Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 


De vraag is of dat de schuld is van de NS of van een vakbond die menen alles te kunnen maken.  Vakbonden verzieken een bedrijf meestal en richten het ten gronde… Opkomen voor de werknemer doen ze dus ook niet. Het enige die er goed mee zijn, is de top vd vakbond.


Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.


@Tamzin

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Een CAO verhoging van 10% kost zo'n 500 miljoen. De rest van het verlies wordt veroorzaakt door het wegblijven de reizigers.

Het aantal reizigers is 20% minder dan voor corona maar omdat voornamelijk de langeafstandsreizigers wegblijven is het verlies in reizigerskilometers zo'n 30%. Financieel is het nog erger omdat juist de best betalende reizigers zijn verdwenen. Van alleen de opbrengsten van studenten en dagjesmensen wordt de penningmeester niet vrolijk.

Verder is er nog een kip en ei probleem. Als je de diensten in 2023 met 10% inkrimpt leert de ervaring dat dat weer leidt tot 5% minder reizigers (de helft geldt als vuistregel).

BIj ook nog een grote tariefsverhoging in 2023 van bijv. 10% heb je hetzelfde probleem want ook daar geldt dezelfde vuistregel

En uiteraard stopt ook de coronasubsidie eind dit jaar. 


Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Dit is inderdaad een van de meest pijnlijke voorstellen, niet alleen voor het stuk Dordrecht-Tilburg maar ook voor het stuk Den Bosch-Nijmegen. Een groot aantal stations in Brabant valt daarmee terug naar een uurdienst. Maar ja, pijnlijke maatregelen doen pijn. 


Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

De 1800 gaat dit weekend via Centraal, maar dat is niet de gebruikelijke route. En de 2600 rijdt normaal alleen Almere - Amsterdam Centraal, maar dit weekend rijdt die 2600 vanaf Almere via Zuid en Schiphol door naar Vlissingen. Normaal rijdt de 2200 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen en gaat dan via Haarlem. Maar dit weekend is Haarlem een beetje vol met sprinters naar Zandvoort (er schijnt daar een feestje te zijn of zo 😄 ). Er is het één en ander aangepast rond Amsterdam en Haarlem, dus als je wilt kijken naar hoe deze series normaal rijden moet je niet dit weekend als uitgangspunt nemen. 

 


Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Ik zeg niet dat het even druk is, wel dat de treinen waarin ik afgelopen tijd heb gezeten over het algemeen behoorlijk vol zaten. Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. Al zal dat deels natuurlijk door personeelstekorten komen. Voor de reiziger is het allesbehalve leuk. Dat merk je in de trein al aan reacties van reizigers die er helemaal klaar mee zijn dat ze voor de zoveelste keer opgepropt op het balkon of in de tussenpaden staan.

Overigens zijn het niet alleen reizigers die er klaar mee zijn. Zo nu en dan geeft ook personeel wel eens af op de materieelplanningen.


Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb soms het idee dat de lengte en inzet van treinen totaal willekeurig wordt ingepland en er geen enkele logica achter zit.

Bijvoorbeeld trein 677. Maandag ICM-3, vandaag en morgen staat er DDZ-6 gepland en donderdag opeens weer ICM-3. Kijkend naar de historie van deze rit op donderdag zie ik dat er de ene week DDZ-6 rijdt en de week erop weer ICM-3. Wat maakt dan dat die trein elke keer zo verschilt in capaciteit?

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral voor lijken te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.


De NOS heeft zich gebaseerd op het persbericht van NS en het overzicht geknipt en geplakt. :https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Het wachten is nu op de detailuitwerking. Daar hebben ze bij NS op het moment vast geen tijd voor.


Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ik denk eerder dat de minister de directie ondubbelzinnig te verstaan heeft gegeven dat de coronasteun toch echt eind dit jaar stopt en niet pas in 2025 zoals Mw Rintel dacht. En dat NS dus de tering naar de nering moet zetten.

Overigens betekent 10% minder treinen dat het huidige personeelstekort voor een groot deel is opgelost en dat NS zich verder grotendeels kan beperken tot werving om het natuurlijk verloop op te vangen.


@Henkpeetersen

Met 10% minder treinen is het huidige personeelstekort grotendeels opgelost. Of er verder wordt ingekrompen zal nu eerder afhangen van de reizigers ontwikkeling de komende 1-2 maanden. Als het ook na de vakanties op 15-20% minus blijft hangen zal het mes toch nog wat verder in de dienstregeling moeten om het huishoudboekje in 2023 quitte te krijgen. De vraag is daarbij ook hoe hard er aan de tariefknop gedraaid gaat worden.


Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)

Spitsreizigers en forensen is niet hetzelfde. Spitsvervoer omvat ook studenten en dat is een hele grote groep die wel voor 100% terugkomt en komend schooljaar nog groeit 


@Rene74  Beeldvorming was er altijd al, de NS is het nationale pispaaltje dat is niets nieuws.

Klopt. Van enige trots van de Nederlander op ons nationale spoor is al decennia geen sprake. En je kan je afvragen hoe dat komt. Dat komt ergens vandaan. Maar deze stakingen bevestigen het beeld alleen maar weer van altijd gedoe en problemen met het spoor. Ongeacht wat het resultaat van de stakingen zal zijn. De goedbetalende reizigers die nu al weg zijn komen er zeker niet mee terug want die zijn al in de auto of op de e-bike gevlucht. De reizigers die alleen voor een koopje gaan, de mensen zonder rijbewijs of auto en zij die een studenten-ov hebben blijven over.


Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden. Staan is niet helemaal niet normaal en het waterbedeffect van dan maar zwart in de eerste klas gaan zitten wordt ook tegengegaan.

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan meer materieel.

De prioriteit moet weer bij maatschappelijke verantwoordelijkheid liggen. NS kan dan aansluiten bij de huidige maatschappelijke trend van het terugdraaien van het doorgeschoten neoliberalisme. Rijke bedrijven en een sterk groeiende verarming bij veel te veel burgers moeten we niet meer willen.

Gewoon weer een zitplaats voor de duurbetaalde kaartjes in plaats van een vervoersbewijs. Het kan nu. 

 

 

 

 

Maar dat kan dus alleen als de verplichting één conducteur per zoveel treinstellen ervan af gaat. Ik ben het geheel met deze opmerking eens (kleine toevoeging):

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan maar ook nu al meer materieel beschikbaar.


Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

blijft het spoor eeuwig verouderd, of wanneer zal dat niet meer zo, zijn? de claim dat het spoor verouderd is is bijna zo oud als Rome. 

Inmiddels begint het op te schieten met het vervangen van alle oude dwarsliggers, sporen en wissels. Kijk maar eens naar het spoor als je in de trein ziet hoeveel stukken er nog zijn met ouderwetse houten dwarsliggers.


Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. 

Dit klinkt als het soort wishful thinking waar de NS-directie al tweeënhalf jaar aan lijdt.


Er waren afgelopen winter al verhalen uit Engeland van ouderen die de hele dag in de bus zaten om thuis de verwarming niet aan te hoeven zetten. Iedereen van boven de 65 kan een gratis busabonnement krijgen. Dan wordt zo’n scenario aantrekkelijk.

Met de prijzen van het Nederlandse OV is dat natuurlijk geen optie. Maar je zult ongetwijfeld gaan zien dat het druk gaat worden in bibliotheken en overdekte winkelcentra om de kou thuis te ontwijken.


Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Kom nu eens met een onderbouwing voor de 20% loonsverhoging die dus niet gevraagd wordt en ook voor de al jaren lange hogere loonstijging bij de NS dan de inflatie en loonkosten verhoging bij het bedrijfsleven.  

De vakbonden hebben deze week zelf erkend dat inwilliging van al hun eisen een verhoging van 20% betekent met de toevoeging "maar je krijgt natuurlijk nooit alle eisen gerealiseerd".

En dat de arbeidsproductiviteit onder de maat is is simpel te zien door de door het personeel gerealiseerde toegevoegde waarde te delen door de loonkosten. Dat betekent niet dat het personeel lui zou zijn of zo maar dat NS te arbeidsintensief is georganiseerd. Je kunt die productiviteit verhogen door maatregelen als tariefsverhogingen (mits er dan niet te veel reizigers weglopen), minder maar langere treinen, verhoging van de conducteursnorm, eenmansbediening, minder bureaucratie, etc.


Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.


Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen. Op zich een volkomen krankzinnig idee van een bedrijf waarvan de aandelen voor 100% in handen zijn van de Nederlandse Staat. 
Het is een episode die typerend is voor de walgelijke kruideniersmentaliteit binnen de toenmalige leiding van NS. De jaarcijfers oppoetsen door een constructie te verzinnen om minder belasting te betalen. 

https://www.futd.nl/fiscaal-nieuws/8528/ns-bouwt-belastingvoordeel-via-ierland-af/
https://www.ewmagazine.nl/belasting/opinie/2017/06/dankzij-ierse-dochter-kan-ns-concurreren-514821/
https://nieuws.ns.nl/alle-treinen-voor-nederlands-hoofdrailnet-nu-in-nederlands-eigendom/

Maar het zegt ook heel veel over de krakkemikkige manier waarop NS verzelfstandigd is door de Nederlandse overheid. De gelegenheid maakt immers de dief.

Het treurigste in dit hele kruideniersverhaal is natuurlijk dat NS door de constructie de aanbesteding met Abellio in Duitsland had gewonnen en uiteindelijk daar gewoon op de fles is gegaan. 


Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen.  

 

Het is mogelijk dat Jeroen dat bedoeld heeft, even afwachten of dat zo is. De huidige CFO is daar echter volgens mij niet bij betrokken geweest. Dan blijft nog de vraag over mbt de cijfers uit de coronatijd waarbij er iets aan de hand zou zijn geweest met afschrijvingen.

Het grappige mbt de Ierse verhaal is wel dat de Staat hierbij zowel benadeeld als bevoordeeld is geweest. 


Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

 

Er is helaas niets positiefs te melden inmiddels over NS. Ik ben een groot voorstander van het OV. Het probleem is dat jet het treinvervoer in Nederland niet meer serieus kan nemen ik ik met goed fatsoen het OV niet meer kan verkopen aan bekenden, vrienden, collega's.

De top van de NS wordt geregeerd door kansloze bestuurders, vakbonden maken het bedrijf moedwillig kapot en de makke conducteurs lopen als schapen achter de vakbonden aan.

Dus waarom zou je dan als reizigers niet de randen mogen opzoeken er per ongeluk erover heen gaan. De top, vakbonden en stakers doen dat naar mening mening ook. Enfin je mag daar ook een andere mening over hebben. De waarheid ligt wellicht daartussen.


Dramatisch. Veel sprinters 1x per uur; in avonden en weekenden veel geschrapt. Niet bepaald aantrekkelijk😉. Bedankt voor het hele overzicht. 


uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 


Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.

 

Bovenstaande lijst gaat dus over 2023. De lijst voor de rest van 2022:

In de basis opgeheven

  • 3200 (IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam) opgeheven
  • 3900 (IC Heerlen - Enkhuizen) opgeheven tussen Amsterdam C en Eindhoven
  • 4500 (Spits IC Amsterdam - Enkhuizen) opgeheven
  • 1900 (IC Dordrecht - Eindhoven) opgeheven

In de avonduren stoppen series eerder met rijden. Na 20u rijden deze series niet meer:

  • 1000 (HSL Amsterdam - Rotterdam)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 4300 (SPR Almere Oostvaarders - Leiden) rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Leiden en niet meer tussen Almere C en Almere Oostvaarders
  • 5200 (SPR Rottterdam C - Dordrecht)
  • 5400 (SPR Amsterdam C - Zandvoort) rijdt niet meer tussen Amsterdam C en Haarlem
  • 6800 (SPR Gouda Goverwelle - Den Haag C)

In het weekend opheffen:

  • 800 (IC Alkmaar - Maastricht) opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam
  • 900 (HSL Amsterdam C - Breda) rijdt 1x/uur
  • 1000 (HSL Amsterdam C - Rotterdam C)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2400 (IC Dordrecht - Lelystad)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 3900 (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Sittard
  • 5500 (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur
  • 5600 (SPR Utrecht - Zwolle) rijdt na 20u 1x/uur
  • 5700 (SPR Utrecht - Hoofddorp)
  • 6000 (SPR Utrecht - 's-Hertogenbosch) rijdt 1x/uur naar 's-Hertogenbosch en 1x/uur naar Tiel
  • 6300 (SPR Haarlem - Leiden) rijdt na 20u 1x/uur
  • 6400 (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt 1x/uur tussen Weert en Eindhoven
  • 6600 (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen 
  • 6900 (SPR Utrecht - Tiel) rijdt niet, zie 6000
  • 7400 (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest)
  • 7600 (SPR Wijchen - Zutphen) opgeheven tussen Wijchen en Nijmegen, rijdt 1x/uur tussen Arnhem en Zutphen
  • 14600 (SPR Amsterdam - Zwolle) rijdt 1x/uur tussen Lelystad en Zwolle

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Ik las gisteren wel dat de tekorten vooral zitten bij de conducteurs en in veel mindere mate bij machinisten. Tijdelijk maximaal 1 conducteur per trein zoals in België of Duitsland zou in sommige gevallen dus kunnen helpen.

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. Dus ook met een overvloed aan personeel zijn krimpingen noodzakelijk.

 


Reageer