Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?

Reputatie 6
Badge +1

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.

 

Bovenstaande lijst gaat dus over 2023. De lijst voor de rest van 2022:

In de basis opgeheven

  • 3200 (IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam) opgeheven
  • 3900 (IC Heerlen - Enkhuizen) opgeheven tussen Amsterdam C en Eindhoven
  • 4500 (Spits IC Amsterdam - Enkhuizen) opgeheven
  • 1900 (IC Dordrecht - Eindhoven) opgeheven

In de avonduren stoppen series eerder met rijden. Na 20u rijden deze series niet meer:

  • 1000 (HSL Amsterdam - Rotterdam)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 4300 (SPR Almere Oostvaarders - Leiden) rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Leiden en niet meer tussen Almere C en Almere Oostvaarders
  • 5200 (SPR Rottterdam C - Dordrecht)
  • 5400 (SPR Amsterdam C - Zandvoort) rijdt niet meer tussen Amsterdam C en Haarlem
  • 6800 (SPR Gouda Goverwelle - Den Haag C)

In het weekend opheffen:

  • 800 (IC Alkmaar - Maastricht) opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam
  • 900 (HSL Amsterdam C - Breda) rijdt 1x/uur
  • 1000 (HSL Amsterdam C - Rotterdam C)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2400 (IC Dordrecht - Lelystad)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 3900 (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Sittard
  • 5500 (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur
  • 5600 (SPR Utrecht - Zwolle) rijdt na 20u 1x/uur
  • 5700 (SPR Utrecht - Hoofddorp)
  • 6000 (SPR Utrecht - 's-Hertogenbosch) rijdt 1x/uur naar 's-Hertogenbosch en 1x/uur naar Tiel
  • 6300 (SPR Haarlem - Leiden) rijdt na 20u 1x/uur
  • 6400 (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt 1x/uur tussen Weert en Eindhoven
  • 6600 (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen 
  • 6900 (SPR Utrecht - Tiel) rijdt niet, zie 6000
  • 7400 (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest)
  • 7600 (SPR Wijchen - Zutphen) opgeheven tussen Wijchen en Nijmegen, rijdt 1x/uur tussen Arnhem en Zutphen
  • 14600 (SPR Amsterdam - Zwolle) rijdt 1x/uur tussen Lelystad en Zwolle

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Ik las gisteren wel dat de tekorten vooral zitten bij de conducteurs en in veel mindere mate bij machinisten. Tijdelijk maximaal 1 conducteur per trein zoals in België of Duitsland zou in sommige gevallen dus kunnen helpen.

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. Dus ook met een overvloed aan personeel zijn krimpingen noodzakelijk.

 

Reputatie 7

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Daar kan NS niets aan doen maar feit is dat de meeste reizigers wél eerst naar NS kijken en daarop mopperen. Weten zij veel dat ze voor veel van de storingen eigenlijk naar Prorail dienen te wijzen. Maar het maakt ze denk ik ook niet uit want ze stappen dan toch weer in de auto als het enigzins mogelijk is. Misschien is de auto onder de streep duurder maar het is wel veel tijdsbesparender /flexibeler en dat blijkt veel waard. Treintarieven zijn ook niet mals immers en wat gaat dat nog worden als de financiële eisen van de bonden in het geheel zouden worden ingewilligd. Las vandaag in het nieuws dat de filedruk nu alweer flink toeneemt en men een zware herfst verwacht. En al die spoorperikelen helpen daar voor een deel aan mee. 

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?

@Tamzin   heb je het al gevonden ?

Reputatie 4

Wat mij betreft mag de overheid in de nieuwe consessie z.s.m. eisen dat NS ook ‘s avonds en in het weekend elk half uur elk station moet bedienen.

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Dat laatste is inderdaad een groot risico met uurdiensten.

 

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Reputatie 7
Badge +2

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

 

 

 

 

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. 

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Reputatie 7
Badge +3

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Gokken is niet verstandig. Casino wint toch altijd. 

Reputatie 7

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. 

Dit klinkt als het soort wishful thinking waar de NS-directie al tweeënhalf jaar aan lijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren afgelopen winter al verhalen uit Engeland van ouderen die de hele dag in de bus zaten om thuis de verwarming niet aan te hoeven zetten. Iedereen van boven de 65 kan een gratis busabonnement krijgen. Dan wordt zo’n scenario aantrekkelijk.

Met de prijzen van het Nederlandse OV is dat natuurlijk geen optie. Maar je zult ongetwijfeld gaan zien dat het druk gaat worden in bibliotheken en overdekte winkelcentra om de kou thuis te ontwijken.

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Kom nu eens met een onderbouwing voor de 20% loonsverhoging die dus niet gevraagd wordt en ook voor de al jaren lange hogere loonstijging bij de NS dan de inflatie en loonkosten verhoging bij het bedrijfsleven.  

De vakbonden hebben deze week zelf erkend dat inwilliging van al hun eisen een verhoging van 20% betekent met de toevoeging "maar je krijgt natuurlijk nooit alle eisen gerealiseerd".

En dat de arbeidsproductiviteit onder de maat is is simpel te zien door de door het personeel gerealiseerde toegevoegde waarde te delen door de loonkosten. Dat betekent niet dat het personeel lui zou zijn of zo maar dat NS te arbeidsintensief is georganiseerd. Je kunt die productiviteit verhogen door maatregelen als tariefsverhogingen (mits er dan niet te veel reizigers weglopen), minder maar langere treinen, verhoging van de conducteursnorm, eenmansbediening, minder bureaucratie, etc.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

Reputatie 7
Badge +3

De NOS heeft zich gebaseerd op het persbericht van NS en het overzicht geknipt en geplakt. :https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Het wachten is nu op de detailuitwerking. Daar hebben ze bij NS op het moment vast geen tijd voor.

Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ik denk eerder dat de minister de directie ondubbelzinnig te verstaan heeft gegeven dat de coronasteun toch echt eind dit jaar stopt en niet pas in 2025 zoals Mw Rintel dacht. En dat NS dus de tering naar de nering moet zetten.

Overigens betekent 10% minder treinen dat het huidige personeelstekort voor een groot deel is opgelost en dat NS zich verder grotendeels kan beperken tot werving om het natuurlijk verloop op te vangen.

@Henkpeetersen

Met 10% minder treinen is het huidige personeelstekort grotendeels opgelost. Of er verder wordt ingekrompen zal nu eerder afhangen van de reizigers ontwikkeling de komende 1-2 maanden. Als het ook na de vakanties op 15-20% minus blijft hangen zal het mes toch nog wat verder in de dienstregeling moeten om het huishoudboekje in 2023 quitte te krijgen. De vraag is daarbij ook hoe hard er aan de tariefknop gedraaid gaat worden.

Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)

Spitsreizigers en forensen is niet hetzelfde. Spitsvervoer omvat ook studenten en dat is een hele grote groep die wel voor 100% terugkomt en komend schooljaar nog groeit 

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Tegenwoordig verdien je al makkelijk een redelijk tot goed loon terwijl je soms de deur niet eens uithoeft. Op onregelmatig werk zit het gros ook niet te wachten. Horeca en zorg, ook zo'n drama qua personeel. Men wil goed verdienen, maar zo min mogelijk moeten doen én 's avonds en in het weekend thuis zijn. Het werkethos is gewoon anders geworden.

Als we @Jeroen zouden moeten geloven is er aan sollicitanten bij NS geen gebrek.....

Overigens is het personeelstekort bij NS zoals gezegd sowieso vrijwel opgelost nu de diensten met 10% worden ingekrompen..

@Rene74  Beeldvorming was er altijd al, de NS is het nationale pispaaltje dat is niets nieuws.

En wat mensen wel of niet willen doen voor de kost is ook vooral afhankelijk of er meer banen zijn of meer werkzoekende, dat is ook van alle tijden en economie afhankelijk. Als er banen in overvloed zijn zoals nu dan kun je uitzoeken wat je het meest aanstaat, zodra er meer werkzoekende zijn pak je wat je pakken kan.

 

Reputatie 7
Badge +2

...

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden.

Als je tien procent moet inkrimpen zal ook de hoeveelheid materieel grosso modo met tien procent moeten inkrimpen, anders krijg je het plaatje financieel niet rond. Iedereen een zitplaats in de spits was onbetaalbaar en blijft onbetaalbaar. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat ICM versneld aan de kant zal gaan.

Het "terugdraaien van het neoliberalisme" (een eufemisme voor NS wil subsidie) zal niet gebeuren. De nu aangekondigde inkrimping maakt duidelijk dat NS in Den Haag te verstaan is gegeven dat het zijn eigen broek moet ophouden.

...

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?

Reizigersaantallen worden gewoon gemeten door in- en uitchecks, enige wat dat verstoort zijn grote aantallen zwartrijders.

Reageer