Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

Wat mij betreft mag de overheid in de nieuwe consessie z.s.m. eisen dat NS ook ‘s avonds en in het weekend elk half uur elk station moet bedienen.

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…


Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Dat laatste is inderdaad een groot risico met uurdiensten.

 


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.


Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

 

 

 

 


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. 

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 


NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Gokken is niet verstandig. Casino wint toch altijd. 


Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.


NS wisselt om de zoveel tijd van standpunt over doorgaande verbindingen, en nu weer in het voordeel van de software: een treinnummer, en in de reisinformatie trucs uithalen om die eindbestemmmingen op te knippen.


NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Er zijn legio mogelijkheden om uit te kiezen, lijnnummers, maar er zijn ook allerlei opties al in de reisinformatie-software ingebouwd om met dit probleem overweg te kunnen. Probleem is veelal dat er dan toch weer gaten vallen, zo kan bijvoorbeeld de boordsoftware van de SLT sprinter niet overweg met verkorte eindbestemmingen. Dan staat er dus op het bord netjes “Amsterdam CS”, terwijl op de trein “Den Haag CS” staat. Daar komt NS dan ineens weer achter na een aantal maanden draaien, en dan een jaar of wat later wisselt men weer van idee.

Ik heb nog wel wat ideeën over de manier waarop men dit relatief netjes kan fixen, maar durf geen voorbarige uitspraken meer te doen over dit verhaal.


Lijnnummers zijn heel handig omdat je meer flexibiliteit krijgt in de planning en de reisinformatie.

In Utrecht heb je bijvoorbeeld buslijn 6 die bij station Overvecht wisselt van lijnnummer en daar lijn 30 wordt. Maar een gedeelte van het jaar rijdt lijn 30 minder frequent en wordt er niet van lijnnummer gewisseld omdat lijn 6 en lijn 30 dan onafhankelijk van elkaar worden gereden.

 


Helemaal leuk en herkenbaar wordt het wanneer zoals in Duitsland de lijnnummers ook nog een extra naam krijgen. Liefst iets met Express erin. Zoals RE19, de Rhein-IJssel Express.

 


En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Daar kan NS niets aan doen maar feit is dat de meeste reizigers wél eerst naar NS kijken en daarop mopperen. Weten zij veel dat ze voor veel van de storingen eigenlijk naar Prorail dienen te wijzen. Maar het maakt ze denk ik ook niet uit want ze stappen dan toch weer in de auto als het enigzins mogelijk is. Misschien is de auto onder de streep duurder maar het is wel veel tijdsbesparender /flexibeler en dat blijkt veel waard. Treintarieven zijn ook niet mals immers en wat gaat dat nog worden als de financiële eisen van de bonden in het geheel zouden worden ingewilligd. Las vandaag in het nieuws dat de filedruk nu alweer flink toeneemt en men een zware herfst verwacht. En al die spoorperikelen helpen daar voor een deel aan mee. 


Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Mocht iemand hier nog terecht komen op zoek naar een antwoord op deze vraag: er wordt nu inderdaad getoon dat dit de trein via Amsterdam Centraal naareiden Centraal is. De volledige waarheid dus. M.i. kan het moeilijk beter dan dit. Hopen dat NS het deze keer niet over een tijdje wéér verandert zoals @Henk_NL aangaf dus.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 


Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. 

Dat klopt, maar dat is vaak doordat er geen tweede conducteur beschikbaar is voor verlenging. Bij VIRM heb je bijv. alleen 4 en 6 wagen stellen, gevolg is dat je voor iedere trein waar je twee stellen inzet een tweede conducteur nodig hebt. Idem dito als je in de spits drie stellen ICM wil inzetten.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.


Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Het invullen van de drukte melder helpt als er veel meldingen binnen komen, dan wordt desbetreffende trein uitgelicht en gekeken naar hoe druk die de laatste tijd is en komt deze op een monitor lijst.  Maar als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.


Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Het probleem tussen Zwolle en Amersfoort is dat vooral op de drukkere momenten twee stellen ICM al veel te weinig is. Dat komt nu voor een deel ook door de problemen met het spoor tussen Zwolle en Lelystad. 

Extra zuur is wel dat vervolgens de stampvolle treinen in Zwolle gesplitst worden, en als losse ICM verder rijden naar het noorden.


Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. 

Laat op de avond is dat zeker doordeweeks geen probleem, maar 19 uur is wel te vroeg.


Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?


Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?

@Tamzin   heb je het al gevonden ?


Is er een overzicht van de aanpassingen per 5 september per treinserie?

Of moeten gewoon wachten tot 10 dagen voor de beoogde reisdatum om het dan zelf maar uit te zoeken in de reisplanner?


Ik heb dit overzichtje geknipt en geplakt van de website van de NOS. Een gedetailleerder overzicht nog niet gezien.


Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.


Ik mag toch verwachten dat die detailuitwerking al lang klaarligt?

Dat besluit is ook niet vanmiddag pas genomen. 


Hetzelfde overzicht wat bij de NOS staat, staat ook in het nieuwsbericht op de eigen NS website.

https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/


Reageer