Je hebt wel gelijk, maar binnenstedelijk auto's mijden lijkt me wel van een andere orde. Daarom had ik het specifiek over snelwegen.
GroenLinks Amsterdam (de bedenker van de knip in de Weesperstraat) heeft voorgesteld om de A10-West te slopen: Het is dat het Amsterdamse college er niet over gaat… Geen snelweg, maar woningen | GroenLinks Amsterdam
Dat is een stuk extremer, toch wordt als reden woningbouw genoemd en niet files.
De hele Vervoerregio Amsterdam wil reizigers in de Noord-Zuidlijn krijgen. Daar heb ik me al vaker over opgewonden. Er staat namelijk strijk en zet dat reizigers tot aan de rand van het centrum gebracht moeten worden en daarna wel verder kunnen lopen. Met alle geweld moet het aantal trams in de Leidsestraat worden verminderd, terwijl eerdere acties enkel hebben geleid tot overvolle trams.
Een wijdverbreid misverstand is dat het Centraal Station midden in de stad zou liggen. De meeste gangbare bestemmingen liggen echter ook op flinke afstand vanaf het Centraal.
Ooit is er daarom het plan geweest om een groot station te bouwen aan het Museumplein. Dat werd uiteindelijk verworpen vanwege de kosten en de impact op de omgeving.
Overigens is het bezwaar vanuit Twente vooral het vervallen van de rechtstreekse verbinding naar Schiphol (met koffers sjouwen in Amersfoort). Een verbinding met Amsterdam Zuid in plaats van met Amsterdam Centraal is niet het probleem, dat is nu ook al zo.
Ook vanuit Groningen en Leeuwarden is er nu geen rechtstreekse verbinding naar Amsterdam Centraal. Klaagt niemand over.
Dat klopt allemaal natuurlijk. Maar kijkende naar reizigersaantallen is centraal grofweg 3x zo populair als Zuid. Kennelijk is dat dan toch het relevantere station, in de werkelijkheid (anders dan het prorail/NS wereldbeeld).
Dat klopt allemaal natuurlijk. Maar kijkende naar reizigersaantallen is centraal grofweg 3x zo populair als Zuid.
Ja, dat is nogal logisch omdat tot nu de meeste treinen nog naar Centraal gaan en niet naar Zuid.
Het doet allemaal een beetje denken aan de discussie in Berlijn toen de langeafstandstreinen daar niet meer in Bf Zoo maar in het nieuwe Hauptbahnhof gingen stoppen. Dezelfde (vooral nostalgische en emotionele) argumenten.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is.
Daarnaast wordt Amsterdam Centraal flink verkleind dus is er weinig keuze. De (deels doorgaande) treinen uit Haarlem, Enkhuizen en Alkmaar blijven aangewezen op Centraal en dan is er verder maar beperkte capaciteit over.
Het echte probleem momenteel is ICNG waarvan de kwaliteit en de beschikbaarheid zo slecht is dat allerlei doorgaande verbindingen (voorlopig?) geknipt moeten worden met extra overstappen als gevolg. En het blijft natuurlijk onhandig dat de HSL niet via Den Haag rijdt.
Als de ICNG vanaf de HSL gewoon de huidige verbinding van Schiphol naar Enschede had overgenomen was er geen wanklank te horen geweest.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is.
Daarnaast wordt Amsterdam Centraal flink verkleind dus is er weinig keuze. De (deels doorgaande) treinen uit Haarlem, Enkhuizen en Alkmaar blijven aangewezen op Centraal en dan is er verder maar beperkte capaciteit over.
Het echte probleem momenteel is ICNG waarvan de kwaliteit en de beschikbaarheid zo slecht is dat allerlei doorgaande verbindingen (voorlopig?) geknipt moeten worden met extra overstappen als gevolg. En het blijft onhandig dat de HSL niet via Den Haag rijdt.
Als de ICNG vanaf de HSL gewoon de huidige verbinding van Schiphol naar Enschede had overgenomen was er geen wanklank te horen geweest.
Als er verder geen treinen naar Centraal rijden is Noord-Holland afgeknipt van de rest van Nederland. Bovendien is het centrum sneller bereikbaar vanuit Centraal dan vanuit Zuid. En misschien wordt het tijd om een verbindingsboog te maken tussen Lelylaan en Zuid?
Een wijdverbreid misverstand is dat het Centraal Station midden in de stad zou liggen. De meeste gangbare bestemmingen liggen echter ook op flinke afstand vanaf het Centraal.
Wat zijn die bestemmingen dan? Het Museumplein ligt wel wat ver om te lopen, maar verder? Er loopt niet voor niets altijd een onafzienbare stroom volk van CS over het Damrak richting Dam en vice versa. De gangbare bestemmingen voor bezoekers zijn toch de plekken in een cirkel van 1 km rond de Dam. Dat concludeer ik omdat het daar áltijd het drukst is met mensen. Dat is makkelijk te lopen vanaf CS. En het IJ natuurlijk. Ook de meest bekende grachten, het Kalverstraatgebied, Spui, de 9 straatjes, Nemo en het Scheepvaartmuseum loop je makkelijk vanaf CS en proeft gelijk de sfeer. In een stad loop je normaal gesproken toch ook rond om iets te zien.
Beter dan kantorencentrum Zuid en dan nog even verder met de metro.
Zuid is in de spits een goed idee, maar verder niet echt. Toeristen hebben daar weinig te zoeken.
Kijk, centraal wordt vaker verbouwd dan dat het af is. Absurd eigenlijk.
Zuid is in de spits een goed idee, maar verder niet echt. Toeristen hebben daar weinig te zoeken.
Toeristen zijn op het totaal gezien niet zo interessant. De meeste buitenlandse toeristen komen per bus of auto en als ze met het vliegtuig komen hebben ze ook in de toekomst de keuze tussen Zuid en Centraal.
Het geklaag lijkt vooral te komen van Nederlandse dagjesmensen maar ik betwijfel of je daar wel je beleid op moet baseren want zo interessant is die lowcost doelgroep (vergeleken met forensen en zakenmensen) commercieel niet. Het is overigens niet voor niets dat de toeristensector in Amsterdam zich buiten de discussie tussen Zuid en Centraal houdt, het maakt hun niets uit..
.
Kijk, centraal wordt vaker verbouwd dan dat het af is. Absurd eigenlijk.
Zolang ik me kan herinneren (vanaf de jaren 60l) is Centraal vrijwel permanent in verbouwing. Dat is langzamerhand voor absurde bedragen aan verspijkerd.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is.
Dit is absoluut niet juist. Alleen de oostzijde van het centrum (Burgwallen Oude Zijde) is even goed bereikbaar.
En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.
- Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
- De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
- De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
- De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
- De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
- Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
- De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
- Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde.
Minstens 75% van de reizigers naar Amsterdam Centrum heeft de NZ-lijn dus niet als eerste voorkeur.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is.
En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.
Het merendeel van de buitenlandse toeristen naar Amstersam zo bleek recentelijk uit onderzoek komt uit Duitsland en België (vaak twee of drie dagen) en voor het grootste deel met de auto of de bus.
Voor wie met het vliegtuig komt verandert er vrijwel niets. Naast dat veel mensen bij aankomst een taxi naar hun hotel nemen, blijven gewoon zeer frequent treinen rijden van Schiphol naar Centraal. De markt voor intercontinentale toeristen is overigens steeds kleiner geworden, het aantal Amerikaanse en Aziatische toeristen is het laatste decennium bijv. sterk gedaald.
Verder is Amsterdam al enkele jaren actief bezig om het toerisme zoveel mogelijk te ontmoedigen, ook dat maakt dat het geen groeimarkt meer is.
- Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
- De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
- De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
- De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
- De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
- Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
- De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
- Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde
Het gros van de aankomende toeristen moet eerst naar een hotel en hebben niet eens een flauw idee welk station daarvoor het handigste is. Vergelijk het met dat jij naar Tokyo of Mexico City gaat. Wat jij hierboven allemaal noemt is lokaal vervoer voor de dagen er na.
Ik spreek hier als dagjesmens, maar ook als ik een keer op een werkdag in Amsterdam ben lijkt centraal stukken drukker dan Zuid. Als er zoveel meer vraag was naar Zuid zou je daar toch uitpuilende treinen verwachten en als er teveel treinen naar centraal gaan zou je daar doodse stilte verwachten. De werkelijkheid ziet er anders uit.
Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan.
Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is.
En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.
Het merendeel van de buitenlandse toeristen naar Amstersam zo bleek recentelijk uit onderzoek komt uit Duitsland en België (vaak twee of drie dagen) en voor het grootste deel met de auto of de bus.
Voor wie met het vliegtuig komt verandert er vrijwel niets. Naast dat veel mensen bij aankomst een taxi naar hun hotel nemen, blijven gewoon zeer frequent treinen rijden van Schiphol naar Centraal. De markt voor intercontinentale toeristen is overigens steeds kleiner geworden, het aantal Amerikaanse en Aziatische toeristen is het laatste decennium bijv. sterk gedaald.
Verder is Amsterdam al enkele jaren actief bezig om het toerisme zoveel mogelijk te ontmoedigen, ook dat maakt dat het geen groeimarkt meer is.
- Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
- De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
- De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
- De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
- De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
- Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
- De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
- Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde
Het gros van de aankomende toeristen moet eerst naar een hotel en hebben niet eens een flauw idee welk station daarvoor het handigste is. Vergelijk het met dat jij naar Tokyo of Mexico City gaat. Wat jij hierboven allemaal noemt is lokaal vervoer voor de dagen er na.
Je verspringt hier van argument. Als het merendeel van de toeristen voor een paar dagen naar Amsterdam komt, gaat dat juist om toeristen die Amsterdam kennen en weten welk station het meest praktisch is. Voor intercontinentale toeristen is dat inderdaad anders, maar die komen vanaf Schiphol.
De NS moet oppassen dat ze die reizigers niet verspelen, zoals ze reizigers uit Purmerend hebben verspeeld door een uurdienst in het weekend. De bus bleek voor hen veel aantrekkelijker. Dat dreigt ook vanaf Schiphol te gebeuren. Je staat met de bus in 20 minuten bij het Concertgebouw vanaf Schiphol.
En voor het vervoer naar hotels geldt hetzelfde. Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken trams, metro's en bussen in alle richtingen. Vanaf Amsterdam Zuid heb je richting Centrum keus uit 1 tram en 1 metro.
We dwalen iets af van het onderwerp rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol. Vanuit Enschede zal zowel in de richting Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid/Schiphol vanaf dienstregeling 2025 in Amersfoort Centraal moeten worden overgestapt. Dus is het om het even welke bestemming het beste van Centraal of Zuid te bereiken is, overgestapt zal er altijd moeten worden.
De internationale treinen zullen, met uitzondering van de IC Brussel (welke geïntegreerd is in het binnenlandse IC-net), ook in dienstregeling 2025 allemaal naar Amsterdam Centraal blijven rijden. Ook komt er 8 keer per uur een Sprinter van Schiphol naar Amsterdam Centraal (en ook nog een hoog aantal treinen naar Zuid).
De gemeente Enschede is er absoluut niet blij mee. Twente wordt wéér de dupe, stelt men, en nu als gevolg van scheurtjes in viaducten waar de regio Twente totaal niets mee van doen heeft. Nadat Rotterdam en Amsterdam CS eerder al als rechtstreekse bestemmingen wegvielen is Schiphol nu de volgende. Tijdelijk vindt men het geen probleem, maar de zorg is wel dat uitstel definitief afstel wordt en wat dit allemaal gaat doen met het aantal reizigers in de intercity. De reiziger met koffer(s) wil toch graag rechtstreeks en al helemaal geen stressvolle 3 minuten overstap. De regio wil actie ondernemen (lobby'en) las ik in Tubantia.
De enige manier om rechtstreekse treinen te kunnen laten rijden tussen Enschede en Schiphol Airport is een van de twee treinen per uur uit Enschede naar Den Haag Centraal vanaf Amersfoort Centraal naar Schiphol Airport te laten rijden. En dan de trein uit Amersfoort Schothorst dan naar Den Haag Centraal. In het andere uur geldt dan Amersfoort Schothorst - Schiphol Airport en Enschede Den Haag Centraal. Om in Schiphol Airport voldoende ruimte te creëren zullen de treinen vanaf de HSL Zuid naar Amsterdam Centraal moeten rijden ten kosten van een Airport Sprinter. De overige treinen rijden dan conform de voorgestelde dienstregeling 2025.
Wat is de status van de IC(E) Berlijn? In de voorgestelde dienstregeling 2025 rijdt er buiten de spits elke twee uur een intercity vanaf Amsterdam Centraal naar Deventer. Dit kan twee dingen betekenen, namelijk dat de IC(E) Berlijn geïntegreerd blijft in het binnenlandse IC-netwerk (buiten de vakanties om dan, als er onvoldoende vraag is naar internationale reizen om de trein zonder binnenlandse reizigers rendabel te exploiteren). Of dat er op het moment dat de IC(E) Berlijn als aparte trein rijdt er in het pad op het andere uur als de IC(E) Berlijn een binnenlandse trein wordt ingezet van Amsterdam Centraal naar Deventer.
Het is jaren beleid van NS geweest om zoveel mogelijk reizigers een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven te bieden. Er is dan ook wel iets voor te zeggen om rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol te behouden of te introduceren, juist vanwege het dan niet hoeven overstappen met bagage.
Het is jaren beleid van NS geweest om zoveel mogelijk reizigers een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven te bieden. Er is dan ook wel iets voor te zeggen om rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol te behouden of te introduceren, juist vanwege het dan niet hoeven overstappen met bagage.
Tja, dan zal die ICNG een keer serieus inzetbaar moeten worden en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven.
Als 3 per maand lukt hoeft deze situatie niet langer dan twee maanden te duren, 6 extra treinstellen is voldoende om weer 1x per uur naar Enschede door te rijden. Dus dan zou de tijdelijke situatie per februari 2025 weer teruggedraaid moeten kunnen worden. Of anders per april 2025 als men eerst zekerheid wil hebben over de levering (de tussentijdse dienstregelingswijzigingen worden altijd 2 maanden van te voren vastgelegd, dus in december 2024 worden de wijzigingen per februari 2025 definitief. Als men dus in februari voldoende ICNG binnen heeft en dan besluit de boel terug te draaien is april het eerstvolgende moment dat de wijzigingen in kunnen gaan).
In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven.
50 geleverd en hoeveel inzetbaar?