Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7

voor en na. Wát een geoliede machine🤣

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

 

Bovenop de vertraging door de problemen met de locomotief werd zojuist in Breda omgeroepen dat we nog meer vertraging gaan oplopen door een vertraagde Eurostar uit de richting België. 

We rijden in ieder geval, al is het met een slakkengang 

Reputatie 7
Badge

Dat is inderdaad een ICR, geleverd ergens in de periode 1980-1988 en daarmee behorend tot de oudste reizigerstreinen die nog bij NS in dienst zijn. Er rijden ook nog ICM gebouwd vanaf 1987 maar verder is alles sowieso nieuwer.

Reputatie 7
Badge +3

De locomotieven die op de HSL rijden zijn helemaal niet zo oud, alleen de rijtuigen. 

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

Reputatie 7

Het systeem van getrapte boetes bestaat inderdaad al. De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijnheeft er een heel circus rond. Drie types van boetes. Drie leeftijdsklassen (kwestie van je 6-jarige ook even aan te pakken...) en het door u gevraagde ‘verhoging indien delinquentie.’

 

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet helemaal begrijp. De eerste keer Type 3 (“Geen geldig abonnement kunnen voorleggen”) is gratis. De eerste keer Type 1 (“Geen geldig vervoersbewijs kunnen voorleggen”) is meteen EUR 107. En bij mijn weten controleren ze niet of je een abonnement hebt.

Dus onthoud, geachte zwartrijders: u kunt uw abonnement niet voorleggen. 

En een tweede klein probleempje: ik woon nu ongeveer een kwart eeuw in België en ik ben nog nooit gecontroleerd. Vergeleken met de controleurs van De Lijn zijn die van de NS dus eager beavers. Wel gek: bij De Lijn hebben ze geen eersteklassekot waar ze in kunnen rondhangen. 

 

Maar goed: alle gekheid op een stokje. Het idee bestaat dus.

Zou het sowieso niet interessant zijn voor de NS om eens een rondje bij de collega's in Europa te doen ? 

BIj de NMBS kan je nog gewoon een kaartje ‘aan boordtarief’ kopen. Nu… bij de NMBS knippen ze natuurlijk nog wel de kaartjes. Zelfs op de boemel Antwerpen-Mortsel krijg je controle.

Bij de SNCF krijgen zwartrijders gewoon een knuppel in hun nek. Ook een methode…

Bij de CFF snappen noch de klanten noch de spoorwegen het idee van ‘zwart rijden’.

Kortom… genoeg stof tot nadenken.

Reputatie 7

Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

Goed voorbeeld doet... 😉

Reputatie 5

@Real aire Vindvje echt dat vliegen duur is? 😅

Tja, als de vliegtaks weer omhoog gaan, vooral voor de Intercontinentale vluchten, gaat het meer kosten. Ik heb vele werelddelen overgevlogen, en Nederland is best duur. En dan nog niet te spreken over de benzineprijzen…

Reputatie 5

@Real aire, Iedereen: Immigreren! 

Als iedereen immigreert (naar Nederland) wordt het wel druk in het OV. 

 

 

Ik bedoelde Emigreren.

 

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

De OV-studentenkaart is voor het OV een valkuil gebleken. Het OV heeft er destijds met de OV-studentenkaart veel reizigers bij gekregen maar tegen een niet-realistische prijs. Het gevolg was dat de tarieven voor gewone reizigers fors werden verhoogd om dat te compenseren. Die gewone reizigers begonnen vervolgens door die hoge tarieven uit te wijken naar de auto waardoor het OV juist weer afhankelijker werd van de studenten. Een vicieuze cirkel is toen ingezet die uiteindelijk geleid heeft tot de huidige onrealistisch hoge tarieven.

@Real aire, Iedereen: Immigreren! 

Als iedereen immigreert (naar Nederland) wordt het wel druk in het OV. 

 

 

Reputatie 7

@Real aire Vindvje echt dat vliegen duur is? 😅

Reputatie 7

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

 

Reputatie 5

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

En ik dacht al... Waar zijn de klachten gebleven?😂

 

In de VS is vervoer inderdaad veel goedkoper, zowel benzine als OV... Misschien een idee om daarheen te verhuizen, wat ik na hogere benzine en OV-prijzen waarschijnlijk ook ga doen? Maar, het OV is daar wel minder frequent... Toch beter een auto…

Jammer genoeg wil Nederland niet dat mensen reizen, vin ikzelf erg jammer aangezien ik van reizen hou... Benzine is duur, OV is ook duur, en vliegverkeer is ook duur... En dan nog de vele belastingen... Het wordt tijd dat reizigers gaan staken. Maar wacht... Dat sommige juist! Dat niemand reist! Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

 

Wat de kwaliteit betreft, het is inderdaad steeds lager, en de prijs steeds lager, net zoals de reizigersaangallen... Tijd voor verandering!

Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. 

Als je de lonen ieder jaar met 10-15% laat stijgen vallen de kosten helemaal niet lager uit 

Daarnaast zijn er door het thuiswerken ook veel minder reizigers en dus veel minder inkomsten. Tot overmaat van ramp zijn die thuiswerkers degenen die vroeger de hoogste tarieven betaalden. Van Studenten-OV en Jongerentickets kan de schoorsteen bij NS niet roken.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Het enige waar NS daadwerkelijk nog een tekort aan heeft zijn volgens mij de onderhoudsmonteurs. De loonkosten zijn het afgelopen jaar gigantisch gestegen, zoals in onderstaand topic is aangegeven. Daarnaast heeft NS veel branchevreemde activiteiten. NS zou zich wat mij betreft meer moeten concentreren op de hoofdtaak. Het goed en voor de reiziger comfortabel uitvoeren van de dienstregeling.

 

 

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen 

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In de VS rijdt het weinige OV dat er is (voornamelijk in wat links-liberale staten) vrijwel volledig op subsidie.

 

De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 

Demonstreren is nu eenmaal een goed recht ook voor zaken waar u het misschien niet mee eens bent.

 

Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. 

Toezicht heeft alleen zin als je tegelijkertijd ook duidelijke en meetbare prestatie-eisen stelt aan NS en ProRail. En bij dat laatste wringt de schoen, de relatie tussen overheid en NS/ProRail is er al jaren van handjeklap en onderling gekonkel.

Reputatie 1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Reputatie 4

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

Reputatie 7
Badge

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten

Natuurlijk is dit geen gouden maar één defecte of te korte trein komt vaker voor dan chaos, toch? En het mooie is dat dit niks hoeft te kosten als er toch al een machinist stand by is. De brandweer stationeert zijn mensen ook geen half uur van hun voertuigen, ondanks dat één team op de kazerne natuurlijk niet altijd genoeg is en er soms dus alsnog mensen van verder moeten komen.

Reputatie 4

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten. Het is niet zo makkelijk als men denkt.

 

Die vieze smerige treinen however...

Reputatie 7
Badge +3

Er gaat echt niks veranderen. 

Er gaat wel iets veranderen, de prijs van een vervoersbewijs en abonnement.

Reputatie 7
Badge

Er gaat echt niks veranderen. 

Reputatie 5

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Zolang er bij NS intern niet de bezem doorgaat zal er weinig veranderen. Ieder jaar weer wordt er vooraf veel beloofd en weinig gerealiseerd. De inefficiëncy is schrijnend, de bureaucratie is verstikkend, de minachting voor de klant stuitend. 

Helemaal mee eens. Ik verwacht dat het verlies volgend jaar waarschijnlijk nog groter wordt dan dit. En voor je het weet heeft NS geen geld meer. 

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Zolang er bij NS intern niet de bezem doorgaat zal er weinig veranderen. Ieder jaar weer wordt er vooraf veel beloofd en weinig gerealiseerd. De inefficiëncy is schrijnend, de bureaucratie is verstikkend, de minachting voor de klant stuitend. 

Reageer