Skip to main content

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Ik doelde meer op dat gekakel van de twitter-afdeling wat soms recht tegen het officiële standpunt inging. Ik heb de post van vorig jaar nog een keer doorgelopen en er is geen enkele keer vanuit NS (webcare) zelf verduidelijking gegeven. Ook in deze post nog geen enkele keer een verduidelijking vanuit NS. NS leert helaas wat mij betreft veel te weinig van fouten uit het verleden..  


"Reservering verplicht” zou op het binnenlandse traject een van de komende dagen moeten verdwijnen.


Er zullen neem ik aan spoedig excuses vanuit de NS komen aan @BasMolenaar en alle overige gedupeerden vanwege de overbodige extra reistijd van deze week.

Ik zal eens even de mail beantwoorden die ik van NS had gehad. 


Omdat NS vaak onjuiste informatie geeft.


Sorry, ik moet even kwijt dat dit soort schijt-aan-de-reizigergedrag voor zover ik weet enkel bij de NS voorkomt. Ik ben helemaal klaar met de NS.

Zelfs bij busvervoerder EBS, waar heel veel klachten over het vervoer in de concessie IJssel-Vecht zijn binnengekomen, zijn ze uiteindelijk voor rede vatbaar. Via het ROCOV (dank!) is het me gelukt de dienstregeling aan te laten passen van lijn 1 in Harderwijk nadat die overduidelijk een te krappe dienstregeling had. Er gaat heel veel mis, maar je krijgt daar gewoon een fatsoenlijke reactie op je klacht. Ze doen niet altijd wat je wilt, maar ik voel me wel serieus genomen. 

Bij de NS kun je eerst een uur chatten met de klantenservice die overduidelijk niet weet waar je het over hebt, en mag vervolgens het klachtenloket Openbaar Vervoer het proberen. Je kunt niet eens een fatsoenlijke klacht indienen, want je hebt geen idee of de klacht wel wordt geregistreerd en je kunt ook niet steeds het klachtenloket gebruiken. 


DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven.

 

Het is de bekende moderne communicatie. Ik heb traditionele opvattingen, en vind het gewoon een vorm van bewust niet de waarheid spreken.  Een halve waarheid is een hele leugen.


Zoals al eerder aangegeven mag binnenlandse reizen wel weer. NS is denk ik zwaar op de vingers getikt omdat deze trein gewoon tot de HRN-concessie behoort. Excuses voor de bezorgde overlast doet NS helaas niet aan.


@Vareo Geen aannames maar logisch redeneren. Als je een trein wilt nemen waarvoor je verplicht moet reserveren maar je kunt de reservering niet kopen dan mag je niet met die trein mee.

In een ver verleden stonden er speciale tekens bij stations in de dienstregeling. Er was dan een teken voor alleen instappen en een teken voor alleen uitstappen. Dit om aan te geven dat minimaal een internationaal (of een ander langer traject) gereisd moest worden om met die bepaalde trein te reizen. In reisplanners kan dit ook gebruikt worden waardoor treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden  niet getoond worden. Of door een opmerking te plaatsen zoals DB dat doet. Je mag niet met een IC of ICE reizen tussen bijvoorbeeld Berlin Hbf en Berlin Spandau: ‘Hält nur zum einsteigen’ 

@Henkpeetersen 
Tickets zonder reservering worden juist niet zo lang van te voren gekocht. Interrail/Eurail is de enige waarschijnlijke uitzondering.


PS: kijk eens aan, wanneer ik mijn reis voor morgen plan is de opmerking over verplichte reservering verdwenen!

 


"Reservering verplicht” zou op het binnenlandse traject een van de komende dagen moeten verdwijnen.

Via welke bron heeft u dit?

Contact bij NS.

Het is zo te zien al doorgevoerd:

Ik verwacht dat het via de MERITS-data binnenkort ook in de andere planners verdwenen zal zijn.


Precies, er is namelijk geen binnenlandse IC van Amsterdam naar Amersfoort om 14:00 en 16:00, dus binnenlandse reizigers moeten wel de IC Berlijn pakken als ze om die tijdstippen naar Amersfoort willen. Die twee treinen worden nu overigens wel getoond in de reisplanner per 9 juni, de treinen van 8:00, 10:00, 12:00 en 18:00 zijn verborgen omdat er op die tijdstippen aanvullende binnenlandse IC's ingelegd zijn die 4 minuten achter de IC Berlijn aanrijden. Het is dus volgens de reisplanner toegestaan om de treinen van 14:00 en 16:00 voor binnenlands gebruik te nemen omdat er dan geen aanvullende IC rijdt, maar je krijgt wel een melding dat je moet reserveren, waar geen mogelijk voor geboden lijkt te worden.


De laatste reacties dwalen nogal af van waar het @BasMolenaar initieel om ging, wat mij persoonlijk ook in het bijzonder aangaat. Namelijk dat er schijnbaar voor Nederlandse binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo wellicht complicaties dreigen. Al die meningen en details over internationale reizen en exotische tickets doen nu niet echt terzake.

Het enige officiële dat ik hierover tot dusver van de NS (waarmee dus die binnenlandse reizen worden gemaakt) heb gezien, zijn de begin februari veranderde gele borden op het station. Daarop is te lezen dat er deze zomer vanuit het oosten náár Amsterdam een reserveringsplicht gaat gelden en vanuit Amsterdam naar het oosten reserveren niet verplicht, maar slechts aanbevolen is.

Waarom zouden we moeten twijfelen aan wat door de NS zélf tamelijk recent zwart op wit (nou ja, donkerblauw op geel) op de borden is genoteerd?

Afgelopen week een zeer aardige treinmanager van de DB op de 143 IC naar amersfoort aangesproken over mijn vraag. 
het antwoord is inderdaad dat er gereserveerd moet worden, dit niet om binnenlandse reizigers te weigeren maar om de drukte tegen te gaan. Afgelopen jaar waren er meerdere incidenten omdat de treinen overvol waren (diverse redenen, teveel koffers overal, reizigers die deuren openhielden enz). Hij kon mij niet vertellen waarom er niet voor een binnenlands traject gekozen kon worden en vond het inderdaad vreemd dat dit alleen voor een internationale reis kan. 
Helaas niet het antwoord wat ik wilde horen maar ik ga het nu maar eens via de klantenservice horen. 


Het is nog geen 1 juni. Er kan nog een update komen van de vertrekstaten.


Kap toch eens met die onzin verhalen hier. Je hebt één artikel van de concessie gelezen en dat herhaal je in elk draadje hier. Terwijl de concessie veel meer omvat dan dat ene artikeltje. Zo moet de NS de treindienst ook afstemmen op de vervoersvraag, en moet men wijzigingen voorleggen aan de consumentenorganisaties. De NS mag echt niet overal waar het ze toevallig uitkomt treinen schrappen zolang er maar twee boemeltjes per uur overblijven.


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 


Het is overigens beslist niet de bedoeling om zitplaatsen te reserveren tot/van Bad Bentheim om een binnenlandse reis te maken. De treinen zijn in de zomermaanden bedoeld voor internationale reizigers. Iedere plaats die door een binnenlandse reiziger wordt gereserveerd is niet beschikbaar voor iemand die wel naar het buitenland reist.

De internationale treinen rijden zo ongeveer om de twee uur. Internationale reizigers hebben dus veel minder keus in de vertrektijden dan binnenlandse reizigers.

Het is ook beslist niet de bedoeling om eens in de twee uur een gat in de dienstregeling te laten vallen omdat de IC Berlijn plotseling niet meer toegankelijk is. Dat het wellicht mag volgens de concessievoorwaarden is wat anders.

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. Mijn angst is dat een conducteur bij NS Flex gewoon aanvinkt dat ik in de 1e klas zat om zo toch een boete te kunnen geven, vanzelfsprekend zonder iets te zeggen. Met een los kaartje zou ik het wel aandurven. 


Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.


Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven. Op de meeste lijnen geldt de plicht verder alleen voor een kort stuk over de Duitse grens. Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. Misschien heeft NS dat bewerkstelligd om binnenlandse reizigers te weren, maar enige uitspraken daarover zijn me niet bekend.


IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Natuurlijk is die reden er wel. De trein rijdt namelijk in de plaats van een reguliere intercity.


In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.


De tekst onderaan op de vertrektijden-monitors laat er trouwens helemaal geen misverstand over bestaan dat wat betreft die reserveringsplicht echt alleen om internationale reizen gaat.

 


In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.


 

Net gezocht en ik krijg wel 2 links dus te kust en te keur? Misschien zelf wat links plaatsen @Tamzin 


Een overzicht:

https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=692054

Specifiek voor Nederland:

- Bad Bentheim <> Amsterdam Centraal (bei allen IC, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

- Oberhausen Hbf <> Amsterdam Centraal (bei allen ICE, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)


Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten. En dat is maar goed ook want dat zou het aantal reserveringsmogelijkheden voor internationale reizigers maar beperken.

Uitzondering: wanneer er expliciet de mogelijkheid bestaat zoals bij Eurostar dat je een ticket met reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis tussen Amsterdam Centraal of Schiphol en Rotterdam Centraal of v.v.

Ik vermoed dat er nog wel duidelijker gecommuniceerd gaat worden in de reisplanner dan wat er nu staat. Hier een voorbeeld van een ICE van Utrecht naar Amsterdam op zaterdag 1 juni:
 

In feite zou een trein met verplichte reserveringen die toch niet gekocht kunnen worden helemaal niet getoond moeten worden.


Reageer