Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 171 reacties
  • 5784 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


171 reacties

Reputatie 5

Ik reis veel met de bus en daar is in mijn regio totaal niets slechts mee. De bussen rijden vaak, niet altijd elektrisch, maar dat maakt niet veel uit. Dus volgens mij niet veel problemen.

Reputatie 7

Liberalisering heeft z'n goede kanten, maar is m.i. geen wondermiddel. Kijk maar naar het VK. 

In het VK is het aantal reizigers sinds de liberalisering verdubbeld. Dat zie ik NS nog niet nadoen.

Wel meer reizigers sinds destijds, maar of dat puur met liberalisering te maken heeft is maar de vraag. Er is ook een hoop ontevredenheid. De prijzen zijn op intercitylijnen veelal gigantisch, veel spoorinfra en stations zijn erg verouderd en er is (en wordt) ontzettend veel gestaakt. Ruim 60% van de bevolking zou de liberalisering liefst terugdraaien las ik vorig jaar in een artikel. 

Laat op het HRN in Nederland a.u.b. één vaste vervoerder. Of het nu NS is of een ander is dan niet van belang. 

 

Reputatie 7

Ik reis veel met de bus en daar is in mijn regio totaal niets slechts mee. De bussen rijden vaak, niet altijd elektrisch, maar dat maakt niet veel uit. Dus volgens mij niet veel problemen.

Jij zit in een fijne regio dan. In Zeeland hebben ze nier eens een vervoerder kunnen vinden die straks de nieuwe busconcessie wil.

Maar goed, dit gaat teveel offtopic. Het ging over de vermeende wanprestaties van NS.

Reputatie 6

@Tamzin Ik zie nog altijd extreem veel uitval op de heuvellandlijn.

Reputatie 7

Liberalisering is leuk voor mensen met rechtse (o.a. VVD) denkbeelden. 'Zolang ik het maar goed heb’, en de rest kan barsten. Je ziet dit ook terug in de zorg, wat steeds meer uitgehold wordt en van het ooit zo mooie sociale systeem wat er in Nederland was is haast niets meer over. Alles draait tot in extremen om de winst, personeel wat nog niet weg is gejaagd is overwerkt en de wachtlijsten zijn lang. Verzekeraars doen overal moeilijk over en geven doktoren en huisartsen zoveel mogelijk de opdracht om vooral niet te helpen, want dat kost geld. Met OV gebeurt min of meer hetzelfde: er worden delen aanbesteed en de hoogste bieder mag er het OV gaan verzorgen. Maar omdat het bij al die wirwar van bedrijven nóg meer om de winst draait dan bij een overheidsinstantie wordt er op andere vlakken bespaard, vaak zijn dat personeelskosten, voorwaarden, aanschaf en onderhoud van materieel etc. Zie ook het vele schrappen van buslijnen die niet winstgevend genoeg meer zijn, waardeloze initiatieven zoals belbussen en inderdaad ook grote uitval onder personeel omdat diensten zodanig volgepland worden dat er weer een paar chauffeurs minder nodig zijn. Maar ergens tussendoor een plas doen is dan al bijna onmogelijk.

Gelukkig bestaan er nog vakbonden die opkomen voor de belangen van personeel en daarmee indirect ook voor de belangen van de reiziger. Want zolang arbeidsvoorwaarden redelijk blijven is er altijd wel genoeg personeel te vinden om de reiziger te bedienen. Jammer dat dit vaak niet gezien wordt door de schreeuwers op social media (ook op dit forum aanwezig). Overigens zeg ik niet dat de NS een heilig huisje is, maar wel veel beter dan het alternatief.

Maargoed we dwalen af, @ThomasReichel kom maar door met je volgende verhaal 😉

Reputatie 7

Ik heb het ov altijd als een publiekelijk gedragen systeem gezien. Een basisvoorziening. Daar wordt steeds verder aan gemord. Waarom zou ik via de belasting bijdragen aan het vervoer van een ander is de gedachte dan. Heel Amerikaans. Als je al kijkt naar het Amerikaanse zorgsysteem weet je al genoeg hoe men daar kijkt naar gebruik van collectieve systemen. Het is ieder voor zich en regel het zelf maar op een of andere manier (ook al kan of lukt dat je niet om welke persoonlijke reden of situatie dan ook)

Ik betaal ook belasting en daaruit worden ook zaken gefinancierd waar ik geen gebruik van maak of belang bij heb. Daar klaag ik niet over; dat hoort erbij; dat is samen als volk de kosten delen voor belangrijke en noodzakelijke voorzieningen. 

Het ov kan zeker efficiënter ingericht worden (betrek de reiziger zelf bij hoe ze het willen hebben), maar er zal altijd geld bij moeten; dat is een gegeven ( en is niet erg, maar noodzakelijk). Lege bussen op het platteland wil niemand, maar ga eens met daadwerkelijke gebruikers zelf in gesprek over wat zelf willen zodat ze meer gebruik maken van de bus. En bedenk niet iets ergens in een provinciekantoor aan een tafel, en dit zeker niet alleen door mensen die zelf nooit een bus of trein van binnen zien maar wel denken te weten wat het beste is! 

Reputatie 6

Dat is natuurlijk wel het probleem, men wil op jet platteland wel OV, maar een groot deel van de medebewoners (of klagers zelf) gebruiken de service niet. En stemmen op partijen die uit efficiencyoverwegingen (geen hogere belastingen) dingen schrappen.

 

Uiteindelijk krijg je dan inderdaad een samenleving zo scheef als de VS. Maarja. 

Ik heb het ov altijd als een publiekelijk gedragen systeem gezien.

Het spoor verzorgt echter meer dan openbaar vervoer. De discussie ging volgens mij over de splitsing tussen NS en ProRail. Die splitsing is er ook omdat het spoor niet uitsluitend voor openbaar vervoer gebruikt wordt maar ook voor besloten vervoer en goederentreinen. Helaas is men op enkele fronten wat doorgeslagen in het liberaliseren, maar in het beginsel lijkt het mij een goed idee dat het spoor opengesteld is voor commerciële aanbieders die op die manier bijvoorbeeld vakantietreinen richting skigebieden kunnen verzorgen.

Vanuit de overheid worden hiervoor regels bepaald hoe de verschillende soorten vervoer geprioriteerd, en ProRail heeft de rol van onafhankelijke organisatie om die regels toe te passen bij het verdelen van de capaciteit. Die regels komen in de praktijk neer op dat er op bepaalde baanvakken een X aantal treinpaden per uur gereserveerd worden voor goederen en/of internationale reizigerstreinen en dat die treinen dan prioriteit krijgen boven de tienminutentreinen van de NS indien het spoor te vol is om alles in te passen.

Reputatie 6

het splitsen van spoor en infra is in mijn beleving juist heel dom, en ingegeven door automobilisten. Het spoor vergt juist afstemming van infra en dienstregeling om efficiënt te zijn (zie bijv Japan). Hier saneren we wissels omdat ze duur en storingsgevoelig zijn, maar willen we wel op elk willekeurig moment de dienstregeling aan kunnen passen want robuustheid kost geld. sja…

Idealiter is een operator op een lijn ook infra beheerder. Die moet dan wel verplicht worden om ook goederenpaden aan te bieden…

 

edit: opbrengstverantwoordelijk dient de aanbestedende overheid te zijn, zoals Duitsland. veel minder ruis dan de Nederlandse libertaire gedachtes. 

Het afstemmen van dienstregeling en infra is juist iets wat ProRail doet. De dienstregeling wordt in feite al grotendeels door ProRail gemaakt en niet door de NS. NS doet vooral de 24x7 uitwerking, dus hoe laat de eerste en laatste trein rijden en wanneer de frequentie omhoog en omlaag gaat. De uurpatronen komen vooral van ProRail af, weliswaar op basis van de wensen van de vervoersbedrijven, maar rekening houdend met het grote plaatje én afgestemd met buurlanden zodat internationale treinen niet een half uur stil hoeven te staan op de grens omdat de dienstregeling van de NS niet aansloot op die van de DB. Een vervoerder die primair belang heeft bij binnenlandse intercity's de internationale dienstregeling laten maken lijkt me nogal dom.

Reputatie 6

Dus ik heb jaren bij NS zitten klagen over de PHS rotzooi in het zuiden van het land, terwijl prorail de veroorzaker is? Al die 30-minuten aansluitingen enzo... typisch. Ik ben niet eens een klant van prorail.

Nog een reden waarom deze setup slecht is: prorail voelt de tucht van de markt nauwelijks. 

Reputatie 7

@Tamzin Ik zie nog altijd extreem veel uitval op de heuvellandlijn.

Ook tussen Heerlen en Aachen vanochtend alweer te weinig personeel, waardoor meerdere ritten uitvallen.

Reputatie 6

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Reputatie 4

Eigenlijk zouden alle reizigers eens collectief gewoon niet meer betalen voor de trein, maar dan ook iedereen en dan een paar weken lang.

NS kan straffeloos de reiziger pesten...

Reputatie 7
Badge

Dan kunnen die reizigers daarvoor boetes krijgen. Zijn ze nog verder van huis. Je bereikt er niks mee.

Reputatie 6

mwoa burgerlijke ongehoorzaamheid kan best dingen bereiken. Maar in dit geval lijkt het me wel lastig. Lastiger dan snelwegen blokkeren in ieder geval.

 

Helaas is het er wel tijd voor. NS heeft geen zin om dingen in maatschappelijk belang te doen, en de concessieverlener heeft een corrupte relatie met de concessiehouder, dus daar hoef je ook niks van te verwachten.

Reputatie 5

Dan kunnen die reizigers daarvoor boetes krijgen. Zijn ze nog verder van huis. Je bereikt er niks mee.

Dat wordt dan een les voor NS om wat meer te gaan controleren…

Reputatie 5

Eigenlijk zouden alle reizigers eens collectief gewoon niet meer betalen voor de trein, maar dan ook iedereen en dan een paar weken lang.

NS kan straffeloos de reiziger pesten...

Zwart rijden is niet een optie vind ik. Wat je wel zou kunnen doen is dat alle reizigers drie weken lang alternatief vervoer gebruiken. Ik ben dan wel benieuwd naar de reactie van de NS.

Reputatie 5

mwoa burgerlijke ongehoorzaamheid kan best dingen bereiken. Maar in dit geval lijkt het me wel lastig. Lastiger dan snelwegen blokkeren in ieder geval.

 

Helaas is het er wel tijd voor. NS heeft geen zin om dingen in maatschappelijk belang te doen, en de concessieverlener heeft een corrupte relatie met de concessiehouder, dus daar hoef je ook niks van te verwachten.

Je kan er van verwachten dat iemand een rechtszaak aanspant, maar die moet het dan ook winnen. Arriva heeft tot nu toe niet veel bereikt. Het wordt afwachten…

Reputatie 4

Vandaag was het weer eens raak, vertragingen bij de vleet… De trein van Rotterdam Centraal richting Antwerpen Centraal, vertrektijd 7:11 +5 uur (sinds vele weken standaard 5 minuten vertraging, die tot 15 a 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt), sprong van 5 minuten naar +15 minuten en niet veel later naar +20 minuten vertraging. Nog altijd beter dan de intercity direct naar Breda, waar de vertraging in stappen opliep naar +40 minuten vertraging. Mijn colleges die naar Eindhoven vertrok vanuit Rotterdam had geen vertraging, zijn trein kwam keurig binnen om 7:12 uur met een geplande vertrektijd om 7:14 uur. Echter, ook hij werd op 10 minuten vertraging getrakteerd, de trein bleef tot 7:24 uur op Rotterdam Centraal staan. Wederom een kapotte trein die tussen Amsterdam en Rotterdam de NS organisatie tot chaos liet verleiden en talloze reizigers op tochtige stations in de kou liet staan.

Wij staan inmiddels vlak voor Breda al enkele minuten op een rood sein te wachten, thank you for your patience werd omgeroepen. Patience voor de NS?Mijn geduld met de NS is al tijden geleden zoek geraakt. Organisaties die door weggepromoveerde politici worden geleid zonder enige zakenkennis zijn vaak een drama voor klanten. Wouter Koolmees zou zich diep moeten schamen, hoe vaak hoor je hem verontschuldigingen aanbieden aan reizigers voor alle ellende die de NS veroorzaakt? 

 

Reputatie 1

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Dat komt natuurlijk omdat die trein om de haverklap niet rijd door personeelstekort. Ik geloof ook dat Arriva dat traject bediend.

Reputatie 1

Wat trouwens wel vervelend is, zijn die prullenbakjes tussen de stoelen bij de ICM. Vooral als je wat langer of breder persoon bent. Al een paar treinstellen tegengekomen waar ze verwijderd zijn gelukkig maar het is zelden.

Reputatie 4

Liberalisering is leuk voor mensen met rechtse (o.a. VVD) denkbeelden. 'Zolang ik het maar goed heb’, en de rest kan barsten. Je ziet dit ook terug in de zorg, wat steeds meer uitgehold wordt en van het ooit zo mooie sociale systeem wat er in Nederland was is haast niets meer over. Alles draait tot in extremen om de winst, personeel wat nog niet weg is gejaagd is overwerkt en de wachtlijsten zijn lang. Verzekeraars doen overal moeilijk over en geven doktoren en huisartsen zoveel mogelijk de opdracht om vooral niet te helpen, want dat kost geld. Met OV gebeurt min of meer hetzelfde: er worden delen aanbesteed en de hoogste bieder mag er het OV gaan verzorgen. Maar omdat het bij al die wirwar van bedrijven nóg meer om de winst draait dan bij een overheidsinstantie wordt er op andere vlakken bespaard, vaak zijn dat personeelskosten, voorwaarden, aanschaf en onderhoud van materieel etc. Zie ook het vele schrappen van buslijnen die niet winstgevend genoeg meer zijn, waardeloze initiatieven zoals belbussen en inderdaad ook grote uitval onder personeel omdat diensten zodanig volgepland worden dat er weer een paar chauffeurs minder nodig zijn. Maar ergens tussendoor een plas doen is dan al bijna onmogelijk.

Gelukkig bestaan er nog vakbonden die opkomen voor de belangen van personeel en daarmee indirect ook voor de belangen van de reiziger. Want zolang arbeidsvoorwaarden redelijk blijven is er altijd wel genoeg personeel te vinden om de reiziger te bedienen. Jammer dat dit vaak niet gezien wordt door de schreeuwers op social media (ook op dit forum aanwezig). Overigens zeg ik niet dat de NS een heilig huisje is, maar wel veel beter dan het alternatief.

Maargoed we dwalen af, @ThomasReichel kom maar door met je volgende verhaal 😉

 

Dank voor je uitvoerige reactie en ik ben het helemaal met je eens dat de liberalisering van publieke diensten veel kapot heeft gemaakt. Mijn frustraties naar de NS zijn vooral voor de leiding van de NS en de falende overheid bedoeld, niet naar de mensen die dagelijks hard werken om het vervoer mogelijk te maken. Goede arbeidsvoorwaarden zijn een must, want het OV heeft een cruciale rol in iedere samenleving. De investeringen in het openbaar vervoer zijn echter lang geleden al achtergebleven bij de ontwikkelingen van de maatschappij en de technologie en dan is het bijzonder zuur dat uitgerekend een politicus zonder zakenkennis van het OV de president directeur van de NS is geworden en dan druk ik mij zeer beleefd uit. @West ik wens je een aangename dag toe en wellicht zit ik nu in de trein die jij bestuurt 😄

 

Reputatie 4

Wederom op de terugweg van Antwerpen naar Den Haag, de aansluiting in Breda op een haar gemist.

Wederom vertraagde internationale intercity vlak voor aankomst in Breda en ging stilstaan, mijn hoop was gevestigd op de intercity vanuit Eindhoven die 2 minuten vertraagd was.
Het rennen heeft niet mogen baten, toen ik bovenaan de roltrap was beland, sloten de deuren van de intercity richting Den Haag.

Toen maar weer terug gelopen naar de internationale intercity en in Rotterdam overstappen, een kwartier later thuis.

Wat mij trouwens opvalt is het tijdstip van vertrek van de internationale intercity richting Amsterdam.

Volgens de reisplanner vertrekt de internationale trein om x:26 uur. Volgens mij klopt dit niet, aangezien de trein van Eindhoven naar Den Haag om x:23 uur en 3 minuten verschil tussen 2 treinen op hetzelfde traject lijkt mij aan de korte kant. Ik heb de internationale trein nog nooit eerder dan x:31 uur zien vertrekken.

Wat mij trouwens opvalt is het tijdstip van vertrek van de internationale intercity richting Amsterdam.

Volgens de reisplanner vertrekt de internationale trein om x:26 uur. Volgens mij klopt dit niet, aangezien de trein van Eindhoven naar Den Haag om x:23 uur en 3 minuten verschil tussen 2 treinen op hetzelfde traject lijkt mij aan de korte kant. Ik heb de internationale trein nog nooit eerder dan x:31 uur zien vertrekken.

Drie minuten onderlinge afstand is het minimum wat kan.

Reageer