Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen | NS Community

Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

In dit artikel wat rekenvoorbeelden aan extra energiekosten voor de thuiswerkers.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5328949/gas-thuiswerken-kantoor-euro-besparen-goedkoper

 

Iemand die voorheen 5 dagen naar kantoor ging met Traject Vrij en nu misschien 2 om 3 kantoor/ thuis, is daarmee wel goedkoper uit qua treinkosten maar het verschil is niet heel erg groot, zeker als je daarmee ook minder reiskostenvergoeding ontvangt. Zie ook de diverse klachten van deze part-time thuiswerkers. Dan kun je met de mogelijk veel hogere stookkosten beter dat beetje meer betalen voor je treinabonnement dan de hoofdprijs aan gas. Of je moet die extra energiekosten vergoed krijgen van je werkgever. Met de maximaal € 2 per dag aan onbelaste thuiswerkvergoeding kom je er niet deze winter. 

Over die mensen in een villa maak ik mij geen zorgen, die zullen nog wel wat achter de hand hebben. Maar als je in een slecht geïsoleerde huurwoning woont, ben je slechter af.

Mijn energieleverancier maakte net bekend dat mijn variabele contract ipv 1x per jaar nu elke kwartaal de prijzen aanpast: 20 cent meer per kwh en 70 cent meer per kuub. Daar zitten we dan met lek dubbelglas (levertijd maart/april 2023) en al half jaar wachtend op nieuwe zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu al regelmatig de meest belachelijke hoge bedragen voor energievoorschot langs komen. En met de alsmaar stijgende prijzen kan dan nog erger worden. Dan kun je nog genoeg achter de hand hebben, het gaat wel pijn doen en als je dat kan beperken door niet meer of minder thuis te werken zullen veel mensen dat doen als de werkgever daar ook akkoord mee gaat. Ik zou er in zo'n situatie denk ik ook er voor kiezen om dan maar weer iedere dag de trein in te stappen in plaats van thuis de hele dag te stoken. En voor de degenen die nu al moeilijk rond komen, of ze nu in een huurhuis of koophuis wonen, gaat dat nog meer op. Veel mensen vinden het thuiswerken wel fijn, geen reistijd, maar ik moet nog zien hoe fijn ze het vinden als het ze honderen euro's aan energiekosten gaat kosten. Op een ander forum zie ik een langlopend topic over energieprijzen mensen ook alaangeven dat ze misschien deze winter maar beter minder thuis kunnen werken, tenminste degenen die geen warmtepomp en niet veel zonnepanelen hebben. 

 

Jezus zeg, wat een verhoging van je variabele contract. Ik betaal (met 25% korting Blijven Loont) sinds 1 juli 24,5 cent per kWh, 3 cent meer dan vorig jaar. Gas heb ik niet, ik heb stadsverwarming, al is de prijs daarvan (nog) wel gekoppeld aan de gasprijs, maar is dit jaar alleen per 1 januari verhoogd, wel flink maar dat werd weer gecompenseerd door de vermindering energiebelasting.

Vooralsnog zit ik dit jaar dus nog goed qua energiekosten, mijn voorschot is zelfs iets lager dan vorig jaar en zou volgens mijn leverancier nog lager kunnen. Dit komt doordat ik eind vorig jaar de gasmeter heb laten verwijderen. Wilde ik eigenlijk al langer maar daar werd iets van 700/800 euro voor gerekend en was vanaf maart vorig jaar (tijdelijk) gratis. Vanwege de stadsverwarming was de gasaansluiting alleen om op te koken, maar in mijn huis zat al een electrische kookplaat toen ik dit huis kocht, die ik zelf vervangen heb door inductie. De gasaansluiting is dus nooit gebruikt (meter stond ook nog op 0 m3) maar had ik nooit weg laten halen vanwege de verwijderingskosten. Ik heb nooit een vast contract voor stroom afgesloten. ben ook nooit veranderd van energiemaatschappij en krijg 25% Blijven Loont korting op de stroomprijs. Wellicht heb ik voorgaande jaren meer betaald door niet over te stappen, maar mijn tarief voor stroom is nu maar 3 cent hoger dan die na de halfjaarlijkse verhoging van juli 2021. Het is alleen afwachten wat de tarieven vanaf januari 2023 gaan doen en dan met name de stadswarmte, hoeveel gaat die mee met de gestegen gasprijs. 

 

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

Er zitten natuurlijk twee kanten aan het verhaal.

Enerzijds is er bij NS momenteel sprake van wanbeleid (management) en gebrek aan realiteitszin (personeel). Omdat de gevolgen daarvan op het bordje van de reiziger komen mag die daar dus best iets van vinden.

Wat niet kan is roepen dat je dan maar zwart of grijs gaat reizen. Het staat iedereen vrij om NS de rug toe te keren maar niet om te gaan frauderen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Planning? Dat betekent vooruitkijken. Zover is men nog lang niet.

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Veel mensen willen liever niet werken bij een bedrijf als NS met een activistische SP-cultuur. Net als dat veel mensen ook liever niet willen werken in het onderwijs vanwege de geitenwollen sokken cultuur daar. Het beeld dat mensen hebben van de cultuur in een bedrijf heeft grote invloed op hun keuzes, meer dan salaris, etc .

​​​​​​Daar komt bij dat veel potentiële kandidaten gezien de grote inkrimpingen die NS vandaag heeft aangekondigd zich zullen afvragen wat de toekomst van NS nog eigenlijk is en of NS dus wel een goed paard is om op te wedden. Niemand solliciteert graag bij een sterk inkrimpend bedrijf.

Anderzijds geldt natuurlijk dat met 10% inkrimping het personeelstekort ook ineens grotendeels is opgelost en resteert verder vooral het normale natuurlijke verloop. Te meer als je bedenkt dat 10% inkrimping als vuistregel ook weer 5% minder reizigers betekent en een verdere inkrimping zich dus aandient. De discussie over een personeelstekort zou wel eens heel snel plaats kunnen maken voor een discussie over een reizigerstekort.

SP cultuur bij de NS ???  🤣😂🤣😂

Het heeft juist aantrekkingskracht dat collega's er zijn voor elkaar, dat zie je tegenwoordig niet meer veel in bedrijven maar juist wel bij de NS. Collegialiteit is heel hoog bij de NS ten opzichte van veel andere bedrijven in NL.

En voor de rest weer een hoop flauwekul, aan sollicitanten geen gebrek bij de NS alleen recruitment wijst het gros af en dat alleen al op wat er in de sollicitatie brief is geschreven.

En gezien de vele personeelstekorten kan een ieder nu solliciteren naar een baan waar de voorkeur naar uitgaat en wordt er niet meer puur gesolliciteerd om maar ergens te kunnen werken om geld binnen te halen. Tijden zijn veranderd Tamzin, werkgevers bieden weer tegen elkaar op om mensen binnen te halen en ze benaderen zelfs mensen via social media kanalen om ze te werven.

 

Reputatie 7

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Beeldvorming. Zelf hoor ik bijna alleen maar negativiteit over NS in mijn omgeving. Helaas! Dit wordt natuurlijk gevoed door verhalen over de vele uitval, storingen, tarieven, onveiligheid in de trein en nu weer de stakingen. 

Het doel kan wel zijn om het qua arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker te maken om op de trein te komen werken, en een hoger loon af te dwingen, maar of dat helpt, ik weet het niet.…

Tegenwoordig verdien je al makkelijk een redelijk tot goed loon terwijl je soms de deur niet eens uithoeft. Op onregelmatig werk zit het gros ook niet te wachten. Horeca en zorg, ook zo'n drama qua personeel. Men wil goed verdienen, maar zo min mogelijk moeten doen én 's avonds en in het weekend thuis zijn. Het werkethos is gewoon anders geworden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen. Op zich een volkomen krankzinnig idee van een bedrijf waarvan de aandelen voor 100% in handen zijn van de Nederlandse Staat. 
Het is een episode die typerend is voor de walgelijke kruideniersmentaliteit binnen de toenmalige leiding van NS. De jaarcijfers oppoetsen door een constructie te verzinnen om minder belasting te betalen. 

https://www.futd.nl/fiscaal-nieuws/8528/ns-bouwt-belastingvoordeel-via-ierland-af/
https://www.ewmagazine.nl/belasting/opinie/2017/06/dankzij-ierse-dochter-kan-ns-concurreren-514821/
https://nieuws.ns.nl/alle-treinen-voor-nederlands-hoofdrailnet-nu-in-nederlands-eigendom/

Maar het zegt ook heel veel over de krakkemikkige manier waarop NS verzelfstandigd is door de Nederlandse overheid. De gelegenheid maakt immers de dief.

Het treurigste in dit hele kruideniersverhaal is natuurlijk dat NS door de constructie de aanbesteding met Abellio in Duitsland had gewonnen en uiteindelijk daar gewoon op de fles is gegaan. 

Reputatie 7

@Rene74  Beeldvorming was er altijd al, de NS is het nationale pispaaltje dat is niets nieuws.

Klopt. Van enige trots van de Nederlander op ons nationale spoor is al decennia geen sprake. En je kan je afvragen hoe dat komt. Dat komt ergens vandaan. Maar deze stakingen bevestigen het beeld alleen maar weer van altijd gedoe en problemen met het spoor. Ongeacht wat het resultaat van de stakingen zal zijn. De goedbetalende reizigers die nu al weg zijn komen er zeker niet mee terug want die zijn al in de auto of op de e-bike gevlucht. De reizigers die alleen voor een koopje gaan, de mensen zonder rijbewijs of auto en zij die een studenten-ov hebben blijven over.

Reputatie 7
Badge +1

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden. Staan is niet helemaal niet normaal en het waterbedeffect van dan maar zwart in de eerste klas gaan zitten wordt ook tegengegaan.

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan meer materieel.

De prioriteit moet weer bij maatschappelijke verantwoordelijkheid liggen. NS kan dan aansluiten bij de huidige maatschappelijke trend van het terugdraaien van het doorgeschoten neoliberalisme. Rijke bedrijven en een sterk groeiende verarming bij veel te veel burgers moeten we niet meer willen.

Gewoon weer een zitplaats voor de duurbetaalde kaartjes in plaats van een vervoersbewijs. Het kan nu. 

 

 

 

 

Maar dat kan dus alleen als de verplichting één conducteur per zoveel treinstellen ervan af gaat. Ik ben het geheel met deze opmerking eens (kleine toevoeging):

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan maar ook nu al meer materieel beschikbaar.

Reputatie 7

Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen.  

 

Het is mogelijk dat Jeroen dat bedoeld heeft, even afwachten of dat zo is. De huidige CFO is daar echter volgens mij niet bij betrokken geweest. Dan blijft nog de vraag over mbt de cijfers uit de coronatijd waarbij er iets aan de hand zou zijn geweest met afschrijvingen.

Het grappige mbt de Ierse verhaal is wel dat de Staat hierbij zowel benadeeld als bevoordeeld is geweest. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

blijft het spoor eeuwig verouderd, of wanneer zal dat niet meer zo, zijn? de claim dat het spoor verouderd is is bijna zo oud als Rome. 

Inmiddels begint het op te schieten met het vervangen van alle oude dwarsliggers, sporen en wissels. Kijk maar eens naar het spoor als je in de trein ziet hoeveel stukken er nog zijn met ouderwetse houten dwarsliggers.

NS wisselt om de zoveel tijd van standpunt over doorgaande verbindingen, en nu weer in het voordeel van de software: een treinnummer, en in de reisinformatie trucs uithalen om die eindbestemmmingen op te knippen.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Mocht iemand hier nog terecht komen op zoek naar een antwoord op deze vraag: er wordt nu inderdaad getoon dat dit de trein via Amsterdam Centraal naareiden Centraal is. De volledige waarheid dus. M.i. kan het moeilijk beter dan dit. Hopen dat NS het deze keer niet over een tijdje wéér verandert zoals @Henk_NL aangaf dus.

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Er zijn legio mogelijkheden om uit te kiezen, lijnnummers, maar er zijn ook allerlei opties al in de reisinformatie-software ingebouwd om met dit probleem overweg te kunnen. Probleem is veelal dat er dan toch weer gaten vallen, zo kan bijvoorbeeld de boordsoftware van de SLT sprinter niet overweg met verkorte eindbestemmingen. Dan staat er dus op het bord netjes “Amsterdam CS”, terwijl op de trein “Den Haag CS” staat. Daar komt NS dan ineens weer achter na een aantal maanden draaien, en dan een jaar of wat later wisselt men weer van idee.

Ik heb nog wel wat ideeën over de manier waarop men dit relatief netjes kan fixen, maar durf geen voorbarige uitspraken meer te doen over dit verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Lijnnummers zijn heel handig omdat je meer flexibiliteit krijgt in de planning en de reisinformatie.

In Utrecht heb je bijvoorbeeld buslijn 6 die bij station Overvecht wisselt van lijnnummer en daar lijn 30 wordt. Maar een gedeelte van het jaar rijdt lijn 30 minder frequent en wordt er niet van lijnnummer gewisseld omdat lijn 6 en lijn 30 dan onafhankelijk van elkaar worden gereden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal leuk en herkenbaar wordt het wanneer zoals in Duitsland de lijnnummers ook nog een extra naam krijgen. Liefst iets met Express erin. Zoals RE19, de Rhein-IJssel Express.

 

Reputatie 4

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

 

Er is helaas niets positiefs te melden inmiddels over NS. Ik ben een groot voorstander van het OV. Het probleem is dat jet het treinvervoer in Nederland niet meer serieus kan nemen ik ik met goed fatsoen het OV niet meer kan verkopen aan bekenden, vrienden, collega's.

De top van de NS wordt geregeerd door kansloze bestuurders, vakbonden maken het bedrijf moedwillig kapot en de makke conducteurs lopen als schapen achter de vakbonden aan.

Dus waarom zou je dan als reizigers niet de randen mogen opzoeken er per ongeluk erover heen gaan. De top, vakbonden en stakers doen dat naar mening mening ook. Enfin je mag daar ook een andere mening over hebben. De waarheid ligt wellicht daartussen.

Reputatie 7
Badge +1

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. 

Dat klopt, maar dat is vaak doordat er geen tweede conducteur beschikbaar is voor verlenging. Bij VIRM heb je bijv. alleen 4 en 6 wagen stellen, gevolg is dat je voor iedere trein waar je twee stellen inzet een tweede conducteur nodig hebt. Idem dito als je in de spits drie stellen ICM wil inzetten.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Het invullen van de drukte melder helpt als er veel meldingen binnen komen, dan wordt desbetreffende trein uitgelicht en gekeken naar hoe druk die de laatste tijd is en komt deze op een monitor lijst.  Maar als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Reputatie 7

Dramatisch. Veel sprinters 1x per uur; in avonden en weekenden veel geschrapt. Niet bepaald aantrekkelijk😉. Bedankt voor het hele overzicht. 

Reputatie 6

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Reputatie 7
Badge +1

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Het probleem tussen Zwolle en Amersfoort is dat vooral op de drukkere momenten twee stellen ICM al veel te weinig is. Dat komt nu voor een deel ook door de problemen met het spoor tussen Zwolle en Lelystad. 

Extra zuur is wel dat vervolgens de stampvolle treinen in Zwolle gesplitst worden, en als losse ICM verder rijden naar het noorden.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. 

Laat op de avond is dat zeker doordeweeks geen probleem, maar 19 uur is wel te vroeg.

Reageer