Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 325 reacties
  • 10017 Bekeken

Reputatie 5

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


325 reacties

Reputatie 5

Mja, ik probeer er maar een beetje lollig om te doen. Maar het is natuurlijk te triest voor woorden. Zowel de personen op het spoor als de onophoudelijke stroom verstoringen. Ik ben zo blij dat ik de trein niet meer nodig heb voor woon-werkverkeer.

Kom ik toch weer terug op die besparingen... Ik kan je verzekeren dat er echt niet zoveel aanrijdingen met personen waren als er niet zo op de zorg werd bespaard... En NS en ProRail moeten gewoon een goeie tik op hun vingertjes krijgen, misschien zal dat eens helpen.

 

Kom ik toch weer terug op die besparingen... Ik kan je verzekeren dat er echt niet zoveel aanrijdingen met personen waren als er niet zo op de zorg werd bespaard... En NS en ProRail moeten gewoon een goeie tik op hun vingertjes krijgen, misschien zal dat eens helpen.

Het zijn met name de seinstoringen, de wisselstoringen, de kapotte bovenleidingen en de spoedreparaties die explosief zijn toegenomen, plus het aantal defecte treinen. Juist bij de aanrijdingen.valt het de laatste tijd wel mee.

Reputatie 7

Afgelopen tijd ook al meerdere keren gezien dat er aangekondigd wordt dat er tijdelijk geen treinen op een traject zullen rijden wegens “technisch onderzoek”. Dat is iets nieuws van de laatste tijd. Blijkbaar is er veel spontaan technisch te onderzoeken.

En nu zie weer een aanrijding tussen Muiderpoort en Amstel (geen treinverkeer tot 19.00)…… en eerder vanmiddag een aanrijding tussen Roosendaal en Bergen op Zoom….. het is flink raak.

 

 

 

 

Technisch onderzoek als oorzaak in de reisinformatie is relatief nieuw, maar volgens mij is het principe zelf niet nieuw. Voorheen werd het waarschijnlijk anders genoemd of misschien werd het zelfs geheel niet vermeld in de reisinformatie omdat het maar om enkele individuele treinen ging die uitvielen. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er vroeger bij elke uitgevallen trein een reden vermeld was.

Reputatie 2

Mja, ik probeer er maar een beetje lollig om te doen. Maar het is natuurlijk te triest voor woorden. Zowel de personen op het spoor als de onophoudelijke stroom verstoringen. Ik ben zo blij dat ik de trein niet meer nodig heb voor woon-werkverkeer.

Kom ik toch weer terug op die besparingen... Ik kan je verzekeren dat er echt niet zoveel aanrijdingen met personen waren als er niet zo op de zorg werd bespaard... En NS en ProRail moeten gewoon een goeie tik op hun vingertjes krijgen, misschien zal dat eens helpen.

Gaat het bij 'Aanrijding' dan altijd om een persoon op het spoor? Of vermeld NS dat anders?

Reputatie 7
Badge +1

Een aanrijding kan een aanrijding met een persoon zijn, maar ook een aanrijding met een voertuig o.i.d..

NS vermeld niet meer specifiek of het een aanrijding met een persoon is.

Reputatie 5

Een aanrijding kan een aanrijding met een persoon zijn, maar ook een aanrijding met een voertuig o.i.d..

NS vermeld niet meer specifiek of het een aanrijding met een persoon is.

En maar beter ook, het is een beetje luguber om "aanrijding met persoon" neer te zetten, en meestal krijg je dan akkelige reacties van reizigers uit woede.

Reputatie 5

.....En nu zie weer een aanrijding tussen Muiderpoort en Amstel (geen treinverkeer tot 19.00)…… en eerder vanmiddag een aanrijding tussen Roosendaal en Bergen op Zoom….. het is flink raak......

@Henkpeetersen vind dit leuk

Toch wel triest dat mensen zulk soort berichten plaatsen, nog meer bizar dat andere dit "leuk" vinden. Wat gaat er een leed (bij personeel, slachtoffers en nabestaanden) schuil achter dit soort gebeurtenissen op het spoor.

Reputatie 5

.....En nu zie weer een aanrijding tussen Muiderpoort en Amstel (geen treinverkeer tot 19.00)…… en eerder vanmiddag een aanrijding tussen Roosendaal en Bergen op Zoom….. het is flink raak......

@Henkpeetersen vind dit leuk

Toch wel triest dat mensen zulk soort berichten plaatsen, nog meer bizar dat andere dit "leuk" vinden. Wat gaat er een leed (bij personeel, slachtoffers en nabestaanden) schuil achter dit soort gebeurtenissen op het spoor.

Iedereen gaat op een andere manier om met leed, de ene maakt grapjes dan andere wordt er verdrietig van. Er is niemand die niet mee leeft met de nabestaanden, personeel en slachtoffers.

Maar iedereen leeft mee op z'n eigen manier.

Reputatie 7
Badge +1

.....En nu zie weer een aanrijding tussen Muiderpoort en Amstel (geen treinverkeer tot 19.00)…… en eerder vanmiddag een aanrijding tussen Roosendaal en Bergen op Zoom….. het is flink raak......

@Henkpeetersen vind dit leuk

Toch wel triest dat mensen zulk soort berichten plaatsen, nog meer bizar dat andere dit "leuk" vinden. Wat gaat er een leed (bij personeel, slachtoffers en nabestaanden) schuil achter dit soort gebeurtenissen op het spoor.

Het is wel zo netjes om dan meteen het hele bericht mee te quoten in plaats van het zo uit z'n context te trekken. Natuurlijk vind @Henkpeetersen de aanrijding niet leuk, maar vind hij wel het geplaatste bericht nuttig. En daar zat buiten jouw quote om nog een stuk bericht boven. Dat had je blijkbaar, gezien de puntjes aan het begin van de quote, zelf ook wel gezien.

Overigens is er volgens mij niets triests aan het bericht wat je quote, behalve dat het natuurlijk een trieste gebeurtenis is die alleen maar verliezers kent. NS vermeld het zelf toch ook gewoon op de website als er een aanrijding is geweest? Lijkt me voor reizigers wel nuttig om te weten waarom er niets rijdt. Ook om begrip voor de situatie te verkrijgen.

Reputatie 5

De maandag begint weer goed met een last minute dienstregelingwijziging, waar de ware aard van het uitvallen van een trein aan de fantasie van de reiziger wordt overgelaten… De NS app geeft ook geen uitsluitsel met de melding “Dit reisadvies vervalt”

 

Reputatie 5

De maandag begint weer goed met een last minute dienstregelingwijziging, waar de ware aard van het uitvallen van een trein aan de fantasie van de reiziger wordt overgelaten… De NS app geeft ook geen uitsluitsel met de melding “Dit reisadvies vervalt”

 

Ik neem aan dat er geen materieel beschikbaar was in Den Haag HS, want deze trein rijdt wel gewoon vanaf Rotterdam Centraal.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-06-10/1121

Reputatie 5

Nu is de harde wind die de HSL teistert… Er wordt in de trein omgeroepen “due to exceptional weather”… Heb ik een orkaan melding gemist? Bussen blijven blijkbaar beter op de weg kleven, dan treinen die over de veel geplaagde HSL route moeten rijden. Bizar…

Reputatie 5

Nu is de harde wind die de HSL teistert… Er wordt in de trein omgeroepen “due to exceptional weather”… Heb ik een orkaan melding gemist? Bussen blijven blijkbaar beter op de weg kleven, dan treinen die over de veel geplaagde HSL route moeten rijden. Bizar…

Harde windstoten + hard rijdende treinen = gevaar op ontsporing, dan ben je een stuk verder van huis dan met een bus die op eens platgelegd word...

Reputatie 7
Badge +1

Ik begreep eens van een machinist dat de hoogte van het viaduct, en de soms bijzonder sterke wind over de rivier, treinen in het uiterste geval kunnen optillen. De gevolgen daarvan lijken me logisch.

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Reputatie 5

Ik begreep eens van een machinist dat de hoogte van het viaduct, en de soms bijzonder sterke wind over de rivier, treinen in het uiterste geval kunnen optillen. De gevolgen daarvan lijken me logisch.

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Vliegende treinen, zou dat sneller zijn? Stel je voor alle treinen reden nog tijdens storm Eunice 🙈

Reputatie 5

Trein rijd niet verder dan Roosendaal door hinder op het spoor tussen Middelburg en Vlissingen...???

 

Aha, nu is het "hinder" (persoon) op het spoor opeens tussen Roosendaal - Vlissingen.

 

Bedankt voor de conducteur met mooie qoute van de dag "Als je het allemaal even niet meer trekt, duw dan"

Reputatie 5

Het gaat in iedergeval wel weer lekker in het Zuid-Westen van Nederland!

Het vervelende is vaak ook nog, dat de trajecten rondom de HSL vaak lijden onder de HSL.

Reputatie 5

Is er een actie gaande bij de conducteurs?

zaterdag van Den Haag naar Antwerpen: geen controle

zondag van Antwerpen naar Den Haag: geen controle

vandaag van Den Haag naar Antwerpen: geen controle

nu van Antwerpen naar Den Haag: geen controle

Reputatie 5

Is er een actie gaande bij de conducteurs?

zaterdag van Den Haag naar Antwerpen: geen controle

zondag van Antwerpen naar Den Haag: geen controle

vandaag van Den Haag naar Antwerpen: geen controle

nu van Antwerpen naar Den Haag: geen controle

Ja, een actieloze actie. Enige actie die ze hebben is het koppie koffie dat ze drinken in de machinistencabine 😉😉 (Is natuurlijk gedeeltelijk een grap)

Er is niets gaande, maar conducteurs hebben naast het controleren van vervoerbewijzen nog meer taken. Daardoor kan het voorkomen dat je soms een conducteur niet ziet. Ze zijn er echter wel.

Reputatie 7

Ik begreep eens van een machinist dat de hoogte van het viaduct, en de soms bijzonder sterke wind over de rivier, treinen in het uiterste geval kunnen optillen. De gevolgen daarvan lijken me logisch.

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Hoe is dat in het buitenland? Kennen ze daar ook HSL-bruggen die vanwege te harde wind soms worden stilgelegd? Zo ja, ben wel benieuwd hoe dat daar aangepakt wordt. Hoe dan ook, er is iedere dag wel wat op de HSL....

 

Hoe is dat in het buitenland? Kennen ze daar ook HSL-bruggen die vanwege te harde wind soms worden stilgelegd? 

Het heeft specifiek met het ontwerp van deze brug te maken waarbij "mooi" belangrijkeer was dan "functioneel".

Reputatie 5

Ik begreep eens van een machinist dat de hoogte van het viaduct, en de soms bijzonder sterke wind over de rivier, treinen in het uiterste geval kunnen optillen. De gevolgen daarvan lijken me logisch.

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Hoe is dat in het buitenland? Kennen ze daar ook HSL-bruggen die vanwege te harde wind soms worden stilgelegd? Zo ja, ben wel benieuwd hoe dat daar aangepakt wordt. Hoe dan ook, er is iedere dag wel wat op de HSL....

Lijkt me vrij logisch dat wind op bruggen harder is, omdat het bij ons meestal over water gaat en hoogte helpt nou ook niet echt tijdens een storm, in andere landen zal dat wel een stuk anders zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Geen ander soort windschermen, maar gewoon windschermen. Oorspronkelijk had die brug namelijk geen windschermen.

 

Reageer