Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen 

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In de VS rijdt het weinige OV dat er is (voornamelijk in wat links-liberale staten) vrijwel volledig op subsidie.

 

De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 

Demonstreren is nu eenmaal een goed recht ook voor zaken waar u het misschien niet mee eens bent.

 

Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. 

Toezicht heeft alleen zin als je tegelijkertijd ook duidelijke en meetbare prestatie-eisen stelt aan NS en ProRail. En bij dat laatste wringt de schoen, de relatie tussen overheid en NS/ProRail is er al jaren van handjeklap en onderling gekonkel.

Reputatie 7
Badge

U heeft ook altijd pech zodra u met de trein reist. 

Reputatie 7

Dat het onprettig overkomend snap ik, maar gezien hoe lang de ellende duurt en hoe groot die ellende is, denk ik dat het redelijk is om er geen doekjes om te winden. Dat hoeft niet richting wie dan ook persoonlijk, behalve dan wellicht de persoon die aan het hoofd van de organisatie staat en niet echt pogingen lijkt te doen om dingen redelijkerwijs te veranderen.

Reputatie 7

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

 

Reputatie 5

Dan kunnen die reizigers daarvoor boetes krijgen. Zijn ze nog verder van huis. Je bereikt er niks mee.

Dat wordt dan een les voor NS om wat meer te gaan controleren…

Reputatie 5

mwoa burgerlijke ongehoorzaamheid kan best dingen bereiken. Maar in dit geval lijkt het me wel lastig. Lastiger dan snelwegen blokkeren in ieder geval.

 

Helaas is het er wel tijd voor. NS heeft geen zin om dingen in maatschappelijk belang te doen, en de concessieverlener heeft een corrupte relatie met de concessiehouder, dus daar hoef je ook niks van te verwachten.

Je kan er van verwachten dat iemand een rechtszaak aanspant, maar die moet het dan ook winnen. Arriva heeft tot nu toe niet veel bereikt. Het wordt afwachten…

 

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

De OV-studentenkaart is voor het OV een valkuil gebleken. Het OV heeft er destijds met de OV-studentenkaart veel reizigers bij gekregen maar tegen een niet-realistische prijs. Het gevolg was dat de tarieven voor gewone reizigers fors werden verhoogd om dat te compenseren. Die gewone reizigers begonnen vervolgens door die hoge tarieven uit te wijken naar de auto waardoor het OV juist weer afhankelijker werd van de studenten. Een vicieuze cirkel is toen ingezet die uiteindelijk geleid heeft tot de huidige onrealistisch hoge tarieven.

Reputatie 7

Het systeem van getrapte boetes bestaat inderdaad al. De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijnheeft er een heel circus rond. Drie types van boetes. Drie leeftijdsklassen (kwestie van je 6-jarige ook even aan te pakken...) en het door u gevraagde ‘verhoging indien delinquentie.’

 

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet helemaal begrijp. De eerste keer Type 3 (“Geen geldig abonnement kunnen voorleggen”) is gratis. De eerste keer Type 1 (“Geen geldig vervoersbewijs kunnen voorleggen”) is meteen EUR 107. En bij mijn weten controleren ze niet of je een abonnement hebt.

Dus onthoud, geachte zwartrijders: u kunt uw abonnement niet voorleggen. 

En een tweede klein probleempje: ik woon nu ongeveer een kwart eeuw in België en ik ben nog nooit gecontroleerd. Vergeleken met de controleurs van De Lijn zijn die van de NS dus eager beavers. Wel gek: bij De Lijn hebben ze geen eersteklassekot waar ze in kunnen rondhangen. 

 

Maar goed: alle gekheid op een stokje. Het idee bestaat dus.

Zou het sowieso niet interessant zijn voor de NS om eens een rondje bij de collega's in Europa te doen ? 

BIj de NMBS kan je nog gewoon een kaartje ‘aan boordtarief’ kopen. Nu… bij de NMBS knippen ze natuurlijk nog wel de kaartjes. Zelfs op de boemel Antwerpen-Mortsel krijg je controle.

Bij de SNCF krijgen zwartrijders gewoon een knuppel in hun nek. Ook een methode…

Bij de CFF snappen noch de klanten noch de spoorwegen het idee van ‘zwart rijden’.

Kortom… genoeg stof tot nadenken.

Reputatie 4

Liberalisering is leuk voor mensen met rechtse (o.a. VVD) denkbeelden. 'Zolang ik het maar goed heb’, en de rest kan barsten. Je ziet dit ook terug in de zorg, wat steeds meer uitgehold wordt en van het ooit zo mooie sociale systeem wat er in Nederland was is haast niets meer over. Alles draait tot in extremen om de winst, personeel wat nog niet weg is gejaagd is overwerkt en de wachtlijsten zijn lang. Verzekeraars doen overal moeilijk over en geven doktoren en huisartsen zoveel mogelijk de opdracht om vooral niet te helpen, want dat kost geld. Met OV gebeurt min of meer hetzelfde: er worden delen aanbesteed en de hoogste bieder mag er het OV gaan verzorgen. Maar omdat het bij al die wirwar van bedrijven nóg meer om de winst draait dan bij een overheidsinstantie wordt er op andere vlakken bespaard, vaak zijn dat personeelskosten, voorwaarden, aanschaf en onderhoud van materieel etc. Zie ook het vele schrappen van buslijnen die niet winstgevend genoeg meer zijn, waardeloze initiatieven zoals belbussen en inderdaad ook grote uitval onder personeel omdat diensten zodanig volgepland worden dat er weer een paar chauffeurs minder nodig zijn. Maar ergens tussendoor een plas doen is dan al bijna onmogelijk.

Gelukkig bestaan er nog vakbonden die opkomen voor de belangen van personeel en daarmee indirect ook voor de belangen van de reiziger. Want zolang arbeidsvoorwaarden redelijk blijven is er altijd wel genoeg personeel te vinden om de reiziger te bedienen. Jammer dat dit vaak niet gezien wordt door de schreeuwers op social media (ook op dit forum aanwezig). Overigens zeg ik niet dat de NS een heilig huisje is, maar wel veel beter dan het alternatief.

Maargoed we dwalen af, @ThomasReichel kom maar door met je volgende verhaal 😉

 

Dank voor je uitvoerige reactie en ik ben het helemaal met je eens dat de liberalisering van publieke diensten veel kapot heeft gemaakt. Mijn frustraties naar de NS zijn vooral voor de leiding van de NS en de falende overheid bedoeld, niet naar de mensen die dagelijks hard werken om het vervoer mogelijk te maken. Goede arbeidsvoorwaarden zijn een must, want het OV heeft een cruciale rol in iedere samenleving. De investeringen in het openbaar vervoer zijn echter lang geleden al achtergebleven bij de ontwikkelingen van de maatschappij en de technologie en dan is het bijzonder zuur dat uitgerekend een politicus zonder zakenkennis van het OV de president directeur van de NS is geworden en dan druk ik mij zeer beleefd uit. @West ik wens je een aangename dag toe en wellicht zit ik nu in de trein die jij bestuurt 😄

 

Reputatie 6

Het is weer zover met de HSL, een “simpele” sein- en wisselstoring legt het treinverkeer naar Breda volledig plat. 
Alle aandacht in de media ten spijt, de ellende voor reizigers blijft voortduren…

 

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden op dit traject, dus dat zegt genoeg. Ook weer uitloop van werkzaamheden tussen Venlo en Roermond vanochtend. Prorail is weer lekker bezig.

Reputatie 4

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Correct, maar ik boek via NS International en ook al kan de NS niets aan de vertragingen in buitenland doen, de klantbeleving is exact hetzelfde: het openbaar vervoer is onbetrouwbaar geworden en als klant betaal je tevens de hoofdprijs…

Reputatie 4

Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!

Precies wat je zegt, leeftijd heeft er niks mee te maken. Onderhoud wel, en daar laat NS wel eens steken vallen. De oude IC-treinen zijn in de afgelopen 20 jaar grondig vernieuwd en kunnen nog jaren mee. Ze zijn ruim en comfortabel en behoren tot het beste materieel in West-Europa, daarom is NS er nu al in geslaagd een flinke bundel van de IC-rijtuigen door te verkopen aan derde partijen. De ICM-treinstellen kunnen ook nog een aantal jaar mee. 

Het materieel is de kern van de reiservaring, zelfs bij vertraging en storingen en drukte en alle ellende is het nog steeds ontzettend belangrijk dat het deugt. Deutsche Bahn snapt dit en serveert haar vertragingen en curryworsten daarom evengoed met comfortabele treinen. Het is een kwestie van tijd voordat we weten of NS dezelfde richting uit gaat (helaas zonder de curryworsten), maar het ziet er momenteel niet al te best uit voor de nieuwe intercity's. 

Reputatie 4

Logboek NS frustraties onderweg van Den Haag naar Antwerpen… doet mij denken aan de tijden waarin langspeelplaten het medium waren om naar muziek te luisteren, totdat de naald bleef hangen als gevolg van een kras. Deze kras zit diep in het traject naar Antwerpen, standaard een vertraging van +5 minuten in Rotterdam, maar de “pret” begint altijd na Breda. We rijden Breda in een slakkengang uit en gaan vervolgens stilstaan en conform verwachting wordt vervolgens omgeroepen, dat we op de vertraagde Eurostar vanuit Antwerpen moeten wachten. In mijn agenda blok ik 30 minuten ivm vertragingen, de enige manier om met de onbetrouwbaarheid van het openbaar vervoer rekening te kunnen houden.

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Eens, maar 540 miljoen verlies maken en toch aanblijven als president-directeur is nieuwswaardig

​​​​Bij ieder normaal bedrijf zou de directie in zo'n geval zelf opstappen of door een extra aandeelhoudersvergadering acuut naar huis gestuurd worden. Het is onbegrijpelijk dat figuren als Wouter Koolmees, Bert Groenewegen en Tjalling Smit er nog steeds zitten.

Overigens ook bij FNV Spoor en VVMC blijft het nu plotseling verdacht stil.

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Zolang er bij NS intern niet de bezem doorgaat zal er weinig veranderen. Ieder jaar weer wordt er vooraf veel beloofd en weinig gerealiseerd. De inefficiëncy is schrijnend, de bureaucratie is verstikkend, de minachting voor de klant stuitend. 

Reputatie 7

Het aangekondigde afsluiten van een snelweg voor langere tijd is niet te vergelijken met al die spoorstoringen. Deze laatste keren iedere dag terug en zorgen voor onvoorspelbaarheid / onbetrouwbaarheid. 

Daarnaast: als de snelweg weer opengaat, is het klaar. Op het spoor treedt er meestal al snel weer een storing op. 

Reputatie 7
Badge +3

Er gaat echt niks veranderen. 

Er gaat wel iets veranderen, de prijs van een vervoersbewijs en abonnement.

Reputatie 4

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten. Het is niet zo makkelijk als men denkt.

 

Die vieze smerige treinen however...

Reputatie 5

Mooie donkere trein! Heb ik nog nooit meegemaakt.

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Korte treinen is inderdaad een groot probleem bij NS. Maar ik zie wel wat verbetering.

Reputatie 7

De liberalisering van het spoor, in lijn met het marktdenken van de jaren '90. 

En kijk eens wat het opgeleverd heeft....

Reputatie 7

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Reputatie 5

Opzich vervelend dit, maar anderzijds moet je ook wel blij zijn met dit rode sein....... Fijne dag nog en hopelijk een goede terugreis naar Den Haag.

Reputatie 7
Badge

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Reputatie 5

Vorige week 3 keer met de trein gereisd. 3/3 was het totaal chaos. 2 keer op Haarlem en een keer op Schiphol. Het is allemaal erg onduidelijk, passagiers stappen verkeerde treinen in en er rijden helemaal geen treinen meer. Door de drukte en de werkzaamheden vallen mensen bijna het perron af. En dan staat er ook nog eens een totaal andere trein op het bord. Gelukkig staat er op de deuren van IC Brussel dat die naar Brussel gaat, anders zouden veel reizigers de andere kant op gaan...

Reageer