beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken



Toon eerste bericht

227 reacties

In de loop der jaren zijn er zeker antwoorden geweest op de vraag, maar het is een lastig onderwerp waar sinds de vraagstelling ook dingen in zijn veranderd (zie o.a. de gelinkte topics). Hierdoor heeft dit topic op verschillende momenten hernieuwde aandacht gekregen.

Ik heb in ieder geval nog geen verder nieuws te geven helaas en heb om een update gevraagd.
Update: Ik heb iets meer informatie gekregen, maar nog geen volledig antwoord wat ik hier kan plaatsen. Hopelijk kan ik er volgende week meer over zeggen.
Update: Ik wacht nog steeds op meer informatie helaas. Ik durf niet aan te geven wanneer ik dit ga krijgen.
Update: Ook deze week heb ik nog geen verder nieuws.
Update: Het ziet ernaar uit dat een verlossend antwoord onderweg is. Ik heb een reactie gekregen met een inhoudelijke verklaring, maar wacht nog op een paar kleine verduidelijkingen. Ik verwacht er later deze week, uiterlijk volgende week, meer over te kunnen zeggen.
Reputatie 4
Dat zou mooi zijn Stijn. Na zo'n twee jaar antwoord op mijn vraag.😀
Ik reis ook via dit traject, ik ben nu wel erg benieuwd naar een antwoord.
Update: Helaas is mijn verwachting niet uitgekomen, gezien ik nog geen reactie heb gekregen op mijn vraag over de onduidelijkheden. Na vandaag zal ik ook een tijdje afwezig zijn, dus met een beetje mazzel kan ik volgende week bij mijn terugkeer de boel afsluiten!
Update: Nou, het langverwachte antwoord is eindelijk daar. In korte vorm komt het neer op nee, terugsteken vanaf Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal om dan door te reizen naar Breda is niet toegestaan. Zwijndrecht en Barendrecht vormen in wezen een uitzondering.

De lange versie:
Met de wisselingen in de wacht op de verschillende afdelingen en de hoop dat in de dienstregeling van 2019 wellicht een oplossing zou zitten, heeft een reactie op dit vraagstuk lang op zich laten wachten, waarvoor excuus. Dit vraagstuk kan vanuit verschillende perspectieven (uniformiteit, strakke definitie, wens van de reiziger, aantal betrokken reizigers) bekeken worden en dat maakt het bepalen van de werkwijze ingewikkeld. Ik hoop met onderstaande iets meer aan te kunnen geven hoe de situatie precies zit.

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:
  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.
Bijvoorbeeld:
  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.
Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.
Reputatie 4
Aanvullend,
Met een e-ticket Breda- Barendrecht kan je dus op Rotterdam-Centraal je reis beëindigen.😀
Deze manier van reizen komt niet in de reisplanner voor, dus ik ben bang dat dit niet mag zonder bijbetaling.
Reputatie 4
Klopt Treinspotter123.
Maar als ik een reis plan van Barendrecht naar Eindhoven geeft de planner wel reizen via Rotterdam Centraal als optie.
Ja, maar je moet extra kilometers wel betalen
Reputatie 4
De reisplanner geeft alle mogelijkheden aan maar dat betekent nog niet dat je gratis mag terugsteken. En dat is logisch anders koop ik voortaan een e-ticket Barendrecht-Breda als ik van Rotterdam C naar Breda ga.
Reputatie 4
Badge
Ik zou verwachten dat de reisplanner, als de optie altijd vrij uit staat, gewoon een toegestane route geeft die je tegen de laagste prijs kunt reizen.

N.b. Dit lijk een beetje op plannen van Hoofddorp- Rotterdam en Nieuw Vennep-Rotterdam. De eerste gaat niet via de IC direct, de tweede vreemd genoeg wel.
Reputatie 4
@kamcon
Dat zou ik ook verwachten maar dat is niet zo.
Reputatie 4
Badge
De AVR vermeld bij Reisroute toch echt "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reisplanner,..."
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf

Dus volgens mij is het wel zo. Hoe kom je anders van b.v. Maarn naar Veenendaal de Klomp tegen de prijs uit de reisplanner?

Edit: in 2.4.2 waarin het terugsteek verbod staat, staat "...tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;". Als dat zonder altijd vrij aan te zetten of een via station te selecteren uit de reisplanner komt, lijkt me dat toch de geadviseerde reis.
Reputatie 6
Badge
Gek genoeg geeft de reisplanner als reisadvies aan om vanuit Lombardijen naar Breda toch de sprinter Dordrecht te pakken en dan de sprinter Den Bosch. Dit duurt 46 minuten, terwijl het omreizen via Rotterdam Centraal 39 minuten duurt. Hoort de reisplanner niet gewoon de kortst mogelijke reistijd te geven? Of houdt de reisplanner automatisch rekening met het terugsteekverbod?

http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&via=Rotterdam%20Centraal&viatype=treinstation&tijd=2016-12-12T07:00&type=vertrek&toonHSL=false&hash=867232355
Reputatie 3
Badge
De AVR vermeld bij Reisroute toch echt "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reisplanner,..."
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf

Dus volgens mij is het wel zo. Hoe kom je anders van b.v. Maarn naar Veenendaal de Klomp tegen de prijs uit de reisplanner?

Edit: in 2.4.2 waarin het terugsteek verbod staat, staat "...tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;". Als dat zonder altijd vrij aan te zetten of een via station te selecteren uit de reisplanner komt, lijkt me dat toch de geadviseerde reis.


Volgens mij hebben we hier al veel discussie over gehad. En was de conclusie: als de reisplanner zonder 'Altijd Vrij' een terugsteekroute geeft, mag je die route volgen zonder bijbetalen. Lees: zonder tussentijdse uit- en incheck.

Overigens: als het NIET zou mogen, zou een overtreding alleen geconstateerd kunnen worden door een HC die je controleert op het terugsteek-deel. Immers: als je incheckt op Lombardijen en uitcheckt in Eindhoven kan de apparatuur niet zien dat je omgereden bent....
Reputatie 4
Iedereen bedankt voor de reactie, maar ik heb nog geen duidelijkheid.
Ik verwacht morgen een reactie van NS.
Correctie: bij station Barendrecht heb ik Barendrecht - Eindhoven gepland, en niet zoals in mijn bericht staat, Barendrecht - Breda.
Reputatie 4
Vreemd,
Treinen die over de HSL gaan hebben geen mogelijkheid om in Lombardijen te stoppen.
Het laatste station waar dit mogelijk is is Zuid (of eigenlijk Stadion).
Dus vanuit Barendrecht zou ik wel via Rotterdam Centraal mogen reizen, maar uit Blaak, Zuid en Lombardijen niet?
Reputatie 3
Dit is inderdaad een vreemd reisadvies. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Ik ga dit morgen gelijk bij mijn collega's navragen.
@Schraper
Volgens de reisplanner klopt dat inderdaad.
Reputatie 4
Treinspotter123,

Weet jij misschien of ik met een E-ticket van Barendrecht naar Eindhoven door de poortjes in Rotterdam Lombardijen kan komen ?

Reageer