Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 171 reacties
  • 5784 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


171 reacties

Reputatie 5

Wat mij trouwens opvalt is het tijdstip van vertrek van de internationale intercity richting Amsterdam.

Volgens de reisplanner vertrekt de internationale trein om x:26 uur. Volgens mij klopt dit niet, aangezien de trein van Eindhoven naar Den Haag om x:23 uur en 3 minuten verschil tussen 2 treinen op hetzelfde traject lijkt mij aan de korte kant. Ik heb de internationale trein nog nooit eerder dan x:31 uur zien vertrekken.

Drie minuten onderlinge afstand is het minimum wat kan.

Ja, dat is meteen ook erg makkelijk vertraging berekenen, als een andere trein vertraging heeft. Weet je meteen wat voor vertraging er echt is!

Reputatie 5

Vandaag was het weer eens raak, vertragingen bij de vleet… De trein van Rotterdam Centraal richting Antwerpen Centraal, vertrektijd 7:11 +5 uur (sinds vele weken standaard 5 minuten vertraging, die tot 15 a 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt), sprong van 5 minuten naar +15 minuten en niet veel later naar +20 minuten vertraging. Nog altijd beter dan de intercity direct naar Breda, waar de vertraging in stappen opliep naar +40 minuten vertraging. Mijn colleges die naar Eindhoven vertrok vanuit Rotterdam had geen vertraging, zijn trein kwam keurig binnen om 7:12 uur met een geplande vertrektijd om 7:14 uur. Echter, ook hij werd op 10 minuten vertraging getrakteerd, de trein bleef tot 7:24 uur op Rotterdam Centraal staan. Wederom een kapotte trein die tussen Amsterdam en Rotterdam de NS organisatie tot chaos liet verleiden en talloze reizigers op tochtige stations in de kou liet staan.

Wij staan inmiddels vlak voor Breda al enkele minuten op een rood sein te wachten, thank you for your patience werd omgeroepen. Patience voor de NS?Mijn geduld met de NS is al tijden geleden zoek geraakt. Organisaties die door weggepromoveerde politici worden geleid zonder enige zakenkennis zijn vaak een drama voor klanten. Wouter Koolmees zou zich diep moeten schamen, hoe vaak hoor je hem verontschuldigingen aanbieden aan reizigers voor alle ellende die de NS veroorzaakt? 

 

Het zou slimmer zijn geweest om die +40 minuten trein er uit te halen, denk ik. Anders ontstaan er alleen maar nog meer opstoppingen. Het wordt tijd om te investeren in meer spoorlijnen. Dan krijg je al snel minder "files" op het spoor.

Reputatie 6

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Dat komt natuurlijk omdat die trein om de haverklap niet rijd door personeelstekort. Ik geloof ook dat Arriva dat traject bediend.

Klopt, maar om dan een lijnbus weer te geven...? 😅

Reputatie 4

https://www.ad.nl/binnenland/ns-duikt-diep-rood-in-koolmees-kondigt-aan-treinkaartjes-gaan-fors-duurder-worden-in-2025~a6295b07/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

Wouter Koolmees, regelmatig het leidend of beter gezegd lijdend voorwerp van mijn dagelijkse NS frustraties. De keren dat Koolmees de media opzoekt, dan gaat het om de prijsverhoging van de treinkaartjes. Niet de NS maar die incompetente ex-politicus Wouter Koolmees zou diep rood moeten kleuren van schaamte. Hoe durft hij na jaren van wanprestaties dit te roepen? Het moet beter voor de reiziger… Die man heeft geen idee wat zijn organisatie aan ellende voor reizigers heeft veroorzaakt. Dit volledig aan het conto van de NS toeschrijven is niet fair, want de overheid heeft volledig verzaakt in het opstellen en executeren van een openbaar vervoer strategie, die het openbaar vervoer naar een sustainable toekomst leidt en mensen laat overstappen van de auto naar het OV. Schaamteloze actie, tekenend voor de man in kwestie, Woutertje Koolmees… Misschien zou deze president-directeur de geldverslindende overhead van zijn organisatie moeten terugbrengen of eindelijk iets doen aan de grote hoeveelheid zwartrijders of personen die onterecht in de 1e klas zitten en ALTIJD met een waarschuwing wegkomen. In al die jaren heb ik slechts 1x meegemaakt, dat er een boete werd uitgeschreven. Reizigers zouden een petitie moeten indienen waarin het vertrek van incompetentie (lees Wouter Koolsmees en diverse (mis)management lagen). De Fira en HSL debacles hebben de samenleving veel gekost, de vertraging van de ICNG leveringen idem dito. Nee, laat de reiziger deze wantoestanden betalen, ze hebben immers weinig keuze….

Reputatie 7

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Reputatie 7
Badge +1

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Dat komt natuurlijk omdat die trein om de haverklap niet rijd door personeelstekort. Ik geloof ook dat Arriva dat traject bediend.

Klopt, maar om dan een lijnbus weer te geven...? 😅

Klopt niet helemaal volgens mij. Trein rijdt onder de vlag van Arriva maar met personeel van Deutsche Bahn. (info van de site treinreiziger.nl)

Reputatie 4

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Eens, maar 540 miljoen verlies maken en toch aanblijven als president-directeur is nieuwswaardig…

Reputatie 4

Logboek NS frustraties onderweg van Den Haag naar Antwerpen… doet mij denken aan de tijden waarin langspeelplaten het medium waren om naar muziek te luisteren, totdat de naald bleef hangen als gevolg van een kras. Deze kras zit diep in het traject naar Antwerpen, standaard een vertraging van +5 minuten in Rotterdam, maar de “pret” begint altijd na Breda. We rijden Breda in een slakkengang uit en gaan vervolgens stilstaan en conform verwachting wordt vervolgens omgeroepen, dat we op de vertraagde Eurostar vanuit Antwerpen moeten wachten. In mijn agenda blok ik 30 minuten ivm vertragingen, de enige manier om met de onbetrouwbaarheid van het openbaar vervoer rekening te kunnen houden.

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Eens, maar 540 miljoen verlies maken en toch aanblijven als president-directeur is nieuwswaardig

​​​​Bij ieder normaal bedrijf zou de directie in zo'n geval zelf opstappen of door een extra aandeelhoudersvergadering acuut naar huis gestuurd worden. Het is onbegrijpelijk dat figuren als Wouter Koolmees, Bert Groenewegen en Tjalling Smit er nog steeds zitten.

Overigens ook bij FNV Spoor en VVMC blijft het nu plotseling verdacht stil.

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Zolang er bij NS intern niet de bezem doorgaat zal er weinig veranderen. Ieder jaar weer wordt er vooraf veel beloofd en weinig gerealiseerd. De inefficiëncy is schrijnend, de bureaucratie is verstikkend, de minachting voor de klant stuitend. 

Reputatie 5

Kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en de aankondiging van een fikse prijsverhoging van treinkaartjes in 2025, kan ik slechts hopen dat de overheid een keer wakker gaat worden en dit probleem structureel gaat aanpakken voor de komende generaties van reizigers…

Zolang er bij NS intern niet de bezem doorgaat zal er weinig veranderen. Ieder jaar weer wordt er vooraf veel beloofd en weinig gerealiseerd. De inefficiëncy is schrijnend, de bureaucratie is verstikkend, de minachting voor de klant stuitend. 

Helemaal mee eens. Ik verwacht dat het verlies volgend jaar waarschijnlijk nog groter wordt dan dit. En voor je het weet heeft NS geen geld meer. 

Reputatie 7
Badge

Er gaat echt niks veranderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Er gaat echt niks veranderen. 

Er gaat wel iets veranderen, de prijs van een vervoersbewijs en abonnement.

Reputatie 4

Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?

Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.

Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten. Het is niet zo makkelijk als men denkt.

 

Die vieze smerige treinen however...

Reputatie 7
Badge

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten

Natuurlijk is dit geen gouden maar één defecte of te korte trein komt vaker voor dan chaos, toch? En het mooie is dat dit niks hoeft te kosten als er toch al een machinist stand by is. De brandweer stationeert zijn mensen ook geen half uur van hun voertuigen, ondanks dat één team op de kazerne natuurlijk niet altijd genoeg is en er soms dus alsnog mensen van verder moeten komen.

Reputatie 4

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

Reputatie 1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen 

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In de VS rijdt het weinige OV dat er is (voornamelijk in wat links-liberale staten) vrijwel volledig op subsidie.

 

De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 

Demonstreren is nu eenmaal een goed recht ook voor zaken waar u het misschien niet mee eens bent.

 

Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. 

Toezicht heeft alleen zin als je tegelijkertijd ook duidelijke en meetbare prestatie-eisen stelt aan NS en ProRail. En bij dat laatste wringt de schoen, de relatie tussen overheid en NS/ProRail is er al jaren van handjeklap en onderling gekonkel.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Het enige waar NS daadwerkelijk nog een tekort aan heeft zijn volgens mij de onderhoudsmonteurs. De loonkosten zijn het afgelopen jaar gigantisch gestegen, zoals in onderstaand topic is aangegeven. Daarnaast heeft NS veel branchevreemde activiteiten. NS zou zich wat mij betreft meer moeten concentreren op de hoofdtaak. Het goed en voor de reiziger comfortabel uitvoeren van de dienstregeling.

 

 

Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. 

Als je de lonen ieder jaar met 10-15% laat stijgen vallen de kosten helemaal niet lager uit 

Daarnaast zijn er door het thuiswerken ook veel minder reizigers en dus veel minder inkomsten. Tot overmaat van ramp zijn die thuiswerkers degenen die vroeger de hoogste tarieven betaalden. Van Studenten-OV en Jongerentickets kan de schoorsteen bij NS niet roken.

Reputatie 5

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

En ik dacht al... Waar zijn de klachten gebleven?😂

 

In de VS is vervoer inderdaad veel goedkoper, zowel benzine als OV... Misschien een idee om daarheen te verhuizen, wat ik na hogere benzine en OV-prijzen waarschijnlijk ook ga doen? Maar, het OV is daar wel minder frequent... Toch beter een auto…

Jammer genoeg wil Nederland niet dat mensen reizen, vin ikzelf erg jammer aangezien ik van reizen hou... Benzine is duur, OV is ook duur, en vliegverkeer is ook duur... En dan nog de vele belastingen... Het wordt tijd dat reizigers gaan staken. Maar wacht... Dat sommige juist! Dat niemand reist! Dus... Wat zou de oplossing kunnen zijn? Iedereen: Immigreren!

 

Wat de kwaliteit betreft, het is inderdaad steeds lager, en de prijs steeds lager, net zoals de reizigersaangallen... Tijd voor verandering!

Reputatie 7

Inefficiëncy, hoge kosten en relatief weinig subsidie maken het OV in Nederland duur. Daarnaast betaalt een deel van de reizigers (zoals de grote groep studenten die bijna voor niets reizen) niet evenredig mee.

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

 

Reputatie 6

@Real aire Vindvje echt dat vliegen duur is? 😅

@Real aire, Iedereen: Immigreren! 

Als iedereen immigreert (naar Nederland) wordt het wel druk in het OV. 

 

 

 

In feite niet echt fair. Waarom zou je studenten gratis met trein én alle overig OV laten reizen door het hele land (= eigenlijk ook subsidie geven)? En dan ook nog in de spits. Ik gun ze het reizen van harte, heb zelf in de jaren '90 ook een studenten-weekkaart gehad en daarna tot aan het heden aan toe altijd een vast abonnement genomen. Maar de tijd en zeker de financiële situatie van NS is wel heel anders geworden t.o.v. destijds. Nederland is uniek met zo'n systeem, maar wat mist NS ermee aan inkomsten? Bijv de SNCF heeft een studentenabonnement, waarmee je altijd met korting kan reizen tussen woonplek en studieplaats. Duidelijk iets anders dus.

De OV-studentenkaart is voor het OV een valkuil gebleken. Het OV heeft er destijds met de OV-studentenkaart veel reizigers bij gekregen maar tegen een niet-realistische prijs. Het gevolg was dat de tarieven voor gewone reizigers fors werden verhoogd om dat te compenseren. Die gewone reizigers begonnen vervolgens door die hoge tarieven uit te wijken naar de auto waardoor het OV juist weer afhankelijker werd van de studenten. Een vicieuze cirkel is toen ingezet die uiteindelijk geleid heeft tot de huidige onrealistisch hoge tarieven.

Reageer