NS heeft bekend gemaakt dat de rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol er begin volgend jaar uit gaat. Heel Oost Nederland moet dus voor werk in Hilversum of Amsterdam, of een trip naar Schiphol overstappen. De ervaring leert dat de overstaptrein in ongeveer de helft vd gevallen niet lukt door vertraging van de trein die zou moeten aansluiten.
Er zijn veel mensen die naar Hilversum, Duivendrecht of Amsterdam Zuid forensen vanuit het Oosten. Ik vind het bizar dat we in het Oosten alle rechtstreekse verbindingen kwijtraken. Rotterdam is al verdwenen. Ik verzoek u dan ook met klem deze wijziging niet door te voeren. Hiermee jagen jullie meer en meer mensen de trein uit. En dat alleen om de problemen met de HSL op te lossen.
Gaat NS dit nog heroverwegen?
Bladzijde 1 / 3
Ik ben dezelfde mening toegedaan. De enige optie om dan nog zonder overstap in regio Amsterdam te komen is via de 2-uurlijkse intercity uit Berlijn. Maar dan nog zit in dat geval de grootste stad van Overijssel, Enschede, met een overstap in Hengelo. Uit de intercity Berlijn wil men trouwens in de zomerperiode mogelijk reizigers voor binnenlands vervoer weren.
Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol. Echter zowel Noord, Oost als Zuid-Nederland verdienen m.i. allen tenminste één directe intercityverbinding met onze hoofdstad. Alleen voor Oost gaat dat dus veranderen.
De plannen zijn nog niet helemaal definitief, maar veel veranderen zal er wel niet.
Overal rechtstreeks treinen laten rijden is volkomen onhaalbaar. Je zou er m.i. op moeten inzetten dat verbindingen met een overstap ook gewoon behoorlijk betrouwbaar zijn.
Overal rechtstreeks treinen laten rijden is volkomen onhaalbaar. Je zou er m.i. op moeten inzetten dat verbindingen met een overstap ook gewoon behoorlijk betrouwbaar zijn.
Op zich waar maar vergeleken met de huidige situatie worden de verbindingen van/naar het noorden en oosten vanaf 2025 beduidend slechter. En dan moet je je afvragen of die nieuwe dienstregeling wel een goed idee is.
Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol.
Ik vind het een goede zet van NS.
Deventer/Apeldoorn - Amsterdam (Zuid) is een van mijn meest gereisde trajecten en reizigers uit Oost-Nederland reizen inderdaad in veel grotere getalen naar Utrecht dan naar Duivendrecht/Amsterdam (Zuid)/Schiphol.
@debbiedowner8 kan beter een campagne beginnen om haar provinciegenoten meer richting Amsterdam te bewegen, dan NS vragen om het aanbod niet aan de vraag aan te passen. Ze behoort met haar reisbehehoeften namelijk echt tot een minderheid.
Zijn nu trouwens over het algemeen ook cross platform overstappen in Amersfoort, waarbij het missen vaak genoeg is voor een gtbv-vergoeding. Ook dit nadeel heeft (uiteraard) een voordeel
@kraujerom Sinds jaar en dag is het mogelijk om in ieder geval eens per uur rechtstreeks vanuit Deventer (in mijn geval) naar Amsterdam Zuid & Schiphol te reizen. Het lijkt mij niet teveel gevraagd om dit te behouden. Het is niet alsof we vragen een 10-minuten lijn in stand te houden. Daarnaast; het gaat om alle bestemmingen ten Oosten van Amersfoort. Dus dat zijn echt wel een heleboel reizigers. Deze wijziging van de NS wordt niet doorgevoerd omdat er geen reizigers zijn, maar omdat we de problemen met de HSL lijn moeten oplossen.
@kraujerom Dus dat zijn echt wel een heleboel reizigers.
Heleboel is relatief. Het zijn er het tegenovergestelde van een heleboel afgezet tegen het aantal dat richting Utrecht reist.
Ik heb zelf liever ook een rechtstreekse verbinding richting Amsterdam Zuid (ik heb binding met zowel Amsterdam als Apeldoorn), maar deze treinen zijn gewoon stelselmatig veel rustiger naar/vanaf Amersfoort dan de treinen die uit Utrecht komen of daar naartoe gaan.
Ik ben dezelfde mening toegedaan. De enige optie om dan nog zonder overstap in regio Amsterdam te komen is via de 2-uurlijkse intercity uit Berlijn. Maar dan nog zit in dat geval de grootste stad van Overijssel, Enschede, met een overstap in Hengelo. Uit de intercity Berlijn wil men trouwens in de zomerperiode mogelijk reizigers voor binnenlands vervoer weren.
...
De plannen zijn nog niet helemaal definitief, maar veel veranderen zal er wel niet.
Het is de bedoeling dat de IC Berlijn vanaf dienstregeling 2025 wordt opgewaardeerd tot ICE Berlijn. Wat de precieze status wordt is nog niet duidelijk (voor het publiek). Een van de scenario’s is dat het een ICE met toeslag wordt, andere mogelijkheid is een trein met een (seizoensgebonden) verplichte reservering afhankelijk van de vraag naar internationale reizen met de trein. Met andere woorden binnenlandse reizigers zijn dan alleen welkom als er onvoldoende internationale reizigers zijn om een voldoende hoge bezettingsgraad te behalen. De IC(E) Berlijn lijkt daarmee dan geen serieus alternatief voor een binnenlandse intercity.
Dit betekent dat reizigers van stations ten oosten van Amersfoort altijd (cross-platform) over moeten stappen in Amersfoort Centraal voor de richting Amsterdam/Schiphol. Pas vanaf dienstregeling 2026, maar waarschijnlijker 2027 of nog later zullen de rechtstreekse verbindingen weer worden hersteld als de problemen met de HSL Zuid zijn opgelost.
Ja, inderdaad beter een intercity naar Amsterdam Schiphol en een naar Rotterdam. Maar aan de andere kant, overstappen is nou ook weer niet zo moeilijk. En de IC Berlijn rijdt er ook nog. En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.
En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.
Mag wel, maar er is onvoldoende behoefte aan. De waarheid is hard. Misschien kun jij iets doen om reizigers uit de treinen van Apeldoorn/Amersfoort naar Utrecht massaal richting Amsterdam te laten reizen?
Oh nee, de NS-dienstregeling raar noemen om het aanpassen van het aanbod aan de vraag is veel makkelijker voor mensen die real en/of down zijn.
In de adviesaanvraag wordt aangegeven dat het tijdelijk is dat er geen directe verbinding is tussen Enschede en Schiphol. De uiteindelijke bedoeling is dat de trein die in 2025 over de HSL tot aan Amersfoort rijdt door gaat rijden naar Enschede. Maar dit kan nu nog niet omdat er nog niet genoeg nieuwe ICNG stellen zijn. Er wordt verder niet aangegeven wanneer dat wel het geval zal zijn.
En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.
Mag wel, maar er is onvoldoende behoefte aan. De waarheid is hard. Misschien kun jij iets doen om reizigers uit de treinen van Apeldoorn/Amersfoort naar Utrecht massaal richting Amsterdam te laten reizen?
Oh nee, de NS-dienstregeling raar noemen om het aanpassen van het aanbod aan de vraag is veel makkelijker voor mensen die real en/of down zijn.
Niet de reizigersaantallen, maar het tekort aan materieel voor de HSL is de oorzaak.
Klopt. Maar gegeven dat er ergens een pijnlijke maatregel nodig is vanwege de HSL/materieel-problemen, is het wel logisch dat je die pijnlijke maatregel neemt op de plek waar zo min mogelijk reizigers er last van hebben. En dat blijkt hier goed te kloppen. Vanuit Enschede reizen de minste reizigers naar Schiphol, dus met het overstappen in Amersfoort raak je zo min mogelijk reizigers. Op zich dus wel een verdedigbare keuze.
Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol.
Ik vind het een goede zet van NS.
Deventer/Apeldoorn - Amsterdam (Zuid) is een van mijn meest gereisde trajecten en reizigers uit Oost-Nederland reizen inderdaad in veel grotere getalen naar Utrecht dan naar Duivendrecht/Amsterdam (Zuid)/Schiphol.
@debbiedowner8 kan beter een campagne beginnen om haar provinciegenoten meer richting Amsterdam te bewegen, dan NS vragen om het aanbod niet aan de vraag aan te passen. Ze behoort met haar reisbehehoeften namelijk echt tot een minderheid.
Zijn nu trouwens over het algemeen ook cross platform overstappen in Amersfoort, waarbij het missen vaak genoeg is voor een gtbv-vergoeding. Ook dit nadeel heeft (uiteraard) een voordeel
Randstedelijke arrogantie. Nederland stopt niet bij de gemeentegrenzen van Amsterdam. Groningen had het gas ook niet voor het overgrote deel in de Randstad in moeten zetten en zelf genoegen moeten nemen met iets meer dan één procent? Toen was Nederland kennelijk wel één. De Noord-Zuidverbinding daar zou beter Slochterenlijn mogen heten.
Ja hoor, daar profiteren de Groningers ook van als ze in Amsterdam zijn.
In de adviesaanvraag wordt aangegeven dat het tijdelijk is dat er geen directe verbinding is tussen Enschede en Schiphol. De uiteindelijke bedoeling is dat de trein die in 2025 over de HSL tot aan Amersfoort rijdt door gaat rijden naar Enschede. Maar dit kan nu nog niet omdat er nog niet genoeg nieuwe ICNG stellen zijn. Er wordt verder niet aangegeven wanneer dat wel het geval zal zijn.
Nou, voorlopig in ieder geval niet. ICNG is een brekebeen en het is maar afwachten of NS en Alstom er nog ooit In zullen slagen het met enige betrouwbaarheid inzetbaar te krijgen. Duidelijk is dat het niet gaat om kinderziektes maar om structureel slechte kwaliteit.
Klopt. Maar gegeven dat er ergens een pijnlijke maatregel nodig is vanwege de HSL/materieel-problemen, is het wel logisch dat je die pijnlijke maatregel neemt op de plek waar zo min mogelijk reizigers er last van hebben. En dat blijkt hier goed te kloppen. Vanuit Enschede reizen de minste reizigers naar Schiphol, dus met het overstappen in Amersfoort raak je zo min mogelijk reizigers. Op zich dus wel een verdedigbare keuze.
Leuke redenering. Als er een tekort is aan leraren sluiten we wat jou betreft dus gewoon alle scholen in Friesland, immers dan hebben zo min mogelijk mensen er last van.
Bizarre vergelijking. Je kan immers gewoon nog reizen tussen Enschede en Schiphol. Je moet er alleen voor overstappen. Als het ging om het volledig stoppen met de treindienst in een bepaalde regio, zou je vergelijking nog hout snijden, maar hier sla je de plank echt mis.
En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.
Mag wel, maar er is onvoldoende behoefte aan. De waarheid is hard. Misschien kun jij iets doen om reizigers uit de treinen van Apeldoorn/Amersfoort naar Utrecht massaal richting Amsterdam te laten reizen?
Met deze overstap in Amersfoort zullen het er zeker nog minder worden (want dit is vragen om stress, gedoe, gemiste overstappen). Dat is dan later mogelijk weer een argument om de directe lijn maar niet meer te herstellen. Dat is ook een van de zorgen die er in de regio spelen, hoor ik van treinreizende vrienden uit Twente.
Het liefst zien zij de lijn zoals die ooit was: van Enschede via Amersfoort en Hilversum naar Amsterdam CS en vandaar verder naar Schiphol/Hoofddorp (in Amsterdam Zuid had je toen (en nu ook eigenlijk) niets te zoeken). Maar ik snap dat deze lijnvoering wel nooit meer zal terugkomen, en zij denk ik ook wel.
Je kan niet overal vandaan rechtstreekse treinen naar de hoofdstad hebben, maar vanuit alle 4 windstreken van de randen van het land tenminste eentje lijkt me wel het minimum. Zo was het ook altijd.
Vanuit Vlissingen wordt 1 tot 2x per uur naar Amsterdam gereden. Hoeveel Zeeuwen zullen dat dagelijks doen? Een overstap in Rotterdam zou "logisch" zijn 🫣 Ik gun ze hun directe lijn maar met grote reizigersaantallen voor een bepaalde richting of "grote behoeftes" heeft het niks te maken.
Hopelijk wordt het nog wat met dat ICNG-gemodder en krijgen we uiteindelijk van meet af aan beoogd is.
Het liefst zien zij de lijn zoals die ooit was: van Enschede via Amersfoort en Hilversum naar Amsterdam CS en vandaar verder naar Schiphol/Hoofddorp (in Amsterdam Zuid had je toen (en nu ook eigenlijk) niets te zoeken). Maar ik snap dat deze lijnvoering wel nooit meer zal terugkomen, en zij denk ik ook wel.
De capaciteit van Amsterdam Centraal wordt de komende jaren fors verkleind dus onnodig om gaan rijden via Amsterdam Centraal zal het zeker niet meer worden.
Vanuit Vlissingen wordt 1 tot 2x per uur naar Amsterdam gereden. Hoeveel Zeeuwen zullen dat dagelijks doen?
Het aantal reizigers dat lange afstanden reist is overal zeer beperkt. Het leeuwendeel van de reizigers die op de Zeeuwse stations instappen is uiterlijk in Roosendaal al weer uitgestapt. Hetzelfde geldt vrees ik in Twente, reizigers uit Enschede en Hengelo zullen veelal uiterlijk in Apeldoorn weer zijn uitgestapt.
Terwijl iedereen zich druk loopt te maken over de overstap lijken nog maar weinigen te beseffen wat er met de capaciteit gaat gebeuren. Nu worden de drukste treinen in de ochtendspits met 10 bakken DDZ gereden van Amersfoort naar Schiphol, wat plaats bied aan iets minder dan 1000 reizigers. De langste combinatie die je met ICNG kunt maken bied slechts plaats aan iets minder dan 850 reizigers. En dan is het de vraag of de NS überhaupt wel voldoende materieel heeft om vanaf december met de maximale lengte te gaan rijden.
En dan is het de vraag of de NS überhaupt wel voldoende materieel heeft om vanaf december met de maximale lengte te gaan rijden.
Het is ook maar zeer de vraag of deze voorlopige plannen eind dit jaar kunnen doorgaan, dat zal eind van de zomer duidelijk worden als de definitieve plannen bekend worden gemaakt.
De capaciteit van Amsterdam Centraal wordt de komende jaren fors verkleind dus onnodig om gaan rijden via Amsterdam Centraal zal het zeker niet meer worden.
Vanuit Vlissingen wordt 1 tot 2x per uur naar Amsterdam gereden. Hoeveel Zeeuwen zullen dat dagelijks doen?
Het aantal reizigers dat lange afstanden reist is overal zeer beperkt. Het leeuwendeel van de reizigers die op de Zeeuwse stations instappen is uiterlijk in Roosendaal al weer uitgestapt. Hetzelfde geldt vrees ik in Twente, reizigers uit Enschede en Hengelo zullen veelal uiterlijk in Apeldoorn weer zijn uitgestapt.
Ja, dat eerste weten we en is gewoon zonde. Maar daar verschillen de meningen natuurlijk ook over en dat mag, de keuze is nu eenmaal gemaakt, eerst maar eens zien hoe dat uitpakt en of dat geen foute keuze is geweest. Er moet sowieso nog heel wat water en honderden miljoenen euro's door de Rijn voordat Amsterdam Zuid een volwaardige vervanging is. Het klassieke gebouw van CS en de hele sjeu en reuring van de omgeving is van oudsher karakteristiek en aansprekend; die omgeving is natuurlijk ook van waaruit Amsterdam is ontstaan en historisch gegroeid is. DB zag de toeristen in de trein wegblijven toen de IC Berlijn via Zuid naar Schiphol ging. NS had verwacht dat die wel via Zuid met de metro zouden gaan………..
Wat het tweede punt betreft: dat geldt dus net zo goed voor Groningen, Leeuwarden (in Zwolle zijn de meesten alweer uitgestapt) en Maastricht. Voor Limburg vind ik het juist weer jammer dat de intercity's 2x per uur alleen maar naar Den Bosch en Utrecht en Amsterdam gaan. Waarom niet één intercity per uur Maastricht - Roermond - Eindhoven - Tilburg - Breda Rotterdam - Den Haag?
Het hebben van meer rechtstreekse bestemmingen maakt treinreizen vanaf een station aantrekkelijker. Ik denk dat vanuit reizigersoogpunt gewaardeerd zou worden. Maar voor NS is het waarschijnlijk efficiënter.
Zo ook Zeeland: 2x per uur dezelfde intercity naar Amsterdam, de ene nog even extra stoppend in Zeeland. Zou voor reizigers geweldig zijn om 1x per uur Zeeland - Amsterdam te hebben en 1x per uur rechtstreeks Zeeland - Zwolle, pak je alle steden er tussen in mee. Maar nogmaals ik ziet het natuurlijk puur vanuit reizigersoogpunt. (Praktische) bedrijfsvoering staat hier natuurlijk vaak haaks op.
Alleen in spoorland wordt het een goed idee gevonden om capaciteit te verlagen als een station (te) succesvol is. Zou je eens moeten proberen met een A-weg: bij files rijstroken weghalen
Het is ook maar zeer de vraag of deze voorlopige plannen eind dit jaar kunnen doorgaan, dat zal eind van de zomer duidelijk worden als de definitieve plannen bekend worden gemaakt.
Je haalt een aantal dingen door elkaar nu. De definitieve capaciteitsaanvraag moet begin april ingediend worden door de NS, niet pas in de zomer. In de zomer gaat het om de capaciteitsverdeling door ProRail, maar ProRail heeft geen inhoudelijk oordeel over de plannen, die neemt alleen een besluit als er conflicten zijn tussen de aanvragen van verschillende vervoerders.
Adhoc wijzigingen kunnen nog wel tot begin oktober aangevraagd worden. Die tellen uiteraard niet meer mee voor de verdeling maar aangezien zowel de IC Enschede - Den Haag als de IC Amersfoort - Schiphol van de NS zijn kan men hier waarschijnlijk nog wel tussentijds wijzigen zonder nieuwe verdeling.
Alleen in spoorland wordt het een goed idee gevonden om capaciteit te verlagen als een station (te) succesvol is. Zou je eens moeten proberen met een A-weg: bij files rijstroken weghalen
Weleens van de knip in de Weesperstraat gehoord?
De hele Vervoerregio Amsterdam wil reizigers in de Noord-Zuidlijn krijgen. Daar heb ik me al vaker over opgewonden. Er staat namelijk strijk en zet dat reizigers tot aan de rand van het centrum gebracht moeten worden en daarna wel verder kunnen lopen. Met alle geweld moet het aantal trams in de Leidsestraat worden verminderd, terwijl eerdere acties enkel hebben geleid tot overvolle trams.
Je hebt wel gelijk, maar binnenstedelijk auto's mijden lijkt me wel van een andere orde. Daarom had ik het specifiek over snelwegen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.