Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 171 reacties
  • 5784 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


171 reacties

Reputatie 5

@Real aire, Iedereen: Immigreren! 

Als iedereen immigreert (naar Nederland) wordt het wel druk in het OV. 

 

 

Ik bedoelde Emigreren.

Reputatie 5

@Real aire Vindvje echt dat vliegen duur is? 😅

Tja, als de vliegtaks weer omhoog gaan, vooral voor de Intercontinentale vluchten, gaat het meer kosten. Ik heb vele werelddelen overgevlogen, en Nederland is best duur. En dan nog niet te spreken over de benzineprijzen…

Reputatie 7

Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

Goed voorbeeld doet... 😉

Reputatie 7

Het systeem van getrapte boetes bestaat inderdaad al. De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijnheeft er een heel circus rond. Drie types van boetes. Drie leeftijdsklassen (kwestie van je 6-jarige ook even aan te pakken...) en het door u gevraagde ‘verhoging indien delinquentie.’

 

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet helemaal begrijp. De eerste keer Type 3 (“Geen geldig abonnement kunnen voorleggen”) is gratis. De eerste keer Type 1 (“Geen geldig vervoersbewijs kunnen voorleggen”) is meteen EUR 107. En bij mijn weten controleren ze niet of je een abonnement hebt.

Dus onthoud, geachte zwartrijders: u kunt uw abonnement niet voorleggen. 

En een tweede klein probleempje: ik woon nu ongeveer een kwart eeuw in België en ik ben nog nooit gecontroleerd. Vergeleken met de controleurs van De Lijn zijn die van de NS dus eager beavers. Wel gek: bij De Lijn hebben ze geen eersteklassekot waar ze in kunnen rondhangen. 

 

Maar goed: alle gekheid op een stokje. Het idee bestaat dus.

Zou het sowieso niet interessant zijn voor de NS om eens een rondje bij de collega's in Europa te doen ? 

BIj de NMBS kan je nog gewoon een kaartje ‘aan boordtarief’ kopen. Nu… bij de NMBS knippen ze natuurlijk nog wel de kaartjes. Zelfs op de boemel Antwerpen-Mortsel krijg je controle.

Bij de SNCF krijgen zwartrijders gewoon een knuppel in hun nek. Ook een methode…

Bij de CFF snappen noch de klanten noch de spoorwegen het idee van ‘zwart rijden’.

Kortom… genoeg stof tot nadenken.

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De locomotieven die op de HSL rijden zijn helemaal niet zo oud, alleen de rijtuigen. 

Reputatie 7
Badge

Dat is inderdaad een ICR, geleverd ergens in de periode 1980-1988 en daarmee behorend tot de oudste reizigerstreinen die nog bij NS in dienst zijn. Er rijden ook nog ICM gebouwd vanaf 1987 maar verder is alles sowieso nieuwer.

Reputatie 4

Het is weer zover, met de trein van 18:14 uur uit Eindhoven richting Den Haag vertrokken.

Bij Boxtel vielen we stil, oude locomotief die weer eens kuren vertoonde en door de machinist gelukkig na enige tijd weer in beweging kon worden gebracht. Nu hopen dat de trein tot Den Haag blijft rijden.

Deze treinstellen (en van de international intercity direct richting Brussel) moeten toch tot de oudste van de NS vloot behoren. Ik hoop dat tegen de tijd dat deze toestellen door de ICNG worden vervangen, dat de meeste kinderziektes verdwenen zijn. 

 

Bovenop de vertraging door de problemen met de locomotief werd zojuist in Breda omgeroepen dat we nog meer vertraging gaan oplopen door een vertraagde Eurostar uit de richting België. 

We rijden in ieder geval, al is het met een slakkengang 

Reputatie 6

voor en na. Wát een geoliede machine🤣

Er was een storing gaande waardoor verouderde informatie werd getoond in de Reisplanner. Echter verscheen de juiste informatie wel op de borden op het station en in de trein. Mijn collega's hebben waarschijnlijk voordat dit duidelijk was gereageerd op dit bericht.

Er was een storing gaande waardoor verouderde informatie werd getoond in de Reisplanner. Echter verscheen de juiste informatie wel op de borden op het station en in de trein. Mijn collega's hebben waarschijnlijk voordat dit duidelijk was gereageerd op dit bericht.

Daar worden we niet veel wijzer van @Erryt NS Is het nou de bedoeling om de info in de reisplanner te volgen of die in de trein en op de borden van het station? 

Reputatie 6

en een pdf maken is alweer meerdere jaren te moeilijk om nog te kunnen doen 🤣. NS komt echt met alles weg. 

Er was een storing. Ik zie nu wel de disclaimer als ik op desbetreffende reis zoek. Je kan nu zowel de Reisplanner als de borden op station en in de trein raadplegen.

Reputatie 6

Neemt niet weg dat op elk willekeurig moment welke informatie van NS dan ook, misschien wel niet juist is. Het is dus beter om niks meer te vertrouwen. Zeker als het om plannen in de toekomst gaat. Dus als je van NS afhankelijk bent, past alleen een caribische levensstijl, waar vooruit plannen geen ding is. 

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Reputatie 6

het zijn niet alleen storingen, ook gewoon dingen die vergeten worden. Of wijzingen elders terwijl de werkzaamheden op een ander (deel)traject genoemd worden. Het is een jaarlijks fenomeen. 

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Een storing misschien niet, maar werkzaamheden die wel al bekend zijn maar nog niet opgenomen zijn in de reisinformatie komt wel te vaak voor. Dat is geen storing want de systemen werken gewoon, alleen niemand heeft de informatie ingevoerd en dus worden ze ook niet getoond. Dat de reisplanner pas relatief kort van de voren actuele adviezen toont is al discutabel, maar vaak genoeg is er zelfs geen aankondiging zichtbaar.

Concreet voorbeeld, zondagavond 7 april, geen treinen tussen Tilburg en Boxtel. Staat wel al enkele dagen in de open data, reisplanner van de NS meld op moment van schrijven nog niets hierover. Wel adverteert men met PrijsTijd deals van 60% korting op treinen die niet rijden. En nee, dit is geen storing, de NS reisplanner loopt gewoon altijd 2 dagen achter op de open data, waarschijnlijk verschijnen er morgenochtend wel opeens bussen in de reisplanner hier, al ontbreekt het dan nog wel op de werkzaamhedenpagina.

Badge +3

Er was een storing. Ik zie nu wel de disclaimer als ik op desbetreffende reis zoek. Je kan nu zowel de Reisplanner als de borden op station en in de trein raadplegen.

Dat zie jij nu… een reiziger had daar weinig aan 😴

En als je later op de betreffende reis zoekt (in de NS Reisplanner, wegens een claim of zo) is er weinig terug te vinden natuurlijk.

Uiteraard weten Rijdendetreinen en Treinposities het, maar dat zijn kanalen die een willekeurige reiziger niet hoeft te kennen.

Reputatie 4

Week Parijs voor een congres. De terugreis vanuit Gare du Nord verliep voorspoedig, totdat een notificatie verscheen dat de internationale trein van 19:45 uur van Brussel Midi zou uitvallen. Snel een ticket in de trein geboekt om de Eurostar van 19:52 van Brussel naar Rotterdam te nemen, die vervolgens met ruim 20 minuten vertraging Antwerpen binnen rijdt. Wat is het openbaar vervoer een verschrikkelijk drama geworden. Een totaal onbetrouwbare ellende, een aaneenschakeling van ellende… en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  Massaal blijven we deze wanprestatie lijdzaam ondergaan, want we hebben geen keuze! 

 

Reputatie 4

Bekijk vervolgens deze idiotie, probeer de logica van de NS International notifications te doorgronden. De kwaliteit van de NS IT diensten is net zo belabberd als het vervoer.  

 

en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  

Dat is niet correct. De standaard EU-regeling gaat uit van compensatie bij een vertraging van minimaal een uur, Nederland heeft echter voor het binnenland weer een afwijkende regeling van een halfuur.

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Hoezo niet, in NMBS staat toch ook NS? 😉

Reputatie 7
Badge

Belgische treinen zijn ook niet altijd stipt. Vorige week zondag zat ik in de IC Charleroi-Antwerpen die met een kwartier vertraging aankwam in Antwerpen Centraal. In datzelfde weekend waren er plotseling ook werkzaamheden tussen St.Niklaas en Lokeren waardoor geen treinen Antwerpen-Gent reden.

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Het gaat hier toch (ook) om de plotselinge uitval van de IC Brussel - Amsterdam? Dat heeft wel degelijk iets met NS te maken. 

Reageer