Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 303 reacties
  • 9464 Bekeken


Toon eerste bericht

303 reacties

Reputatie 5

Hoe laat had je de trein teruggepakt of weet je al wat er aan de hand was op de terugweg?

Neej, het gaat om "IC" Utrecht - Rotterdam van 16:03. Hij kwam wel met 3 minuten vertraging aan in Gouda (Net zoals vele treinen na die) maar dat lijkt me niet de reden? Defect was de trein ook niet want hij ging gewoon weer terug naar Utrecht Centraal.

Reputatie 7
Badge +1

Een blik op Treinposities.nl geeft voor deze rit aan dat ie niet verder is gegaan dan Gouda vanwege een defecte trein:

Die reden van uitvallen is dus blijkbaar wel opgegeven door NS, maar is om wat voor reden dan ook niet in de reisplanner terecht gekomen.

Er zijn meer treinen die rondom dit tijdstip (tussen Rotterdam en Utrecht) vertraagd zijn geraakt. Blijkbaar stond er dus ergens verderop een trein gestrand.

Dat zou gezien het snelheidsverloop maar zo eens deze kunnen zijn geweest: https://treinposities.nl/ritinfo/20240603/2859

De intercity Rotterdam - Utrecht stond eerst defect tussen Rotterdam Noord en Alexander en later op Rotterdam Alexander zelf, hierdoor zijn er enkele treinen opgeheven. Storing lijkt de reisinformatie niet gehaald te hebben vanwege de korte duur, defecte trein was binnen een half uur weg waardoor linkerspoor rijden (dat zal de reden zijn dat jouw trein opgeheven werd, zodat de IC naar Groningen eventueel linkerspoor om de defecte trein heen kon) uiteindelijk niet nodig was.

De trein ging niet verder vanwege een defecte trein elders op het spoor.

 

*edit bedankt voor de informatie, Bemined.

Reputatie 5

Altijd fijn wanneer externe applicaties je meer info geven dan dat de officiele app van NS of personeel van NS zelf doet.

 

In iedergeval bedankt!

Toen ik nog dagelijks elke middag de intercity vanaf Rotterdam Centraal pakte keek ik ook nooit op de vertrektijden van Centraal of deze op tijd was maar keek ik op de vertrektijden van Rotterdam Alexander om te zien of de trein de andere kant op vertraging had. Dat gaf mij altijd een veel beter beeld bij of de terugrit op tijd zou vertrekken dan wachten tot de reisinformatie me hierover zou inlichten. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat de app beweerde dat de trein op tijd zou vertrekken terwijl de vorige trein meer dan 10 minuten vertraging had en de keertijd 10 minuten was...

Reputatie 5

Toen ik nog dagelijks elke middag de intercity vanaf Rotterdam Centraal pakte keek ik ook nooit op de vertrektijden van Centraal of deze op tijd was maar keek ik op de vertrektijden van Rotterdam Alexander om te zien of de trein de andere kant op vertraging had. Dat gaf mij altijd een veel beter beeld bij of de terugrit op tijd zou vertrekken dan wachten tot de reisinformatie me hierover zou inlichten. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat de app beweerde dat de trein op tijd zou vertrekken terwijl de vorige trein meer dan 10 minuten vertraging had en de keertijd 10 minuten was...

Ik moet inmiddels al met zo veel rekening houden dat ik de weg kwijt ben, ik kijk vaak wel een station verder of achteruit om te zien wat er gaande is en of mijn trein wel daadwerkelijk op tijd zou aankomen.

 

In dit geval keek ik ook naar Rotterdam Alexander en zag ik dat de trein naar Groningen een enorme vertraging had opgelopen, maar lag toen nog niet die link 😅, want ik dacht dat is het andere spoor dus daar zullen wij geen last van hebben (dus wel).

Reputatie 5

Dat zou gezien het snelheidsverloop maar zo eens deze kunnen zijn geweest: https://treinposities.nl/ritinfo/20240603/2859

Klopt, technische problemen treinstel SNG 2432

Reputatie 5

De ellende op het traject Rotterdam - Antwerpen is zeer hardnekkig, wederom veroorzaakt door problemen met/op de HSL. Ditmaal een kapotte trein (wederom, diepe zucht) op de HSL waardoor heel veel treinverkeer in de soep loopt, afgelopen maandag was het een seinstoring op de HSL. Het is inmiddels 8:10 uur en we zijn nog niet eens in Breda aangekomen, terwijl de geplande aankomsttijd in Antwerpen 8:16 uur is, die ZELDEN wordt gehaald. 
Wanprestaties van NS & ProRail worden niet ter verantwoording geroepen. We zijn nu met 46 minuten vertraging in Breda aangekomen, maandag was het een uur, sarcastisch gezien een verbetering van 15 minuten. 

Reputatie 5

15 minuten op anderhalf uur is ruim 16,7%. 

En zoals ik aangaf had ik regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten, soms wel 3 of 4 keer week, dat is zo'n 57,7%. Daarnaast ook nog heel wat keren tussen de 15 en 30 minuten vertraging. Om nog maar niet te spreken van de keren dat ik meer dan 30 minuten vertraging had, wat gewoon meer dan een verdubbeling van mijn reis was. Natuurlijk was ik daar ook niet blij, ja soms was ik daar best gefrustreerd over, maar daar ging ik niet een heel persoonlijk blog van bijhouden hier. 

Daarnaast is het hebben van een langere reistijd door vertraging wel heel wat anders dan dat er loon wordt ingehouden. Dan zou ik met mijn vertraging wel heel weinig of zelfs niets over hebben gehouden. Echt met zo'n klaagtopic als dit bereik je niets, behalve dat mensen denken “daar heb je die klager weer” of het niet eens meer lezen. 
 

waarvan akte beste Momo, laat mij de NS klager zijn, wellicht een idee voor deze community site om hier een badge voor te geven 😄

 

Reputatie 5

De ellende op het traject Rotterdam - Antwerpen is zeer hardnekkig, wederom veroorzaakt door problemen met/op de HSL. Ditmaal een kapotte trein (wederom, diepe zucht) op de HSL waardoor heel veel treinverkeer in de soep loopt, afgelopen maandag was het een seinstoring op de HSL. Het is inmiddels 8:10 uur en we zijn nog niet eens in Breda aangekomen, terwijl de geplande aankomsttijd in Antwerpen 8:16 uur is, die ZELDEN wordt gehaald. 
Wanprestaties van NS & ProRail worden niet ter verantwoording geroepen. We zijn nu met 46 minuten vertraging in Breda aangekomen, maandag was het een uur, sarcastisch gezien een verbetering van 15 minuten. 

Maar... Je hoeft niet persé de HSL te pakken om in Antwerpen te komen, toch? Via Roosendaal kom je ook in Antwerpen...

Van de afgelopen tien treinen op werkdagen waren er welgeteld twee op tijd, vijf met een vertraging van 5-30 minuten, twee met 30-60 minuten vertraging en één met 72 minuten vertraging.

Een punctualiteit van 20% is natuurlijk volkomen onacceptabel. Dat is echt een andere situatie dan regelmatig vertraging hebben doordat de overstap krap is. 

Van de afgelopen tien treinen op werkdagen waren er welgeteld twee op tijd, vijf met een vertraging van 5-30 minuten, twee met 30-60 minuten vertraging en één met 72 minuten vertraging.

Een punctualiteit van 20% is natuurlijk volkomen onacceptabel. Dat is echt een andere situatie dan regelmatig vertraging hebben doordat de overstap krap is. 

Het hangt de laatste dagen overal in Nederland weer van storingen aan materieel en infra aan elkaar. Een paar weken geleden riepen en NS en ProRail nog in koor dat het dit jaar allemaal beter moest gaan. De situatie is bar en boos en het blijft alleen maar hopen op betere tijden.

Reputatie 5

Van de afgelopen tien treinen op werkdagen waren er welgeteld twee op tijd, vijf met een vertraging van 5-30 minuten, twee met 30-60 minuten vertraging en één met 72 minuten vertraging.

Een punctualiteit van 20% is natuurlijk volkomen onacceptabel. Dat is echt een andere situatie dan regelmatig vertraging hebben doordat de overstap krap is. 

Het hangt de laatste dagen overal in Nederland weer van storingen aan materieel en infra aan elkaar. Een paar weken geleden riepen en NS en ProRail nog in koor dat het dit jaar allemaal beter moest gaan. De situatie is bar en boos en het blijft alleen maar hopen op betere tijden.

Het lijkt bijna wel alsof mensen het erger vinden dat de HSL er de hele tijd uitligt, terwijl je naast de HSL gewoon nog prima omreis mogelijkheden hebt. Tuurlijk het is akkelig en uiterst teleurstellend dat het maanden zo gaat, maar het gaat overal al maanden slecht. Het hele spoornetwerk is er (helaas) slecht aan toe en er moet echt snel wat veranderen. Er wordt al een oogje gehouden op NS en ProRail door het Rijk, ze zijn zich er dus bewust van dat het slecht gaat, maar aandringen? Dat gebeurt niet.

 

Er is helemaal niks aan de hand totdat de HSL eruit ligt, dan gaan alle alarmbellen rinkelen hoor!

Reputatie 7
Badge +1

Ook nu dus weer

 

 

Reputatie 5

Sterkte aan alle slachtoffers, ik ben blij dat ik een afspraak had en dat ik dus niet naar school ben gegaan.

 

Denk niet dat het heel lang gaat duren voordat half Nederland plat ligt

 

Hiervoor krijg je trouwens toch geen GTBV omdat dit overmacht is?

Reputatie 7
Badge +3

Hiervoor krijg je trouwens toch geen GTBV omdat dit overmacht is?

Dit valt normaal gesproken niet onder overmacht. Natuurrampen, oorlog, grootschalige stroomstoringen zouden dat wel kunnen zijn. Maar een storing op de verkeersleidingspost is eigen verantwoordelijkheid.

Wel toevallig dat het bijna precies een jaar geleden in Amsterdam gebeurde.

Reputatie 5

Hiervoor krijg je trouwens toch geen GTBV omdat dit overmacht is?

Dit valt normaal gesproken niet onder overmacht. Natuurrampen, oorlog, grootschalige stroomstoringen zouden dat wel kunnen zijn. Maar een storing op de verkeersleidingspost is eigen verantwoordelijkheid.

Wel toevallig dat het bijna precies een jaar geleden in Amsterdam gebeurde.

Oeee vooropgezet spel 🤪.

Kom maar op met die complottheorieën!!

 

Ik gok dat dit de schuld is van het WEF en al die maatregelen voor het klimaat!

Reputatie 7
Badge +3

Dan zeg ik de Russen, die hebben het de laatste tijd toch altijd gedaan zegt men 😉

Volgens nu.nl is de storing overigens inmiddels verholpen. Maar zal nog wel ff impact hebben.

Reputatie 5

Dan zeg ik de Russen, die hebben het de laatste tijd toch altijd gedaan zegt men 😉

Volgens nu.nl is de storing overigens inmiddels verholpen. Maar zal nog wel ff impact hebben.

ProRail geeft inmiddels hetzelfde aan, het zal wel nog voor de rest van de dag impact hebben overal op het spoor gok ik zomaar.

 

 

Er wordt al een oogje gehouden op NS en ProRail door het Rijk, ze zijn zich er dus bewust van dat het slecht gaat, maar aandringen? Dat gebeurt niet

Als jouw kinderen thuis de tent afbreken dan heeft het weinig zin om een oogje in het zeil te houden als ze weten dat jij toch niet ingrijpt. Zo werken dat soort zaken.

Bij ProRail wordt het echt tijd dat er voorlopig even geen nieuwe projecten meer gestart worden en nu eerst achterstallig onderhoud (gevolg van geldtekort door kostenoverschrijdingen bij allerlei feestprojecten) wordt weggewerkt en de beveiliging technisch op niveau 2024 wordt gebracht. En al die leuke milieupraatjes moeten voorlopig maar even in de la blijven. 

De storing zelf lijkt minder dan een uur geduurd te hebben, maar de logistieke chaos die er op volgde meer dan drie keer zo lang.

Reputatie 5

De storing zelf lijkt minder dan een uur geduurd te hebben, maar de logistieke chaos die er op volgde meer dan drie keer zo lang.

Is ook niet zo gek ook hé, Utrecht is een van de grootste stations met treinen die elke richting op gaan. Je had dit ook bij de systeemstoring in Amsterdam de nasleep was enorm. Hier is de nasleep nog enormer, stel je voor het had net zo lang geduurd als de systeemstoring in Amsterdam...

Reputatie 5

De ellende op het traject Rotterdam - Antwerpen is zeer hardnekkig, wederom veroorzaakt door problemen met/op de HSL. Ditmaal een kapotte trein (wederom, diepe zucht) op de HSL waardoor heel veel treinverkeer in de soep loopt, afgelopen maandag was het een seinstoring op de HSL. Het is inmiddels 8:10 uur en we zijn nog niet eens in Breda aangekomen, terwijl de geplande aankomsttijd in Antwerpen 8:16 uur is, die ZELDEN wordt gehaald. 
Wanprestaties van NS & ProRail worden niet ter verantwoording geroepen. We zijn nu met 46 minuten vertraging in Breda aangekomen, maandag was het een uur, sarcastisch gezien een verbetering van 15 minuten. 

Maar... Je hoeft niet persé de HSL te pakken om in Antwerpen te komen, toch? Via Roosendaal kom je ook in Antwerpen...

Serieus? Enige idee hoeveel stops de boemel maakt, los van de shit aansluiting in Roosendaal. Come on, ik betaal serieus geld voor een service, die gewoon geleverd moet worden! Met deze houding verandert er nooit wat

Reputatie 5

Weer de trein uitgevallen en de volgende vertraging, met de ellende rondom Utrecht, de volgende zwarte bladzijde in de lijst van NS/ProRail problemen…

Reageer