Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.
Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort
Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer.

11 december duurt nog ruim 3 maanden. Ik beschouw wat hierboven staat per 11 december meer als wishfull thinking. Ik denk dat het 11 december scenario nog wel zal worden ingehaald door de werkelijkheid. Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.
Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek.
Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.
Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.
Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.
Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000
Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.
Daar lijkt het wel op (4 mogelijkheden per uur) maar zoals het er staat lijkt het alsof die er wél zou zijn.
Tel je 2+2 op dan is het dus gewoon (2x per uur) overstappen in Utrecht voor naar Schiphol en dat levert je inderdaad 4 mogelijkheden per uur op. Prima!
Voor Rotterdam van/naar Arnhem stap je natuurlijk gewoon over in Utrecht.
Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekortIk kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar
Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen.
Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught.
Er zal vast nog meer geschrapt worden in 2023. Het is te hopen dat bepaalde treinen structureel langer worden. Deze week al een paar maal in een echt overvolle trein gezeten doordat deze gewoon veel te kort is.
Goed dat er tussen Breda en Rotterdam 2 intercity's minder per uur gaan rijden. Veel te overdadige frequentie op dit traject. Zonde van het geld. Betreffende ICD's (Breda - Amsterdam CS) zijn vaak driekwart leeg van/ tot Rotterdam en in de avond past het aantal reizigers wel in een los treinstelletje.
Vind het apart dat men zo volhoudt aan vier treinen per uur Arnhem - Rotterdam via Schiphol (de 3200)
De 3200 is daar de extra serie, die vervalt juist. De 3000 en 3100 blijven daar rijden.
Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.
Drie treinen per uur slaat op de HSL Rotterdam - Breda. Daar blijven de 1100 en 9200 rijden, de 900 rijdt dan tot Rotterdam. (of niet en vervangen door de 1000, kan natuurlijk ook nog)
Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen.
Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught.
Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.
De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.
Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek.
Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.
Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.
Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.
Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000
Ik zie iets meer interne info, het zou voor september doordeweeks structureel o.a. gaan om de 4500, 3200, 3900, 1900, 6800 en 2400 en dan voor de avonden daarbovenop de 1000, 7600, 2000, 2800 en 2100.
De weekenden zullen zoals verwacht lijken op de afgelopen weekenden.
Voor december zijn de keuzes zoals gezegd anders, met minder HSL-treinen Bd-Rtd en andere series die wel/niet vervallen.
…..
Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.
Leg dat laatste deel eens uit ?
Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.
Ik hoop wel dat het straks mogelijk is om weer strakke kwartiersdiensten te rijden op trajecten zoals 3000, 3100 en 5000 en 5100.
Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.
Leg dat laatste deel eens uit ?
Tegenwoordig verdien je al makkelijk een redelijk tot goed loon terwijl je soms de deur niet eens uithoeft. Op onregelmatig werk zit het gros ook niet te wachten. Horeca en zorg, ook zo'n drama qua personeel. Men wil goed verdienen, maar zo min mogelijk moeten doen én 's avonds en in het weekend thuis zijn. Het werkethos is gewoon anders geworden.
Als we
Overigens is het personeelstekort bij NS zoals gezegd sowieso vrijwel opgelost nu de diensten met 10% worden ingekrompen..
En wat mensen wel of niet willen doen voor de kost is ook vooral afhankelijk of er meer banen zijn of meer werkzoekende, dat is ook van alle tijden en economie afhankelijk. Als er banen in overvloed zijn zoals nu dan kun je uitzoeken wat je het meest aanstaat, zodra er meer werkzoekende zijn pak je wat je pakken kan.
...
Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.
Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?
Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden.
Als je tien procent moet inkrimpen zal ook de hoeveelheid materieel grosso modo met tien procent moeten inkrimpen, anders krijg je het plaatje financieel niet rond. Iedereen een zitplaats in de spits was onbetaalbaar en blijft onbetaalbaar. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat ICM versneld aan de kant zal gaan.
Het "terugdraaien van het neoliberalisme" (een eufemisme voor NS wil subsidie) zal niet gebeuren. De nu aangekondigde inkrimping maakt duidelijk dat NS in Den Haag te verstaan is gegeven dat het zijn eigen broek moet ophouden.
...
Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.
Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?
Reizigersaantallen worden gewoon gemeten door in- en uitchecks, enige wat dat verstoort zijn grote aantallen zwartrijders.
Een bedrijf mag best winst maken en moet op de kosten letten, maar dat is niet het enige dat telt.
Alleen maakt NS helemaal geen winst, zonder subsidie (die overigens eind december stopt) zou er dit jaar 225 miljoen verlies zijn. En dat betekent dat bij NS meer geld uitgeven alleen kan als er ook in de toekomst jaarlijks een grote zak subsidie komt zoals Mw Rintel wilde.
Daarnaast zijn de bedrijfskosten per reizigerskilometer bij NS momenteel al hoger dan bij andere treinvervoerders.
NS is nu eenmaal geen ASML, Shell of Unilever, die meer financiële ruimte hebben omdat de arbeidsproductiviteit er een stuk hoger is. Het beeld dat alle bedrijven enorme winsten maken slaat nergens op, dat geldt alleen voor een kleine groep hoog productieve bedrijven.
Mijn grote bezwaar tegen jouw reactie is dat je suggereert dat NS best flink wat extra geld kan uitgeven zonder dat daarvoor subsidie nodig is.
De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.
De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.
Warrom zouden abonnementen goedkoper moeten worden? Er blijven gewoon treinen rijden, alleen iets minder vaak
De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.
Er is een financiële noodsituatie ontstaan dus dit is niet de tijd voor cadeautjes. NS vecht om te overleven, niet meer en niet minder.
Ik verwacht eerder dat veel goedkope kaartjes en abonnementen gaan verdwijnen en dat er vooral wordt teruggegaan naar betalen per kilometer.
Je moet bij het verdwijnen denken aan de keuzedagen, weekendvrij, jongerendagkaart, groepsticket, meereisregeling, etc.
Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.
Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.
Dat is niet zo'n ramp zolang het reizigers zijn die relatief weinig betalen. Erger zou het zijn als er nog meer spitsreizigers zouden afhaken omdat hun abonnementen nog duurder worden.
Dat de maatregelen nogal economisch zijn gericht lijkt me nogal wiedes bij een bedrijf dat het water financieel tot de lippen staat.
Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Dat zorgt natuurlijk niet voor reizigersgroei. Wel voor meer verkeer op de weg.
Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij 1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.
“Ontwaakt! verworpenen der Aarde Ontwaakt! verdoemd in hong‘ren sfeer Reed‘lijk willen stroomt over de Aarde en die stroom rijst al meer en meer Sterft, gij oude vormen en gedachten Slaaf geboor‘nen, ontwaakt! ontwaakt! De wereld steunt op nieuwe krachten begeerte heeft ons aangeraakt ”
Laat die treinen maar weer (even) rijden.
Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Zou de prijs/ kwaliteitverhouding van het vervoer dan ook omhoog gaan?
Valt mee, DalVoordeel bijv. zal gewoon blijven. Maar voor onder de tien euro van Rotterdam naar Groningen op en neer zal er niet meer in zitten.
Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij 1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.
Ik wist niet dat jij tot de intieme kennissenkring van Zoete Lieve Gerritje behoorde.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.