NS: veel meer treinen per dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 69 reacties
  • 2435 Bekeken

Reputatie 7
  • Machinist NS
  • 306 reacties

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!


69 reacties

Reputatie 6

@Tamzin Er is veel protest op gekomen en het resultaat is dat reizigers alternatieven gaan zoeken waardoor de treinen die nog wel rijden, ook terugloop krijgen qua reizigers. 

Het gaat om een tweetal treinen om 22.49 en 23.49 en dat zullen zeker niet de best bezette treinen zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat als gevolg daarvan er een zo ernstige terugloop van het aantal reizigers is dat acute maatregelen nodig zijn.

In ieder geval is dit natuurlijk van een totaal andere orde dan de gevallen die ik noemde waarbij het hele weekend de frequentie is verlaagd tot een uurdienst.

Ik stelde de vraag overigens alleen omdat ik nergens op internet kon vinden dat er plannen waren om de beide treinen weer toe te voegen.

Ik snap het :) 

Reputatie 7
Badge

Het enige wat ik er over kan vinden @Lies87 is dit: https://archive.is/U2sum

Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...

Dat de Tweede Kamer een motie aanneemt betekent natuurlijk niet zoals de journalist schrijft dat de inkrimping daarmee van de baan is. Moties van kamerleden verplichten NS tot niets. NS heeft een concessie contract en zolang het zich daaraan houdt is dat voldoende.

De motie is daarnaast nogal vreemd omdat er in december tientallen van dit soort kleine inkrimpingen zijn gedaan en alleen deze zou dan moeten worden teruggedraaid omdat er toevallig een kamerlid in de kop van Noord-Holland woont.

Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.

 

 

Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.

Zo werkt het niet. NS heeft een concessie met een bijbehorende contract waarin de voorwaarden staan waaraan NS dient te voldoen. Het ministerie van I&M als opdrachtgever kan niet tussentijds met extra eisen komen. 

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.

Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.

Reputatie 7
Badge

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

Aandeelhouders kunnen (ook) in Nederland bestuurders ontslaan. Dat lijkt me toch een vrij eenvoudig (druk)middel om iets dat je echt wilt geregeld te krijgen.

Reputatie 7
Badge

Weet iemand trouwens wat qua toeslag de bedoeling wordt van het doortrekken van treinen die over de HSL rijden? Komen er straks op alle stations waar die treinen stoppen (volgens dit plan al Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Hilversum, Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst) toeslagzuilen? Moeten mensen die eerder zijn ingestapt en doorreizen naar Rotterdam en verder op station Schiphol de trein uit om snel toeslag te betalen?

Reputatie 3

De IC direct toeslag kan ook via de NS App aangeschaft en geüpload worden; hoef je ook de trein niet uit.

Reputatie 5

Waarschijnlijk worden op alle station waar de IC-Direct stopt toeslag paaltjes gebouwd. Overstappen op Schiphol zal veel extra reistijd en wachttijd opleveren.

Reputatie 7
Badge

Overigens kan de IC direct toeslag ook online gekocht worden en geladen in de NS app.  In dat geval hoef je ook de trein niet uit.

Uiteraard, maar ik verwacht niet dat men af wil stappen van het idee dat dat ook met alleen een ov-chipkaart moet kunnen, waarvoor ooit natuurlijk ook die toeslagzuilen elders zijn neergezet.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk worden op alle station waar de IC-Direct stopt toeslag paaltjes gebouwd. Overstappen op Schiphol zal veel extra reistijd en wachttijd opleveren.

Ik hoop het maar voor de betreffende reizigers. Zal wel weer een duur grapje zijn.

Reputatie 7

Blijf het bijzonder vinden, toeslag betalen voor zo'n onbetrouwbare, slecht presterende lijn. Ik gebruik hem tegenwoordig zelden meer, net iets teveel meegemaakt. Ook de ICNG vind ik persoonlijk geen fijne trein. Ik reis vanuit Breda wel via Delft/Leiden of Den Bosch naar Schiphol/Amsterdam. 

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

Aandeelhouders kunnen (ook) in Nederland bestuurders ontslaan. Dat lijkt me toch een vrij eenvoudig (druk)middel om iets dat je echt wilt geregeld te krijgen.

Aandeelhouders kunnen de raad van bestuur benoemen en ontslaan maar zijn daarbij wel gehouden aan de beginselen van goed bestuur. De controle daarop ligt weer bij de ondernemingskamer die beslissingen kan toetsen. Als de aandeelhouders misbruik maken van hun bevoegdheid door (in strijd met de geest van de wet) via de achterdeur toch invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering uit te oefenen zullen ze worden teruggefloten.

Overigens zal het ministerie van financiën er sowieso geen trek in hebben zich via dergelijk machtsmisbruik te gaan bemoeien met de NS-dienstregeling. Te meer daar in dit geval de eventuele kosten van extra treinen uiteindelijk ten laste komen van de aandeelhouder.

Blijf het bijzonder vinden, toeslag betalen voor zo'n onbetrouwbare, slecht presterende lijn. Ik gebruik hem tegenwoordig zelden meer, net iets teveel meegemaakt. Ook de ICNG vind ik persoonlijk geen fijne trein. Ik reis vanuit Breda wel via Delft/Leiden of Den Bosch naar Schiphol/Amsterdam. 

Je betaalt niet voor de prestaties maar voor de belachelijk hoge inschrijving die NS destijds heeft gedaan voor de HSL-concessie.

Reputatie 5

Ik ben benieuwd of NS die inschrijving al terug heeft verdiend... En als dat wel zo is kan de toeslag sinds dat de HSL slecht presteert wel een beetje omlaag.

Ik ben benieuwd of NS die inschrijving al terug heeft verdiend... En als dat wel zo is kan de toeslag sinds dat de HSL slecht presteert wel een beetje omlaag.

Dat denk ik niet. NS was destijds uitgegaan van een toeslag van €4-€7 per rit, afhankelijk van de lengte van het te reizen traject. En dat gold ook voor het stuk Breda-Rotterdam. Ik denk dat de huidige toeslag slechts een beperkt deel van de inschrijfkosten dekt.

Reputatie 7
Badge

Hoe zit het eigenlijk met die airport sprinter, gaat die nog zonder conducteur rijden zoals ooit het plan was met dat concept?

Hoe zit het eigenlijk met die airport sprinter, gaat die nog zonder conducteur rijden zoals ooit het plan was met dat concept?

Ja, dat is wel de bedoeling.

De AirportSprinter gaat met eenmensbediening rijden, dat betekent echter niet automatisch dat de conducteur verdwijnt, het betekent alleen dat de conducteur niet meer verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren maar de machinist dat gaat doen. Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.

Reputatie 7
Badge

De AirportSprinter gaat met eenmensbediening rijden, dat betekent echter niet automatisch dat de conducteur verdwijnt, het betekent alleen dat de conducteur niet meer verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren maar de machinist dat gaat doen. Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.

Dat lijkt me geen goede ontwikkeling voor wat betreft het deel van de conducteurs dat toch al bijna slapend rijk wordt. Die hoeven dan helemaal niet meer op te staan uit hun luie stoel in de eerste klasse of ongebruikte cabine.

Het is vooral om tijd te winnen bij de vertrekprocedure, de conducteur sluit nu alle deuren behalve de eigen deur en kijkt dan een tweede keer naar buiten voor de laatste deur gesloten wordt, de machinist kijkt via een beeldscherm en sluit alle deuren tegelijk. En er staat in de normen van ProRail dat een trein waarbij de machinisten de deuren sluit 1% minder rijtijdspeling nodig heeft omdat er minder factoren zijn die vertraging kunnen veroorzaken (zoals een conducteur die afgeleid wordt door een reiziger met lastige vragen op moment dat de trein moet vertrekken).

Reputatie 7
Badge

Dat snap ik nog wel, maar bespaar dan ook personeel(s)kosten en laat die conducteurs überhaupt thuis, of ga ze op een of andere manier controleren ofzo. Die betaalde passagiers in uniform zorgen echt alleen maar voor irritatie.

Reputatie 3

Zou goed zijn als dit ook echt deugdelijk en daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Maar ben erg sceptisch hierover, zeker gezien de afgelopen jaren. Dus eerst zien dan geloven. Ik denk dat de huidige "veevervoer” situatie helaas door zal blijven gaan.

Reputatie 7
Badge

Het gaat er niet beter op worden. Met dit bericht wil NS vooral goodwill kweken. Maar doe je met daden en niet met woorden!

Het gaat er niet beter op worden. Met dit bericht wil NS vooral goodwill kweken. Maar doe je met daden en niet met woorden!

Persberichten van NS hebben vrijwel altijd vooral een politiek doel.

Ik vindt het ook jammer dat nergens over de sprinter (7400) serie of die nu ook weer de hele week gaat rijden i.p.v. alleen in de ochtend en de avondspits van maandag tot vrijdag.

Reputatie 7
Badge

Wat betreft de 7400 buiten de spits in 2025 adviseert het Locov negatief over plannen voor het laten vervallen van ritten 7417 en 7462, dus tegen een kleine extra versobering. Uitbreiding van deze treinserie lijkt er dus niet in te zitten.

Reageer