Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 5

NS denkt dat 1 te late trein beter is dan veel een beetje te late treinen.

Reputatie 4

Het is weer zover, de treinreis van Den Haag HS naar Eindhoven is goed verlopen, maar nu staan we om 6:49 nog steeds stil voor Eindhoven, omdat het spoor niet vrij is. Het is niet de eerste keer. Hoe krijgen jullie het toch weer voor elkaar om reizigers maximaal te frustreren met deze amateuristische acties. “Bedankt”, ik kan nu ruim 20 minuten wachten op de volgende bus aansluiting…

6:53 uur en we staan nog stil… inmiddels 2 treinen vanuit de andere kant langsgereden en we worden nu zelf door een andere trein ingehaald. Waar zijn jullie mee bezig???

Reputatie 3

De frustratie herken ik maar al te goed. Veels te korte treinen in de avond, vertragingen, slecht geregeld alternatief vervoer bij werkzaamheden, prijsverhogingen voor ondermaatse treindienst.

 

Het is maar dat de trein t.o.v. de auto en bus het voordeligst is qua prijs en reistijd, anders had ik allang de trein naast me laten liggen.

Reputatie 7
Badge +3

50 stellen, maar hoeveel daadwerkelijk inzetbaar?

Dat zullen we aan het eind van het jaar wel zien. 

 

In datzelfde artikel in het AD gister stond ook dat er nu iedere maand 3 stellen worden verwacht en dat NS er dan eind van het jaar 50 heeft. Of dat ook uitkomt moeten we nog zien. 

50 stellen, maar hoeveel daadwerkelijk inzetbaar?

Reputatie 4

Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!

Precies wat je zegt, leeftijd heeft er niks mee te maken. Onderhoud wel, en daar laat NS wel eens steken vallen. De oude IC-treinen zijn in de afgelopen 20 jaar grondig vernieuwd en kunnen nog jaren mee. Ze zijn ruim en comfortabel en behoren tot het beste materieel in West-Europa, daarom is NS er nu al in geslaagd een flinke bundel van de IC-rijtuigen door te verkopen aan derde partijen. De ICM-treinstellen kunnen ook nog een aantal jaar mee. 

Het materieel is de kern van de reiservaring, zelfs bij vertraging en storingen en drukte en alle ellende is het nog steeds ontzettend belangrijk dat het deugt. Deutsche Bahn snapt dit en serveert haar vertragingen en curryworsten daarom evengoed met comfortabele treinen. Het is een kwestie van tijd voordat we weten of NS dezelfde richting uit gaat (helaas zonder de curryworsten), maar het ziet er momenteel niet al te best uit voor de nieuwe intercity's. 

Reputatie 7
Badge +3

De aangekondigde beperkingen tussen Den Haag en Eindhoven zijn met een week verlengd, het duurt nu t/m 23 februari ipv 16 februari.

Heel vervelend natuurlijk. Als ik op dit traject zou reizen zou ik hier ook over klagen. Maar je kan er ook (uiteindelijk) iets positiefs in zien, de beperkingen zijn er vanwege het opleiden van machinisten voor de de nieuwe ICNG. Je wilt ook niet hebben dat er straks meer ICNG's geleverd worden en er niet genoeg bevoegde machinisten voor zijn, want dan ga je daar weer over klagen. Dat er nu een grote groep machinisten voor de ICNG wordt opgeleid geeft wel aan dat NS verwacht op niet al te lange termijn meer ICNG's te kunnen inzetten. In datzelfde artikel in het AD gister stond ook dat er nu iedere maand 3 stellen worden verwacht en dat NS er dan eind van het jaar 50 heeft. Of dat ook uitkomt moeten we nog zien. 

De aangekondigde beperkingen tussen Den Haag en Eindhoven zijn met een week verlengd, het duurt nu t/m 23 februari ipv 16 februari. Het zal mij benieuwen of er eindelijk sinds oktober 2023 weer een “normale” dienstregeling is. Gisteren stond er een interessant artikel over de aanschaf en het operationaliseren van de ICNG (de wesp): NS-paradepaardje ‘de wesp’ blijkt hoofdpijntrein: 99 treinen besteld, slechts acht daarvan rijden

De reacties van de lezers waren duidelijk, waarbij de top van de NS en de overheid het moesten ontgelden. 
de term incompetentie werd veelvuldig genoemd. 

Vandaag zijn tal van ICNG-treinen ingekort en rijden met een los 5-wagenstel. Vooral in Brabant waar de scholen weer beginnen zal het gezellig vol zijn.

Reputatie 7
Badge

En wat nu.

Reputatie 4

De aangekondigde beperkingen tussen Den Haag en Eindhoven zijn met een week verlengd, het duurt nu t/m 23 februari ipv 16 februari. Het zal mij benieuwen of er eindelijk sinds oktober 2023 weer een “normale” dienstregeling is. Gisteren stond er een interessant artikel over de aanschaf en het operationaliseren van de ICNG (de wesp): NS-paradepaardje ‘de wesp’ blijkt hoofdpijntrein: 99 treinen besteld, slechts acht daarvan rijden

De reacties van de lezers waren duidelijk, waarbij de top van de NS en de overheid het moesten ontgelden. 
de term incompetentie werd veelvuldig genoemd. 

Reputatie 7
Badge

 

 

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Je redeneert net als de vakbonden, die eisen ook overal steeds meer personeel zonder te vertellen waar dat allemaal van betaald moet worden.

De vakbonden willen vooral meer geld voor bestaand personeel en meer personeel op plekken waar reizigers er niets aan hebben, toch? Ik pleit hier juist voor betere dienstverlening voor reizigers. En ja, dat kost soms ook geld, maar je moet dan natuurlijk ook kijken naar wat het extra oplevert. Hier reqgeerde ik echter ook nog specifiek op een opmerking dat een machinist die in een kantine zat elders nodig was. Dat betekent dus vooral meer werk voor bestaand personeel en dat hoeft niet per se meer te kosten. Als een machinist nu in een kantine zijn geld zit te 'verdienen' kan die beter in de cabine van een lege trein zitten te wachten op waar hij heen moet.

 

 

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Je redeneert net als de vakbonden, die eisen ook overal steeds meer personeel zonder te vertellen waar dat allemaal van betaald moet worden.

Wat mij opvalt is de gelatenheid en de frustraties van de reizigers, wetende dat de individuele reizigers niets kunnen veranderen.

​​​​​​Als de prijs-prestatie verhouding onder de maat is stappen klanten geruisloos over naar een concurrent, dat gebeurt overal. En NS heeft dan wel een monopolie op het spoor maar geen monopolie op mobiliteit. Veel ontevreden reizigers hebben de laatste jaren een auto aangeschaft.

 

Bij binnenkomst waren de plekken, stoelen en vloer, bevuild met een plakkerige vloeistof.Het is vaak smerig in de trein, maar ook dit zal het gevolg zijn van personeelstekorten in de schoonmaak.

NS heeft nooit melding gemaakt van een tekort aan schoonmakers. Er is voornamelijk een tekort aan technisch personeel en IT'ers. Het heeft wellicht meer te maken met de naweeën van carnaval.

Reputatie 5

Maar ja, daar is natuurlijk niet genoeg geld voor...

Reputatie 7
Badge

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Reputatie 4

Mijn stukken mogen als geklaag overkomen, maar in feite zijn het klantervaringen, waar organisaties als de NS en ProRail veel meer energie in zouden moeten steken. Zolang je als quasi-monopolist Nederland een openbaar vervoer dienst van mindere kwaliteit aanbiedt, zijn de consequenties voor de NS en ProRail gering, veel klanten (reizigers) hebben immers geen alternatief. Ik ben niet de enige die van mening is dat de dienstverlening van de NS vaak ver onder de maat is op de trajecten waar ik gebruik van maak. Het “geklaag” over de NS is breed aanwezig. 

De vertragingen als gevolg van goederentreinen, waarbij de NS waarschijnlijk terecht naar ProRail verwijst, doen niet af aan de klantervaring van reizigers, zij zijn immers de dupe hiervan. Er zullen tal van redenen zijn, waarvan de verkeersintensiteit op het spoor wellicht te hoog is, maar het valt mij op dat het steeds vaker gebeurt.

Wat mij opvalt is de gelatenheid en de frustraties van de reizigers, wetende dat de individuele reizigers niets kunnen veranderen.

Vanochtend wederom om 5:24 uur in de trein gestapt, Den Haag HS naar Eindhoven, treinstel 10 485, 1e klas achterste deel van de trein.

Bij binnenkomst waren de plekken, stoelen en vloer, bevuild met een plakkerige vloeistof.Het is vaak smerig in de trein, maar ook dit zal het gevolg zijn van personeelstekorten in de schoonmaak.Echter beste NS, verplaats je nu zelf in de schoenen van een klant. Zouden jullie een smerige hotelkamer accepteren en hier dezelfde prijs voor betalen dan een schone kamer??

Reputatie 7

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Reputatie 7
Badge

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Reputatie 7

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

Helaas is extra materieel inzetten bij een opvolgende rit niet zo makkelijk als dat het lijkt. Stel dat er 30 minuten tussen de opvolgende ritten zitten; er moet dan in die tijd een machinist met rangeerdienst gebeld worden om een extra treinstel van het rangeerterrein te gaan halen. De meeste rangeerterreinen liggen niet pal naast het station dus daar staat looptijd voor. Op sommige standplaatsen kan deze looptijd al oplopen tot 40!! minuten. De trein moet worden gereedgemaakt volgens de regelgeving, wil je het goed doen kost dit al gauw tien minuten voor 1 treinstel. De trein moet worden voorgebracht, dus wegvragen aan de treindienstleider volgens de regels van de veiligheidscommunicatie. Er moet ruimte zijn om op dat moment de trein te kunnen rangeren naar het station; zijn er andere treinbewegingen gepland dan gaan deze voor. Na het rangeren moet de trein nog worden gecombineerd en volgt opnieuw een remproef. Dit alles gaat uit van dat er a la minute een rangeermachinist beschikbaar zit op de standplaats en deze ook daadwerkelijk tijd heeft, laat @Tamzin het maar niet horen of dat er iemand in de kantine zit te wachten speciaal voor dit soort momenten, wat een beroerde efficiency 😏

 

Voor wat betreft goederentreinen die voorrang krijgen; inderdaad frustrerend. Maar hier gaat Prorail over, niet NS, en die mogen niet de ene organisatie voortrekken op de andere. Goederentreinen zijn nou eenmaal langzame en vreselijk logge dingen die een stuk langzamer kunnen rijden dan reizigerstreinen. Als ze eenmaal in de weg zitten kan je ze moeilijk van het spoor wegblazen. En geloof me, ook ik raak gefrustreerd als ik netjes op tijd rij en zo'n joekel weer voorrang krijgt of de boel op loopt te houden.

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel om een trein na een uitgevallen trein te kunnen verlengen moet er wel materieel en personeel zijn.

 

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Korte treinen is inderdaad een groot probleem bij NS. Maar ik zie wel wat verbetering.

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Ik kan ook klagen dat door de passagierstreinen mijn goederen te laat zijn bezorgd en de aansluitingen op de boot naar de VS hebben gemist. De volgende gaat pas over een week…

Reputatie 5

Mooie donkere trein! Heb ik nog nooit meegemaakt.

Reputatie 4

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Reageer