beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1783 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 February 2024, 09:22

Bekijk origineel

93 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Ik doelde meer op dat gekakel van de twitter-afdeling wat soms recht tegen het officiële standpunt inging. Ik heb de post van vorig jaar nog een keer doorgelopen en er is geen enkele keer vanuit NS (webcare) zelf verduidelijking gegeven. Ook in deze post nog geen enkele keer een verduidelijking vanuit NS. NS leert helaas wat mij betreft veel te weinig van fouten uit het verleden..  

Reputatie 5

Omdat NS vaak onjuiste informatie geeft.

Reputatie 7
Badge +3

@Vareo Geen aannames maar logisch redeneren. Als je een trein wilt nemen waarvoor je verplicht moet reserveren maar je kunt de reservering niet kopen dan mag je niet met die trein mee.

In een ver verleden stonden er speciale tekens bij stations in de dienstregeling. Er was dan een teken voor alleen instappen en een teken voor alleen uitstappen. Dit om aan te geven dat minimaal een internationaal (of een ander langer traject) gereisd moest worden om met die bepaalde trein te reizen. In reisplanners kan dit ook gebruikt worden waardoor treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden  niet getoond worden. Of door een opmerking te plaatsen zoals DB dat doet. Je mag niet met een IC of ICE reizen tussen bijvoorbeeld Berlin Hbf en Berlin Spandau: ‘Hält nur zum einsteigen’ 

@Henkpeetersen 
Tickets zonder reservering worden juist niet zo lang van te voren gekocht. Interrail/Eurail is de enige waarschijnlijke uitzondering.

De laatste reacties dwalen nogal af van waar het @BasMolenaar initieel om ging, wat mij persoonlijk ook in het bijzonder aangaat. Namelijk dat er schijnbaar voor Nederlandse binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo wellicht complicaties dreigen. Al die meningen en details over internationale reizen en exotische tickets doen nu niet echt terzake.

Het enige officiële dat ik hierover tot dusver van de NS (waarmee dus die binnenlandse reizen worden gemaakt) heb gezien, zijn de begin februari veranderde gele borden op het station. Daarop is te lezen dat er deze zomer vanuit het oosten náár Amsterdam een reserveringsplicht gaat gelden en vanuit Amsterdam naar het oosten reserveren niet verplicht, maar slechts aanbevolen is.

Waarom zouden we moeten twijfelen aan wat door de NS zélf tamelijk recent zwart op wit (nou ja, donkerblauw op geel) op de borden is genoteerd?

Afgelopen week een zeer aardige treinmanager van de DB op de 143 IC naar amersfoort aangesproken over mijn vraag. 
het antwoord is inderdaad dat er gereserveerd moet worden, dit niet om binnenlandse reizigers te weigeren maar om de drukte tegen te gaan. Afgelopen jaar waren er meerdere incidenten omdat de treinen overvol waren (diverse redenen, teveel koffers overal, reizigers die deuren openhielden enz). Hij kon mij niet vertellen waarom er niet voor een binnenlands traject gekozen kon worden en vond het inderdaad vreemd dat dit alleen voor een internationale reis kan. 
Helaas niet het antwoord wat ik wilde horen maar ik ga het nu maar eens via de klantenservice horen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog geen 1 juni. Er kan nog een update komen van de vertrekstaten.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven. Op de meeste lijnen geldt de plicht verder alleen voor een kort stuk over de Duitse grens. Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. Misschien heeft NS dat bewerkstelligd om binnenlandse reizigers te weren, maar enige uitspraken daarover zijn me niet bekend.

Reputatie 7
Badge +4

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven.

 

Het is de bekende moderne communicatie. Ik heb traditionele opvattingen, en vind het gewoon een vorm van bewust niet de waarheid spreken.  Een halve waarheid is een hele leugen.

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Natuurlijk is die reden er wel. De trein rijdt namelijk in de plaats van een reguliere intercity.

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

 

Net gezocht en ik krijg wel 2 links dus te kust en te keur? Misschien zelf wat links plaatsen @Tamzin 

Een overzicht:

https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=692054

Specifiek voor Nederland:

- Bad Bentheim <> Amsterdam Centraal (bei allen IC, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

- Oberhausen Hbf <> Amsterdam Centraal (bei allen ICE, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

Reputatie 7
Badge +3

Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten. En dat is maar goed ook want dat zou het aantal reserveringsmogelijkheden voor internationale reizigers maar beperken.

Uitzondering: wanneer er expliciet de mogelijkheid bestaat zoals bij Eurostar dat je een ticket met reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis tussen Amsterdam Centraal of Schiphol en Rotterdam Centraal of v.v.

Ik vermoed dat er nog wel duidelijker gecommuniceerd gaat worden in de reisplanner dan wat er nu staat. Hier een voorbeeld van een ICE van Utrecht naar Amsterdam op zaterdag 1 juni:
 

In feite zou een trein met verplichte reserveringen die toch niet gekocht kunnen worden helemaal niet getoond moeten worden.

Reputatie 5

De laatste reacties dwalen nogal af van waar het @BasMolenaar initieel om ging, wat mij persoonlijk ook in het bijzonder aangaat. Namelijk dat er schijnbaar voor Nederlandse binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo wellicht complicaties dreigen. Al die meningen en details over internationale reizen en exotische tickets doen nu niet echt terzake.

Het enige officiële dat ik hierover tot dusver van de NS (waarmee dus die binnenlandse reizen worden gemaakt) heb gezien, zijn de begin februari veranderde gele borden op het station. Daarop is te lezen dat er deze zomer vanuit het oosten náár Amsterdam een reserveringsplicht gaat gelden en vanuit Amsterdam naar het oosten reserveren niet verplicht, maar slechts aanbevolen is.

Waarom zouden we moeten twijfelen aan wat door de NS zélf tamelijk recent zwart op wit (nou ja, donkerblauw op geel) op de borden is genoteerd?

Reputatie 7
Badge +1

En voor de duidelijkheid, als ik op mijn frequente reizen van Overijssel naar het westen des lands straks voor een acceptabel bedrag verzekerd ben van een zitplaats wil ik ook met alle plezier zo'n reservering kopen. Dankzij die internationale intercity is mijn reis (in theorie) een goed kwartier sneller (en comfortabeler) dan met de reguliere NS-intercity's.

Het maken van veel fouten is NS eigen helaas. Het aantal fouten van NS op deze website is inmiddels al op 100 handen denk ik al niet meer te tellen dus wen er maar aan. Binnenlandse reservering is er niet en dus mag je tussen 1 juni en 1 september deze trein gewoon niet nemen. 

Badge +3

Er zal op zijn minst in Amersfoort gestopt moeten worden, want anders mag het geen Centraal heten. 🤣

Reputatie 3

In Den Haag is er toch ook een station Centraal terwijl daar normaal gesproken geen enkele internationale trein stopt. Hetzelfde geldt momenteel ook voor Eindhoven, dat bovendien ook wordt overgeslagen door omgeleide ICE treinen naar Frankfurt am Main en Basel en terug.

Reputatie 7
Badge

Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Alleen voor internationale reizen is dat bevestigd. En er is volgens mij ook geen bevestiging dat die treinen verboden zijn voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 3

In de reisplanner is het verplicht reserveren reeds verwerkt (zie onderstaand voorbeeld voor een reis van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal op 17/6/2024 met vertrektijd 11:50).

 

Of er nog een binnenlandse trein wordt ingelegd vlak voor of vlak na het vertrek van de IC Berlijn is nog niet (officieel) bekend. Voor binnenlandse reizen is het niet mogelijk om een reservering te maken, waardoor deze de facto in praktijk niet toegestaan zijn. Dit is ook precies de bedoeling om zo over voldoende zitplaatsen te beschikken voor reizigers van Amsterdam (en eventueel ook Hilversum, Amersfoort Centraal, Apeldoorn, Deventer en Hengelo) naar Duitsland.

Sta mij toe nog een beetje optimistischer te zijn. Iemand bij de NS heeft begin februari besloten de gele borden op de stations bij te werken. Die borden waren net medio december bij ingaan van de jaardienstregeling opgehangen. Op die update staat nadrukkelijk vermeld dat er in de zomer vanuit Duitsland náár Amsterdam een reservering verplicht is. Ook heeft diegene toen laten noteren dat het reserveren voor de andere richting, dus van Amsterdam náár Duitsland, slechts een aanbeveling is, geen verplichting. De NS zal toch niet zomaar die borden op deze wijze hebben laten herdrukken?!

Er rijden genoeg andere treinen voor binnenlandse reizigers dus het lijkt me logisch om deze treinen in het hoogseizoen alleen toegankelijk te maken voor reizigers van/naar Duitsland.

Overigens als er bij NS één bron van onbetrouwbare informatie is zijn het wel die gele vertrekstaten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb geprobeerd een IC Berlijn te reserveren met een Bahncard 100 + een Nederlands abonnement, maar NS International geeft aan dat reserveren niet nodig is en je gewoon met je abonnementen kunt reizen.

Maak alvast een screenshot daarvan voor de zomer :)

Verder zijn reserveringen goedkoper bij ÖBB: €3 in 2e klas en gratis in 1e klas.

 

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. 

Als de treinen vol zitten met binnenlandse reizigers kunnen reizigers naar Duitsland niet mee. Binnen Duitsland heb je dat probleem niet omdat je daar met regionale tickets sowieso niet in de IC/ICE mag 

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

 

Je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. NS zal dan vervangend materiaal moeten gaan inzetten, maar die kan natuurlijk niet op dezelfde tijd vertrekken. Werk aan de winkel voor NS dus, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van

Ik zag dat dat bij de IC van 17.59 uit Amsterdam al gebeurt. Daar rijdt een trein naar Amersfoort achteraan. Als dat in de spits kan, kan dat in de daluren ongetwijfeld ook qua dienstregeling.

Zolang de NS dat niet doet, zou ik geneigd zijn gewoon in te stappen. Je kunt niet zo even een half uur extra reistijd veroorzaken vanwege commerciële redenen.

Reageer