Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 184 reacties
  • 6325 Bekeken


Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 4

7:54 uur en wederom staan we vlak na vertrek uit Breda richting Antwerpen stil.
Geplande aankomst in Antwerpen van 8:16 uur wordt ZELDEN gehaald, een farce, terwijl de hoofdprijs voor internationale tickets wordt gevraagd.

Reden voor vertraging: de vertraagde Eurostar uit Rotterdam, waarvan de prijzen nergens meer op slaan, maar blijkbaar genoeg mensen de beurs voor blijven trekken.

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Af en toe rijd ik met een collega mee (met de auto welteverstaan) en dan ben ik deur tot deur 1:30 uur onderweg, ondanks de files die er altijd staan op de ring van Antwerpen en de kosten zijn ondanks de hoge benzineprijzen VEEL LAGER dan een retour Den Haag - Antwerpen. Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.

Hoe is dit anno 2024 mogelijk, in een tijd waarin het openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zou moeten leveren aan klimaatvriendelijke manieren van reizen en een economische bijdrage zou moeten leveren aan flexibel woon-werk verkeer.

Na decennia met het OV gereisd te hebben, kom ik slechts tot één conclusie, de politiek en de vervoersbedrijven hebben verzuimd om te innoveren.
Innovatie vraagt om sterk leiderschap en dat brengt mij weer bij Wouter Koolmees, onzichtbaar en onbekwaam… 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Reputatie 4

Tussen Tilburg en Breda begon de trein een slakkentempo aan te nemen, in Breda langer dan normaal stilgestaan en met een slakkengang richting Rotterdam vertrokken.

The same shit as ever: een defecte trein op de HSL

Waar zijn we mee bezig NS??? 

Reputatie 4

Wederom op de terugweg van Antwerpen naar Den Haag, de aansluiting in Breda op een haar gemist.

Wederom vertraagde internationale intercity vlak voor aankomst in Breda en ging stilstaan, mijn hoop was gevestigd op de intercity vanuit Eindhoven die 2 minuten vertraagd was.
Het rennen heeft niet mogen baten, toen ik bovenaan de roltrap was beland, sloten de deuren van de intercity richting Den Haag.

Toen maar weer terug gelopen naar de internationale intercity en in Rotterdam overstappen, een kwartier later thuis.

Wat mij trouwens opvalt is het tijdstip van vertrek van de internationale intercity richting Amsterdam.

Volgens de reisplanner vertrekt de internationale trein om x:26 uur. Volgens mij klopt dit niet, aangezien de trein van Eindhoven naar Den Haag om x:23 uur en 3 minuten verschil tussen 2 treinen op hetzelfde traject lijkt mij aan de korte kant. Ik heb de internationale trein nog nooit eerder dan x:31 uur zien vertrekken.

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

Wat mij trouwens opvalt is het tijdstip van vertrek van de internationale intercity richting Amsterdam.

Volgens de reisplanner vertrekt de internationale trein om x:26 uur. Volgens mij klopt dit niet, aangezien de trein van Eindhoven naar Den Haag om x:23 uur en 3 minuten verschil tussen 2 treinen op hetzelfde traject lijkt mij aan de korte kant. Ik heb de internationale trein nog nooit eerder dan x:31 uur zien vertrekken.

Drie minuten onderlinge afstand is het minimum wat kan.

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

 

Bovenop de vertraging door de problemen met de locomotief werd zojuist in Breda omgeroepen dat we nog meer vertraging gaan oplopen door een vertraagde Eurostar uit de richting België. 

We rijden in ieder geval, al is het met een slakkengang 

Reputatie 7

voor en na. Wát een geoliede machine🤣

Er was een storing gaande waardoor verouderde informatie werd getoond in de Reisplanner. Echter verscheen de juiste informatie wel op de borden op het station en in de trein. Mijn collega's hebben waarschijnlijk voordat dit duidelijk was gereageerd op dit bericht.

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Reputatie 4

Zoals ik in mijn eerdere berichten aangaf, zijn de volgende trajecten zeer frequent onderhevig aan vertragingen:

  • Den Haag HS - Eindhoven Centraal (heen- en terugreis)
  • Den Haag HS - Antwerpen Centraal

Vanochtend wederom, de trein van 5:24 uur was op tijd, maar we reden stapvoets de tunnel na Rotterdam Centraal in en dat weet ik meteen dat we aan het einde van de rit tussen de 5 en 10 minuten vertraging te pakken hebben… 5 Minuten mag in de ogen van de NS niet veel zijn, maar wanneer een reiziger hierdoor de aansluiting met de bus mist, loopt de vertraging snel op en op jaarbasis kost mij dit werkelijk dagen!!!

Het stiptheidspercentage staat gewoon in de app, zie bijgesloten foto van de vertraging en het percentage. 50%, de NS zou zich kapot moeten schamen.

Wat zou je zelf doen, indien het brood van de bakker in 50% van de gevallen niet smaakt? Bij deze bakker blijven omdat in 50% van de gevallen wel smaakt?

Ik zou naar een andere bakker op zoek gaan, die constante prestaties levert.

Helaas heb ik deze keuze niet met de NS, anders waren jullie mij als klant al heel lang geleden kwijtgeraakt…

 

Reputatie 4

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Of deze frustraties te uiten in de hoop dat veel mensen dit doen en maatregelen worden getroffen 😉

Reputatie 7

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Reputatie 4

Lange werkdag achter de rug en vervolgens worden reizigers WEDEROM “getrakteerd” op het uitvallen van de trein van Eindhoven Centraal naar Den Haag.

Oorzaak: een gestrande trein op het miljarden kostende HSL traject, het traject dat blijkbaar vele single point of failures kent. 
 

De volgende trein om 21:14 uur heeft een aangekondigde vertraging van 10 minuten. 
 

Dat reizigers de NS vervloeken, zal die overbetaalde oud-politicus Koolmees niet deren. Deze man had al lang geleden de laan uit gestuurd moeten worden. De wanprestaties stapelen zich op, maar bestuurlijke consequenties bij de NS top??? 

Reputatie 4

De aangekondigde beperkingen tussen Den Haag en Eindhoven zijn met een week verlengd, het duurt nu t/m 23 februari ipv 16 februari. Het zal mij benieuwen of er eindelijk sinds oktober 2023 weer een “normale” dienstregeling is. Gisteren stond er een interessant artikel over de aanschaf en het operationaliseren van de ICNG (de wesp): NS-paradepaardje ‘de wesp’ blijkt hoofdpijntrein: 99 treinen besteld, slechts acht daarvan rijden

De reacties van de lezers waren duidelijk, waarbij de top van de NS en de overheid het moesten ontgelden. 
de term incompetentie werd veelvuldig genoemd. 

Reputatie 7
Badge

En wat nu.

Reputatie 4

HSL ellende, geen verrassing meer…
Route Eindhoven-Utrecht-Den Haag enige alternatief 

 

Reputatie 4

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Dan vergeet je de politici die tussen Den Haag en Brussel forensen, maar of ze trein nemen ipv de auto (met chauffeur) 😄

Reputatie 4

Vandaag een artikel van admiraal Rob Bauer in het AD, over de veiligheid in de wereld en de gelatenheid van politiek, bedrijfsleven en burgers. Als hoogste militaire NAVO vertegenwoordiger van ons land nam hij de trein van Polen naar Kyiv, een reis van 10 uur, maar hij kwam op tijd aan. Ondanks de ernst van zijn boodschap, kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik deze regel las…

Inderdaad beste Rob, daar kan de NS inderdaad wat van leren, maar de verre van precisie “leiding” van de NS negeert de ernst van de situatie, gelatenheid is velen niet vreemd…

Reputatie 7
Badge

Ja joh alles in het buitenland is beter toch?

Reputatie 4

Twee volle weken geen trein genomen, aangezien de reis van Den Haag naar Eindhoven door de werkzaamheden bij Tilburg het reizen onmogelijk maakten en ik niet ruim 1 uur extra reistijd aan mijn lange reizen wilde plakken, door via Utrecht te reizen.

Maandag stond Antwerpen weer op het programma, maar bij het boeken van een ticket op de NS International site, bleek niet mogelijk om een ticket voor de Intercity Direct via Rotterdam - Breda te kopen. Bekijk dienstregeling stond er en het was niet mogelijk om een ticket online of telefonisch te boeken. Ik moest een andere route kiezen… Welke dan? De Eurostar was compleet uitverkocht, het zou me niet verbazen dat vele reizigers tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen en eieren voor hun geld hebben gekozen en een duurder ticket hebben gekocht…

De afspraken in Antwerpen afgezegd en ik ben thuis gaan werken.

Vandaag, dinsdag 14 mei exact hetzelfde liedje. Ik kan voor woensdag 15 mei geen Intercity direct naar Antwerpen boeken en ja, de Eurostar was wederom uitverkocht.

Ik vervolgens de NS klantenservice gaan bellen, maar ook daar waren ze het spoor volledig bijster. Ze konden mij geen verklaring geven. Wie dan wel???

Als laatste wanhoopsdaad ben ik naar de SNBC International site gegaan en warempel, daar kon ik de Intercity direct trein die morgen om 7:11 uur vanuit Rotterdam richting Antwerpen vertrekt gewoon boeken, zonder enig probleem. De NS kan een voorbeeld nemen aan de IT systemen van hun Belgische collega’s. 

Mijn frustraties zijn regelmatig gericht op de IT systemen van de NS, maar ook hier, alles staat en valt met goed leiderschap en daar ontbreekt het aan bij de NS…

De problemen beperken zich trouwens niet tot de NS international app, ook de “reguliere” NS site kampt met problemen (zie afbeelding).

 

 

Reputatie 2

Tja als er maar genoeg tijd over is dan is het niet moeilijk om op tijd aan te komen. Hier is alles zo strak gepland dat dat wel eens lastig is.

 

In datzelfde artikel in het AD gister stond ook dat er nu iedere maand 3 stellen worden verwacht en dat NS er dan eind van het jaar 50 heeft. Of dat ook uitkomt moeten we nog zien. 

50 stellen, maar hoeveel daadwerkelijk inzetbaar?

Reputatie 4

Er is slechts 1 wisselprobleem nodig om de maandagochtend van vele reizigers te frustreren.
Na vele maanden werken aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is dit het resultaat???

Een blamage waar NS en ProRail niet van wakker liggen, de wanprestaties stapelen zich alsmaar op,

Reageer