Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 4

Week Parijs voor een congres. De terugreis vanuit Gare du Nord verliep voorspoedig, totdat een notificatie verscheen dat de internationale trein van 19:45 uur van Brussel Midi zou uitvallen. Snel een ticket in de trein geboekt om de Eurostar van 19:52 van Brussel naar Rotterdam te nemen, die vervolgens met ruim 20 minuten vertraging Antwerpen binnen rijdt. Wat is het openbaar vervoer een verschrikkelijk drama geworden. Een totaal onbetrouwbare ellende, een aaneenschakeling van ellende… en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  Massaal blijven we deze wanprestatie lijdzaam ondergaan, want we hebben geen keuze! 

 

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Reputatie 5

Ik reis veel met de bus en daar is in mijn regio totaal niets slechts mee. De bussen rijden vaak, niet altijd elektrisch, maar dat maakt niet veel uit. Dus volgens mij niet veel problemen.

Reputatie 7

Liberalisering heeft z'n goede kanten, maar is m.i. geen wondermiddel. Kijk maar naar het VK. 

In het VK is het aantal reizigers sinds de liberalisering verdubbeld. Dat zie ik NS nog niet nadoen.

Wel meer reizigers sinds destijds, maar of dat puur met liberalisering te maken heeft is maar de vraag. Er is ook een hoop ontevredenheid. De prijzen zijn op intercitylijnen veelal gigantisch, veel spoorinfra en stations zijn erg verouderd en er is (en wordt) ontzettend veel gestaakt. Ruim 60% van de bevolking zou de liberalisering liefst terugdraaien las ik vorig jaar in een artikel. 

Laat op het HRN in Nederland a.u.b. één vaste vervoerder. Of het nu NS is of een ander is dan niet van belang. 

 

Reputatie 7
Badge

Belgische treinen zijn ook niet altijd stipt. Vorige week zondag zat ik in de IC Charleroi-Antwerpen die met een kwartier vertraging aankwam in Antwerpen Centraal. In datzelfde weekend waren er plotseling ook werkzaamheden tussen St.Niklaas en Lokeren waardoor geen treinen Antwerpen-Gent reden.

Reputatie 7

Ik reis veel met de bus en daar is in mijn regio totaal niets slechts mee. De bussen rijden vaak, niet altijd elektrisch, maar dat maakt niet veel uit. Dus volgens mij niet veel problemen.

Jij zit in een fijne regio dan. In Zeeland hebben ze nier eens een vervoerder kunnen vinden die straks de nieuwe busconcessie wil.

Maar goed, dit gaat teveel offtopic. Het ging over de vermeende wanprestaties van NS.

Reputatie 7

Ach ja. De IC Brussel. Sta net in Breda en zie de IC naar Brussel met 20 minuten vertraging binnenkomen. Zit goed vol met vakantiegangers trouwens. 

15 minuten vertraging op een reis van 1.5 uur valt mee, maar als je vaak dezelfde rit maakt en er is altijd wat op het traject.... kan ik me best indenken dat je er wat moedeloos van wordt.

Reputatie 7

@Tamzin Ik zie nog altijd extreem veel uitval op de heuvellandlijn.

Reputatie 7

Dat is natuurlijk wel het probleem, men wil op jet platteland wel OV, maar een groot deel van de medebewoners (of klagers zelf) gebruiken de service niet. En stemmen op partijen die uit efficiencyoverwegingen (geen hogere belastingen) dingen schrappen.

 

Uiteindelijk krijg je dan inderdaad een samenleving zo scheef als de VS. Maarja. 

Wat mij opvalt is de gelatenheid en de frustraties van de reizigers, wetende dat de individuele reizigers niets kunnen veranderen.

​​​​​​Als de prijs-prestatie verhouding onder de maat is stappen klanten geruisloos over naar een concurrent, dat gebeurt overal. En NS heeft dan wel een monopolie op het spoor maar geen monopolie op mobiliteit. Veel ontevreden reizigers hebben de laatste jaren een auto aangeschaft.

 

Bij binnenkomst waren de plekken, stoelen en vloer, bevuild met een plakkerige vloeistof.Het is vaak smerig in de trein, maar ook dit zal het gevolg zijn van personeelstekorten in de schoonmaak.

NS heeft nooit melding gemaakt van een tekort aan schoonmakers. Er is voornamelijk een tekort aan technisch personeel en IT'ers. Het heeft wellicht meer te maken met de naweeën van carnaval.

Ik heb het ov altijd als een publiekelijk gedragen systeem gezien.

Het spoor verzorgt echter meer dan openbaar vervoer. De discussie ging volgens mij over de splitsing tussen NS en ProRail. Die splitsing is er ook omdat het spoor niet uitsluitend voor openbaar vervoer gebruikt wordt maar ook voor besloten vervoer en goederentreinen. Helaas is men op enkele fronten wat doorgeslagen in het liberaliseren, maar in het beginsel lijkt het mij een goed idee dat het spoor opengesteld is voor commerciële aanbieders die op die manier bijvoorbeeld vakantietreinen richting skigebieden kunnen verzorgen.

Vanuit de overheid worden hiervoor regels bepaald hoe de verschillende soorten vervoer geprioriteerd, en ProRail heeft de rol van onafhankelijke organisatie om die regels toe te passen bij het verdelen van de capaciteit. Die regels komen in de praktijk neer op dat er op bepaalde baanvakken een X aantal treinpaden per uur gereserveerd worden voor goederen en/of internationale reizigerstreinen en dat die treinen dan prioriteit krijgen boven de tienminutentreinen van de NS indien het spoor te vol is om alles in te passen.

Reputatie 7

het splitsen van spoor en infra is in mijn beleving juist heel dom, en ingegeven door automobilisten. Het spoor vergt juist afstemming van infra en dienstregeling om efficiënt te zijn (zie bijv Japan). Hier saneren we wissels omdat ze duur en storingsgevoelig zijn, maar willen we wel op elk willekeurig moment de dienstregeling aan kunnen passen want robuustheid kost geld. sja…

Idealiter is een operator op een lijn ook infra beheerder. Die moet dan wel verplicht worden om ook goederenpaden aan te bieden…

 

edit: opbrengstverantwoordelijk dient de aanbestedende overheid te zijn, zoals Duitsland. veel minder ruis dan de Nederlandse libertaire gedachtes. 

Het afstemmen van dienstregeling en infra is juist iets wat ProRail doet. De dienstregeling wordt in feite al grotendeels door ProRail gemaakt en niet door de NS. NS doet vooral de 24x7 uitwerking, dus hoe laat de eerste en laatste trein rijden en wanneer de frequentie omhoog en omlaag gaat. De uurpatronen komen vooral van ProRail af, weliswaar op basis van de wensen van de vervoersbedrijven, maar rekening houdend met het grote plaatje én afgestemd met buurlanden zodat internationale treinen niet een half uur stil hoeven te staan op de grens omdat de dienstregeling van de NS niet aansloot op die van de DB. Een vervoerder die primair belang heeft bij binnenlandse intercity's de internationale dienstregeling laten maken lijkt me nogal dom.

Reputatie 1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. 

Als je de lonen ieder jaar met 10-15% laat stijgen vallen de kosten helemaal niet lager uit 

Daarnaast zijn er door het thuiswerken ook veel minder reizigers en dus veel minder inkomsten. Tot overmaat van ramp zijn die thuiswerkers degenen die vroeger de hoogste tarieven betaalden. Van Studenten-OV en Jongerentickets kan de schoorsteen bij NS niet roken.

Reputatie 5

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

En ik dacht al... Waar zijn de klachten gebleven?😂

 

In de VS is vervoer inderdaad veel goedkoper, zowel benzine als OV... Misschien een idee om daarheen te verhuizen, wat ik na hogere benzine en OV-prijzen waarschijnlijk ook ga doen? Maar, het OV is daar wel minder frequent... Toch beter een auto…

Jammer genoeg wil Nederland niet dat mensen reizen, vin ikzelf erg jammer aangezien ik van reizen hou... Benzine is duur, OV is ook duur, en vliegverkeer is ook duur... En dan nog de vele belastingen... Het wordt tijd dat reizigers gaan staken. Maar wacht... Dat sommige juist! Dat niemand reist! Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

 

Wat de kwaliteit betreft, het is inderdaad steeds lager, en de prijs steeds lager, net zoals de reizigersaangallen... Tijd voor verandering!

Reputatie 7

@Tamzin Ik zie nog altijd extreem veel uitval op de heuvellandlijn.

Ook tussen Heerlen en Aachen vanochtend alweer te weinig personeel, waardoor meerdere ritten uitvallen.

.

Ik spreek niemand persoonlijk aan m.u.v. 1 persoon, Wouter Koolmees, president directeur van de NS en als er iemand iets aan deze wantoestanden zou moeten doen, dan is hij het wel… 

Wouter Koolmees is een politicus en heeft nul ervaring in het leiden van een bedrijf waardoor hij bij NS rondloopt als een kat in een vreemd pakhuis. Waarom hij op deze positie is benoemd blijft een raadsel.

Hetzelfde probleem speelt bij John Voppen die de technische bagage en ervaring mist om een bedrijf als ProRail te leiden. Veel ambitie en weinig competentie.

Reputatie 7

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Reputatie 4

Als alle reizigers eens zouden weigeren om te betalen, dan krijgt het de aandacht in de media en wellicht bij die slaapkoppen in de politiek. De hoge prijzen van de NS staan in geen verhouding tot de (wan)prestaties van de NS. 
de trein van Antwerpen naar Rotterdam kent een stiptheidspercentage van 53%!!! De prijzen zijn in januari met 7% verhoogd, de treinen zijn een van de oudsten die rijden, net als de intercity’s tussen Den Haag en Eindhoven. Ja natuurlijk lucht het op om deze frustraties te delen, maar we zouden deze ellende niet mogen accepteren en dat lukt enkel als mensen zich organiseren. 

Reputatie 4

Eigenlijk zouden alle reizigers eens collectief gewoon niet meer betalen voor de trein, maar dan ook iedereen en dan een paar weken lang.

NS kan straffeloos de reiziger pesten...

Reputatie 7

mwoa burgerlijke ongehoorzaamheid kan best dingen bereiken. Maar in dit geval lijkt het me wel lastig. Lastiger dan snelwegen blokkeren in ieder geval.

 

Helaas is het er wel tijd voor. NS heeft geen zin om dingen in maatschappelijk belang te doen, en de concessieverlener heeft een corrupte relatie met de concessiehouder, dus daar hoef je ook niks van te verwachten.

Reputatie 5

Eigenlijk zouden alle reizigers eens collectief gewoon niet meer betalen voor de trein, maar dan ook iedereen en dan een paar weken lang.

NS kan straffeloos de reiziger pesten...

Zwart rijden is niet een optie vind ik. Wat je wel zou kunnen doen is dat alle reizigers drie weken lang alternatief vervoer gebruiken. Ik ben dan wel benieuwd naar de reactie van de NS.

Reputatie 5

........Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in....

Bedankt voor deze positieve en deskundige uitleg, Julian. Goed om te lezen dat de dienstregeling wordt aangepast ivm de actuele situatie op de HSL.

Reputatie 7

Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

Goed voorbeeld doet... 😉

Reageer