Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Een bedrijf mag best winst maken en moet op de kosten letten, maar dat is niet het enige dat telt. 

Alleen maakt NS helemaal geen winst, zonder subsidie (die overigens eind december stopt) zou er dit jaar 225 miljoen verlies zijn. En dat betekent dat bij NS meer geld uitgeven alleen kan als er ook in de toekomst jaarlijks een grote zak subsidie komt zoals Mw Rintel wilde.

Daarnaast zijn de bedrijfskosten per reizigerskilometer bij NS momenteel al hoger dan bij andere treinvervoerders.

NS is nu eenmaal geen ASML, Shell of Unilever, die meer financiële ruimte hebben omdat de arbeidsproductiviteit er een stuk hoger is. Het beeld dat alle bedrijven enorme winsten maken slaat nergens op, dat geldt alleen voor een kleine groep hoog productieve bedrijven.

Mijn grote bezwaar tegen jouw reactie is dat je suggereert dat NS best flink wat extra geld kan uitgeven zonder dat daarvoor subsidie nodig is.

Reputatie 7
Badge +1

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Reputatie 7
Badge +3

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Warrom zouden abonnementen goedkoper moeten worden? Er blijven gewoon treinen rijden, alleen iets minder vaak

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Er is een financiële noodsituatie ontstaan dus dit is niet de tijd voor cadeautjes. NS vecht om te overleven, niet meer en niet minder. 

Ik verwacht eerder dat veel goedkope kaartjes en abonnementen gaan verdwijnen en dat er vooral wordt teruggegaan naar betalen per kilometer. 

Je moet bij het verdwijnen denken aan de keuzedagen, weekendvrij, jongerendagkaart, groepsticket, meereisregeling, etc.

Reputatie 7
Badge

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Reputatie 7

Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.

Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.

Dat is niet zo'n ramp zolang het reizigers zijn die relatief weinig betalen. Erger zou het zijn als er nog meer spitsreizigers zouden afhaken omdat hun abonnementen nog duurder worden.

Dat de maatregelen nogal economisch zijn gericht lijkt me nogal wiedes bij een bedrijf dat het water financieel tot de lippen staat.

Reputatie 7

Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Dat zorgt natuurlijk niet voor reizigersgroei. Wel voor meer verkeer op de weg.

Reputatie 7

Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij  1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.

“Ontwaakt! verworpenen der Aarde Ontwaakt! verdoemd in hong‘ren sfeer Reed‘lijk willen stroomt over de Aarde en die stroom rijst al meer en meer Sterft, gij oude vormen en gedachten Slaaf geboor‘nen, ontwaakt! ontwaakt! De wereld steunt op nieuwe krachten begeerte heeft ons aangeraakt ”

Laat die treinen maar weer (even) rijden.

Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Zou de prijs/ kwaliteitverhouding van het vervoer dan ook omhoog gaan?

Valt mee, DalVoordeel bijv. zal gewoon blijven. Maar voor onder de tien euro van Rotterdam naar Groningen op en neer zal er niet meer in zitten.

Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij  1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.

Ik wist niet dat jij tot de intieme kennissenkring van Zoete Lieve Gerritje behoorde.😁

Reputatie 7
Badge +4

Het is allemaal speculatie. 

Reputatie 6

Ik heb de adviesaanvraag gelezen en zie dat er best wel gesneden worden. 

Meerdere tienminutentrajecten er inderdaad uit.

Zo is de spitsintercity Alkmaar - Haarlem (3400) definitief eruit. Er is tenslotte een sprinter op het traject (4800)

Gaat de IC tussen Den Haag CS en Amsterdam CS (2100) alleen nog in de brede spitsuren rijden op maandag, dinsdag en donderdag.

En Utrecht CS - Baarn (5500) gaat in weekene en avonduren naar 1x per uur.

Vaak onderscheid tussen ma/di/do en wo/vrij waarbij die laatste twee dagen minder spitsaanbod krijgen.

In de kerstvakantie komt een speciale dienstregeling met 2 ICs per uur omdat de vraag fors lager ligt. Wat was er ook alweer tijdens de kerst in 2020 en 2021?

 

Ik heb maar een paar dingen genoemd die me opvielen en waar ik de consequenties van snap. Er is vast veel meer over te zeggen. 

Het is allemaal speculatie. 

Je kunt de adviesaanvraag gewoon vinden op de site van het Locov. Dat is geen speculatie.

Reputatie 7
Badge +3

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Iedereen die een beetje kan rekenen ziet natuurlijk ook dat met de teruggelopen reizigersaantallen er keihard moet worden bezuinigd bij NS. 

Toen ik dat hier vanmorgen vertelde vielen er nog allerlei mensen over mij heen die riepen dat NS juist meer geld moest gaan uitgeven aan personeel, extra zitplaatsen en service. Immers de maatschappelijke functie van NS was belangrijker dan het op orde brengen van de financiën. Dat laatste was neoliberale onzin uit het verleden.

ProRail voelt overigens al nattigheid aankomen nu NS fors gaat inkrimpen.

https://www.prorail.nl/nieuws/investeringen-in-treinverkeer-blijven-nodig

Reputatie 6

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

blijft het spoor eeuwig verouderd, of wanneer zal dat niet meer zo, zijn? de claim dat het spoor verouderd is is bijna zo oud als Rome. 

Badge +3

ProRail voelt overigens al nattigheid aankomen nu NS fors gaat inkrimpen.

https://www.prorail.nl/nieuws/investeringen-in-treinverkeer-blijven-nodig

Vught was al jaren een issue, en verdient dezelfde ‘behandeling’ als bijv. Driebergen-Zeist gehad heeft (voor de omgeving).

Reputatie 1

Ik las die dienstroosters en ik kreeg het gevoel of ik niet meer thuis zal kunnen komen met de trein! Ik werk in de vroege avond in Elst. De laatste rechtstreekse trein richting huis ging om 20:05. Die rijdt nu dus niet meer. Jammer! Gelukkig rijdt er (nog) een bus richting huis. Voor mijn collega's, die langer moeten werken, veel succes!

Reputatie 7

Prorail voorspelt op wat langere termijn een fikse reizigersgroei. Er zou "volgens prognoses" een miljoen inwoners bijkomen en die willen met de trein. Tuurlijk.... Laat de zakken met geld maar komen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. Zeker als de reiskosten door de werkgever worden vergoed of je deze kunt aftrekken van je belasting. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

En die klagen dan dat het zo koud is in de trein.

Reputatie 7
Badge

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Ja, die ken ik, vandaar de toevoeging "uitgebreider". Zo'n lijstje globale opmerkingen is leuk, maar wat betekent dit concreet. Als de frequentie ergens omlaag gaat, welke treinen vallen er dan tussenuit? En wat gebeurt er met vertrektijden van andere treinen om bijvoorbeeld waar mogelijk aansluitingen in stand te houden? Met andere woorden, wat wordt de dienstregeling? Dat moet nu een week van tevoren wel bekend zijn, toch?

Reputatie 7
Badge

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Reageer