beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1766 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 February 2024, 09:22

Bekijk origineel

93 reacties

Badge +3

Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Die kan ik zo snel niet vinden, maar de praktijk ‘check de reisplanner’ is dat de internationale treinen uit de reisplanner gehouden worden, en er op de borden op het perron ‘niet instappen’ staat (maar de internationale reizigers dan?) 🤔

In de internationale planner van DB staat dan ‘nur aussteig’, wat dus betekent dat de trein niet bedoeld zou zijn voor binnenlandse reizigers.

Voor de rest is het (zie bovenstaande reacties) dus grote onzin dat als iemand in Deventer uitstapt er een onbenutte zitplaats is tot Amsterdam (of andersom, de internationale reiziger stapt pas in Deventer of Hengelo op).

Als er enkele minuten later een NS intercity komt is het verdedigbaar, maar als de IC Berlijn een binnenlandse IC vervangt mag je die gewoon nemen totdat iemand met een reservering je zitplaats claimt (en dan zoek je een andere zitplaats of mag staan).

Het is dus puur ontmoedigingsbeleid, je doet helemaal niets verkeerd door zo’n trein toch te nemen.

Reputatie 5

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Badge +3

Uit het gemarkeerde antwoord:

Het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Daarmee is alles eigenlijk gezegd… niet de bedoeling maar ga je gang 🤣

De zitplaatsreservering weet ik ook niet, maar volgens mij postte iemand dat het op een bepaalde site prima mogelijk was om een zitplaats te boeken voor een binnenlandse reis?

Reputatie 5

Euh... Het is de naam van dit actuele topic en @BasMolenaar schrijft het meteen in het eerste bericht...

Reputatie 3

In de reisplanner is het verplicht reserveren reeds verwerkt (zie onderstaand voorbeeld voor een reis van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal op 17/6/2024 met vertrektijd 11:50).

 

Of er nog een binnenlandse trein wordt ingelegd vlak voor of vlak na het vertrek van de IC Berlijn is nog niet (officieel) bekend. Voor binnenlandse reizen is het niet mogelijk om een reservering te maken, waardoor deze de facto in praktijk niet toegestaan zijn. Dit is ook precies de bedoeling om zo over voldoende zitplaatsen te beschikken voor reizigers van Amsterdam (en eventueel ook Hilversum, Amersfoort Centraal, Apeldoorn, Deventer en Hengelo) naar Duitsland.

Badge +3

Euh... Het is de naam van dit actuele topic en @BasMolenaar schrijft het meteen in het eerste bericht...

Ja, en er schijnen ook een paar rijtuigen te zijn waar een zitplaats reserveren helemaal niet mogelijk is ⁉

Ik heb geprobeerd een IC Berlijn te reserveren met een Bahncard 100 + een Nederlands abonnement, maar NS International geeft aan dat reserveren niet nodig is en je gewoon met je abonnementen kunt reizen. 

Als dat tegen 1 juni nog zo is, ga ik eens contact opnemen met NS International. Kijken wat ze zeggen...

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb geprobeerd een IC Berlijn te reserveren met een Bahncard 100 + een Nederlands abonnement, maar NS International geeft aan dat reserveren niet nodig is en je gewoon met je abonnementen kunt reizen.

Maak alvast een screenshot daarvan voor de zomer :)

Verder zijn reserveringen goedkoper bij ÖBB: €3 in 2e klas en gratis in 1e klas.

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Niets natuurlijk. 

Is de NS niet contractueel verplicht om 2x/uur een IC tussen Amsterdam en Amersfoort te rijden? 

Reputatie 3

Ik vraag me ook af wat men voor reizigers naar Apeldoorn en Deventer gat doen. Er rijdt nu weliswaar een extra binnenlandse trein om 18:04, maar die gaat maar tot Amersfoort. Het is maar de vraag of deze doorgetrokken kan worden vanwege de goederentreinen die hier ook rijden. Zeker begin juni als er weer werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zal men die capaciteit voor goederentreinen hier hard nodig hebben.

Niets natuurlijk. 

Is de NS niet contractueel verplicht om 2x/uur een IC tussen Amsterdam en Amersfoort te rijden? 

De NS is contractueel verplicht om 2x/uur een trein te laten rijden tussen Amsterdam en Amersfoort; hierin is reeds voorzien door de 2x/uur rijdende sprinter. De intercity hoeft daarom niet 2x/uur te rijden. Tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer rijden ook reeds 2 treinen per uur (in 2024 afwisselend uit Schiphol en Den Haag en vanaf 2025 uit Den Haag of Rotterdam); hiermee voldoet dit ook al aan de concessie eis.

In de nieuwe concessie is wel voorgeschreven dat als de IC Berlijn onder open toegang zou rijden er in de middagspits een binnenlandse voortrein moet rijden tot aan Deventer.

Reputatie 3

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

Reputatie 7

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

Wat vast ervoor zal zorgen dat sommige mensen uit Hengelo, Deventer en Apeldoorn gewoon vaak toch in zullen stappen omdat ze zo een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS hebben, zonder overstap. Tenzij er strikt gecontroleerd wordt, maar ja dat kennen we wel.

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Reputatie 5

Dat ontmoedigen heb ik vorige zomer ook wel eens gezien, maar een verplichte plaatsreservering is volgens mij nieuw. Als het inderdaad echt waar is, waar zou men zo'n reservering überhaupt moeten aanschaffen?

Het simpele antwoord is niet; de trein is niet bedoeld voor binnenlandse reizen en is derhalve voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk.

Dan moet de NS-reisplanner ophouden met die internationale treinen in reisadviezen te tonen. Op een aanzienlijk deel van mijn treinreizen naar en van Overijssel zitten die gewoon standaard in mijn advies.

Reputatie 5

Wanneer ik voor 1 juni een door mij frequent gemaakte route plan, krijg ik inderdaad een opmerking over verplicht reserveren te zien maar niets over dat ik die trein überhaupt niet mag gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +2

Verder zijn reserveringen goedkoper bij ÖBB: €3 in 2e klas en gratis in 1e klas.

OeBB kan binnen Nederland echter alleen de ICE reserveren, IC Berlijn gaat wel grensoverschrijdend maar niet voor Nederlandse trajecten.

Reputatie 3

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 
 

Wanneer ik voor 1 juni een door mij frequent gemaakte route plan, krijg ik inderdaad een opmerking over verplicht reserveren te zien maar niets over dat ik die trein überhaupt niet mag gebruiken.

Reserveren is verplicht en voor binnenlandse reizen niet mogelijk en daarmee is de trein de facto niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 5

NS vindt twente blijkbaar niet goed genoeg... 

Reputatie 7
Badge

Een reiziger vertelde me ooit dat de NS dienstregeling ondergeschikt is aan de gemeente Amsterdam, Schiphol en Ajax.

Reputatie 7

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

Reputatie 5

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Natuurlijk is die reden er wel. De trein rijdt namelijk in de plaats van een reguliere intercity.

Reputatie 3

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

Het grote verschil is dat de IC Brussel via de HSL Zuid rijdt en de IC Berlijn niet. Men heeft de inschatting gemaakt dat de IC Berlijn net als de ICE en de Eurostar rendabel geëxploiteerd kan worden zonder binnenlandse reizigers en dat er dus een marktpartij is die de trein wil exploiteren. Voor de IC Brussel heeft men dit anders ingeschat, mede ook door de dure gebruiksvergoeding die betaald moet worden voor het rijden over de HSL Zuid.


De IC Brussel is in de voorziene NS-dienstregeling 2025 tussen (Lelystad - ) Amsterdam Zuid en Rotterdam volledig geïntegreerd in het binnenlandse IC (direct) netwerk. De IC Berlijn komt in de huidige plannen voor de dienstregeling 2025 van NS niet voor, zoals dit bijvoorbeeld ook geldt voor de ICE, de Nightjet en de Eurostar.

 

Reputatie 5

Op station Apeldoorn viel mij op dat onlangs (ingaande 5 februari) de gele vertrektijdenborden zijn geactualiseerd. Volgens die borden geldt die verplichte reservering deze zomer alleen in de richting Amsterdam, niet naar Duitsland (dan wordt het slechts aanbevolen). Merkwaardig. Heel erg benieuwd hoe en waar de Nederlandse binnenlandse reiziger straks zo'n reservering moet gaan aanschaffen!

 

Reageer