eigenlijk het probleem is met de huidige verbinding, zeker in verhouding tot het aantal reizigers. Behalve studenten in de spits zijn er helemaal niet zoveel reizigers.
Dan denk ik niet dat je vaak met deze route hoeft te reizen. Er zijn twee grote problemen: snelheid en frequentie. Er rijden te weinig treinen, die te vaak stoppen, die langzamer rijden dan de al erg langzame dienstregeling. In de categorie "schiet *********** eens op" staat deze echt wel in de top 5 van Nederland.
Hoi MJL,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je graag een snellere verbinding wil die vaak rijdt als je niet in één van de kleinere plaatsen hoeft te zijn. Zoals aangegeven is het een traject waar inderdaad veel berichten over binnenkomen. Ik zal jouw wens dan ook zeker doorgeven. Het is inderdaad een lastig traject en als er dan al wordt gesproken over verandering dan zijn er veel partijen en instanties mee gemoeid waardoor hier veel tijd in kan zitten. Tot die tijd hoop ik dat je het nog even uit kunt houden.

Ik heb je post hierboven overigens aangepast omdat hierin gevloekt werd. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar zou je hierop willen letten? Hier kun je onze huisregels terugvinden.
Badge +3
Potjandorie zeg! 🤣
Reputatie 7
Badge
De bedoeling -zou- zijn dat er een IC Leiden-Alphen-Woerden-Utrecht komt elke half uur en elk half uur een stoptrein. Dus vier treinen per uur. Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.

Dan de bodem: Het verstevigen hiervan kost honderden miljoenen waardoor spoorverdubbeling 'een dingetje' is geworden.

Het laatste nieuws is, dat er in de brede spits elk kwartier een trein gaat rijden, ook tussen Alphen en Utrecht. Zoals uit bovenstaande krantenartikelen al blijkt, gaat men erg voortvarend te werk. Ik zou dus voorlopig nergens op rekenen.
Reputatie 7
Badge +3
Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.
Ook zo'n langlopende soap. Ik heb ruim 27 jaar gewerkt in Zoeterwoude Rijndijk bij een bedrijf wat pal langs het spoor lag. Een groot deel van die tijd werd er gezegd dat er in Zoeterwoude een station zou komen, ook in Hazerswoude / Koudekerk. Niet dat ik er gelijk gebruik van zou maken, maar er woonden nogal wat collega's in Alphen, Hazerswoude en Koudekerk en die hadden er wel graag gebruik van gemaakt. Ook voor werknemers van Heineken had het handig geweest. Er is op een gegeven moment wel speciaal een buslijn gekomen over het industrieterrein die later nog doorgetrokken is naar Gouda, en ook later een stuk busbaan parallel aan het spoor voor deze bus.
Gezien de kosten vrees ik dat er voorlopig weinig van de grond komt behalve die extra spitstreinen. ProRail kampt met grote kostenoverschrijdingen en de politiek is niet van plan extra geld voor het spoor uit te trekken.
Reputatie 3

Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.


Dit is GEEN Intercity. Het is nog altijd een stoptrein. NS zet er alleen tegenwoordig materieel op in die normaal Intercity’s rijdt. De stoptreinen die hier reden (mat 64) waren versleten en nu wordt er maar wat ingezet op het lijntje langs Bodegraven wat ze over hebben. Ook aan het spoor zelf is al 40 jaar niks gedaan behalve het broodnodige onderhoud. Het al jarenlang beloofde dubbelspoor en de echte sneltrein Utrecht - Leiden met alleen een tussenstop in Woerden en Alphen a/d Rijn) is er nooit gekomen.

@InterCityNederland 

Met de economische gevolgen van de huidige crisis (ook voor NS) zal dit geen enkele prioriteit hebben. De kans is groot dat het aantal reizigers de komende jaren fors lager zal zijn dan voor de crisis en dat er eerder treinen geschrapt worden dan dat er treinen bij komen.

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

De angst om besmet te worden zal nog heel lang een (permanente) verschuiving van OV naar auto gaan geven. Daarnaast zullen ouderen de trein nog voor zeer lange tijd blijven mijden, velen zullen hun abonnement helemaal opzeggen. En dan zal de economische groei ook een jarenlange opdonder krijgen, al die miljardenleningen moeten wel worden afgelost.

Vergelijk het even met 2008, daar heeft NS tot ongeveer 2015 last van gehad in de vorm van geen reizigersgroei. Het idee dat over een paar maanden alles weer net als voor deze crisis is is redelijk naief.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Tamzin eens. We kunnen nog niet overzien wat de effecten op de langere termijn zullen zijn van de huidige crisis. Maar zolang er geen vaccin is zal er veel minder gereisd worden. Maar het lijkt me overduidelijk dat allerlei zeer optimistische groeiscenario’s de bureaulades in kunnen. Het zal al een hele prestatie zijn wanneer we als land het dienstverleningsniveau van voor de coronacrisis weer kunnen bereiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wat ik bedoelde met de zeer optimistische groeiscenario’s die de bureaulades in kunnen. Dat komt ook door meer thuiswerken.

Aan de andere kant kan er ook het effect zijn dat mensen het na een tijd volkomen zat worden om veel thuis te zitten en er naar gaan snakken om weer met collega’s op het werk te zijn.

(Veel) meer thuiswerken zal ook het effect hebben dat er veel minder reiskosten worden gemaakt voor het woon-werkverkeer. Dat zal de arbeidskosten drukken. Maar het gaat ten koste van de bedrijven die mobiliteit aanbieden. Minder forenzen in de spits legt een bom onder de financiering van NS. Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het mensen het nu zat worden om thuis te werken is dat ze nu iedere dag thuis werken, met vaak de kinderen er nog bij omdat de scholen dicht zijn. In een normale situatie zijn de kinderen op school of in de opvang en werken mensen misschien 1 of 2 dagen per week thuis en de rest op kantoor.

In het bedrijf waar ik lang gewerkt heb is thuis werken voor bijna iedereen mogelijk geworden na verhuizen naar een nieuw pand met ook een heel nieuw telefoonsysteem (bellen via je laptop/internet met je vaste nummer) en werd de regel ingesteld dat iedereen die fulltime werkte 1 dag per week thuis mocht werken en een parttimer mocht 1 keer per 2 weken thuis werken. Wat je zag was dat die ene dag per week of per 2 weken langzaam opgerekt werd, ook diverse parttimers gingen 1 vaste dag per week thuis werken en fulltime werkten soms 2 dagen per week thuis omdat zo uitkwam (bv partner had de auto nodig, er was geen kinderopvang, iemand had halverwege de dag een doktorsafspraak waardoor het handiger was thuis te werken) en zolang dat geen problemen opleverde werd dat ook gewoon toegestaan. Het was op een gegeven moment zo dat op afdelingen waar in het begin (bijna) alle buro's bezet waren meerdere dagen per week de helft van de mensen thuis aan het werk was. 

Ik verwacht echt niet dat hierna iedereen massaal iedere dag gaat thuis werken, maar als meer mensen 1 of 2 dagen per week thuis werken kan dat wel een flink verschil maken. Niet alleen voor het OV maar ook voor het forenzenverkeer per auto.

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 

Het studentenreisproduct opofferen voor de terugkeer van de basisbeurs? Het zal toch niet? Het lijkt me zeer sterk dat er gedacht wordt dat studenten het zullen accepteren om OV-kosten zelf te moeten betalen, als dat uberhaupt al een mogelijkheid is voor ze. Natuurlijk moet de basisbeurs een terugkeer gaan maken maar dat mag absoluut niet ten koste gaan van iets anders.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

In bepaalde sectoren zal het inderdaad niet werken, maar ik heb zelf binnen ons bedrijf gezien hoe thuis werken langzamerhand na een eerste weerstand toch steeds meer werd gedaan en prima werkte, waarbij mensen thuis vaak zelfs productiever waren op kantoor. Je wordt bv minder afgeleid door collega's die even langs lopen voor een vraag en dan toch ook even een praatje maken. Mijn eigen ervaring en die van mijn collega's was ook dat je vaak meer uren werkte dan op kantoor. Ipv om 7 uur van huis te gaan, om  8 uur op kantoor, om 5 uur vertrekken van kantoor en om 6 uur weer thuis begon ik op een thuiswerkdag meestal al ruim voor 8 uur en ging ook tot na 5 uur door en ook nam ik dan een kortere lunchpauze omdat je niet gezellig met je collega's samen zat. Ipv 8 uur op een dag werd het makkelijk 8,5 of 9 uur. Bijna alle dingen die ik op kantoor deed kon ik ook thuis doen. 

Reputatie 5
Badge

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 


Heb je daar een bron van? Zou er graag meer over lezen.

Het CDA heeft dit nog altijd in zijn plannen staan. Het enige punt is dat de kans groot is dat die basisbeurs gezien de coronacrisis een totaal onbetaalbare wens dreigt te worden. 

Reageer