Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

Ben benieuwd, het klinkt veelbelovend in elk geval.


Klinkt mooi maar bij de adviesaanvraag in februari vorig jaar kwam NS ook met zo'n plan om vervolgens in augustus een groot deel van de verbeteringen weer te schrappen en nieuwe "slimme" inkrimpingen aan te kondigen. Ofwel: eerst zien en dan geloven.

Wel zijn een aantal frequentieverhogingen bij de sprinters in het weekend verplicht op basis van de nieuwe concessie en daar zal NS dus niet onderuit kunnen.


Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat te paard gaan dat hebben we de afgelopen jaren denk ik allemaal wel gezien. Ook 2024 is niet bepaald goed begonnen. Ik sluit mij dus aan bij @Tamzin 


Eerst zien dan geloven. De problemen zijn echt niet opgelost tegen die tijd. 


Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

 

Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!


Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

 

Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!

Dit zijn gewoon enkele van de eerder opgeheven versnelde sprinters in de spits.


Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.

Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.

De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.

Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.

Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam). 


Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt. Vooral op de lijn Eindhoven-Rotterdam-Den Haag vallen nog steeds om de haverklap treinen uit. En die geplande tienminutentreinen zijn sowieso volstrekt overbodig op een toch al overvol spoor. Investeer dan liever in verbeteringen van de infrastructuur zoals spoorverdubbelingen en broodnodige nieuwe trajecten (Utrecht-Breda, Lelystad-Drachten-Groningen).


Voor dergelijke investeringen moet je bij de overheid zijn, niet bij de NS.


Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt. 

Een deel van de frequentieverhogingen bij de sprinters is nodig om in 2025 aan de eisen van de nieuwe concessie te voldoen. Dus de dienstregeling hetzelfde laten kan sowieso niet.

Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .

Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.


Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.

Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.

De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.

Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.

Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam). 

Overstappen op de Airport Sprinter kan natuurlijk ook, op Schiphol, naar Amsterdam CS.


Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .

Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.

Het is naar mijn idee nogal scheef; een erg hoge frequentie op bepaalde trajecten en nogal lage op andere. Arnhem/Nijmegen wordt ook wel erg ruim bedeeld met intercity’s. Zoveel vraag is er toch ook weer niet daar lijkt me? Maar kan het mis hebben. In de treinen waarin ik zit daar, is het nu ook niet bepaald overvol. Zeker niet in de daluren.

Meer spoor (en nieuwe stations voor sprinters) is nodig. 

NS verwacht nogal een reizigersgroei kennelijk…….. ik betwijfel het, gezien ook de prijzen die in 2025 (flink) zullen stijgen, in tegenstelling tot dit jaar.


Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)

Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.

Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!


Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?


Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?

Nee, want er zijn geen mogelijkheden om te schuiven. Enige echte optie is om de treinen uit Breda door te trekken naar Vlissingen en die uit Rotterdam in Roosendaal te laten eindigen 

En die extra IC is trouwens tijdelijk tot de pot van de marinierskazerne leeg is.


Mij is niet helemaal duidelijk wat er nou over blijft van de Intercity die altijd via Amersfoort Centraal - Hilversum - Amsterdam Centraal rijdt (Serie 1500?)

Bij werkzaamheden of storingen op de Hanzelijn of tussen Utrecht en Amersfoort is Amersfoort voor mij altijd een belangrijke tussenstop geweest tussen Groningen(Leeuwarden) en Amsterdam/Westelijke Randstad. Via Amersfoort kon je dan direct naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. De Sprinters altijd erg druk (geen ze daar er nu meer van rijden op traject Amersfoort - Amsterdam CS en/of Amersfoort - Amsterdam Zuid) en de Intercity veel snellere reistijd en rustiger. Overstap vaak op hetzelfde perron. Via Hilversum was voor mij bij storingen altijd een belangrijke omreis-route.


Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)

Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.

Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!

Eens. Ik heb door de halfuursdienst vanaf Alkmaar naar Amsterdam op bepaalde momenten, problemen met andere aansluitingen/overstappen en mijn voor- en natransport zorgt vaak voor 28 minuten duimen draaien. Elk kwartier op vrijdagochtend, zorgt weer voor wat minder duimen draaien. 

Daarnaast ook weer 2x 15 minuten besparing in de spits tussen Alkmaar en Haarlem door de herinvoering van spits IC. Maar zoals @Tamzin zegt: eerst zien dan geloven...


Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍


Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍

Met het wijzigingsblad voor februari is het helaas weer niet gelukt om in de avonduren 2x per uur te gaan richting Den Helder. De uurdienst zou teruggedraaid worden maar dat lukt nog niet.


 

Met het wijzigingsblad voor februari is het helaas weer niet gelukt om in de avonduren 2x per uur te gaan richting Den Helder. De uurdienst zou teruggedraaid worden maar dat lukt nog niet.

Zelfde geldt voor de weekenddiensten in de regio Eindhoven, Utrecht-Baarn en Schiphol-Hoorn. Als het personeelstekort onder machinisten en conducteurs opgelost zou zijn verwacht je dat de aangekondigde tussentijdse verbeteringen geleidelijk ingevoerd gaan worden. Benieuwd of er in april wel iets komt.

Overigens vraag ik me af of het überhaupt de bedoeling is om de uurdienst tussen Alkmaar en Den Helder in de late avonduren weer om te zetten in een halfuurdienst. Ik had begrepen dat dat een van "slimme optimalisaties" was om kosten uit te sparen en dat dat niet was vanwege personeelstekort.


@Tamzin Er is veel protest op gekomen en het resultaat is dat reizigers alternatieven gaan zoeken waardoor de treinen die nog wel rijden, ook terugloop krijgen qua reizigers. Op standplaatsen Alkmaar en Den Helder is verteld dat de halfuursdienst terugkeert en dat dat per februari zou zijn. Dat is niet gelukt en nu wordt gemikt op april. Lijkt me dat als het personeel het weet, het toch de bedoeling is 🙂.maar we gaan het zien!


Personeel weet niet altijd alles. Soms zeggen ze ook foute dingen.


@Tamzin Er is veel protest op gekomen en het resultaat is dat reizigers alternatieven gaan zoeken waardoor de treinen die nog wel rijden, ook terugloop krijgen qua reizigers. 

Het gaat om een tweetal treinen om 22.49 en 23.49 en dat zullen zeker niet de best bezette treinen zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat als gevolg daarvan er een zo ernstige terugloop van het aantal reizigers is dat acute maatregelen nodig zijn.

In ieder geval is dit natuurlijk van een totaal andere orde dan de gevallen die ik noemde waarbij het hele weekend de frequentie is verlaagd tot een uurdienst.

Ik stelde de vraag overigens alleen omdat ik nergens op internet kon vinden dat er plannen waren om de beide treinen weer toe te voegen.


Het enige wat ik er over kan vinden @Lies87 is dit: https://archive.is/U2sum

Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...


Het enige wat ik er over kan vinden @Lies87 is dit: https://archive.is/U2sum

Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...

Dat de Tweede Kamer een motie aanneemt betekent natuurlijk niet zoals de journalist schrijft dat de inkrimping daarmee van de baan is. Moties van kamerleden verplichten NS tot niets. NS heeft een concessie contract en zolang het zich daaraan houdt is dat voldoende.

De motie is daarnaast nogal vreemd omdat er in december tientallen van dit soort kleine inkrimpingen zijn gedaan en alleen deze zou dan moeten worden teruggedraaid omdat er toevallig een kamerlid in de kop van Noord-Holland woont.


Reageer